Bitloos en dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wesseltje

Bitloos en dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 22:47

Ok een vraag die waarschijnlijk HEEL erg tussen mijn oren zit Clown

Ik ben bezig om mijn haff in te gaan rijden, we zijn nu bezig met loswerken en grondwerk wat super gaat, en ook het zadel accepteert hij prima.
Een hoofdstel kent hij nog niet, omdat ik nog steeds twijfel, wel of geen bit.

Het is de bedoeling om hem straks vooral veel recreatief, maar ook dressuurmatig te gaan rijden (geen wedstrijden) maar wil uiteindelijk wel op een wat hoger niveau met hem bezig kunnen zijn op dressuur gebied.
Mijn vorige paard die ben ik uiteindelijk alleen nog recreatief gaan rijden, en gebruikte daarbij het emiel Voest hoofdstel (wat erg beviel!) maar dressuurmatig ben ik er niet mee aan de gang geweest.
Is bitloos dressuurmatig geschikt? bijv voor de verfijne hulpen aan te kunnen geven?
En zijn hier mensen die dressuur rijden, bitloos?

Alvast bedankt!

aart65

Re: Bitloos en dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:28

Bitloos een paard dresuurmatig rijden is geen enkel probleem. Waar je op moet letten is welke optoming je gebruikt. Zelf rijden we met een Meroth. Hiermee kun je fijne hulpen geven zonder probleem. Andere bitloze optomingen werken wat vertragend.
We spreken uit enige ervaring want wij zijn zo'n beetje de enige africhtingsstal die paarden alleen maar bitloos africht.
Dus, Lekker bitloos inrijden en als je paardje er aan toe is dresuurmatig mee aan het werk gaan. Misschien wordt het ooit mogelijk om ook bitloos dresuurwedstrijden mee te rijden. Ik heb er in ieder geval goede hoop op OK dan!

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:30

ik rijd me paard ook wel een dressuur en bitloos! doet ze super en alle knopjes erop..
als je dat bij jou jonge dier ook aanleert denk ik dat hdat wel goed komt Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:35

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:19

Bij het inrijden vind ik bitloos sowieso ideaal, ieder paard kent halster dus druk op de neus, het stuurt veel fijner dan dat bit waar je nooit aan kan trekken. Knipoog

Bitloos inrijden komt meer voor op deze planeet, komt in veel rijtradities voor. Knipoog

Optoming zou ik gewoon even mee experimenteren, het ene paard is het anderen niet, geldt voor optomingen ook.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 15:00

Ik was altijd zeer te spreken over het bitloze hoofdstel van Emiel Voest.
Waarbij inderdaad ook de druk op de neus is. is dit hoofdstel aan te raden tevens voor dressuur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:45

Wesseltje schreef:
Ik was altijd zeer te spreken over het bitloze hoofdstel van Emiel Voest.
Waarbij inderdaad ook de druk op de neus is. is dit hoofdstel aan te raden tevens voor dressuur?

Welk hoofdstel het beste werkt, is afhankelijk van het paard, van de ruiter en van de combinatie van deze twee. Knipoog
Zelf rijd ik met een imitatie van die van Voest en deze bevalt ons zowel recreatief als dressuurmatig prima!

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:23

De voestversie en de imitatie vallen bij vrijwel iedereen in smaak behalve bij Inge hier van bokt en ik Clown Ik kon er niet mee rijden, paard liep er dwars doorheen, geen houden aan Nagelbijten / Gniffelen Ik rijd nu al 1.5 jaar met sidepull en doe alles, van traver tot weet ik veel Clown Net dat ik pirouettes doe ed maar wel veel met wijken voor druk, schouderbinnenwaarts, wijken ed. Voor mij het ideale hoofdstel Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:03

geluksvogel schreef:
De voestversie en de imitatie vallen bij vrijwel iedereen in smaak behalve bij Inge hier van bokt en ik Clown Ik kon er niet mee rijden, paard liep er dwars doorheen, geen houden aan Nagelbijten / Gniffelen Ik rijd nu al 1.5 jaar met sidepull en doe alles, van traver tot weet ik veel Clown Net dat ik pirouettes doe ed maar wel veel met wijken voor druk, schouderbinnenwaarts, wijken ed. Voor mij het ideale hoofdstel Lachen

Precies. Haha!
Bij mij beviel hij dus ook helemáál niet. Heb er denk ik 4 x mee gereden, maar paard vond die constante druk niks (ging hoofd in de lucht gooien, erg hard lopen) en ik vond het ook niet zo geslaagd om telkens voorover te moeten hangen om die neusriem weer losser te doen. Clown

Rijd net als Geluksvogel meestal met sidepull of met touwhalster en dan is er geen vuiltje aan de lucht. Lachen (maar ik rijd geen dressuur, gewoon los teugeltje)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:35

Wat ik niet snap Inge, is dat jij met dat hoofdstel met constante druk reed.
Je vond de release slecht van het hoofdstel, en ook die ervaring heb ik niet.
Wellicht had je een 'slecht' exemplaar, van restant-leer ofzo? Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:34

Ik reed niet met constante druk uit mezelf, rijd altijd met losse teugel maar die neusriem ging vanzelf strak zitten en bleef dat ook. Dacht eerst dat het aan mijn teugels lag, met redelijk zware musketons eraan maar ook met andere teugels bleef situatie hetzelfde.
Dusja heb hem maar verkocht. Lachen

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:56

Ja dat had ik dus ook, het leer gleed niet terug, hoe los ik de teugels ook had. Ik heb hem na een jaar nog steeds, heel af en toe rijd ik er nog mee maar voor dressuur is hij zowiezo onmogelijk voor mijn paard. En voor de rest eigenlijk ook. Ik heb hem wel te koop staan.

Blueke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:22

Persoonlijk vind ik bitloos geweldig om in te rijden, maar het is inderdaad sterk van het gebruikte hoofdstel afhankelijk hoe fijn je hulpen kunnen zijn, en dus ook hoe ver je er dressuurmatig mee komt.
Zo heb ik bijvoorbeeld een side-pull welke geweldig is voor buitenritten, maar zodra ik toch preciezer wil gaan werken (zeker bij jonge paarden), is het alsof de hulpen niet discriminerend genoeg zijn. Links, rechts, vertragen, nageven, verzamelen, het kost allemaal wat meer moeite en preciezie bij dit hoofdstel, terwijl het bij andere hoofdstellen (of ruiters) weer perfect gaat.
Kwestie van gewoon aan je ontdekkingstocht beginnen Knipoog

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 22:03

Ik ben eruit en heb toch weer het voest hoofsstel aangeschaft Knipoog
Hoe langer ik er over nadacht en over heb gelezen, hoe meer ik erachter sta om hem bitloos in te rijden Lachen

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 07:21

Mooie beslissing Wesseltje!
Dresssur een bitloos gaat prima samen. Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 09:13

vannacht droomde ik dat er bitloze dressuur wedstrijden bestonden No Cheer

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:30

Whahaha mocht je willen Arabesk Haha!

Miss in de toekomst Lachen

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:34

oeeii Arabesk wat naar om dan weer wakker te worden in de harde realiteit.... Knipoog

Goede beslissing, ik heb het zelf ook gedaan en wissel het nu af met bithoofdstel. Vind het ook veel logischer om met druk op de neus in te rijden aangezien een paard dat al die jaartjes gewend is om naar te luisteren Knipoog

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:40

Bitloos dressuurmatig rijden is geen probleem, als je echt goed kan rijden dan is het enige wat je nog hoeft te doen stellingen vragen!!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:57

Ik kan zelfs de Z oefeningen op een stalhalster rijden dus ik zie voor een goed bitloze optoming geen probleem.
Dat terwijl dit paard niet eens bitloos opgeleid is.

Een touwhalster lijkt me overigens niet zo geschikt. Je hebt bij de dressuur toch een continu contact nodig en dat lijkt me met deze optoming niet zo geslaagd.?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:27

pol013 schreef:
Je hebt bij de dressuur toch een continu contact nodig

Nee hoor. Knipoog Dressuur kan met doorhangende teugels.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 08:43

Hmm kun je dat eens uitleggen?
Ik kan me geen fijne verbinding van voor naar achter voorstellen als ik helemaal geen contact heb met de voorkant. Het kan wel een heel licht contact zijn.....

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:09

Ik kan me niet direct iets voorstellen bij bitloze dressuur.

Kan er eens iemand wat foto's posten waarop je bitloos oefeningen uitvoert (van een M of Z niveau)? Ik zou graag eens kunnen vergelijken mat ik gewend ben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:27

Ik ben heel erg benieuwd of hier ook mensen zijn die hun paard verder voor elkaar hebben dan M op een bitloos hoofdstel. Dat je dressuur kan rijden zonder bit dat geloof ik prima en is in bepaalde gevallen ook zeker aan te raden. Ik heb echter nog nooit iemand een nette oprichting zien rijden zonder bit. Zijn er mensen die met hun paard zonder bit net zo makkelijk een ZZ-Z proef neer zetten als met bit? Of zijn de meeste bitloze bokkers vaak recreatieve ruiters. Wie kan mij helpen aan een filpje of foto's van correct (op de letter) gereden zwaardere oefeningen als series, pirouttes, zig-zag appuyementen e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 09:51