onvoorzichtig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke_

onvoorzichtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 17:48

Ik heb een logeerpaard op stal staan. Echt een heel leuk beest maar ze is zo ontzettend onvoorzichtig.
Ten eerste loopt ze scheef achter mij inplaats van naast. Daardoor heeft ze vandaag al 3 keer op mijn hakken gestaan.
Met losrijden trekt ze soms enorm hard aan de teugels. (dus handschoenen zijn geen overbodige luxe) Ze schraapt. Ook tijdens het borstelen en als ik niet uitkijk maait ze mijn benen ook mee. Een onverwachte kopstoot komt vast ook nog wel eens.
Ik treed hard op maar heb het gevoel dat ze veel te veel met haar zelf bezig is. Ze let niet op wat er om haar heen gebeurd heb ik het gevoel.
Ik zou het leuk vinden als iemand een paar tips voor mij en voor haar baas heeft. Het is verder een prima beest hoor! Alleen erg onbezonnen.

Cassidy

Re: onvoorzichtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:58

Klinkt meer naar lomp dan onvoorzichtig?Hpe oud is het paard? Hoe lang blijft je logee bij je staan? Wat mag jij er mee doen? Heb je zin en tijd om er wat mee te gaan doen? Grondwerk wil in dat soort gevallen helpen, vooral om ervoor te zorgen dat ze haar aandacht bij jouw houdt. Maar dat moet je van de eigenaar dan wel mogen doen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:07

Probeer eens veel af te wisselen en onverwachte dingen te doen, dingen die haar laten opletten (slalom gevolgt door balkjes, dan een 8tje met juiste buiging en dan een hindernis, etc etc) Met poetsen ook. Als mijn pony's poetsen saai vinden combeer ik het. ene keer met ontspannende massage andere keer met simpele vd oefeningen (om op kleine aanwijzing, voetjes optillen en neerzetten op commando, vooral dat neerzetten is handig, etc) en tussendoor poets je het paard. Wees creatief en houdt haar bezig!

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 18:35

Ze blijft tot dinsdag.
Met rijden kan ik haar wel vermaken. Ik heb vandaag idd veel overgangen gereden en slangevoltes. Het is meer in de omgang dat ze idd LOMP is.
Ik ben vanmiddag ff heel boos geweest maar ze was volgens mij totaal niet onder de indruk Boos! Op het hoogtepunt van mijn boosheid zag ze het paard van mijn buurvrouw door het raam en was ze mij al weer vergeten.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 18:35

Oja en ze is 14 jaar

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:45

dit soort paarden werkt niet echt om boos te worden, je kan ze beter vertellen wat ze wel moeten doen en ze daar enthousiast voor maken.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:49

Mijn Merrie heeft dat ook, ik dacht het wel over zou gaan als ze ouder wordt, maar ze is nu bijna negen en ze doet het nog steeds. Ze let heel erg op mij, maar lijkt wel eens te vergeten dat ze groter en sterker is als mij. Soms vind ik wel grappig, maar gisteren duwde mij tgen een paal en nu is mijn oor blauw en dik. Dus degene die de gouden tip heeft om te zorgen dat het overgaat ben ik eeuwig dankbaar,
Laatst bijgewerkt door Bo_Y op 13-12-07 18:57, in het totaal 2 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:51

duidelijke eigen ruimte creeren dmv bijv natural horsemanship

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:57

Boos worden heeft geen zin, en is ook niet eerlijk, want blijkbaar weet het paard niet beter (niet opgevoed).
Vier dagen is wel èrrug kort om haar te her-opvoeden. Misschien dat je nog iets kunt bereiken met clickeren in die paar dagen.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 19:06

Ik zit helemaal niet zo in de natural horsemanship. Ik leef op goede voet met mijn eigenpaard. Wat houd het "eigen ruimte creeren precies in? Haar eigenaar vind het denk ik ook wel handig om wat tips te krijgen. Dus na die 4 dagen wordt het wel voort gezet.
Clickeren? Kan ik misschien uitleg krijgen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:14

paard heeft een eigen ruimte. ik weet het ook niet zo precies eerlijk gezegt omdat ik me er ook niet in verdiep omdat het eigelijk wel goed gaat. Maar als ik het goed begrijp heeft bijvoorbeeld de leider een eigen ruimte, als een ander lager dier die ruimte in loopt wordt hij er weer uitgestuurd. andersom zal dat niet gebeuren maar het dier afhankelijk van de lichaamstaal weglopen of onderdanig afwachten. Zeg ik het zo goed?
Dus als het paard ongevraagt jou ruimte inkomt en op je hielen loopt, is dat brutaal onbeschoft gedrag?

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 19:27

Tot zo ver kan ik mij er goed in vinden maar hoe vertel ik haar dat ze in haar eigen ruimte moet blijven.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:39

tja ik durf dat niet te vertellen gezien ik het zelf niet echt gebruik bewust maar misschien zijn er andere bokkers

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 19:45

Iig bedankt hoor! Ik wacht af of ik meer reacties krijg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:16

Als je niet thuis bent met Natural Horsemanship, en maar een aantal dagen de tijd hebt om wat te doen, wordt het een beetje moeilijk. Ik krijg de indruk dat het paard niet heeft leren wijken voor druk, niet aan de hand iig.

Ik weet niet hoe het paard reageert op het wapperen van je arm, het zwaaien met de zweep of op de carrot stick? Als je met het paard loopt, zwaai dan een beetje met je arm, of zet je elleboog een keertje in haar schouder. Niet met kracht willen werken, gebruik techniek (dus even elleboog in de schouder en weer loslaten). Neem eventueel een zweepje mee en laat het paard daar toevallig tegenaan lopen, (zwaai er een beetje mee als je naast haar loopt), of ga met het uiteinde van het halstertouw rondjes draaien zodat ze er toevallig tegenaan loopt. Kijk het paard niet aan, dan kan hij de link naar correctie niet leggen. Paard moet bij zichzelf denken "wat stom van mij, ik heb niet gekeken waar ik liep, en liep zomaar tegen arm/elleboog, halstertouw of zweep/carrot stick aan."

Verder is het leren wijken voor druk aan de hand bij dit paard niet verkeerd. Kun je het paard aan de hand een paar passen naar voren, naar achteren, naar links en naar rechts laten zetten?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:02

Een paard weet altijd donders goed waar hij zijn voeten neerzet. Niks lompheid, maar dominant gedrag en niet geleerd te wijken voor druk bij mensen.
Als ik gelijk heb, en het is dominantie, moet je je serieus afvragen of je die strijd wel aan wilt gaan. Want dat verhelp je niet in een paar dagen.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 08:56

Ze reageerd idd niet op druk. Ik heb het zwaaien met mijn arm al wel uitgeoefend. Ze deed in eerste instantie idd net of IK gek was. Na een elleboogstoot lette ze al wat meer op. Ik heb het gevoel dat ze nu meer op mij let dan op haar omgeving. Ik haal haar straks weer uit de stal. Eens zien hoe het nu gaat. Ik vind het een goede en makkelijk intezetten tip! Thnx!
En wat betreft het wijken? Waar moet ik beginnen?
Is er ook nog een tip tegen het schrapen? Ze schraapt ook onder het borstelen dus niet alleen als ik wegloop maar ook tijdens lichaamlijk contact.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:32

Wendy schreef:
Een paard weet altijd donders goed waar hij zijn voeten neerzet. Niks lompheid, maar dominant gedrag en niet geleerd te wijken voor druk bij mensen.
Als ik gelijk heb, en het is dominantie, moet je je serieus afvragen of je die strijd wel aan wilt gaan. Want dat verhelp je niet in een paar dagen.

Een paard dat gewoon niet nadenkt of oplet wat ie doet is nog niet dominant. Sterker nog 90% van wat dominant wordt genoemd, is een simpel gebrek aan opvoeding en ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat dit paard daar ook last van heeft.
Voor TS: Als ze maar een paar dagen blijft, steek er dan niet teveel energie in, tenzij de eigenaar bereid is het daarna ook te doen, anders is het zinloze verkwisting van tijd.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 10:36

Nee het is geen verkwisting hoor. De eigenaar zal het wel voortzetten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:40

Nienke_ schreef:
Nee het is geen verkwisting hoor. De eigenaar zal het wel voortzetten.

Dan zul je moeten uitvogelen hoe je het paard leert om je ruimte te respecteren. Beetje moeilijk vanachter een computer, daar je niet kunt zien hoe het paard reageert op dingen en daarop je werkwijze afstemmen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:55

ikke schreef:
Wendy schreef:

Een paard dat gewoon niet nadenkt of oplet wat ie doet is nog niet dominant. Sterker nog 90% van wat dominant wordt genoemd, is een simpel gebrek aan opvoeding en ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat dit paard daar ook last van heeft.
Voor TS: Als ze maar een paar dagen blijft, steek er dan niet teveel energie in, tenzij de eigenaar bereid is het daarna ook te doen, anders is het zinloze verkwisting van tijd.

helemaal mee eens.
Ik heb meerdere paarden waarvan de meeste aan 1 stemhulp genoeg hebben. "Helaas" ook 1 lomp paard, maar gelukkig gaat dat echt steeds beter.(nu 2 jaar verder Bloos ) Dominant is ze totaal niet
Lief , maar soms onhandig Haha!

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 12:45

Ik ben net met haar bezig geweest en ik had tijdens het wandelen mijn elleboog gereed. Het ging verbazingwekkend goed. Nu alleen het schraapprobleem nog.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:59

Schrapen tijdens het poetsen ook corrigeren. Tikje tegen haar been geven met bijv. een stokje. Hier heel consekwent inzijn.

Fijn dat je al verbetering met wandelen ziet. Probeer tijdens het lopen abrupt stil te staan en als ze dan aan je voorbij schiet, haar in haar achteruit te zetten. Zelfde als je ineens rechts of linksaf gaat. Als je dat vaker meeneemt zul je ook daarin merken dat ze meer op je gaat letten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:06

ikke schreef:

Hoe je het ook wilt noemen... gebrek in de opvoeding, dominant... het neemt niet weg dat elk paard precies weet waar hij zijn voeten neerzet. Anders zou hij in het wild van de berg af kukelen om het maar eens te chargeren.
Een paard kan het zich niet veroorloven om dat niet te weten. Dat is er gewoon in gebakken. Dat hij zijn voet op jou zet kan een gebrek in de opvoeding zijn, tuurlijk. In ieder geval heeft hij dan niet geleerd om jouw persoonlijke ruimte te respecteren.
Maar de oorzaak wordt wel belangrijk als je wilt inschatten hoeveel werk het zal zijn om het te corrigeren en ook om te bepalen hoe consequent je moet zijn met dit paard.
En dat kunnen we hier van achter een computer niet zien.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:45

Wendy schreef:
Hoe je het ook wilt noemen... gebrek in de opvoeding, dominant... het neemt niet weg dat elk paard precies weet waar hij zijn voeten neerzet. Anders zou hij in het wild van de berg af kukelen om het maar eens te chargeren.
Een paard kan het zich niet veroorloven om dat niet te weten. Dat is er gewoon in gebakken. Dat hij zijn voet op jou zet kan een gebrek in de opvoeding zijn, tuurlijk. In ieder geval heeft hij dan niet geleerd om jouw persoonlijke ruimte te respecteren.

Er zijn paarden die het niet boeit waar ze hun voeten laten. Dat instinct valt erg tegen, hoor, als er geen reden is om op te letten. Hier in NL zijn nauwelijks oneffenheden waar ze over zouden kunnen struikelen, dus waarom zouden ze dan moeten opletten waar ze hun voeten laten? Ik ken genoeg paarden die in een bos over elke boomstronk zouden struikelen, gewoon omdat het ze nooit is geleerd om op hun voeten te letten (egale wei, egale rijbak).
Er zijn paarden die inderdaad als spelletje hun hoef op iemands voet parkeren, maar er zijn er ook die het uit onoplettenheid doen. Daarbij is het gewoon een kwestie van opvoeding, die helemaal niets met dominantie te maken heeft.