nu met bit proberen zonder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamaartjeee

nu met bit proberen zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 19:58

mijn verzorgpony rijd nu met een rubber bit maar soms is hij al niet te houden..
de andere verzorger en ik hadden allebij gehoord dat ze vaak nog braver en rustiger zijn zonder bit..

klopt dit we rijden al met rubber bit?

de andere verzorger zegt ook dat we anders eerst moeten proberen om zonder neusriem te rijden..
zal dat verschil geven?

8nnemiek

Re: nu met bit proberen zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:23

Rubber vinden veel paarden niet fijn, zeker niet als je zo hard in de mond trekt. Rubber gaat dan schuren en veroorzaakt een branderig gevoel. Dat vind je paard niet fijn, dus die gaat dan nog harder trekken.
Zonder neusriem rijden is sowieso beter, dan kan je paard zijn mond open doen als het pijn doet zodat jij weet dat je te ruw bent Knipoog Maar verder zal het weinig verschil geven.
Probeer gewoon eens in de bak met een simpel stalhalster te rijden, dan merk je snel of het beter gaat. Bij veel paarden wel, die worden daar een stuk rustiger van.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:31

zonder bit kan natuurlijk altijd.

maar het kan ook redenen hebben waarom hij vervelend is met bit:
hij heeft iets aan zijn mond (laat je de tandarts regelmatig komen???)
hij vind rubber niet fijn (dat schuurt echt hartstikke, en ik zou het niet fijn vinden om een rubber staaf in mijn mond te hebben, haha)
het bit is te groot, of het bit ligt niet stil in de mond..

zonder neusriem raad ik eigenlijk niet aan, omdat het bit dan helemaal niet stil in de mond ligt. Mond openen tijdens het rijden is sowieso geen goed iets, want het ligt aan de ruiter, maar het is ook vervelend voor de ruiter.
met neusriem (en vooral sperriem, maar ik neem aan dat je die al hebt?) kan hij zijn mond niet openen, maar het bit ligt ook stiller in de mond, dus minder redenen om de mond te openen..

je kunt natuurlijk altijd zonder bit proberen Lachen

maar misschien is een koperen, dubbelgebroken bitje ook wel fijn Lachen (het liefst van het merk sprenger) staat bekend als het beste bit. ons paard loopt er heerlijk op Lachen

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 21:31

MysticTinker schreef:
Rubber vinden veel paarden niet fijn, zeker niet als je zo hard in de mond trekt. Rubber gaat dan schuren en veroorzaakt een branderig gevoel. Dat vind je paard niet fijn, dus die gaat dan nog harder trekken.
Zonder neusriem rijden is sowieso beter, dan kan je paard zijn mond open doen als het pijn doet zodat jij weet dat je te ruw bent Knipoog Maar verder zal het weinig verschil geven.
Probeer gewoon eens in de bak met een simpel stalhalster te rijden, dan merk je snel of het beter gaat. Bij veel paarden wel, die worden daar een stuk rustiger van.

dat wist ik niet dankjee ik dacht dat rubber altijd fijner is Knipoog
ik zal het wel uitproberen Haha!

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 21:33

Jaimyliefje schreef:
zonder bit kan natuurlijk altijd.

maar het kan ook redenen hebben waarom hij vervelend is met bit:
hij heeft iets aan zijn mond (laat je de tandarts regelmatig komen???)
hij vind rubber niet fijn (dat schuurt echt hartstikke, en ik zou het niet fijn vinden om een rubber staaf in mijn mond te hebben, haha)
het bit is te groot, of het bit ligt niet stil in de mond..

zonder neusriem raad ik eigenlijk niet aan, omdat het bit dan helemaal niet stil in de mond ligt. Mond openen tijdens het rijden is sowieso geen goed iets, want het ligt aan de ruiter, maar het is ook vervelend voor de ruiter.
met neusriem (en vooral sperriem, maar ik neem aan dat je die al hebt?) kan hij zijn mond niet openen, maar het bit ligt ook stiller in de mond, dus minder redenen om de mond te openen..

je kunt natuurlijk altijd zonder bit proberen Lachen

maar misschien is een koperen, dubbelgebroken bitje ook wel fijn Lachen (het liefst van het merk sprenger) staat bekend als het beste bit. ons paard loopt er heerlijk op Lachen

ik ga denk ik morgen uitproberen zonder bit kijken of hij lekkerder loopt anders kan het heel goed een oorzaak zijn Knipoog

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:37

zonder bit zal het sowieso wel over zijn, omdat hij dan geen last meer zal hebben van zijn mond als daar iets mis mee is.
maar dan kan hij nog wel last hebben van zijn mond bij van allerlei andere dingen, bijvoorbeeld eten..
ik zou dus sowieso een tandarts laten komen!

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:45

Het kan inderdaad heel goed dat hij problemen in zijn mond heeft waardoor het bit niet past. Buiten gebitsprblemen kunnen er meerdere oorzaken zijn waardoor hij niet relaxed kan zijn. Te denken valt aan dik wangslijmvlies of een wat dikkere tong. Waardoor dus simpelweg weinig of geen ruimte is voor een bit.Onze paarden hebben door het fokken steeds minder ruimte in de mond. Misschien heeft hij een korte monsspleet waardoor het bit dus niet lekker op de juiste plaats ligt.
Je ziet inderdaad wel vaak dat paarden die veel onrust of verzet tonen zonder bit ineens wel ontspannen zijn en geen reden meer vinden om er tussen uit te piepen. Wat een vluchtreactie op pijn is. Maar goed de pijn hoeft uiteraard niet uit zijn mond te komen.
Is het parad verder goed gezond? Geen last van rug? Ik zou inderdaad eerst eens een tnadarts die verder kijkt dan de tanden alleen er bij halen. Dus iemand met verstand van de anatomie van het paardenhoofd. Zodat hij/zij je goed kan adviseren in het kiezen van de juiste optoming.
Hoop dat je eruit komt.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 22:07

Jaimyliefje schreef:
zonder bit zal het sowieso wel over zijn, omdat hij dan geen last meer zal hebben van zijn mond als daar iets mis mee is.
maar dan kan hij nog wel last hebben van zijn mond bij van allerlei andere dingen, bijvoorbeeld eten..
ik zou dus sowieso een tandarts laten komen!

z'n tanden zien er gewoon goed uit en eten kan hij als de beste Clown

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 22:10

Heidi2 schreef:
Het kan inderdaad heel goed dat hij problemen in zijn mond heeft waardoor het bit niet past. Buiten gebitsprblemen kunnen er meerdere oorzaken zijn waardoor hij niet relaxed kan zijn. Te denken valt aan dik wangslijmvlies of een wat dikkere tong. Waardoor dus simpelweg weinig of geen ruimte is voor een bit.Onze paarden hebben door het fokken steeds minder ruimte in de mond. Misschien heeft hij een korte monsspleet waardoor het bit dus niet lekker op de juiste plaats ligt.
Je ziet inderdaad wel vaak dat paarden die veel onrust of verzet tonen zonder bit ineens wel ontspannen zijn en geen reden meer vinden om er tussen uit te piepen. Wat een vluchtreactie op pijn is. Maar goed de pijn hoeft uiteraard niet uit zijn mond te komen.
Is het parad verder goed gezond? Geen last van rug? Ik zou inderdaad eerst eens een tnadarts die verder kijkt dan de tanden alleen er bij halen. Dus iemand met verstand van de anatomie van het paardenhoofd. Zodat hij/zij je goed kan adviseren in het kiezen van de juiste optoming.
Hoop dat je eruit komt.

volgens mij heeft hij nergens last van het is ook niet dat hij altijd veel wegschiet maar de ene dag wel andere niet.. ligt ook vaak aan het weer
maar ik ga kijken of het morgen lukt zonder bit haha!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 06:56

Als je paard gewoon drammerig is met het bit,en gewoon lekker zijn eigen zin wil doen,en niet naar jou luisterd,dan zal het zonder bit niet opeens wel goed gaan hoor.
Als je paard last heeft van het bit kan het ineens erg opknappen zonder bit,maar als je een ander probleem hebt,zoals gewoon een niet luisterend paard,dan los je dat niet op door bitloos te gaan rijden.
(het is geen tovermiddel waarvan ze opeens wel luisteren gaan)
Ben benieuwd hoe het ging,zonder dat rubber bitje.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 19:30

Tinkerloos schreef:
Als je paard gewoon drammerig is met het bit,en gewoon lekker zijn eigen zin wil doen,en niet naar jou luisterd,dan zal het zonder bit niet opeens wel goed gaan hoor.
Als je paard last heeft van het bit kan het ineens erg opknappen zonder bit,maar als je een ander probleem hebt,zoals gewoon een niet luisterend paard,dan los je dat niet op door bitloos te gaan rijden.
(het is geen tovermiddel waarvan ze opeens wel luisteren gaan)
Ben benieuwd hoe het ging,zonder dat rubber bitje.

helaas kon ik vandaag niet rijden want de eigenaar ging hem rijden ze zeiden van jij mag zo natuurlijk ook want het is jou dag normaal maar toen vroeg een ander of ik hun pony wou rijden dus heb ik niet op goofy gereden...
maarja.. we gaan het morgen proberen dan is de andere verzorgster er ook Haha!

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:48

tamaartjeee schreef:
mijn verzorgpony rijd nu met een rubber bit maar soms is hij al niet te houden..
de andere verzorger en ik hadden allebij gehoord dat ze vaak nog braver en rustiger zijn zonder bit..

klopt dit we rijden al met rubber bit?

de andere verzorger zegt ook dat we anders eerst moeten proberen om zonder neusriem te rijden..
zal dat verschil geven?

Ik heb een pony gehad waarmee ik ook met een rubberen bit reed, ze schrok heel vaak en sloeg dan op hol.
Ik ben daarom met de natuurlijke manier begonnen en dus zonder bit, ze was veel rustiger geworden.....
Het gaat ook om de vertrouwen die je het paard dan geeft...............