jojo-game

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

jojo-game

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 16:22

hoi, vandaag heb ik lekker geparellied (hoe moet je dat in vredesnaam schrijven?) ging echt supergoed. ze smakte veel als ze het snapte en dan deed ze het ook super. maar met de jojo (aan lijn, maar ook los) gaat ze eerst haar hoofd helemaal omhoog doen alsof ze me eerst wil ontwijken. bang dat ik haar sla ofzo? ze gaat wel gelijk ook naar achter, en komt ook gelijk naar me toe als ik haar dat vraag en komt dan ook echt haar beloning halen (stevige knuffel). hoofd op mijn schouder of tegen mijn hoofd aan. ze weet t dondersgoed. ik heb haar nog nooit geslagen tegen haar hoofd ofzo. ze is wel mishandeld geweest. kan het daar nog van zijn? of is dit iets wat alle paarden doen? ik vind het er niet vriendschappelijk uitzien eerlijk gezegd...

ze is trouwens verder niet bang als ik haar met gekke voorwerpen aanraak op haar hoofd ofzo...

wat denken jullie?

Bojangles

Re: jojo-game

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:54

Bij welke fase gaat ze achteruit dan?

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 10:15

hee agnes... wat ik nu meer ben gaan doen is de Yoyo combineren met driving... waarschijnlijk stuur je te veel energie naar het hoofd en daar kunnen sommige paarden kriebelig van worden. ik ga niet verder dan fase 2 van yoyo en de rest doe ik al drijvend met de stick tegen de borst.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 10:18

Bojangles schreef:
Bij welke fase gaat ze achteruit dan?

aan de lijn al bij fase 1. alleen met wijsvinger.
los bij fase 2. maar ze doet het wel gelijk dus(aan de lijn), maar wel ook tegelijk met hoofd omhoog:s

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 10:20

dekoezegtboe schreef:
de rest doe ik al drijvend met de stick tegen de borst.

gaat niet met maar 1 arm;) maar ik zal eens kijken of ze anders reageert als ik drijf tegen de borst(nog meer naar onderen dan ik nu al doe. wie weet doe ik het onbewust toch teveel naar haar hoofd dan (dus los, drijvend)

maar dat verklaard aan de lijn niet waarom ze het dan doet?

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 10:22

oeps Lachen ja dat is lastig dan Knipoog
Is ze al eens nagekeken door een osteopaat ofoz? misschien is het iets lichamelijks... en anders proberen toch je fases nog kleiner te maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 11:13

Als je alleen de wijsvinger gebruikt, heb je het touw dan op de grond liggen of niet? Zelfs een vingerbeweging kan via die leadropen en het touwhalster al goed voelbaar zijn. Hoofd omhoog is daarbij een natuurlijke reactie.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 13:41

nee, ligt niet op de grond. omdat ik t touw niet snel genoeg op kan trekken met 1 hand als ze wel naar voren zou komen, en dan staat ze er op. komt af en toe toch wel voor, maar probeer t altijd te voorkomen. maar wss is dat ook de reden waarom ze t dan wel in 1 keer doet, en los niet. kga gewoon vaker oefenen, maar doen jullie paarden t nooit? of wel?

omdat cassidy zegt dat het eennatuurlijke reactie is dan. ik neem aan dat niet al jullie paarden in 1 keer bij fase 1 naar achter gingen? is het dan toch een klein teken van verzet, maar dat ze er wel gelijk aan toe geeft?

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:10

hoofd omhoog is een natuurlijk gereactie als er (te)veel druk op het hoofd wordt gezet.
Wat ik zou doen is voorlopig even experimenteren met de drivinggame met de stick richting voorbenen/borst, en hierbij je focus op de voorhoeven en niet teveel rechtop staan hierbij.
Gebruik je fases langzaam en exact en stop bij de kleinste poging, zelfs al is dat een gewichtsverplaatsing.
Begint je paard dingen uit te proberen om het goede antwoord te vinden, blijf dan in de fases die je op dat moment had hangen en ga niet harder worden.

Mijn paard kan ook met haar hoofd in de lucht op fase 1 achteruit, en doet dat al 1,5 jaar, maar een kleine verandering in je houding en focus kan hierbij al een heleboel verbetering geven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:24

Ik ben het niet met je eens dat je teveel rechtop moet staan bij de driving game (achterwaarts gaan). Met je lichaam kan je al heel veel aangeven (en met je blik), desnoods maak je een marcherende beweging.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:32

jullie vergeten dat de TS in een rolstoel zit,, niet kan staan en maar 1 arm kan gebruiken denk ik

misschien kunnen jullie agnes helpen met een oplossing die ze uit kan voeren met haar beperkingen?

@agnes: wat leuk dat indiana het zo goed oppakt, maar wel lastig denk ik, dat je het niet zo uit kan voeren zoals het zou moeten omdat je maar 1 arm kan gebruiken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:51

Mijn excuses, heb niet in het profiel gekeken en ken de TS verder niet.

Ik zou in dit geval toch even contact opnemen met Sylke Valentin, net als de TS rolstoelgebruiker, en daarbij nog Parelli instructeur. Zij zal precies weten waar je als rolstoelgebruiker tegenaan loopt en lopen kunt, puur omdat je dingen niet uit het boekje kunt doen zoals het bij de officiele Parelli Paketten beschreven staat.

Adres en telefoonnummer/mail van Silke staat hier:

http://www.naturalhorses.de/silke_valentin.htm

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:37

even hoedje af voor je!
hoofd naar boven doen veel paarden hoor. Probeer zoveel mogelijk een focuspunt te hebben achter het paard. ik ga morgen het is zittend proberen bij mijn paard om te zien hoe ik me dan zou focussen. normaal gezien kijk ik door de oren heen maar voor jou is dat misschien moeilijk. Ga nog niet loswerken tot het aan de lijn pas is opgelost.
Probeer echt enkel in fase 1 je vinger te gebruiken, denk bij je zelf, ik zou echt graag hebben dat je achteruit gaat, en hou deze fase lang en vasteberaden aan. kijk eens of ze het dan nog doet, daar je een bepaalde rust hebt en een doel dat een leidend effect geeft zou ze het niet meer mogen doen, als het van angst zou komen. gaat ze niet achteruit bouw dan op zowel met energie als met je handgebruik.
Bij een echte jojo gebruik je geen stick, maar eigenlijk moet je een resultaat krijgen, en als je dat met stick beter kan opbouwen is dat ook goed. Daar je maar één hand vrij hebt lijkt me het toch aan te raden om enkel met touw te werken.
doe ook veel friendly game tussendoor en doe je savystring ook veel rond het hoofd. als ze daar ook fel opreageerd kan je er ook zo aan werken.
hopelijk heb je wat aan mijn advies en ik laat je weten hoe mijn zittend werk is gegaan, leuke uitdaging!
groetjes
voor tips en advies kan je ook altijd terecht op www.naturalhorsemanship.be

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 00:30

Cassidy schreef:
Ik ben het niet met je eens dat je teveel rechtop moet staan bij de driving game (achterwaarts gaan). Met je lichaam kan je al heel veel aangeven (en met je blik), desnoods maak je een marcherende beweging.

en daar ben ik het dus niet mee eens.
Je krijgt je paard er vast mee naar achteren, maar wat ik zou willen bereiken is een paard dat met zijn hoofd láág achterwaarts gaat.
Juist omdat achterwaarts kalmerend kan zijn en hoofd laag je paard hierbij helpt. Hoofd hoog is van je paard een signaal dat hij meer druk op zijn hoofd krijgt dan hij eigenlijk kan verdragen. daarnaast geeft het hoofd hoog je paard andrenaline. dat wil je toch niet?

daarom zou ik zeggen:
fase 1 is je vinger, fase 2 je pols (clip beweegt niet), fase 3 wiebelen met de stick, fase 4 aanraken met de stick. Op ten duur reageert je paard op fase 1 of 2 en voilá hier heb je je yoyogame, maar dan wel een meer verantwoorde manier. Ik ben goed bekend met de parelli-methode hoor, maar vind dit een punt waar ik het niet mee eens ben.

Focus op het hoofd is iets wat paarden onderling zelden doen, en als dat gedaan wordt dan wordt dat door paarden onderling als beledigend ervaren. (dit is overigens informatie die voor de geïnteresseerden te vinden is op de dvd's van chris irwin) dat zou je dan dus moeten vermijden. Dit is heel eenvoudig op te lossen door je niet op het hoofd te focussen (je wilt het hoofd immers niet van je af drijven, wel?) maar op de voorvoeren, want DIE moeten opzij. Is héél logisch voor je paard, en nog fijner voor hem ook.

Ik weet wat Parelli zegt en vindt, maar ik vind het gewoon anders Bloos