Paard met veulen in de kudde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maroush

Paard met veulen in de kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 11:31

Binnenkort gaat Maroush verhuizen van een 'gewone stal' naar een weiland met schuilstal. Als het te nat wordt, gaat het meeste land dicht maar kunnen de paarden (totaal 7) nog wel in de bak, op het erf en in de 2 schuilstallen. Nu is het punt dat het Maroush 6 maanden drachtig is en de laatste tijd niet al te lief meer tegen andere paarden. Nou denk ik dat als zij straks in die kudde komt te staan het allemaal wel los zal lopen, maar wat als het veulen geboren is? Is het te verwachten dat hier grote problemen van komen? Er is evt. ook een apart stukje waar ze kan komen te staan, maar als het goed gaat hebben we d'r natuurlijk het liefst in de kudde. Wat is slim om te doen??

Waratje

Re: Paard met veulen in de kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:40

Veulen wordt dus ruimschoots in het weideseizoen geboren, als je merrie nu 6 maanden onderweg is. In principe zou er dan niet veel probleem hoeven zijn, maar je moet in de tussentijd de groep maar goed bestuderen of er eentje tussenzit met onbetrouwbaar gedrag. De meeste volwassen paarden vinden een veulentje enorm interessant en zullen er voorzichtig mee omgaan, maar er zijn paarden die raar in elkaar zitten en klein spul in elkaar timmeren. Hoe dat in de praktijk bij je nieuwe wei gaat werken hangt dus voor een belangrijk deel af van hoe de aanwezige paarden met elkaar omgaan en hoe je merrie zich daar ook in past.
Persoonlijk zou ik liever een wei zoeken waar nog een andere drachtige merrie loopt, zodat de veulens met elkaar kunnen spelen, want volwassen paarden zijn beresaai voor een veulen Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:49

Ik zou ook een andere stek opzoeken. De moeder kan het veulen wel beschermen, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. En speelkameraadjes van gelijke leeftijd zijn wel zo fijn. Als ik ze bij ons op stal af en toe zie spelen is dat een feest om te zien.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 22:09

Bedankt voor jullie reacties Lachen Met andere drachtige merries samen zou zeker super zijn, maar helaas is hier in de buurt niet zoveel te vinden. Ik ben al blij dat ze straks niet de hele dag op stal staan zodra het een keer slecht weer zou worden.
Maar de bevalling duurt gelukkig nog even, dus we zien wel of ze goed in de groep past. Mocht dat niet zo zijn, kunnen we nog op zoek naar wat anders.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 22:12

De stal waar ik werkte stonden merries met veulens gewoon in de kudde.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 09:24

En me de bevalling? Is het slimmer om het paard dan wel even apart te zetten en ze later in de groep te gooien, of ze de hele tijd samen te laten lopen?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 09:31

Mijn fjord is geboren buiten in de groep (heb er foto's van).

Jaren later hebben ze in de flevopolder gelopen waar ook veulentjes geboren werden in de groep.

In de groep waar mijn paarden momenteel lopen zou ik het zeker in de groep laten gebeuren. Echter ben ik altijd bang dat ze vast komen te zitten in het draad of de merries bevallen te dicht bij de sloot (ook al een keer meegemaakt en veulen is dus verzopen).

Maar goed ik heb 2 ruinen...dus gene veulentjes van mijn kant Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 10:24

Maroush schreef:
En me de bevalling? Is het slimmer om het paard dan wel even apart te zetten en ze later in de groep te gooien, of ze de hele tijd samen te laten lopen?

Ligt eraan hoe je merrie in de kudde staat en hoe de kudde is. Als het een hechte, harmonieuze kudde is, kan ze wel in de kudde bevallen.
Mocht je het toch niet helemaal vertrouwen, dan kun je haar beter even apart zetten. En apart houden tot het veulen ruim een week jong is. De eerste week is de merrie namelijk overbeschermend en loopt constant achter haar veulen aan. Daarna kan ze haar kind geleidelijk aan steeds beter loslaten en mag het veulen steeds meer z'n eigen gang gaan. Dan zou je ze dus weer in de kudde kunnen introduceren.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:35

ten eerste zou ik idd de merrie niet in de kunnde zetten omdat ze vaak niet echt behoefte hebben aan nieuwe paarden en chagrijnig kunnen reargeren tegen andere paarden, dit kan dan weer een gevaar voor de anderen vormen, en als het veulen er is en ongeveer een maand oud zou ik het bij leeftijdgenoten zetten maar volwassen paarden kan ook,, maar die moeten dat wel lekker actief kunnen zijn met het veulen!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:40

annelinnie schreef:
ten eerste zou ik idd de merrie niet in de kunnde zetten omdat ze vaak niet echt behoefte hebben aan nieuwe paarden en chagrijnig kunnen reargeren tegen andere paarden, dit kan dan weer een gevaar voor de anderen vormen, en als het veulen er is en ongeveer een maand oud zou ik het bij leeftijdgenoten zetten maar volwassen paarden kan ook,, maar die moeten dat wel lekker actief kunnen zijn met het veulen!

Paarden kiezen altijd andere paarden boven solitair leven.
Als ze gewend is in de kudde, en daar heeft ze nog 5 maanden de tijd voor, is het geen enkel probleem om haar ook daar te laten bevallen.
Waar je wel voor op moet passen zijn hele dominante merries, deze willen nog wel eens veulentjes 'afpakken'.
Meestal laat de merrie tijdens de bevalling een rustige ruin in de buurt om op te letten en eventuele pottenijkers weg te jagen.
deze ruin wordt ook vaak de oom van het veulen en past op als moeders aan het koffieleuten is Haha!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 07:25

In de wei achter onze wei staat ook een kudde. Afgelopen jaar stonden daar ook nog twee hengsten bij.... De vader van de veulens die werden geboren en een jonge hengst. De veulens van die merries zijn gewoon in de wei bevallen en dus steeds bij de kudde gebleven. Ik heb voor de eigenaars mee opgelet omdat ze wel graag iemand in de buurt hadden tijdens de bevalling en ik zo van mijn wei achter het huis hun wei in kan lopen. Ze vertelden al dat ik kon zien als het zo ver was omdat de merrie zich dan afzonderde. Die mogelijkheid moet ze dus wel hebben. Een merrie wil rust tijdens de bevalling. De eerste bevalling heb ik meegemaakt. Ik zag de merrie een eenzaam plekje opzoeken (ze liepen op zo'n 5 ha dus dat ging wel) en toen ben ik op een boomstam gaan zitten met een verrekijker op een goede afstand om haar met rust te laten (ze worden weinig gehanteerd en zijn dus niet zo verschrikkelijk mens-eigen) Tegen het eind van de bevalling slenterden wat paarden die kant op, vooral de hengst. Hij kreeg in de gaten dat er iets aan de hand was en ging voorzichtig kijken. Een waarschuwende blik van de moeder was voldoende om hem op afstand te houden. Toen het veulen was geboren en de merrie nog lag, waren de andere paarden er ook en stonden ze op afstand te kijken en te snuiven en te briesen. De hengst ging er als eerste naartoe en dit keer liet de merrie het toe. Hij snuffelde aan het veulen, brieste, fleemde ed en later naderde ook de andere paarden. De moeder stond op en begon haar veulen te verzorgen terwijl alle paarden aan de nieuwkomer snuffelden. Moeder liet het allemaal toe. Ik had de eigenaars gebeld en die waren ondertussen ook ter plekke. Met hen ben ik naar de groep gegaan en stonden we temidden met de paarden in een kring om moeder en veulen. Heel apart, die sfeer. Het mooiste wat ik ooit heb meegemaakt. Toen het veulen pogingen ondernam om op te staan, veranderde ma in een briesende leeuw en mocht opeens geen enkel ander paard meer in de buurt komen (de eigenaars wel) En zo bleef ze het veulen verdedigen en elk paard uit de buurt houden totdat het goed uit de voeten kon. En nog een paar dagen bleef ze erg defensief. Dat werd echter steeds minder. Ondertussen werden er meer veulens geboren en de situatie was ongeveer hetzelfde. De moeder zocht eenzaamheid op om te bevallen, liet de groep kennismaken, maar schoot in de verdediging toen de eerste ronde voorbij was en het veulen ging opstaan. Het kan dus heel goed en is heel natuurlijk, maar voorwaarde is veel ruimte en ideaal is andere veulens.