Hooiruif in stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wickedwyvern

Hooiruif in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 22:18

Ik ben op zoek naar dé oplossing voor onbeperkt hooi eten op stal (nacht). De pensioneigenaar vindt het eeuwig zonde dat mijn knollie zijn hooi door heel de stal heen loopt. Dus op zoek naar een ruif. Maar geen kleine, niet hoog hangen maar laag, liefst gewoon grond hoogte, eventueel buiten de stal zetten, zodat hij over de deur kan eten. Wat is jullie ideale stalruif?

8nnemiek

Re: Hooiruif in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:39

Ik ben ook nog steeds op zoek.
Ik heb een tijdje een rechthoekige speciekuip gebruikt, maar daar gaat hij tegen stampen en mee rollen..
Nu heb ik een grote hooizak besteld van innovatack ( www.boomloosrijden.nl )
Een echt ruif is natuurlijk erg makkelijk, maar vind ik te gevaarlijk om laag vast te maken, en te hoog is slecht voor de luchtwegen en de tanden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:57

'Grappig' toch. Hoe vaak heb ik de kuubkratten die wij al vanaf onze start hier hebben met foto's op Bokt en andere fora gezet?! Was al veel ouder en nog niet eens van mezelf ook dit idee Haha!
Misschien ook dit op mijn site zetten maar.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-337JJV87.jpg

hc

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 22:59

Ja, precies. Moet ook een veel grotere ruif zijn ivm 'onbeperkt'. Dus ik denk aan:
http://www.westland.be/products.php?lang=NL&catno=27
en dan de derde van onderen (lange hoekruif), of
http://images.kapaza.com/photoslarge/5000000/5077524_5.jpg
En dan een lage, die ik voor zijn stal kan zetten (hij kan zijn hoofd buiten steken)
Of een net aan de buitenkant http://www.hooinet.nl

Maar ben erg benieuwd of er meer creatieve/betere suggesties zijn.

Ken overigens iemand die die hooizak had gekocht voor jaarlingen en die hadden m binnen een dag gesloopt.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 23:01

Bedankt hc, maar zo groot is zijn stal helaas niet. Ervoor zetten is natuurlijk een optie, maar ik ben bang dat de constructie daar niet mobiel genoeg voor is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 00:30

Kan je geen bak aan de staldeur hangen? Soort van grote bloembak zoals die aan balkons hangen?

Is dit trouwens een vraag voor NAturals?
Dit in algemene zin en in het geval van een stalpaard in het bijzonder?

Wat bij stalhouding heel normaal is hier, is een grote lage 'bak' te maken door een muurtje in hoek van de stal te metselen waarachter een grote ruimte ontstaat welke het paard nauwelijks bewegingsruimte kost.
Door een hoek aan de kant van de staldeur te kiezen minimaliseer je de kans dat het paard per ongeluk in de bak mest

Nogmaals en wederom; écht geen topic voor NA.

hc

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 06:19

hooinet ophangen dan?

een ruif in de stal ben ik geen voorstaander van, zeker niet als ze te hoog hangen.
paarden krijgen daardoor nogal wat rommel in het oog waardoor je traanbuisverstopping kunt krijgen Knipoog

gewoon iets minder voeren waardoor je paard het hooi niet meer door de hele stal gooit maar op eet?

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 06:21

Hebben hier zelf een hooiruif.. Maar na een jaar was dat ding kapot.. Wat het nu nog steeds is..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 09:17

Die hoekruif is een goeie oplossing, ik kwam vroeger af en toe op een stal waar ze die hadden (wel de zelfgemaakte versie). Werkt prima, gewoon een hoek tot 'bak' verbouwen. Het belemert de bewegingsvrijheid ook niet echt. Als je twee of meer paarden in één stal (of inloop) hebt kan je best gelijk twee of drie hoeken vertimmeren, dan heeft iedereen altijd wat te eten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:02

Zet een schot vast in een hoek, zodat je een driehoekige voerbak krijgt. Het is wel te hopen dat je stal ruim genoeg is, want het neemt uiteraard wel "loopruimte" weg.
Alles wat je ophangt is ellende voor het paard. Hooinet is aardig in een trailer voor de bezigheid, voor de rest potentieel gevaarlijk en het geeft een verkeerde eethouding met potentieel rug- en nekproblemen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:26

Zijn we nu aan het verzanden over stof in de ogen door een ruif in de stal?! Stalhouding op zich is een NoNo en een glijdende schaal van door beperkingen 'noodzakelijk' kwaad.

BUITEN een open bak op de grond is paardgerichter dan wat ook in een stal.

Dat is nog niet eens 'NAturals', maar gewoon goed paardhouden.

hc

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 18:11

Ik denk dat ik de mogelijkheden ga bekijken om een hoek af te zetten, bedankt voor alle ideeën!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:57

Lijkt me een heel goed idee inderdaad Ja
Let wel op dat je hem niet in het poephoekje maakt Knipoog
Misschien ook een goed idee om er een schuifrichel in te maken ofzo, zodat je het schot ook even kan weghalen om de vloer schoon te borstelen.