Hoe moet een boomloos zadel liggen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

itsinmygenes

Hoe moet een boomloos zadel liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 19:15

Ik heb vandaag voor het eerst met een boomloos zadel (een testzadel) gereden. Maar het schoof wel een beetje (zoals tot nu toe elk zadel op mijn pony en dat zijn er al best veel). Ik heb het zadel achter de schouder gelegt.

Maar nu zei iemand dat je een boomloos zadel juist op de schouder moet leggen, maar het lijkt mij dat het zadel dan alleen maar meer gaat schuiven? Hoe ligt jullie zadel altijd?

8nnemiek

Re: Hoe moet een boomloos zadel liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:35

Nee hoor, het hoort gewoon achter de schouder te liggen, net zoals elk ander zadel Knipoog
Hoe schoof je zadel? Opzij, naar voren, naar achteren?

Mijn oude cheyenne lag zo:
Afbeelding
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... C_0047.jpg
Éigenlijk moet ie volgens mij nog iets verder naar achteren.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 20:39

Oke, hij schuift naar voren. Ik heb er al heel veel zadelmakers bij gehad, maar mijn pony is een NRPS/arabiertje en is heel smal aan de voorkant, waardoor zadels snel naar voren schuiven.. Best moeilijk om een goed zadel te vinden. Weet iemand toevallig een zadel wat steviger ligt? Ik had nu een Freeform model en die zouden ook al best stevig moeten liggen..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:42

Bij barefoots wordt vaak een banaansingel gebruikt als het zadel naar voren schuift, als je geluk hebt kun je die misschien van iemand lenen om te proberen. Vaak ik dat de oplossing, maar soms helpt het niet genoeg.
En ook een anti-slip pad kan helpen, maar zelf vind ik dat niet zo fijn omdat je dan veel wrijving krijgt, met soms drukplekjes.

Je zou misschien ook eens een ghost kunnen testen, die schijnen ook stabieler te liggen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:34

MysticTinker schreef:
Mijn oude cheyenne lag ....

Ja, duidelijk. Zie mijn site onder 'zadels'.
Ook ligt de singelplek op jouw paard zo te zien verder naar voren dan de plaatsing van de singelstoten op het zadel terwijl dit al te ver naar voren lígt.

Je kan ook zien dat het zadel groter is dan de zadelruimte van dit paard.

Hoewel boomloos iets minder kritisch is aan voor- en achterzijde komt het centrum van de zit op een verkeerde plaats als het zadel niet goed op de zadelruimte van het paard ligt en dat is juíst bij boomloos kritischer dan bij zadels met gewichtsverdelende panelen.

Verder hoort dit topic thuis onder HArnachement.

hc

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:23

Heel oude foto's Knipoog
Ik heb nu een arizona, met banaansingel, en die ligt super. Die is ook vrij lang, en ligt wel een stukje over de nieren, maar zoals je zelf aan aangaf is dat niet zo'n groot probleem omdat er alleen druk komt op de plaats waar je zelf zit.
Helaas geen foto.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:56

MysticTinker schreef:
omdat er alleen druk komt op de plaats waar je zelf zit.

En dát blijft de achilleshiel: jouw gewicht gedeeld door alleen het oppervlak waar je daadwerkelijk op zit is een hoge druk en alle gewicht over weinig ribben aan weinig ruggenwervels.
Vandaar dat de hoeveelheid kilos en de stuwkracht fundamenteel beperkt moeten blijven.

hc

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 11:25

Huertecilla schreef:
MysticTinker schreef:
Mijn oude cheyenne lag ....

Ja, duidelijk. Zie mijn site onder 'zadels'.
Ook ligt de singelplek op jouw paard zo te zien verder naar voren dan de plaatsing van de singelstoten op het zadel terwijl dit al te ver naar voren lígt.

Je kan ook zien dat het zadel groter is dan de zadelruimte van dit paard.

Hoewel boomloos iets minder kritisch is aan voor- en achterzijde komt het centrum van de zit op een verkeerde plaats als het zadel niet goed op de zadelruimte van het paard ligt en dat is juíst bij boomloos kritischer dan bij zadels met gewichtsverdelende panelen.

Verder hoort dit topic thuis onder HArnachement.

hc

Ik dacht dat die beter hier kon staan, omdat er hier heel veel mensen boomloos rijden.. Maar kan die dan verplaatst worden? Lachen