Hoe natuurlijk beginnen met veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Hoe natuurlijk beginnen met veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 16:33

Je leest er steeds meer over, het natuurlijk houden, en natuurlijk omgaan met paarden, ik ben er absoluut voor, mijn paardjes staan al het hele jaar buiten, en ik probeerde alles al zo natuurlijk mogenlijk te doen.
Alleen het tuig, ect. Daar zou nog verandering in moeten komen.

Nu heb ik een hengstveulen NRPS, en wil daar eigenlijk gelijk een goede start mee maken. Hoe begin ik daar mee? En wat zou ik anders moeten doen dan anders?

Waratje

Re: Hoe natuurlijk beginnen met veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:22

qt_shetties schreef:
Nu heb ik een hengstveulen NRPS, en wil daar eigenlijk gelijk een goede start mee maken. Hoe begin ik daar mee? En wat zou ik anders moeten doen dan anders?

Als het veulen in de tijd bij Mammie de basisdingetjes heeft geleerd (halstertje om, meelopen, voetjes geven) dan is de beste start die je je veulen kunt geven in een goede opfokgroep. Zoek er eentje waar een volwassen ruin bij staat om de kleuterklas af en toe tot de orde te roepen en laat je veulen lekker met leeftijdsgenootjes spelen. Veel natuurlijker dan dat kan in Nederland eigenlijk niet Haha!

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 12:23

De basis zit er helemaal in Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:25

Dan vooral lekker naar een goede opfokgroep. Knipoog

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:27

mijn veulen word zondag afgespeend,
en dan komt hij 2maanden op stal om hem tam te maken,
(veulen heeft alleen maar op de wei gestaan)
en dan schaar ik hem in,
tot dat hij 3 is,
lekker op de wei genieten,lijkt m voor ieder veulen het beste,

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:38

om te beginnen in groep laten staan en zn vrijheid gunnen tot hij oud genoeg is. Natuurlijk houdt meestal ook in dat je niet op 3 jaar een zadel erop gooit en ineens werken met die handel.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:59

Inderdaad. Lekker naar buiten!
Zelf ben ik niet zo'n voorstander van de meeste opfokbedrijven.

Teveel veulens bij elkaar, 's winters in loopstallen, veel bix etc.

Zorg in ieder geval dat hij van z'n vrijheid en z'n jeugd kan genieten. Zorg ook voor minstens 1 ouder paard zodat hij daar door opgevoed word.
En als je hem eenmaal oud genoeg vind om te trainen zorg dan dat je niet ineens teveel voor hem veranderd. Pak het rustig op en leer hem grondwerk, maak hem verkeersmak etc. Doe al het voorwerk zodat het uiteindelijke inrijden geen big deal meer is maar gewoon een logisch gevolg voor hem.

Mijn veulen staat in een kudde van 5. Hier kan ze altijd blijven, ik hoef dan ook geen andere plek voor haar als ze straks 3/4 jaar oud is. In haar kudde heeft ze 1 speelmaatje van haar leeftijd, een 2 jarige ruin, haar moeder (12 jaar) en een volle broer van haar (17 jaar). Dit vind ik een hele mooie situatie en ben er erg tevreden mee.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:44

Eens met Dani62.

Opfok is prima, maar als je thuis gelegenheid hebt je veulen op te laten groeien in een gevarieerde groep met min. 1 leeftijdsgenootje , is dat voor merries veel natuurlijker en niks mis mee.

Hengstveulens is ander verhaal, natuurlijk.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:11

randalinpony schreef:
Opfok is prima, maar als je thuis gelegenheid hebt je veulen op te laten groeien in een gevarieerde groep met min. 1 leeftijdsgenootje , is dat voor merries veel natuurlijker en niks mis mee.

Zo zien wij dat ook voor ons. Ja We hebben momenteel een kudde(tje Haha! ) van 4: merrie van 14, en 3 ruinen van 25, 14 en 3,5. De merrie verwacht in mei een veulen, en dat willen we dan als het even kan gewoon in de gevarieerde groep laten opgroeien. Ze staan 24/7 buiten (met inloopstal), dus beter kan het eigenlijk niet (in de opfok staan ze 's winters meestal binnen, in loopstallen weliswaar). Lachen We hebben dan wel geen leeftijdsgenootje, maar de dan 4-jarige en ook de andere ruinen zijn nog speels genoeg!

Er is hier in de buurt ook een mooi opfokbedrijf waar ze prachtige heuvelachtige weilanden hebben (zie http://www.jeanhuls.nl), heel misschien dat het toekomstige veulen daar ook een paar maandjes heen kan om eens in een andere, grotere groep te zijn. Maar je hoort toch vaak dat je zo'n dier een stuk minder goed van de opfok terugkrijgt dan hoe het erheen ging (niet dit specifieke bedrijf hoor, maar in het algemeen). Daarom zou ik er ook huiverig voor zijn, je moet dan wel echt een vertrouwd adres hebben.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:24

bij mij is het nu even niet zo ideaal... mijn veulen staat nu al 2 maanden bij een vriend van ons om afgespeend te worden. ze staat een groot gedeelrte van de dag buiten in een paddock en voor de rest op stal.er is nog wel een andere pony van haar leeftijd aanwezig maar ze staan niet samen. mn veulen wordt ook goed vet gemest! ze krijgt 3 kilo veulenkorrel per dag en daarbij nog flink wat hooi. ook krijgt ze mais. ik moet zeggen dat ze er super goed uit ziet maar ik ben bang dat ze teveel binnenkrijgt en ze te weinig kan bewegen.over 2 weken komt ze naar huis en komt ze weer bij haar moeder te staan die haar weleens ff hardhandig zal opvoeden :p ze staan bij ons heel de dag op de paddock en als de nattigheid het toelaat gaan ze op de wei. alleen vanaf dat het donker word tot sochtends half 8 staan ze dan binnen. dit zal wel een betere omgeving voor hun beide zijn. in de zomer slapen ze lkr buiten. ik hoop dat het niet "slecht"voor haar geweest is... die paar maanden afspenen...

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:30

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:48

ik kan geen info op die site vinden

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:48

nee dat is inderdaad nietr klaar. Dat boek wat ze aan het maken is daar doelde ik eigenlijk op

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 07:08

keat schreef:
ze staat een groot gedeelte van de dag buiten in een paddock en voor de rest op stal.

er is nog wel een andere pony van haar leeftijd aanwezig maar ze staan niet samen.

mn veulen wordt ook goed vet gemest! ze krijgt 3 kilo veulenkorrel per dag en daarbij nog flink wat hooi. ik moet zeggen dat ze er super goed uit ziet maar ik ben bang dat ze teveel binnenkrijgt en ze te weinig kan bewegen.

ik hoop dat het niet "slecht"voor haar geweest is... die paar maanden afspenen...
Misschien kan ze de hele dag in de paddock?
Zoveel mogenlijk buiten is toch het beste voor zo'n kleintje.

Je zegt dat er wel een andere pony van haar leefdtijd is,maar die staat niet bij jou veulen.
Jou veulen staat dus alleen??
Waarom zet je dat andere veulen niet bij jou veulen dan?
Is voor beide veulens beter..

Dat er goed gezord wordt voor je veulen is fijn,maar 3 kilo veulenbrok is wel belachelijk veel hoor.
(sorry dat ik het zeg)
Als je veulen gezond is,heeft het aan voldoende kuilgras of hooi met een fijne liksteen en hier en daar een wortel genoeg.
3 kilo is zelfs voor een volwassen paard erg veel....

Slecht is een periode van afspenen niet,maar door de manier waarop dat gebeurd kunnen ze wel in de stress raken.
Een veulen hoort bij leeftijdsgenootjes 24/7 op de wei te spelen,niet eenzaam en alleen in een paddock te staan.
(doe wat je wil,ik respecteer jou mening,ik geef je alleen de mijne)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 07:18

Ik ga met Tinkerloos mee..........

gewoon lekker op het land, het liefst in een kudde

3 Kilo!!! brok????

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 07:48

lekker op het land tussen soort- en leeftijdsegnootjes:)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:25

Ik ben het ook met Tinkerloos eens, dit is zeker geen ideale situatie. En juist deze maanden, eigenlijk het hele eerste, 1,5 levensjaar, zijn zo ontzettend bepalend voor de rest van het leven!
Door nu zoveel op stal te staan wordt het beenwerk minder sterk, en dat is later nooit meer goed te maken. Beweging zorgt voor sterke botten, pezen en spieren.
En ook voor de geestelijke ontwikkeling is het heel belangrijk om nu veel prikkels te krijgen. Veel veulens die op deze manier afgespeend worden (dus alleen staan en veel op stal) ontwikkelen in die periode stereotype gedrag.

En 3 kg voer... Nagelbijten / Gniffelen Dat is 3 keer zoveel als onze (sport)paarden krijgen! Een enorme belasting voor de maag (--> meer kans op maagzweren --> meer kans dat je veulen gaat luchtzuigen).

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:40

Om over de kans op oc en ocd te zwijgen bij te energierijk voer en weinig beweging...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:45

Mijn veulen heeft tot bijna 8 maanden bij zn moeder gestaan, de hele dag in het weiland of in de paddock.
Nu staat hij in de opfok, waar hij in een loopstal staat en een paar uur per dag lekker mag spelen in de bak.

Dat de eerste maanden zoveel buiten heeft gestaan, heeft dat invloed op zn benen? Of heeft dat geen zin meer omdat hij nu toch best veel binnen staat?
Pas vanaf eind april gaan ze weer dag en nacht het land op.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:55

Jibbel schreef:
Dat de eerste maanden zoveel buiten heeft gestaan, heeft dat invloed op zn benen? Of heeft dat geen zin meer omdat hij nu toch best veel binnen staat?

Die eerste 8 maanden zullen zeker voor veel winst gezorgd hebben. Ja En hij staat nu wel veel binnen, maar wel in een loopstal. Ik neem aan dat ze daar toch de hele dag een beetje rondscharrelen, dus dat is eigenlijk ook iets van beweging. In de wei lopen ze ook niet 24 u p/d te rennen natuurlijk. Knipoog

Als je paard heel veel in een box staat gaat de kwaliteit van de botten, zelfs bij volwassen paarden, snel achteruit. Osteoporose ontstaat bij paarden puur door een gebrek aan beweging en dus doorbloeding. Na 4 weken boxrust kun je op foto's al verslechtering van de botstructuur zien! Het goede nieuws is dat dit wel deels omkeerbaar is, met meer beweging neemt de kwaliteit langzaam weer toe. Maar bij veulens zal het misschien nog een veel grotere invloed hebben, odmat die sowieso in ontwikkeling zijn.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:47

thnx voor de uitleg! Lachen Ben blij om te horen dat een loopstal niet (heel) slecht is, want ik zou m persoonlijk liever de hele dag buiten willen hebben en evt. 's nachts op stal.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:49

Buiten zou natuurlijk net iets fijner zijn, en dan vooral voor de luchtwegen. Daar kan geen goed stalklimaat tegenop. Knipoog Maar het kan veel slechter. Lachen

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:44

ja jullie hebben ook gelijk daar in, maar ik zal het even beter uitleggen. eerst stond ze wel heel de dag buiten alleen door de vele regenval is de paddock niet nat, maar letterlijk een zwembad!!! ze zakt er ongelooflijk ver in. het andere pony'tje is ook echt een pony'tje met hoofdletter TJE!!! het is namelijk een falabellaveulen en mijn veulen is nu zo'n 1.40. de eigenaar van die kleine is ook bang dat als ze bij elkaar komen en ze eens een speelse bui hebben het fataal kan aflopen voor die kleine. maar niet gevreesd.... mn veulen komt over precies te zijn 1 week naar huis! ze komt dan weer bij haar moeder te staan en ze staat dan heel de dag of op de paddock of op de wei. (onze paddock is ook lkr ruim hoor, en niet zo nat :p) verder zal ze bij ons goed hooi, wortels, voederbieten en brokken krijgen, al denk ik wel dat haar wat terug ga zetten in de brokjes. ikvind het namelijk ook wel veel maar dat had ik al gezegd. toch is het niet vreemd dat ze het krijgt want het is de aanbevolen hoeveelheid die op de zak staat! maarja zo'n fabrikant wil natuurlijk ook dat je zo snel mogelijk door het voer heen gaat.

maarja desondanks is ze echt niet gestresst of iets anders en ze doet het heel goed. bij ons thuis zal ze het alleen nog een stuk beter naar haar zin hebben. die man waar ze staat is het gewend om zo te doen. is ook een beetje vastgeroest denk ik (hij is al 77) en hij heeft desondanks kampioenen gefokt! ik hoop alleen dat mijn monster er idd geen oc ofzo aan over houd.
xxxxxx

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:47

owja btw nina_rex wat jij zegt dat je na 4 weken boxrust al verslechtering van de botten kan zien dat kan kloppen ja.... mijn merrie heeft 2 jaar op een pensionstal gestaan en stond in de winter altijd binnen. dit was ook de reden dat we haar daar weg hebben gehaald. sinds dien gaat het niet zo goed met haar spronggewrichten en lijkt het wel alsof ze beginnende bolspat heeft. nu ze weer heel de dag buiten is gaat het wel beter!