Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
qt_shetties schreef:Nu heb ik een hengstveulen NRPS, en wil daar eigenlijk gelijk een goede start mee maken. Hoe begin ik daar mee? En wat zou ik anders moeten doen dan anders?
randalinpony schreef:Opfok is prima, maar als je thuis gelegenheid hebt je veulen op te laten groeien in een gevarieerde groep met min. 1 leeftijdsgenootje , is dat voor merries veel natuurlijker en niks mis mee.
We hebben momenteel een kudde(tje
) van 4: merrie van 14, en 3 ruinen van 25, 14 en 3,5. De merrie verwacht in mei een veulen, en dat willen we dan als het even kan gewoon in de gevarieerde groep laten opgroeien. Ze staan 24/7 buiten (met inloopstal), dus beter kan het eigenlijk niet (in de opfok staan ze 's winters meestal binnen, in loopstallen weliswaar).
We hebben dan wel geen leeftijdsgenootje, maar de dan 4-jarige en ook de andere ruinen zijn nog speels genoeg! keat schreef:Misschien kan ze de hele dag in de paddock?ze staat een groot gedeelte van de dag buiten in een paddock en voor de rest op stal.
er is nog wel een andere pony van haar leeftijd aanwezig maar ze staan niet samen.
mn veulen wordt ook goed vet gemest! ze krijgt 3 kilo veulenkorrel per dag en daarbij nog flink wat hooi. ik moet zeggen dat ze er super goed uit ziet maar ik ben bang dat ze teveel binnenkrijgt en ze te weinig kan bewegen.
ik hoop dat het niet "slecht"voor haar geweest is... die paar maanden afspenen...

En juist deze maanden, eigenlijk het hele eerste, 1,5 levensjaar, zijn zo ontzettend bepalend voor de rest van het leven!
Dat is 3 keer zoveel als onze (sport)paarden krijgen! Een enorme belasting voor de maag (--> meer kans op maagzweren --> meer kans dat je veulen gaat luchtzuigen). Jibbel schreef:Dat de eerste maanden zoveel buiten heeft gestaan, heeft dat invloed op zn benen? Of heeft dat geen zin meer omdat hij nu toch best veel binnen staat?
En hij staat nu wel veel binnen, maar wel in een loopstal. Ik neem aan dat ze daar toch de hele dag een beetje rondscharrelen, dus dat is eigenlijk ook iets van beweging. In de wei lopen ze ook niet 24 u p/d te rennen natuurlijk. 
Ben blij om te horen dat een loopstal niet (heel) slecht is, want ik zou m persoonlijk liever de hele dag buiten willen hebben en evt. 's nachts op stal.
Maar het kan veel slechter.