Touw(rij)halster.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Westerntrail

Touw(rij)halster.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 22:04

Heb zinds kort een touwhalster en rijd hier vaak mee.
vind het erg prettig rijden, en paard ervaart het ook als prettig.

Nu mijn vraag, wat voor inwerking heeft het touwhalster eigenlijk tijdens het rijden?

Meer_

Re: Touw(rij)halster.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:28

Volgens mij is er dan een veel betere band tussen paard en ruiter, aangezien je het geen pijn doet als je plotseling aan zijn teugels trekt. En volgens mij heb je alleen het nadeel dat je het paard iets minder kan besturen, zegmaar. Je hebt net een tikkeltje minder controle. Maar als jij en je paard een goede vertrouwelijke band hebben, lijkt me dit een prima idee.

X

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:42

Meer_ schreef:
Volgens mij is er dan een veel betere band tussen paard en ruiter, aangezien je het geen pijn doet als je plotseling aan zijn teugels trekt. En volgens mij heb je alleen het nadeel dat je het paard iets minder kan besturen, zegmaar. Je hebt net een tikkeltje minder controle. Maar als jij en je paard een goede vertrouwelijke band hebben, lijkt me dit een prima idee.

X

Niet waar wat je zegt.

Het doet wél pijn als je aan de teugels trekt, een touwhalster werkt heel scherp in op de neus.
Het is ook niet zo dat je je paard minder goed kan besturen, je moet hem alleen even omscholen.
En dat minder controle hebben is ook niet waar, met een touwhalster heb je net zoveel controle als met een bit, mits je paard er aan gewend is. Als een paard op hol slaat maakt het niet uit of je met bit of zonder bit rijdt, gaan doet ie toch wel.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 20:45

Hier mag wel een slotje op.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 19:49

silll91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:17

Ik wil ook gaan proberen bitloos te rijden .. maar het lijkt me verstandig langzaam over te schakelen

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:45

RIjden met een touwhalster is een zaligheid! mijn paardje had duidelijk een trauma van een bit en ben overgeschakeld naar een natural hackemore en sindsdien rijd ze super! wel deed ik al aan grondwerk dus ze was al gevoelig aan neusdruk enzo (wat noodzakelijk is) en tuurlijk kan je evengoed sturen, maar sturen moet niet met je teugels maar met je benen he Tong uitsteken teugels gebruik je voor verfijning Knipoog
En ik heb niet te indruk dat dit pijn doet voor paardne, als je trekt zal het niet aangenaam zijn, maar echt pijn niet hoor, je halster moet natuurlijk wel juist passen!

Groetjes

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 20:49

Leuk dat er nog steeds gereageerd wordt Afbeelding