Welk bitloos hoofdstel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

itsinmygenes

Welk bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 22:12

Ik wil gewoon eens bitloos gaan rijden. Daarvoor zoek ik een best goedkoop bitloos hoofdstel dat niet zo scherp is. Wat raden jullie mij aan en waar te koop? Lachen

Inge_

Re: Welk bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 08:11

Bij de ruitersportshop heb je een crosslink van 50 euro. Heb ik ook gehad maar beviel bij mij & paard niet..

Marylot Sidepull bevalt het beste bij mij, kost wel 85 euro..

Touwhalster is het goedkoopst maar werkt wel scherp in. Je zou wel een bontje onder neusriempje kunnen doen. Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 08:16

cross-rope-bridle.... zijn net iets meer dan 10 euro, maar bevalt mij goed... en is lkkr goedkoop, en in alle kleurtjes te verkrijegn:)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:46

Wij rijden op gewone stalhalsters Knipoog

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:14

Inge_ schreef:
Bij de ruitersportshop heb je een crosslink van 50 euro. Heb ik ook gehad maar beviel bij mij & paard niet..

Marylot Sidepull bevalt het beste bij mij, kost wel 85 euro..

Touwhalster is het goedkoopst maar werkt wel scherp in. Je zou wel een bontje onder neusriempje kunnen doen. Lachen

ik volg dit...

Heb wel interesse om als eerste bitloze hoofdstel een marylot te testen... als dat tenminste kan in de ruitershops die bereikbaar zijn voor mij.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 19:31

ikenindi schreef:
cross-rope-bridle.... zijn net iets meer dan 10 euro, maar bevalt mij goed... en is lkkr goedkoop, en in alle kleurtjes te verkrijegn:)

En waar zijn die te koop? Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:19

Via www.bitloos.nl kun je verschillende optomingen uitproberen. Als je lid bent/wordt is dit zelfs gratisssss

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:20

Ik ga die van Emiel Voest kopen Lachen die heeft een vrij brede neusband dus dat lijkt me fijn voor het paard. die kost 49.95 bij de ruitershop geloof ik

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:31

Ik heb nu dit bitloos hoofdstel te leen, en heb er vandaag voor het eerst mee gereden.

Afbeelding

Nou ging het niet echt slecht maar heeft iemand soms nog tips hoe je precies moet sturen. Had zelf het idee dat je, als je rechts wil met je linkerhand druk moet geven, want als ik dat deed ging mijn paard naar rechts.
Dus eigenlijk moet je andersom "sturen" of moet je toch gewoon zo sturen als met bit???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 17:19

Wanneer je alleen kunt sturen met je handen/teugels, dan mis je iets essentieels in het rijden. Knipoog
Je kunt dus gaan oefenen om meer met je zit, je houding en je focus te gaan rijden.

Wat dit hoofdstel betreft: gewoon dezelfde hulpen geven als met bit. Maar zo te lezen is jouw paard niet gewend om te wijken voor druk (= de werking van dit hoofdstel; je "trekt" niet, maar je "duwt"). Dus daar zal je ook eerst aan moeten werken.

Sophie_Sacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:44

xMariekee schreef:
ikenindi schreef:

En waar zijn die te koop? Lachen

Hoi Marieke,
Ik heb nog wel een cross-rope-bridle in mijn kast op stal liggen,
die mag je wel een keer gebruiken om te kijken of je het fijn vindt rijden!
Als ik je (morgen?) weer op stal zie zal ik je m wel is laten zien.
Groetjes Sophie

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:17

Ik rijd zelf sinds kort met een crosslink en dat bevalt me super!
Uiteindelijk wil ik met touwhalster maar dit is een prima begin. Haha! succes met je start!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:42

irmalouise schreef:
Ik heb nu dit bitloos hoofdstel te leen, en heb er vandaag voor het eerst mee gereden.

Afbeelding

Nou ging het niet echt slecht maar heeft iemand soms nog tips hoe je precies moet sturen. Had zelf het idee dat je, als je rechts wil met je linkerhand druk moet geven, want als ik dat deed ging mijn paard naar rechts.
Dus eigenlijk moet je andersom "sturen" of moet je toch gewoon zo sturen als met bit???

Rijd ook met deze, nu al ruim een jaar, wil nooit meer anders. (Onder de man hè?)
Bitloosaangespannen doe ik niet meer! ze was me té jolig Bokken voor de kar (niet eenmaal ,maar wel 10x) tot de groene verf van de bomen op haar hoeven zaten) en dat vond ik te gevaarlijk worden. Ik heb het geprobeerd, maar dáár ben ik op teruggekomen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:55

Ik rij zelf nu met een hackamore. In principe is een bitloos hoofdstel (naar mijn mening) net zo scherp als de ruiterhand die ermee werkt (net als een hoofdstel met bit). Ik rij zelf eigenlijk compleet los, af en toe vraag ik heel erg licht iets en m'n paard reageerd super.

nilan8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:10

ik heb een cross rope bridle. heb hem nu 3 weken en mijn paard reageert er super op. ben er erg tevreden over

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:00

hallo allemaal,
ik heb jullie mening nodig!!!!
ik heb vandaag heerlijk buiten gereden met gewoon een stalhalstertje en mn paard was zo vrolijk!!!dit beviel me zo goed dat ik bitloos wil gaan proberen. verder rijdt ik dressuur met haar en ik vraag me af of dat ook bitloos goed zal gaan met haar. weten jullie watvoor hoofdstel geschikt is voor dressuur??? mijn paard is echt engels ingereden en zal het lopen op "druk"niet echt beheersen. ik heb weleens een vakantie in de ardennen gehad om westernpaarden en die reden we ook met een hand. die paarden reageerden echt op de druk die uit geoefend werd. ik heb dit wel eens bij mijn paard geprobeerd maar ze snapt het niet zo goed. ik denk ook niet dat het handig is om in de dressuur puur op druk te rijden.... of heb ik het mis???
kunnen jullie mij helpen??

xxxxxxxxxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:35

Wat bedoel je met dat "lopen op druk" en "puur op druk te rijden"?
Lijkt me niet de bedoeling, ook niet bij bitloos.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:43

Het hoofdstel waar er twee berichten hierboven een foto van staat, dat heb ik ook. Dat kruist zich onder de kin, met een klein beetje beweging krijg ik mijn paard waar ik haar hebben wil. Laat je de teugels wat losser dan lost zich ook de kinband ietsje. Ik vind het zalig rijden.
Leen zo'n ding eens kijk of je paard het gaat snappen, meestal wel hoor. Parden zijn niet dom; ze kunnen hoogsten wat verbaasd reageren als ze het ding nog niet kennen.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:45

ik bedoel met op druk rijden dat als je je hand naar rechts beweegt (als je met een hand rijdt!) het paard ook naar rechts gaat. hij loopt dan weg voor de druk die op de linkerkant van zijn hoofd/ mond komt,terwijl je er aan de rechterkant niet aanzit. zo moest je die westernpaarden rijden. de meeste dressuurpaarden worden echt tussen 2 teugels gereden en hebben vaak gelijke druk. als ik rechterstelling wil hebben geef ik een klein knikje met mn rechterhand, leg mn binnenbeen eraan en je zorgt dat je linkerhand en been mooi op zn plaats liggen. mn paard is dus gewend om het bit meer te voelen. het is gewoon anders rijden, al zijn er ook overeenkomsten. mijn paard kan ook echt heel hard zijn in haar mond en ik ben er achter gekomen dat dat ook echt actie reactie is. als ik teveel aan haar mond kom gaat ze trekken. een reactie kan dan zijn dat jij ook harder bent met je hand. ( ikke dan niet meer omdat ik weet wat ervan komt.) ik las dus laatst ook een berichtje van een meisje die bitloos wil gaan rijden maar het niet durft omdat haar paard zo trekt en ze bang is dat ze zonder bit hem helemaal niet meer kan houden.... ik ben lichterlijk van mening geraakt dat dat er niks mee te maken heeft en het probleem zelfs minder kan worden als je van dat bit afblijft.... maar ja ik begin af te dwalen.

ik zou dus lkr in de bak mijn dressuurlesjes willen volgen zonder bit en het zou zelfs gaaf zijn als ik buiten met een hand kan crossen... ik moet zeggen dat dat met dat stalhalster ook wel ging... ze leren het idd erg snel. als dat dressuren niet wil lukken dan wil ik soieso nog een bitloos halster voor buiten.
ik ga vanmiddag naar de ruitersportwinkel en ik ga eens kijken wat ze daar allemaal hebben liggen... zal alleen niet veel wezen ben ik bang.
xxxxxxxx

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:57

Weet iemand wat nu precies het voordeel is van een dure Marylot t.o.v. een doodgewoon touwhalster?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:01

Weet het verschil niet, maar ik rijdt op touwhalster en dat bevalt me super Haha!

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:31

hey ik heb ook een touwhalster gekocht. dat ga ik lkr eens uit proberen buiten. verder ga ik zo'n dr cook ding kopen denk ik.
xxx

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:35

Ik heb een sidepull en touwhalster van Voest. Beide bevalt heel erg goed, de hierboven genoemde hoofdstel beviel mij helemaal niet. Ik heb hem nu te koop. Hij werkte echt voor geen meter. Ik zou hem eigenlijk niet aanraden maar ik ken genoeg mensen die hem wel goed vinden..

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:41

ik heb nu 2 dagen met het touwhalster gereden en mn paard was super braaf.. enige probleem was dat het sturen er echt niet in kwam. ze snapte het niet echt.de rem zat er wel heel erg goed op!! ik hoofde maar te gaan zitten, teugels klein beetje naar me toe halen en ze stond vanuit rengallop zo stil. toch heb ik het halster terug naar de winkel gebracht. het sturen was gewoon echt niet ideaal. binnenkort krijgen ze geloof ik sidepulls binnen en dan zal ik daar eens naar kijken.
xxx

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 12:01

maar weet je wel hoe je met zo'n touwhalster moet sturen dan? het is niet zo als met bit gewoon die teugel naar je toe trekken maar met je hele lichaam en je hand overdreven die kant op gaan, dat kun je op den duur dan verfijnen..