Steun van boomloos zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Musetta

Steun van boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 19:36

Ik heb een informerend vraagje over de steun dat een boomloos zadel aan de ruiter geeft. Blijf je moeilijker door bokken zitten met een boomloos zadel dan met een gewoon zadel of... is dat niet duidelijk te zeggen?

foetsie

Re: Steun van boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:37

Ik heb nog geen bokkend paard met een boomloos zadel onder me kont gehad, maar denk dat het niet uit hoeft te maken.
Het belangrijkste is dat je gewoon goed in evenwicht blijft toch?

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:39

ik heb het gevoel dat ik veel beter kan blijven zitten op m'n paard met m'n randoll's zadel, maar ook met mijn barebackpad. Veel makkelijker dan met mijn dressuurzadel... maar dat kan ook te maken hebben met dat ik dat zadel ook meer gewoon ben dan het dressuurzadel... Ik zou niet durven zeggen dat het echt beter grip geeft ofzo...

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:42

hey, ik rij met een boomlooszadel. de barefood (nervada geloof ik.)
Hij heeft bij mij 1 keer gebokt, maar ik kan niet zeggen, dat je hoger de lucht in word gegooit. volgens mij zit er niet echt een verschil in met een gewoon zadel... je zit alleen zachter enz. maar voor de ruiter is het niet echt anders.. Knipoog
Laatst bijgewerkt door ursulaatje op 21-11-07 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:43

licht miss ook aan het soort zadel
ene geeft meer steun of remmende werking door het materiaal dan de ander
denk dat het verder niet echt veel uitmaakt
er zijn ook gladde boomzadels of boomzadels met minder of meer wrong

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:56

Ik had het gevoel dat ik er bijna uitviel, de eerste keer dat ik er op ging rijden.

nadat ik het zadel gewend was, voelde mijn wintec vreselijk eng aan en had ik het gevoel dat ik er zo afkukelde

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:03

Wat ook heel belangrijk is met dit soort zadels is dat je een goed onafhankelijke zit moet hebben (is met toen verteld).

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 12:45

vind je in de meeste ruitersportzaken boomloze zadels?

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:37

Hier in belgië vind je in verschillende ruitershops toch wel de randoll's zadels.... Ik heb de mijne gevonden in de horse connection in Bilzen. Maar bijvoorbeeld ook bij Emmers in peer kan je die kopen... Toen ik in de ardennen woonde heb ik deze zadels ook zien liggen in de ruitershop. dus ik denk dat er nog wel zijn die deze verkopen. Barefoot kan je enkel via internet kopen. Maar daar kan je dan wel een testzadel van proberen. Net hetzelfde met de startrekk en de ghost. De freeform hebben ze in sommige winkels ook wel...

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:01

Toen ik voor het eerst met een Barefoot reed zat ik heel erg te hobbelen op de rug van mijn paard, kon mijn evenwicht niet goed bewaren. Mijn paard gooit ook heel erg op en als ik ga hobbelen gaat hij harder draven en dat hielp ook niet erg mee. Clown Na een paar dagen ging het al stukken beter en vond ik het heerlijk rijden.

Je moet er dus wel een onafhankelijke zit voor hebben. Ja Valt ook te leren natuurlijk, zoals bij mij..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:22

In het begin had ik dat gevoel wel, ik dacht nog 1 bok en ik lig ernaast, maar gelukkig went dat redelijk snel en met wat les..... inderdaad om onafhankelijk (voor mijn gevoel had ik in het begin weinig steun van het boomloze zadel) te kunnen zitten werkt het nu prima!

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 12:42

Ik ga een boomloos zadel testen op een jonge merrie die dikwijls bokt. Naast onderzoek en wat rustigere omgang ga ik dus testen of ze rustiger is met zo'n zadel. Maar ben dus erg bang om eraf te kukelen, heb net m'n sleutelbeen gebarsten erdoor. Het is het wel waard om te proberen, denk ik.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:50

Tja...het ligt voor een groot deel aan je eigen zit, hoe je zo'n zadel (vooral in het begin) ervaart.

Als je wat meer steun nodig hebt tijdens het rijden en je bent bang om eraf te vallen is een stevig zadel met boom, misschien een betere optie (?), je moet ook naar het paard kijken en ik vraag me af in hoeverre een boomloos zadel prettig als je niet onafhankelijk kunt zitten en rijden, aan de andere kant is dit juist iets wat je goed kunt leren dmv een boomloos zadel. Beetje dubbel misschien Bloos

Mijn haflinger was in het begin een stuiterbal en erg onvoorspelbaar onder het zadel (dit had overgens niks met het zadel te maken), daarom heb ik even gewacht met het kopen van een boomlooszadel, omdat ik voor mezelf wist dat in combinatie met mijn zit dit niet bevordelijk zou zijn.
Op dit moment zou ons boomloze zadeltje (Barefoot Arizona) er prima op kunnen, ik weet ook dat ze deze als prettig ervaart, maar madam is afgevallen dus de singel past niet optimaal Verdrietig daarom hobbel ik op dit moment nog even door met met gewone zadel, totdat de andere singel er is.

Ik denk dat het principe van het boomloos rijden, pas echt tot zn recht komt als je als ruiter voldoende balans hebt om erop te kunnen rijden alleen dan is het voor het paard een vooruitgang.
Ik heb dit geleerd op een zadel met boom, de drukverdeling is dan beter (mocht je geen onafhankelijke zit hebben) voor je paard deze wordt dan nog wat opgevangen, ik heb er bewust voor gekozen om niet op mijn boomloze zadel te gaan rijden voordat ik dit onder de knie had, ik ken mensen die het prettiger vinden om dit te leren met een boomloos zadel.
Als ruiter ondek je naar mijn mening wel sneller je knelpunten omdat je paard heel direct kan reageren, maar ik vond dat niet helemaal eerlijk vooral omdat mijn haflinger als zo gespannen was onder het zadel.

Als je zadel niet optimaal ligt kan het voor je paard een opluchting zijn als hij een boomloos zadel opgelegd krijgt, aangezien de negatieve druk (die er is bij een slecht passend zadel) immers weggenomen is.
De insteek om om die reden een boomloos zadel te verheerlijken vind ik incorrect, een boomloos zadel is in vele opzichten een ideaal zadel, maar dat is het alleen met een gebalanceerde ruiter!
Ik hoor sommige over drukplekken bij een boomloos zadel, dat zou natuurlijk niet mogen, dat ligt meestal aan de ruiter, want zo'n zadel vangt wbt druk eigenlijk niks op, dan wordt je dus met je neus op de feiten gedrukt.
Een enkele keer ligt ook een boomloos zadel niet goed op de rug van een paard, ze passen simpelweg niet altijd, ook een verkeerde of slechtpassende pad onder het zadel is een waar hekelpunt.

Veel voor en nadelen dus, waar altijd het paard de dupe van is, maar ik ben van mening dat een boomlooszadel een prima en prettig zadel kan zijn mits je je goed voorbereid en je er niet vanuit gaat dat ieder boomlooszadel ook altijd maar past op elk paard, want dat is echt klinklare onzin!

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 18:16

Bedankt voor je langere antwoord. Lachen

Het bevestigt ergens ook weer mijn twijfel. Aan de ene kant zou het bokken kunnen veroorzaakt worden juist doordat ze de boom niet fijn vindt, aan de andere kant kan ze ook nog onvoorspelbaar zijn door haar jonge leeftijd en ze heeft ook van haar eigen een pittig karakter, waardoor ik haar misschien beter eerst begin te berijden met een zadel waar ik zelf meer steun aan heb.

Misschien is het testen van twee zadels tegelijk in dit geval een goede optie voor mij.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:35

Ben het met Cissie eens.
Als je zelf een goed balans hebt dan rijd een barefoot heerlijk en zal je er niet sneller af vallen dan een boomzadel.
Ik zelf heb meer het gevoel "in" mijn paard te zitten.
Op een engels zadel zit ik meer "op" het zadel en heb ik een onveiliger gevoel.
Het verschilt per persoon en per paard.
Maar een goede zit is heel belangrijk voor een boomlooszadel aangezien je gewicht zich niet verdeelt over de rug doormiddel van een boom.
Ook bijvoorbeeld met lichtrijden, sommige Randoll's hebben een minder stevige beugel ophanging en kan je drukplekken mee krijgen (als je langdurig steunt op een barefoot krijg je dat ook) je moet meer vanuit je bovenbenen rijden.
Ik zou zeggen, test beiden zadels, kijk wat je paard lekker vind en waar jij je zelf prettig op voelt en vraag aan iemand die lesgeeft of er verstand van heeft hoe je zit is op beiden zadels, of film het zodat je het zelf kan zien (vind ik zelf erg handig).

Ps: volgens mij heb ik ergens gezien dat ze bij boomloose zadels nu ook kniewrongen hebben?
Dan heb je ook de stevigheid bij je benen van een engels zadel. (denk ik hoor, zelf geen ervaringen mee)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:13

Musetta schreef:
Bedankt voor je langere antwoord. Lachen

Het bevestigt ergens ook weer mijn twijfel. Aan de ene kant zou het bokken kunnen veroorzaakt worden juist doordat ze de boom niet fijn vindt, aan de andere kant kan ze ook nog onvoorspelbaar zijn door haar jonge leeftijd en ze heeft ook van haar eigen een pittig karakter, waardoor ik haar misschien beter eerst begin te berijden met een zadel waar ik zelf meer steun aan heb.

Misschien is het testen van twee zadels tegelijk in dit geval een goede optie voor mij.

Ja sorry, het had vast korter gekund maar daar ben ik helaas niet zo goed in Bloos

Ik kan me goed indenken dat je twijfeld, wbt het bokken mocht dit door je huidige zadel komen, dan ligt deze niet goed.
Durf je op je paard te gaan zitten zonder zadel? Dan kun je namelijk vrij snel merken of het bokken door het zadel komt of niet, wellicht een riskant idee, omdat je op deze manier er nog sneller naast ligt natuurlijk Verdrietig

Je kunt een testzadel proberen, gewoon om te kijken hoe ze reageerd. Misschien is het bokken daarna weg, misschien ook niet.
Ik weet niet of je les hebt, dan kun je namelijk met je instructeur(trice) binnen de les extra aandacht besteden aan je houding, het rijden op een boomloos zadel is niet zo moelijk als het lijkt, het zit vol met logica!
Wat hierboven beschreven werdt wbt de druk door de beugelophanging is een veel voorkomend probleem, maar te herleiden naar de zit, dat vinden mensen niet leuk om te horen (want dat ligt niet aan hun maar aan het zadel of de raar gevormde rug van hun paard jaja en zo lust ik er nog wel 10 Duivel ) en het kost ook best wat moeite om dat te veranderen, maar dan heb je ook wat Tong uitsteken
Als je namelijk vanuit je bekken rijd, waarbij tijdens het lichrrijden je bovenbeen en dij de grootste ondersteuning zou moeten bieden, heb je dat probleem namelijk niet, tenzij je iedere dag tochten maakt van 5/6 uur tja......... Dromen
Je voet heeft in het geval van lichrijden namelijk niks met draagkracht te maken, dat veel mensen wel zo rijden, is tegen beter weten in denk ik.
Je voet ondersteunt en veert mee (en draagt dus wel, maar zonder druk van de ruiter), waarbij het min of meer als schokbreker fungeert, je steunt er dus wel op, maar zou er geen draagkracht op uit mogen oefenen.

Als ik in jou schoenen stond zou ik vermoedelijk een testzadel uitproberen, gewoon uit nieuwsgierigheid. Om te kijken wat je paard onder dit zadel doet en natuurlijk om hem zelf te testten Knipoog
Mocht je enthousiast zijn hierdoor en eigenlijk graag de overstap willen maken, zoek dan een kundige instructeur(trice) of wellicht heb je die al, die jullie hierin kan begeleiden.

hmmm..............................weer zo'n lang antwoord Schijnheilig Rolleyes

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 19:46

Ik heb dat graag hoor, langere antwoorden. Haha!

Zonder zadel durf ik nog niet, deze trienemie is echt erg. Tong uitsteken Ze is nog niet van mij, ze moet eerst nog door de klinische keuring geraken. Het is een startend manegepaard van 4 jaar momenteel. Ik ga het riskeren met boomloos en hopen dat ik blijf zitten als blijkt dat het niet aan het zadel ligt. Ook denk ik dat ze vindt dat het allemaal wat te vlot gaat... van de zomer had ze ook een rustpauze. Ben van plan om rustig te grondwerken en te longeren ook, allemaal dingen waartoe je de kans niet hebt als ze van de manege is. Stap voor stap komen we er vast wel. Lachen

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:35

Musetta schreef:
Ik heb een informerend vraagje over de steun dat een boomloos zadel aan de ruiter geeft. Blijf je moeilijker door bokken zitten met een boomloos zadel dan met een gewoon zadel of... is dat niet duidelijk te zeggen?

In een woord: JAZEKER!!!

Ik rijd op een echte 'merrie' die soms bokt als ik meer wil vragen met mijn benen. Met mijn boomzadel vroeger kon ik de bokken ook gewoon uitzitten (ze bokt 'fijn' Clown ), maar nu met een boomloos heb ik echt veel meer steun. Ik krijg ook niet meer zo'n klap in mijn rug als ze weer eens een bokje geeft. Ik zit zelf veel steviger in het zadel.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 21:50

Ik heb wat zitten neuzen op de Belgische Barefootsite. Mijn aandacht gaat uit naar de Barefoot Cheyenne en de Cherokee... Ik heb gelezen dat deze laatste meer steun geeft, maar dus ook wel een pak duurder is. Verdrietig Misschien moet ik ze dan maar allebei testen en zien of de Cherokee dat bedrag wel waard is. Het belangrijkste is dat ik het gevoel heb veilig te zitten.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:01

Je kan ze idd allebei testen, ik wilde ook 2 zadels testen en ze deden daar niet moeilijk over (uiteindelijk bij de cheyenne meteen verliefd geworden dus ik heb er maar 1 getest)
Helaas hadden wij dierenarts kosten en was een nieuw zadel niet haalbaar maar marktplaats bood de oplossing!
Met een beetje mazzel en goed rond kijken kom je vast wel een koopje tegen Knipoog

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 22:12

Succubi schreef:
Je kan ze idd allebei testen, ik wilde ook 2 zadels testen en ze deden daar niet moeilijk over (uiteindelijk bij de cheyenne meteen verliefd geworden dus ik heb er maar 1 getest)
Helaas hadden wij dierenarts kosten en was een nieuw zadel niet haalbaar maar marktplaats bood de oplossing!
Met een beetje mazzel en goed rond kijken kom je vast wel een koopje tegen Knipoog

Misschien is dit wel een domme vraag maar... ben dan ook echt een newbie op boomloos vlak Bloos ... Ik heb gezien dat er maten zijn zoals 1, 2 en Shetty. 1 is voor een paard neem ik aan? Komt het dan nooit voor dat het zadel toch niet past?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:27

Het komt zeker voor dat een zadel niet past Lachen
De maat die je nodig hebt ligt eigenlijk aan je eigen broekmaat (kortom of je eigen billen erin past Knipoog )
Als je paard een korte rug heeft is maat 1 aan te raden!
De maten van de standaard barefoot:

Maat 1:
-totale ruglengte ca. 53 cm.
-zitting ca. 34 cm.
-vergelijkbaar met westernzadel 15"
-vergelijkbaar met engels zadel 17-17,5"
-aanbevolen bij broekmaat 36-40

Maat 2:
-totale ruglengte ca. 58 cm.
-zitting ca. 39 cm.
-vergelijkbaar met westernzadel 17"
-vergelijkbaar met engels zadel 18-18,5"
-aanbevolen bij broekmaat vanaf 42

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:30

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:44

ik rijd zelf ook boomloos [ook met boom] en wat ik zelf wel een heel groot nadeel vind is dat de beugelriemen niet beveiligd zijn.
kom je met je voet door de beugel zit je ook vast!
jouw paard is een bokker dus ik raad je veiligheidsbeugels aan.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 12:25

mariska32 schreef:
ik rijd zelf ook boomloos [ook met boom] en wat ik zelf wel een heel groot nadeel vind is dat de beugelriemen niet beveiligd zijn.
kom je met je voet door de beugel zit je ook vast!
jouw paard is een bokker dus ik raad je veiligheidsbeugels aan.

Die heb ik gezien in de online shop van Barefoot België. Ik was meteen van plan ze erbij te bestellen. Knipoog