bitloos problemen met de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

bitloos problemen met de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 19:20

het zal wel ergens bij het grondwerk fout gaan waarschijnlijk. Ik vind het opzich ook niet erg om te wachten, maar ik vraag me wel af waar de fout zit.

Met bit kan ik wel gewoon galoperen in de bak of longeerbak. Soms geeft hij wel een vreugde bokje bij het aanspringen, maar dat is dan ook alles. Maar als ik bitloos wil aanspringen gaat hij stilstaan en wordt ie onbestuurbaar. Krijg hem niet vooruit en als ie al vooruit wil gaat hij heel tegendraads draaien bv (dus ook niet echt naar voren) of totaal de andere kant uit. Dan wordt het een getrek aan het touw en dat wil ik helemaal niet! Ofwel wordt het een bokfestijn met aangaloperen.

Weet iemand wat er fout gaat, want ik weet het echt niet? Met bit doet hij het niet en ik doe echt niets anders met aanspringen. Alleen als hij met bit van de hoefslag af gaat of wilt staken met aangaloperen is de buitenteugel genoeg om hem op de hoefslag te houden en dan galopeerd hij wel aan. Met bitloos krijg ik dat dus niet voor elkaar.

Bitloos = trouwens met touwhalster en touwteugels. Draf en stap gaat allemaal prima, enkel in de binnenbak (die nieuw is voor hem) staakt hij ook weleens, maar dan ga ik gewoon grondwerk doen.

Edit: level 1 is (niet officieel) zo'n beetje afgerond en met level 2 zijn we al een stuk opweg met het grondwerk.

Annetje

Re: bitloos problemen met de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:20

Vreemd gedrag van je paard!
Is je zadel al gecontroleerd? Je paard kan dit namelijk wel eens doen omdat bij de galop de bewegingen van de schouders ruimer zijn en het met een slecht passend zadel dus gewoon onmogelijk kan zijn voor het paard.
Het kan uiteraard ook zijn dat hij het gewoon te vermoeiend vindt. Al eens geprobeerd om hem gewoon steeds harder te laten draven? Geen galophulp geven dus, maar gewoon een rondje middendraf en uitnodigen omharder en harder te gaan. Hij zal dan (hopelijk) vanzelf in de galop vallen.
Het kan ook zijn dat je paard niet houdt van moe worden (tja luie paarden bestaan ook denk ik) en misschien maak je het hem in de galop altijd erg moeilijk en dan biedt de binnenbak ook nog eens geen uitdaging (er is niets te zien) dus geef je paard eens ongelijk!
Galopeerd hij buiten een piste, of binnen een grote omheing wel gewoon onder de man? Hoe is zijn galop zonder dat je erop zit?

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 21:57

hij maakt zich erg kort als hij tijdens het grondwerk galopeerd. En ik vraag in galop niets van hem, want ik galopeer eigenlijk al nauwelijks. Als ik al galopeer is het dus met bit en dan laat ik hem 2 rondes gaan en stop ik. Aan het zadel kan het niet liggen, want buiten springt hij wel gewoon normaal aan. Probeem is daar dat de controle er niet goed is in galop, omdat hij dan heel graag wilt dat ik het daar ook maar heel weinig doe.

Steeds harder draven heb ik nog niet geprobeerd, ga ik is doen!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:22

Dat hij buiten heel hard gaat kan natuurlijk ook aantonen dat het zadel niet goed ligt he Knipoog Een paard dat pijn heeft zal óf bokken, of rennen. Alles om maar van de pijn of druk af te komen.
Heb je al goed gekeken waarom je paard zich zo kort maakt bij het grondwerk? DA erbij misschien? Kun je alle rugwervels voelen en aanraken zonder dat hij pijn heeft? Zelfde met de heupbotten? Gaat hij makkelijk in een linker- en in een rechterstelling?
ik zou het sowieso met het grondwerken heeeeeel erg veel oefenen. Dan wordt je paard er in elk geval makkelijk in om te galoperen en is het voor hem misschien ook makkelijker onder het zadel.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 22:50

het ging altijd prima, buiten ook. Maar omdat ik nu nog heel weinig galopeer krijg je dat hij heel graag wilt als hij eenmaal mag galoperen Clown ik geef hem groot gelijk, daarna gaat hij ook weer rustig hoor. Maar we ontdekken nieuwe omgevingen dus alles is daar spannend. Alles op zijn tijd, we komen er ook wel. Maar het is gewoon apart dat het met bit meestal prima gaat en als hij een keer tegendraads doet heb ik het zo opgelost. Met bitloos weet ie volgens mij nu dat hij eronder kan komen en blijft hij tegendraads doen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:36

een andere bitloze optoming proberen? Een sidepull misschien?