De werking van de paardenvacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

De werking van de paardenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 08:57

Mijn fjord gaf gister een prima voorbeeld van hoe zijn jas nu eigenlijk werkt.

Als eerste pleur je een droog paard de rijbak in(hij had al de hele dag de loopstal voor hemzelf opgeeisd Duivel ) en laat hem zo 3 kwartier in de bak spelen met zijn maatje
Aangezien speelkwartier op deze manier hooguit 5 minuten duurt en ik lekker binnen aan de thee zat heb ik ze nog even een kwartiertje rond laten draven.

enfin paardjes nat van de regen en wat van het zweet.

Fjordenman ging vervolgens toch een fijn 'droog' plekje uitzoeken om eens uitgebreid te liggen rollen.
Toen ie klaar was had ie dezelfde kleur als de rijbak. Ik was echter wel een beetje verbaasd dat ie zo uitgebreid ging liggen rollen.Ik zie ze eigenlijk nooit rollen als ze nat zijn van de regen en van wat zweet.

Maar goed het was weer eens een goed bewijs hoe de vacht werkt....blijft toch een intressant systeem. jammer dat er zo weinig mensen zijn die snappen hoe het nu echt werkt en dat ik geen foto's heb gemaakt Tong uitsteken

Needje

Re: De werking van de paardenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 08:59

In welk opzicht bewijst dit hoe de vacht werkt dan? Want ik mis het compleet denk ik. Clown

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 10:23

Nou...dat mijn paard in de regen kan staan, kan zweten en ook nog eens rollen zonder het koud te krijgen of nat te worden.

Bewijst weer wat een een isolatie zo'n beest heeft en dat dekens in feite compleet overbodig zijn.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:46

Als ie een droge plek heeft om te rollen wel ja.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:51

Hm,die van mij heeft gister zo'n beetje hetzelfde gedaan Haha!
Eerst lekker gespeeld en geraced en naderhand lekker rollen!
Alleen niet op een droog plekje maar gewoon op het natte zand Tong uitsteken

edit; typefoutje

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:06

Inderdaad... die paardenvacht is dikker dan je zou denken. We hebben gewoon te snel de neiging om onszelf in het paard te verplaatsen en de vacht niet mee te denken... Knipoog

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:12

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:14

Laatst las ik in een dekentopic: ja, ik leg nu die en die deken op want ik vind het nu echt wel koud buiten!

Dan gaan mijn haren recht overeind staan… feit dat een mens het wat koud vindt wilt nog niet zeggen dat het koud is voor paarden. Werkelijk. Ik heb me met moeite kunnen inhouden om te reageren.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:00

Maanling schreef:
Laatst las ik in een dekentopic: ja, ik leg nu die en die deken op want ik vind het nu echt wel koud buiten!

Dan gaan mijn haren recht overeind staan… feit dat een mens het wat koud vindt wilt nog niet zeggen dat het koud is voor paarden. Werkelijk. Ik heb me met moeite kunnen inhouden om te reageren.

Ik snap precies wat je bedoeld, een paard is niet gemaakt om een deken te dragen!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:09

Zeeuwtje68 schreef:
Ik snap precies wat je bedoeld, een paard is niet gemaakt om een deken te dragen!

Maar ook niet om op te zitten, in een weiland met omheining te staan etc. etc. *LOL*

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 20:28

idd.

Maar het was gewoon leuk om te zien gister. En dat terwijl en bij mij 2 shetten staan met een dikke beren vacht en een regen dekentje. En s'nachts gaan ze op stal want ja het is toch wel koud buiten. Ze krijgen ook nog meer kracht voer dan mijn fjord die 6x per week flinke arbeid verricht.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:35

Maanling schreef:

Precies je moet een paard/dier geen menselijke eigenschappen geven.

Ik heb wel dekens maar die heb ik gewoon omdat ik het leuk vind om ze zelf te maken, doe er vrij weinig mee Nagelbijten / Gniffelen

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:47

speedy_cindy schreef:
Ik heb wel dekens maar die heb ik gewoon omdat ik het leuk vind om ze zelf te maken, doe er vrij weinig mee Nagelbijten / Gniffelen

Zoiets had mijn eigenaar nou ook. Liet ie trots zijn zelfgemaakte dekenrek zien, dan konden we zo makkelijker bij de dekens. 'Mooi rek, ziet er degelijk uit, maarreu...we gebruiken bijna nooit dekens?!?'

Ik blijf het ook fantastisch vinden hoe die beestjes in elkaar gezet zijn. Zo viel het me een tijdje terug op dat ze ineens een dikkere vacht kregen, nu (nu het kouder is/wordt) snap ik het...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:33

Maanling schreef:

het is zelfs zo dat een paard onderkoeld kan raken juist door een deken Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:36

Toch heeft Kawa een deken nodig (tot ergernis van mezelf omdat hij alleen maar recreatief loopt)

Met dat weer van de afgelopen dagen, dus veel regen, dan heeft hij pijnlijke rugspieren.
Ga ik daar met de hand overheen krimpt hij die bij elkaar.
Leg ik een deken op is het na 2 dagen weg...

Ik heb het al enkele jaren uitgeprobeerd want niets is zo handig (en goedkoop) als zonder, zeker als je niet veel rijd. Maar helaas.

Hij staat verder nooit te rillen oid. Maar de rugspieren krijgen een optater met kouder en nat weer

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:39

Maar weet je wat dan het verschil is? Dan leg je een deken op met een specifieke reden en niet 'omdat iedereen dat nou eenmaal doet'. In jouw geval is er over nagedacht.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:47

Ik ben echt een muts dat ik mijn paard inpak Koe
Nee hoor, ik heb ook wel een reden (vind ik).
2 winters geleden was mijn paard zoooo mager geworden, omdat hij niet genoeg energie had om zichzelf warm te houden....En de koude wind sneed dwars door zijn vacht heen, en als het dan ook nog regende....
Ik hou die deken dus lekker op!
Ik heb wel een hekel aan scheren, of al vanaf augustus dekens gaan opleggen, zodat zo'n beestje dan nu onder 500 grams staat ofzo Ach gut

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:51

runningkawa schreef:
Toch heeft Kawa een deken nodig (tot ergernis van mezelf omdat hij alleen maar recreatief loopt)

Met dat weer van de afgelopen dagen, dus veel regen, dan heeft hij pijnlijke rugspieren.
Ga ik daar met de hand overheen krimpt hij die bij elkaar.
Leg ik een deken op is het na 2 dagen weg...

Ik heb het al enkele jaren uitgeprobeerd want niets is zo handig (en goedkoop) als zonder, zeker als je niet veel rijd. Maar helaas.

Hij staat verder nooit te rillen oid. Maar de rugspieren krijgen een optater met kouder en nat weer

Kun je niet evt. het voer aanpassen met slechter weer,dat hij daar meer energie van kan gebruiken?
Een keertje extra zemelen o.i.d.
Ik bedoel,als je zelf liever zonder deken doet.Met deken heeft ie er dus ook last van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:31

Hij krijgt onbeperkt ruwvoer, weinig brok.
Hij loopt niet veel meer onder het zadel en is altijd al een paard dat dik wordt van lucht Lachen
Hij heeft nog wel energie genoeg. En zou meer voer helpen voor rugspieren?

Nee met deken is het over, anders kon ik die wel aflaten als het niet uitmaakte Lachen

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:37

_rosita_ schreef:
Het is idd schitterend hoe die vacht van alles regelt.
Heb nog wel 2 mooie voorbeelden van een droge huid na 2 dagen plensregen;
http://img.photobucket.com/albums/v48/r ... orm001.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v48/r ... oel012.jpg

Het wordt een soort pannendak systeem, waardoor het water eraf loopt en de huid droog blijft.
Verbaas me er ook steeds weer over hoe droog en warm het daaronder blijft

Zo heb ik er nou ook twee in de wei rondlopen. Werkelijk geen gezicht, maar koud hebben ze het niet hoor Haha!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:10

Mmm, ik heb zoveel mazzel met Pablo, die zijn vacht doet het ook zo onwijs goed. Hij is nagenoeg nooit smerig! Echt niet, hij rolt alleen in het losse zand, maar niet in de blubber. In tegenstelling tot de andere fjord op stal, die al een keer geschoren is (en nu weer net zo'n dikke vacht als Pablo heeft) die is elke dag echt onder de bagger Haha! Ik vind het heerlijk zonder deken Haha!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 07:00

deedee19 schreef:
_rosita_ schreef:
Het is idd schitterend hoe die vacht van alles regelt.
Heb nog wel 2 mooie voorbeelden van een droge huid na 2 dagen plensregen;
http://img.photobucket.com/albums/v48/r ... orm001.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v48/r ... oel012.jpg

Het wordt een soort pannendak systeem, waardoor het water eraf loopt en de huid droog blijft.
Verbaas me er ook steeds weer over hoe droog en warm het daaronder blijft

Zo heb ik er nou ook twee in de wei rondlopen. Werkelijk geen gezicht, maar koud hebben ze het niet hoor Haha!

Waarom geen gezicht?

Ik vind het een prachtig 'systeem' wat ze hebben. Haha!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 07:08

Ik vind het ook super mooi om te zien Haha! Maarja ik ben geloof ik één van de weinige, een glad velletje staat Visco zo wijverig, wintervacht staat hem gewoon heel stoer Tong uitsteken

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 08:39

@Lilian nou ik zie liever een schoon paard, maar ieder weertype heeft zijn charme en dit hoort er nou eenmaal bij Haha!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 08:58

Ik blijf het ook schitterend vinden hoe dat steeds weer in z'n werk gaat met die vacht! Vind ze in hun teddyvachtje ook errúg schattig moet ik zeggen:D