bitloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stephanie09

bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 19:47

hooii

ik had een vraagje

me schoonzus en ik hebben een oogje op een hengstenveulentje een fjordje

en als hij oud genoeg is om beleerd te worden willen we het zo natuurlijk mogelijk houden en dus bitloos gaan inrijden

maar omdat het een fjord is en sommige fjorden kunnen wel eigenwijs zijn enzo heb ik op een of andere rare manier een twijfel en hoe dom het ook klinkt.

ik weet gewoon dat met bit rijden of zonder bit rijden dat je dat gewoon evenveel controle over paard hebt, maar toch blijf ik denken dat hij gewoon vervelend gaat doen zonder bit.

hoe denken jullie erover??

doeiii

Arabesk

Re: bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:50

verdiep je eens in bitloos rijden: http://www.bitloos.nl en kijk op die site of er een instructeur bij je in de buurt zit

ik was er ook van overtuigd dat ik mijn arabje niet zonder bit kon rijden en zeker buiten niet. Clown Tot mijn vriend gewoon het bit uit het hoofdstel trok en zei 'en nu ga je zonder rijden!'. Daarna heb ik het bit er nooit meer in gehad. Bloos

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:53

Als een paard nooit anders gewend is dan moet het echt geen verschil uitmaken. Als je eerst vanaf de grond leert wijken voor druk, en bevestigt dat jij de leider bent, dan zal hij dat vanuit het zadel ook al meteen kennen. Natuurlijk kunnen ze je gaan uitproberen, dat doen ze met bit net zo goed, zorg gewoon dat hij een woordje kent voor verkeerd gedrag Lachen

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 19:54

oke dank je wel!!! we proberen alles de laatste alles zo natuurlijk mogelijk te houden en dat willen we graag zo houden top helemaal zal eventje gaan kijken op de site!! dank je wel

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:55

IK heb ook een fjord gereden die door mijn vriendin waar ze van is alleen met een pelham gereden kon worden.
Ik heb haar toen toch bitloos gereden, ging super lekker.
Helaas is de eigenaresse weer naar de pelham over gegaan.

Mijn eigen pony was met bit niet te hanteren en nu we bitloos rijden gaat het stukke beter.
Laatst had ik er weer eens een bit in gedaan om te kijken naar het verschil.
Ik kreeg waar voor mijn geld, neus de lucht in, rug wegdrukken en alleen maar rennen.

Voor mij was bitloos een uitkomst en ik denk dat ieder paard geschikt is om bitloos te rijden. (op een paar uitzonderingen na)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:58

Als jij blijft denken dat je paardje 'vervelend' gaat doen zonder bit, breng je dat waarschijnlijk ook over op je paard. Ik heb een Haflinger/Fjord x Anglo Arabier, die absoluut het oersterke karakter van de Haf/Fjord heeft. Ik rij hem nu bitloos in. Gaat heel erg goed. Ja, halt houden vindt hij niet makkelijk. Maar ik geef niet op, hoor. Met bit was het precies hetzelfde geweest, dat weet ik heel zeker. Haha!
Hij is een typje met echte Haf/Fjordstreken op zijn tijd. Knipoog
Een goede voorbereiding is het halve werk bij inrijden, denk ik. Grondwerk, wandelen, een band opbouwen samen......
Als je er van tevoren al vanuit gaat, dat het niet gaat werken, dat je paardje oersterk wordt, is de kans erg groot dat het ook niet gaat werken. Want als jij je paard niet vertrouwt, waarom zou hij dan wel op jou vertrouwen?

Inderdaad; lees http://www.bitloos.nl eens. En vraag hoe andere bitloze ruiters dat ervaren...... Ik ken zelf veel fijne succesverhalen. Lachen
Succes! Ja

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 20:07

dank jullie wel! ik sta er wel gewoon totaal achter maar dacht vraag het alsnog na aan mensen die er ook wel verstand van hebben want heb net een paar maanden samen met mij schoonzus "onderzoek" gedaan naar de nh en zijn er heel erg positief over en willen ook graag onze "gedrag" en alle spullen die we gebruiken veranderen om het zo onze paard gemakkelijker te maken en ook gewoon een echte paarden leven te geven met rijden erbij inbegrepen