Natuurlijk bekkappen & Rotstraal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthiaaapje

Natuurlijk bekkappen & Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 19:22

Heeft iemand ervaring mee met een paard dat rotstraal heeft gehad en nu natuurlijk is bekapt?

Die van mij altijd op ijzers heeft gestaan, staat er nu achter af, maar hij heeft nog steeds last van zo'n lelijke straal en etter uit die middelste groeve. Dit maak ik tevens wekelijks schoon, betadine er op en dan teren.

Hij heeft nu (komt ook omdat hij daar nauwlijks buiten komt (zo'n 2 uurtjes per dag maar, in de bak)) onweis dikke achterbenen, ik probeer hem nu dagelijks wel even naar buiten te doen.. of anders wandelen oid.

Weet iemand misschien of dit doormiddel van natuurlijk bekappen beter word?

Anoniem

Re: Natuurlijk bekkappen & Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:32

Zolang je paard zoveel binnen en stil staat, zal welke manier van bekappen (of beslaan) dan ook, niet zoveel aan de rotstraal kunnen verhelpen.
Op stal staan (in de mest en urine) en stilstaan (geen goede doorbloeding, vandaar ook de dikke binnen) is echt funest voor de hoeven (& stralen).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:37

De gedachte achter natuurlijk bekappen is eigenlijk niet alleen de hoeven op een bepaalde manier bekappen, maar ook de manier van leven veranderen. Bijvoorbeeld zo veel mogelijk naar buiten, op veel verschillende ondergronden lopen..
Een paard dat 22 uur per dag in een stal vol mest staat zal niet snel genezen, maakt niet uit op welke manier het bekapt is.

Teren is eigenlijk heel slecht, het sluit de bacteriën op in de straal en dan gaat het juist meer rotten. Maar ik snap ook wel dat je dat probeert zodat er niet veel mest van de stal erin komt.
Toch zou ik niet meer teren, maar probeer je paard vaker buiten te krijgen, en laat zand, klei en modder er zo veel mogelijk in zitten, dat is een stuk schoner dan mest, en laat wel lucht door zodat bacteriën minder schade kunnen aanrichten.
Verder zijn er ook middeltjes die je erop kan smeren, soort van teer, maar die wel lucht doorlaat. Een klein, rood blikje met gouden letters en een kwastje, dat spul is erg fijn.

Mijn paard heeft ook een dik jaar rotstraal gehad, maar het ging al heel snel over toen hij in een uitloopstal kwam te staan, en niet meer in de mest stond. Hij wordt 'normaal' bekapt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:42

ik sluit me aan bij bovenstaande antwoorden. Als je het echt wilt oplossen zul je de levensomstandigheden van je paard moeten aanpassen. En dát is nou juist ook de essentie van natuurlijk bekappen Knipoog. Niet alleen het bekappen zelf, maar het héle paard bekijken.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 19:47

ja dat weet ik, dat wil ik ook echt heel graag, maar aangezien hij een grote dikke tuigerruin van 170 is willen ze hem liever niet bij de 2 en 3 jarige hengsten hebben lopen (staan op het land met een inloopstal), omdat hij schade zou kunnen aanrichten.. En hij staat naast een paard die echt niet zonder hem kan.. hij wel zonder dat paard, maar niet andersom.. dat is het hele probleem..

Ik doe echt mijn best om hem zo veel mogelijk buiten te doen, dit gaat gewoon bijna niet.. We zijn nog aan het kijken of we eventueel thuis land kunnen krijgen, dan komt hij alleen met echt nood weer echt op stal te staan.. Maar ja.. het loopt nu eerst niet allemaal zoals ik zou willen..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:52

zoeken zoeken en blijven zoeken. Check elke week marktplaats voor een meer natuurlijke stalling. Van Noordholland heb ik inmiddels een aardige lijst. En in Noordbrabant weet ik ook nog wel wat plekken.

Bij de advertenties van www.paardnatuurlijk.nl kun je ook heel wat natural stallingen vinden.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 19:58

Ik ben niet echt op zoek naar andere stalling, maar kijk wel regelmatig even of er iest dicht bij is waar het beter is voor hem, we wachten eerst af op het goede moment voor een eigen plekje thuis. (van't voorjaar hopelijk)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:33

tja, dan wordt het erg moeilijk om het rotstraal probleem te verhelpen denk ik. Is het niet mogelijk een andere plek voor hem te zoeken tot je hem eventueel bij huis kunt houden?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:31

alleen de leefomstandigheden veranderen, zal het probleem nog niet oplossen.
tenminste, bij mij blijft het rotstraal probleem.
en mijn knolletje staat 24/7 buiten...

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:35

[quote="Cynthiaaapje"]Dit maak ik tevens wekelijks schoon, betadine er op en dan teren.

quote]

....
Wekelijks schoonmaken is totaal nutteloos...zeker als je het dan ook nog dicht-teert....
Probeer het eens dagelijks schoon te maken, bv met biotex, droogmaken met een handdoek of droogstappen op het harde.
Daarna insprayen met tea tree.
Als je paard op stal staat, zorg dan voor een droge stal.
Idd is het het beste als je paard zoveel mogelijk buiten staat, maar helaas weet ik uit ervaring dat dit niet altijd mogelijk is, dus dan moet je je redden met de middelen die je hebt Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:43

Als de straal er werkelijk zo slecht uitziet en er etter uitkomt zou ik eerst eens een dierenarts erbij laten komen. Rotstraal kan uiteindelijk overgaan in straalkanker en daar wordt je niet blij van...

Natuurlijk moet hij nu zo droog mogelijk staan of dat nu op stal is of in een droge uitloop (dat is natuurlijk beter).

Bij een paard met op het moment zulke slechte stralen zou ik niet overstappen op natuurlijk bekappen. Daar is het (vaak) de bedoeling de straal met rust te laten. Het weefsel van de straal van jouw paard is mogelijk zo slecht dat het beter weggesneden kan worden. Na het wegsnijden heeft de straal weer kans gezond nieuw weefsel aan te maken.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 21:33

Dat moet ook nog zeker gebeuren, ik ga toch vragen of mijn paard misschien in de blubber wei kan staan, hij is nu al helemaal onhappy, staat voor het eerst een hele dag op stal.. heb hem er zonet even uit gehaald en hoeven even schoongemaakt... met wattenstaafjes door zn straal heen, want het was zo vies etter bah jakkie, betadine er op gedaan, want het was al te donker om ze schoon te spuiten.. morgen hopelijk wat meer tijd dat ik er even water door kan spuiten..

En ivm voer en beweging ga ik even melden dat ik hem s'ochtends een halve pavo koek wil geven en savond een kwart biks, en onbeperkt ruwvoer.. Ga waarschijnlijk ook op zoek naar betere stalling..

Heb op internet wat gezien in Slochteren, 11km rijden vanaf mn dorpje (de huidige stalling 1,3km) daar gaat hij in iedergeval iederedag weide op.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:28

fransje23 schreef:
Als de straal er werkelijk zo slecht uitziet en er etter uitkomt zou ik eerst eens een dierenarts erbij laten komen. Rotstraal kan uiteindelijk overgaan in straalkanker en daar wordt je niet blij van...

Ik nam eigenlijk aan dat er al een dierenarts bij is geweest Bloos
Ben het helemaal met je eens fransje!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 14:46

Maar hij heeft nu geen rotstraal meer, alleen zo'n vieze straal, met van die stukken, je kunt het ook wel beschadigd noemen. De middelste straalgroeven zijn nu weer eens onstoken, maar verder op het moment niets, geen kreupelheid oid..

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 15:14

Maar wel etter? Dat zou voor mij eerlijk gezegd genoeg zijn om volledig in paniek te springen.
Maar hij is nu dus natuurlijk bekapt en wat zei de natuurlijk bekapper dan van de hoeven en straal van je paard?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:06

Cynthiaaapje schreef:
Maar hij heeft nu geen rotstraal meer, alleen zo'n vieze straal, met van die stukken, je kunt het ook wel beschadigd noemen. De middelste straalgroeven zijn nu weer eens onstoken, maar verder op het moment niets, geen kreupelheid oid..

Paarden lopen zelden kreupel van rotstraal dus als je daar op gaat wachten..... Als iets zo heftig ontstoken is dat er echt etter uitkomt moet het gewoon behandeld worden. Je praat niet over wat weke en losse stukjes maar een echte ontsteking.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 13:48

Nee hij is niet natuurlijk bekapt, maar onze huidige hoefsmid die zegt wekelijks goed schoon maken met water biotex en wattenstraafjes en dan teren.

Ik ga vandaag weer biotexen en dan betadine er op, ik durf het niet aan om het met teer af te sluiten (ik bedoel dat je het nu nooit niet helemaal goed schoon krijgt) nu hij helaas maar ja lang op stal staat..

Ik probeer echt alles wat ik kan met deze omstandigheden, zo wie zo om de dag even betadine er op om de ontsteking weer weg te krijgen.

Weet iemand ook of het wel wat helpt om hem natuurlijk te bekappen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:57

Dat is al gezegd, NB-en heeft ook geen zin als het paard zoveel op stal blijft staan.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 18:57

Dat kwam behoorlijk bot over... Zo van dan 'moet" je maar zorgen voor een andere plek, Ik wacht eerst af, of het land ook doorgaat.

Z'n straalgroeven zijn niet meer ontstoken!! oeh jeh.. Ben zo blij Haha!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:49

Hoi,

mijn paard wordt bijna 3,5 jaar natuurlijk bekapt en heeft nog steeds rotstraal.......

Groetjes,

Maris

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:42

Maris schreef:
Hoi,

mijn paard wordt bijna 3,5 jaar natuurlijk bekapt en heeft nog steeds rotstraal.......

Groetjes,

Maris

Dus ligt het aan NB? Nors opkijken

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 21:13

Raar berichtje Maris.. Komt inderdaad beetje vreemd over..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 09:46

vind het niet zo vreemd hoor. Alleen NB-en is niet de oplossing, je zult toch echt meer moeite moeten doen. Zeer belangrijk onderdeel is de huisvesting.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:54

Antheman schreef:
Maris schreef:
Hoi,

Groetjes,

Maris

Dus ligt het aan NB? Nors opkijken

Huh ? Ik wil er alleen maar mee zeggen dat natuurlijk bekappen ( alleen of met tig andere pogingen erbij ) niet hoeft te helpen tegen rotstraal. Dat wilde de TS weten.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 14:03

Dat weet ik Kinke, maar die mogelijkheid is er op het moment niet, en om nu direct een andere stalling te zoeken zit er ook niet in.