Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

baloo schreef:srry zonder bit vind ik een beetje onzin ik hou meer van de klasieke methode
)
en dan roept dat het niet gaat....... LOGISCH..moet je wel kunnen rijden....zonder bit.....vooral op je zit...endat is moeilijk!
Cardy schreef:Ik hoor vaak dat men het heeft over het "omscholen" als je van bit overgaat naar bitloos.
Ik heb voor erbij ook een bitlooshoofdstel, en ik rijd erzo mee weg. Ook dressuurmatig.
Oftewel: Het hoofdstel is erg makkelijk te gebruiken, net alsof ik met bit rijd.
Hoe kan dit dan terwijl veel mensen het hebben over omscholen (ik krijg vandaag gelijk weer zin om bitloos te gaan rijden, ga dat denk ik maar eens vanavond doen)
Maar haar moeder was gewend om op het bit te rijden en daar ben ik na jaren nog niet klaar mee
Met het omscholen dan. Cardy schreef:Ik hoor vaak dat men het heeft over het "omscholen" als je van bit overgaat naar bitloos.
Ik heb voor erbij ook een bitlooshoofdstel, en ik rijd erzo mee weg. Ook dressuurmatig.
Oftewel: Het hoofdstel is erg makkelijk te gebruiken, net alsof ik met bit rijd.
Hoe kan dit dan terwijl veel mensen het hebben over omscholen (ik krijg vandaag gelijk weer zin om bitloos te gaan rijden, ga dat denk ik maar eens vanavond doen)
Deze ruiters zijn gewend voornamelijk met de teugels (en dus het bit) te rijden. Ze zijn vaak ook gewend aan enorm veel kilo's in hun handen, wat ze bij bitloos dan ook missen. baloo schreef:srry zonder bit vind ik een beetje onzin ik hou meer van de klasieke methode

RianneH schreef:Cardy schreef:Ik hoor vaak dat men het heeft over het "omscholen" als je van bit overgaat naar bitloos.
Wanneer jij, en je paard voornamelijk zijn gewend om op het bit te rijden moet je wel omscholen. Want je wordt gedwongen om op je zit te rijden. Wanneer je dat al doet, dan is er niets aan de hand, en zou je zelfs optomingsloos kunnen rijden. Maar helaas kan niet iedere ruiter dat...
Dus eigenlijk kan je zeggen dat door af en toe bitloos te rijden, je aan je zit kan werken. Daardoor leer je van die teugels af te blijven en alles met je zit te doen.
Ik rij regelmatig bitloos. Heb zelfs het jonge paard dat ik rij pas nog bitloos gereden. Stapte er zo mee weg en heb zelfs gedraafMaar haar moeder was gewend om op het bit te rijden en daar ben ik na jaren nog niet klaar mee
Met het omscholen dan.

runningkawa schreef:HC
jij hebt het over buiging, niet over stelling
Buiging is het hele lijf, stelling is alleen de hals

Nadya schreef:Dat je helaas nog geen officiele dressuurwedstrijden bitloos mag rijden, is weer een heel ander verhaal. Dat moet ook echt veranderen, want dat is echt grote onzin, vind ik.
het is geen doel op zich. Wat daarover op een jurykaartje voor een wedstrijd klassieke dressuur staat is geen absolute wijsheid. Kijk naar het onderwerp bitloos op zicht: dat past niet binnen het kader van 'klassiek', toch is ook een bít ook geen doel op zich.