stelling minder met bitloos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gypsymyhorse

stelling minder met bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 18:19

ik rijd sinds kort (2 weken) met een bitloos hoofdstel van de ruitersportshop.
nou vroeg een stalgenootje of ik daarmee ook dressuur wilde blijven rijden.
Dus ik zei: ik denk het wel want hij is over het algemeen meer ontspannen, en loopt er tot nu toe niet slechter op.
Maar zij zei dat paarden over het algemeen minder stelling geven door de andere manier van sturen
en dat zij wel eens paarden bitloos had gereden (volgens mij met halster) en dat die dus minder goed stelling gaven.
Nou is zij ook wel erg klassiek in haar denken, niet echt in voor bitloos, hoefschoenen en van die ja hoe zeg je dat.....natural dingen ofzo.
Maar ik vroeg het me toch eens af wat jullie daarover denken en en jullie ervaring hebben met stelling en bitloos.

mel86

Re: stelling minder met bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:24

tja.. ik denk dat het voor je paard ook een kwestie van wennen is. Je moet natuurlijk toch wat aandacht besteden aan het "omscholen". Je stuurt toch anders, maar ik denk dat je dezelfde stelling kunt bereiken als met bit.

baloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:26

wat is eigelijk het nut van bitloos rijden

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:41

wat is het nut van met bit rijden?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:46

met bitloos rijden zijn alle oefeningen te rijden die ook met bit kunnen. Stelling kan dus ook en het is onzin dat dat niet zou kunnen zonder bit.

gypsymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 18:54

dat dacht ik ook, maar ik begon een beetje te twijfelen.
dankje, ik ga lekker door, en als het daadwerkelijk slechter gaat zien we dat wel weer.

baloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:55

mel86 niet gelijk boos reageren nou als je op hoog niveau wil rijden kun je ook niet zonder bit rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:58

Op elk nivo kan zonder bit. Maar ook met bit Lachen

Natuurlijk kun je stelling rijden zonder, lukt dat je vriendin niet zegt dat wat over haar rij capaciteiten

baloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:00

srry zonder bit vind ik een beetje onzin ik hou meer van de klasieke methode

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:04

Waarom onzin
Wat maakt het nu uit?
Ik rij ook met bit maar ook wel eens zonder
Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:12

Goed, tweede poging, want ik drukte de computer uit..

Bitloos rijden kan op ieder niveau. Je mág er alleen geen dressuurwedstrijden mee rijden, maar er zijn genoeg springruiters die internationaal zonder bit rijden. Dus wel degelijk op niveau.
Het is daarnaast ook de bedoeling dat je je paard op je zit en benen rijdt en niet op het ijzer dat in de mond hangt. Niet dat je het niet mag gebruiken, maar op niveau moet je eigenlijk zonder kunnen.

Maar je zegt dat je bitloos niets vind, maar waarom niet? Onzin is niet echt een onderbouwde reden, dus schieten we er niets mee op als je dat roept. Neem dan tenminste de tijd om het te onderbouwen.

@Ts, je kan wel degelijk stelling rijden zonder bit. Op een paard dat ik rij kan je alleen maar bitloos rijden en stelling gaat perfect. Je hoofdstel werkt met drukpunten, dus oefen veel en hij zal sneler worden in het gebruik ervan.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:13

baloo schreef:

Klassieke methode? Of de 'normale' engelse methode? Want daar zit ook nog een verschil tussen Knipoog

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:16

Ik hoor vaak dat men het heeft over het "omscholen" als je van bit overgaat naar bitloos.

Ik heb voor erbij ook een bitlooshoofdstel, en ik rijd erzo mee weg. Ook dressuurmatig.
Oftewel: Het hoofdstel is erg makkelijk te gebruiken, net alsof ik met bit rijd.

Hoe kan dit dan terwijl veel mensen het hebben over omscholen (ik krijg vandaag gelijk weer zin om bitloos te gaan rijden, ga dat denk ik maar eens vanavond doen Clown )

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:20

klassiek...conservatief zul je bedoelen Haha! Knipoog

natuurlijk kun je stelling rijden,alles kan,als je er maar tijd en energie in stopten ook echt wil...net als met alles.
Het gaat er bij mij ook niet in dat iemand die niets met bitloos rijden heeft,weleens wat bitloos probeert (alsof ik met mijn pony een keer een slide-stop of" Z"-rijden ga proberen Gestoord en dan roept dat het niet gaat....... LOGISCH..moet je wel kunnen rijden....zonder bit.....vooral op je zit...endat is moeilijk! Clown

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:25

Cardy schreef:
Ik hoor vaak dat men het heeft over het "omscholen" als je van bit overgaat naar bitloos.

Ik heb voor erbij ook een bitlooshoofdstel, en ik rijd erzo mee weg. Ook dressuurmatig.
Oftewel: Het hoofdstel is erg makkelijk te gebruiken, net alsof ik met bit rijd.

Hoe kan dit dan terwijl veel mensen het hebben over omscholen (ik krijg vandaag gelijk weer zin om bitloos te gaan rijden, ga dat denk ik maar eens vanavond doen Clown )

Wanneer jij, en je paard voornamelijk zijn gewend om op het bit te rijden moet je wel omscholen. Want je wordt gedwongen om op je zit te rijden. Wanneer je dat al doet, dan is er niets aan de hand, en zou je zelfs optomingsloos kunnen rijden. Maar helaas kan niet iedere ruiter dat...
Dus eigenlijk kan je zeggen dat door af en toe bitloos te rijden, je aan je zit kan werken. Daardoor leer je van die teugels af te blijven en alles met je zit te doen.

Ik rij regelmatig bitloos. Heb zelfs het jonge paard dat ik rij pas nog bitloos gereden. Stapte er zo mee weg en heb zelfs gedraaf Haha! Maar haar moeder was gewend om op het bit te rijden en daar ben ik na jaren nog niet klaar mee Knipoog Met het omscholen dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:27

Cardy schreef:

In de meeste gevallen is omscholen inderdaad helemaal niet nodig. Paarden vinden het vaak een verademing dat ze geen bit meer in de mond hebben, zijn eigenlijk meteen ontspannen en lopen prima tot zelfs beter zonder bit.

Soms kan het zijn dat iemand wèl moet omscholen. Maar dat geldt dan niet zozeer voor het paard, maar voor de ruiter. Knipoog Deze ruiters zijn gewend voornamelijk met de teugels (en dus het bit) te rijden. Ze zijn vaak ook gewend aan enorm veel kilo's in hun handen, wat ze bij bitloos dan ook missen.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:39

baloo schreef:

Blijf is lekker ontopic?
Niemand reageert hier boos, ze stellen precies dezelfde vraag als jij. Maar dan omgekeerd.
Denk maar is na over waarom jij mét bit rijdt.

En nu de aandacht weer bij de TS ;
Bitloos zijn alle oefeningen te rijden die je met bit ook rijdt, ook de stelling, nageelfijkheid ('aandeteugel') etc. Lachen
Kwestie van oefenen en leren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:48

RianneH schreef:
Cardy schreef:

Wanneer jij, en je paard voornamelijk zijn gewend om op het bit te rijden moet je wel omscholen. Want je wordt gedwongen om op je zit te rijden. Wanneer je dat al doet, dan is er niets aan de hand, en zou je zelfs optomingsloos kunnen rijden. Maar helaas kan niet iedere ruiter dat...
Dus eigenlijk kan je zeggen dat door af en toe bitloos te rijden, je aan je zit kan werken. Daardoor leer je van die teugels af te blijven en alles met je zit te doen.

Ik rij regelmatig bitloos. Heb zelfs het jonge paard dat ik rij pas nog bitloos gereden. Stapte er zo mee weg en heb zelfs gedraaf Haha! Maar haar moeder was gewend om op het bit te rijden en daar ben ik na jaren nog niet klaar mee Knipoog Met het omscholen dan.

Helemaal mee eens Ja

In de tijd dat ik Z reed reed ik juist regelmatig op een simpel stalhalster met bont
En waarom? Mezelf testen.
Daar waar ik teveel met hand reed daar gingen de oefeningen niet meer voor een voldoende.
Mooie weet om aan te werken Lachen

En voor de fun heb ik ook wel eens alleen met een touwtje om de nek gesprongen
Lol met de knol moet kunnen en je weet meteen waar je staat met je tempo controle Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:40

Eerst even: wat ís ´stelling´?

Stelling is het paard zó stellen dat het van de eerste halswervel tot de laatste lendenwervel als op de omtrek van een cirkel staat.
Grote cirkelboog, kleine cirkelboog is de mate van stelling.
Meer of minder gelijkmatig in een cirkelboog is de kwaliteit van de stelling.

De kern is:
niet het paard vragen de háls (zuidelings) te buigen, het is het páárd vragen (zijdelings) te buigen.
Je vraagt het paard zich hol-bol op te stellen.

Zonder signaal voor de voorhand is het erg moeilijk om de hals te laten buigen, zonder beengebruik idem om het lichaam te laten buigen.
´Stelling´ is dus niet iets wat je met alleen de teugels aan een optoming doet of uitsluitend daarmee kan.

Essentieel is dat de ruíter begrijpt wat het ís. Dat de ruiter begrijpt welke signalen (hulpen) dit aanduiden voor diens paard.
Daarna is het een kwestie van met de middelen die je ter beschikking staan de signalen geven.
Er is geen enkel probleem om met een halsring stelling te vragen bijvoorbeeld.

Voor een goede uitleg van ´stelling´ ben ik nog geen beter stuk tekst dan de vroege uitgaves van het werk van Müsseler tegengekomen. Dat is zo klassiek als maar kan, 100% Klassieke (FEI) Dressuur vanuit de cavallerie,
en het was voor mij een naadloos toepasbare steun om dit optomingloos uit te voeren. Door de glasheldere uitleg viel bij míj een muntje, begréép ik het hoe en wat. Daarna was het simpel vertalen van klassiek naar ´paardrijden volgens hc´ Cool
Dit als voorbeeld van dat ´stelling´ op zich niets met een bepaalde manier van rijden noch met de hulpmiddelen te maken heeft.

hc

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 09:30

Ik had in het begin ook een beetje moeite met stelling vragen in het begin. Mijn paard voelde schever aan waardoor hij op één hand moeilijker was in te buigen. Maar achteraf gezien was dit gewoon mijn probleem, ik reed mijn paard niet recht genoeg. Gek genoeg was dit er nooit echt uitgekomen met bit rijden maar toen ik bitloos ging rijden kwam dit plotseling naar boven. Ik heb toen veel geoefend met inbuigen, met name op zijn moeilijke hand. Nu is hij stukke rechter en is stelling en schouderbinnenwaarts etc geen enkel probleem meer.

Zoals RK al zegt, licht het denk ik eerder aan de capiciteiten van de ruiter dan aan de optoming. Als het je niet lukt om goede stelling te rijden met bitloos moet je aan jezelf werken om het wel goed te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 09:45

HC

jij hebt het over buiging, niet over stelling

Buiging is het hele lijf, stelling is alleen de hals Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:44

runningkawa schreef:
HC

jij hebt het over buiging, niet over stelling

Buiging is het hele lijf, stelling is alleen de hals Lachen

Dat zou erg stijf zijn (en nauwelijks mogelijk), maar wat jij wil hoor, dan blijf ik ondertussen optomingsloos soepeltjes 'buiging' vragen zonder teugeltrekken Haha!

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:56

Als er in de proef/coupon staat te weinig stelling gaat het toch echt om de nek
Staat er te weinig buiging gaat het over het lijf Lachen

Is ook stijf...maar je moet soms eens zien hoe paarden de wending doorkomen... Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:00

Gypsymyhorse, ik rij momenteel mijn paard bitloos in met dat hoofdstel wat jij ook gebruikt. Ik snap niet hoe jouw stalgenootje er op komt dat je met bitloos rijden minder stelling kan vragen aan je paard??? Verward
Zeg maar tegen haar dat bitloos rijden met halster en touw vaak wel lastiger communiceren is met je paard, vooral als je niet op je zit kan rijden. Al ken ik wel mensen, die op zit en met halster prima kunnen communiceren met hun paard, hoor. Ik ben toevallig mijn paard nog aan het inrijden en dan is duidelijke communicatie wel handig. Dus een goede bitloze optoming is een vereiste. Misschien kan ze eens bitloos gaan rijden met een goed bitloos hoofdstel? Als ik mijn paard straks helemaal op mijn zit kan rijden, dan ga ik er ook vanuit dat ik met halster en teugeltje of een touwhalster van alles kan.... Zo ver zijn wij nu nog lang niet, hoor. Knipoog

Stelling en bitloos gaan in elk geval prima samen, hoor. Het is maar wat je je paard aanleert. Dat je helaas nog geen officiele dressuurwedstrijden bitloos mag rijden, is weer een heel ander verhaal. Dat moet ook echt veranderen, want dat is echt grote onzin, vind ik. Ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:40

Nadya schreef:
Dat je helaas nog geen officiele dressuurwedstrijden bitloos mag rijden, is weer een heel ander verhaal. Dat moet ook echt veranderen, want dat is echt grote onzin, vind ik. Ja

Je kan officiële dressuurwedstrijden rijden zonder bit. Alleen geen klassíeke dressuur omdát deze dressuurvorm klassiek is. Het klassieke houdt aan de teugel aan het bit in.
Je kan ook wel met doorhangende teugel op de nek willen rijden. Ook dat kan, ook dat niet bij klassíeke dresuur omdát dit niet klassiek is.

Zo lang de FEI geen aparte klasse náást de klassieke invulling in het leven roept is er geen kader waarbinnen je bitloos onder hun vlag kan rijden.
Dat hoeft in het geheel geen probleem voor je te zijn want als je graag bitloos dressuur wil rijden dan kies je toch een dressuurvorm waarin dat wel past?!

@rk
'Stelling' heeft een doél Pling het is geen doel op zich. Wat daarover op een jurykaartje voor een wedstrijd klassieke dressuur staat is geen absolute wijsheid. Kijk naar het onderwerp bitloos op zicht: dat past niet binnen het kader van 'klassiek', toch is ook een bít ook geen doel op zich.
De combinatie teugel aan een bit mbt stellling kent een valkuil. Stelling is niet meer dan een 'truuk', een stap naar iets en helaas is de kortste weg die stap te zetten via wat druk op het bit en dat is nu net níet de bedoeling. Dat de jury naar de mate van buiging van de nek kijkt is wel een makkelijk toetsbaar - doch daarom nog niet het correcte criterium.
Nogmaals, wat ís stelling? Wat doe je en waarom. Dat waarom kan je niet weglaten omdat het de zín ervan is. Het doel is níet het buigen van die hals, dat is de 'truuk': controleer het hoofd, dan controleer je het paard.

Even terzijde: ik vind zowel het bitloze als het op zichzelf gezette van 'stelling' perfecte voorbeelden van dat het huidige op een wedstrijdgebeuren gerichte Klassieke Dressuur de koppeling met paardrijden kwijt is geraakt.
Zoals Caprilli en Müsseler het in hun schrijven uitleggen is het heel praktisch, logisch, heeft het een praktisch doel. Past het dús naadloos bij de praktijk want het ís praktijk en kan je het vertalen naar bitloos en optomingsloos. Ja, je kan dus net zo goed stelling rijden met als zonder bit. Met bit aan de teugel is het de klassieke manier van rijden. Zonder bit en/of doorhangende teugel, zelfs zonder teugel kan je zonder meer exact hetzelfde uitvoeren en uiteraard in hetzelfde pakje op hetzelfde zadel als je dat wil doch de vorm van beleren, dresseren, is anders, niet klassiek.

hc