wie voert kruiden, welke en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

wie voert kruiden, welke en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 19:20

ik hoor af en toe wel van naturals dat ze ook kruiden voeren,

ik vraag me af welke en waarom? En hoe weet je dat je niet teveel voert? Want teveel kruiden lijkt me ook niet goed.

Soms hoor ik ook: als je paard het niet nodig heeft zal hij het ook niet eten, maar zo is die van mij helemaal niet, die eet echt alles!!

Huertecilla

Re: wie voert kruiden, welke en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 09:25

'Kruiden', wat zijn 'kruiden'???? Onkruiden?!

Een paard is van nature een stofzuiger. Knabbelt links en rechts van alles wat en als het binnen knabbelbereik te ver reikhalzen is doen ze een stap vooruit. En zo lopen de knabbelend door.
Een paard eet een beetje van veel.

Gif bestaat niet, alleen dosering en een paard is een groot beest en dat is het. Geef van niets veel en je hebt nooit een 'te veel'-probleem.
Het is nu weer bladertijd. Zálig voor de paarden. Gewoon niet teveel in één keer geven Haha!

Wij zaaien haver en wikke. Beiden 'vuil', dus met zaden van alle mogelijk weidegewassen erdoor. Als stapelvoer stro zodat de buik lekker vol dit met ruwvoer en ze zich nooit zullen overeten.

hc

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 09:58

Ik voer geen kruiden of supplementen bij. Wel laat ik mijn paard regelmatig nog wat extra aan de hand grazen, bij het 'onkruid' wat de stalhouder niet in zijn wei wil hebben. Verder mag hij het lekker zelf uitzoeken Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:13

ik voer ook geen kruiden of supplementen bij

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:53

Ik voer kruidenmuesli, volgens mij van Subli. Elke dag een handje ongeveer, en na het werken ook nog een handje. Ik zou het echt niet meer weg willen laten. In het begin ben ik het gaan voeren omdat mijn paard veel hoestte door de droge paddock en het droge hooi. Door de kruiden (vooral de eucalyptus) kon hij weer beter ademen en was het hoesten bijna direct over.
En er zitten veel vitamines in, en biotine. En lekker lichtverteerbaar. Ik merk echt dat hij beter in zijn vel zit sinds ik het voer. Zijn hoeven zijn beter geworden, hij glanst nog meer dan eerst, en hij is veel rustiger in zn hoofd geworden, veel braver.
In het wild zoeken paarden hun eigen kruiden bij elkaar, bij ons in de wei staat eigenlijk alleen maar gras, dus ik denk dat het toch wel goed is om zelf wat kruiden bij te voeren.

EquiNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:41

wij voeren wel eens foeneknofzweewier bij een verkouden paarden of paarden met een verminderde weerstand.

Rozenbortel voeren we wel eens aan paarden die wat problemen hebben met de spijsvertering.

We kopen dit bij de paardendrogist. Deze heeft vele kruiden op voorraad. Ik ben meer van de kruiden dan van de chemische middeltjes in ieder geval.

heene040

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:45

ijslands zeewier, brandnetel, muesli en maagcompositum.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:06

EquiNatura schreef:
We kopen dit bij de paardendrogist. Deze heeft vele kruiden op voorraad. Ik ben meer van de kruiden dan van de chemische middeltjes in ieder geval.

wat neem je zelf liever als je hoofdpijn hebt? Een extract van wilgenbast of een aspirine?

Ik neem liever de aspirine (acetylsalicylzuur), in wilgenbast zit namelijk salicylzuur en dat heeft bijwerkingen. Doe mij dan toch maar de chemische variant, waaraan de 'acetyl' groep is toegevoegd waardoor je minder bijwerkingen hebt.

Medicijnen op basis van kruiden hebben geen enkele toegevoegde waarde op de bestaande medicijnen.

Een paard heeft ook geen kruiden nodig, als je kijkt naar de natuurlijke habitat, ziet het er vrij kaal uit: vooral veel stengelig gras. De kruidige alpenweide, wat wij graag in ons hoofd hebben bij 'gezond, natuur etc' is niet de plek waar paarden van nature voorkomt.

Het voeren van kruiden heeft meer met 'feelgood' marketing te maken, dan met echt essentiele bouwstoffen voor het paard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:53

Arabesk schreef:
.... heeft meer met 'feelgood' marketing te maken, dan met echt essentiele ...

Toch bij uitstek ´natural´ dan Haha!

hc

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 07:43

Arabesk schreef:
Medicijnen op basis van kruiden hebben geen enkele toegevoegde waarde op de bestaande medicijnen.

Een paard heeft ook geen kruiden nodig, als je kijkt naar de natuurlijke habitat, ziet het er vrij kaal uit: vooral veel stengelig gras. De kruidige alpenweide, wat wij graag in ons hoofd hebben bij 'gezond, natuur etc' is niet de plek waar paarden van nature voorkomt.

Het voeren van kruiden heeft meer met 'feelgood' marketing te maken, dan met echt essentiele bouwstoffen voor het paard.

Dat niet alleen...maar alles wat je extra bijvoert is weer een extra belasting voor het spijsverteringsstelsel. Baat het niet, dan schaadt het misschien wel...

EquiNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:48

Het is maar net waar je je zelf goed bij voelt denk ik dan. Denk dat ieder dat voor zich ook moet weten. Ik grijp als ik al wat in neem zelf ook liever naar iets homeopatisch dan naar een asperine.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:09

Citaat:
Ik grijp als ik al wat in neem zelf ook liever naar iets homeopatisch dan naar een asperine.

Homeopathisch heeft niets met kruiden (waarover dit topic toch in eerste instantie ging) te maken. Het idee is dat de stof of prikkel die de klachten veroorzaakt, in (heel)kleine doseringen deze klacht kan verhelpen. Vaak zijn die doseringen zo laag (door verdunning) dat er minder dan één molecuul van de "werkzame" stof in het "medicijn" zit. (En dan zou de werking hiervan dus volgens de gangbare opvattingen volledig op het placebo-effect berusten)
De stoffen die in homeopathische medicijnen zitten, kunnen zowel uit de natuur (planten, dieren, minerale zouten etc.) gewonnen worden als op synthetische wijze geïsoleerd/gemaakt worden.

De keuze tussen homeopathisch of "regulier" is dus een hele andere dan tussen kruiden of geen kruiden, en is dus offtopic.

Aspirine is acetylsalicylzuur, een stof die van nature o.a. in wilgenbast voorkomt. Dit wordt synthetisch gevormd, maar is chemisch EXACT gelijk aan dezelfde stof die uit wilgenbast gewonnen kan worden. De manier waarop het gewonnen wordt (uit wilgenbast geïsoleerd of synthetisch gemaakt) maakt voor de werkzaamheid NIETS uit. Het enige verschil wat kan optreden tussen de twee "soorten" aspirine (of wilgenbastextract), kan in de mate van "zuiverheid" zitten. In de "natuurlijke" variant kunnen (KUNNEN, want als deze VOLLEDIG gezuiverd is bestaat hij ook alleen uit acetylsalicylzuur en is er dus geen verschil) verontreinigingen zitten en die KUNNEN onbedoelde en onverwachte bijwerkingen geven. (zeker als niet precies bekend is welke verontreinigingen het zijn en hoeveel ervan in het "medicijn" zit.)

Vaak wordt "Natuurlijk" of "uit kruidenextracten" inderdaad als "feelgood marketing" gebruikt, omdat veel mensen dit zonder kennis van zaken blind gezonder of beter vinden dan "synthetisch", dat in hun ogen per definitie een nare bijsmaak heeft, maar in veel gevallen exact hetzelfde is. De keuze tussen "natuurlijk" en "normaal" wordt dan dus vooral door het gevoel bepaald, en daar wordt door slimme marketingmensen makkelijk op ingespeeld.
Hiermee wil ik niet zeggen dat alle mensen die kruiden gebruiken dit onterecht doen, maar wel diegenen die blind de link leggen: "natuurlijk" dus gezond(er)

Dit laatste heeft natuurlijk (bewuste woordkeus) niet alleen betrekking op het gebruik van kruiden, maar op een groot deel van de "natural" stroom in het paardrijden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:49

als je liever naar iets homeopathisch grijpt dan naar aspirine, kan je ook een aspirientje in een zwembad gooien en aan de andere kant er een slok uit drinken.

Dát is homeopathie namelijk Knipoog, héél veel keer verdunnen.

En nee, water heeft geen geheugen, als dat zo zou zijn, zouden waterzuiveringsinstallaties geen zin hebben Clown

EquiNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 00:06

Ik ben er idd mee eens dat het misschien enigzinds off topic is... voor wat betreft homeopathie. Homeopathie is idd het zeer verdunnen van een bepaald soort medicatie. Het is een andere vorm dan regulier medicijn gebruik. Dit laatste doet ziekte symptomen onder drukken en daarbij ook het zelf genezend vermogen onder drukken. Homeopathische middelen geven juist dit zelf genezend vermogen een prikkel. Dit kan bijvoorbeeld door het toe dienen van kruiden. Dat wil niet zeggen dat dat een enige methode is. Kruiden kunnen deze prikkel ook geven.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:06

Wij voeren onze ruinen héél veel hooi en een handje muesli gemengd met wat kernbrok voor de lekkere smaak. Ze doen het er fijn op zo.
Mocht er iets zijn, een tekort oid, dan zal ik gaan kijken wat er nodig is om dat aan te vullen. Maar ik ga normaal gesproken zeker niet dagelijks zeewier, knoflook en/of andere kruiden voeren.

Over het homeopathie verhaal; kruiden bijvoeren zie ik niet als verkapte homeopathie; eerder als een verwennerij (voor onszelf) of bij sommige paarden misschien noodzaak.

@Arabesk, ik weet dat je een wetenschappelijk persoon bent, maar verdiep je eens in homeopathie.

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 23:07

Mijn merrie krijgt kruiden gevoerd. Gedroogte dat wel en biologisch geteeld.
Ze is 17 en wat stijver op haar oude dag, lichte artrose in de benen.

Ze krijgt een mengsel van Rozebottel, brandnetel, tijm, kamille, lavendel, geranium en pepermunt.
Dit werkt beter dan middelen zoals glucosemine en middelen van de veearts.
Ze is soepel en fit dus wat wil ik nog meer.

Sannehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:59

Ik voer mijn pony's biks , hooi , musli , fruit en brandnetels.. Haha!

Ik gebruik lavendel olie , om ze te maseren.. daar worden we rustig van en ze ontspannen.

Als ze last van hebben van hun been gevrichten doe ik ze magnetische banages om.

LEKKER NH DUS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Haha!

-X- Sannehtje!!!!!!!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:06

Ik geef alleen kruiden als ik vind dat het nodig is.....

Standaard elke dag geven doe ik dus niet, heb wel het een en ander staan aan kruiden, homeopathische middelen, essentiële oliën, enz.

Verder pikken ze zelf ook wel wat uit de weide, niet dat er veel kruiden staan, maar de mariadistel pikken ze de punten eruit en brandnetels zijn geliefd als ik ze gehakt heb en een dag hebben gelegen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:14

Mijn paard is dampig, na jarenen lang reguliere med. te hebben gebruikt, ben ik overgestapt naar homeopatische in combi met acupunctuur.
Hij krijgt weerstandverhogende kruiden van de Groene Os, dit om zn weerstand te verhogen, het werkt in combinatie met de acupunctuur verbazingswekkend goed, zo goed zelfs dat onze DA dit middel als advies meegeeft aan diverse patienten.

Als een paard acuut medische hulp of medicijnen nodig heeft, krijgt hij deze gewoon. Wel merk ik dat bij chronische aandoeningen aan de luchtwegen er meer wegen zijn die naar Rome leiden en deze zijn niet schadelijk voor de rest van het lichaam, want dat is voor mij de reden dat ik geen prednison en ventilpulmin meer gebruik.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 11:53

die van mij krijgt knoflookpoeder. niet standaard, maaraf en toe een kuurtje, en ze is al heel lang niet meer ziek geweest, terwijl ze altijd al heeft gekwakkeld met haar gezondheid...