Overstappen op bitloos rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Overstappen op bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 22:07

Hallo allemaal,

Ik vraag me eigenlijk af, een paard dat zijn hele leven met een bit heeft gelopen, kun je daarmee van de ene op de andere dag bitloos gaan rijden? Ik heb namelijk een heel sterk vermoeden dat mijn paard zoiets zou hebben van 'lang leven de vrijheid' als zij merkt dat ze geen bit meer inheeft.

Iemand ervaringen?

nanett35

Re: Overstappen op bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:15

Hoii,
Mijn pony heeft ook altijd al met een bit gereden, toen ik bitloos ging rijden ging ze niet raar doen ofzo.
Het is natuurlijk wel moeilijker om te sturen.
Meer met je zit rijden.
Veel succes nog! Haha!
Groetjes Nanet

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 00:37

Als je moeilijkheden hebt met het rijden zonder bit heb je toch écht een fout in je rijstijl. Lijkt me dat je ook met bit op je zit rijdt, of niet? Alleen als je zonder bit rijdt wordt je er meer op gewezen als je niet op je zit rijdt. Leer je paard gewoon goed wat rem, stuur, gas en nageven is en leer zelf rijden op je zit.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-07 08:56

cindysponys schreef:
Als je moeilijkheden hebt met het rijden zonder bit heb je toch écht een fout in je rijstijl. Lijkt me dat je ook met bit op je zit rijdt, of niet? Alleen als je zonder bit rijdt wordt je er meer op gewezen als je niet op je zit rijdt. Leer je paard gewoon goed wat rem, stuur, gas en nageven is en leer zelf rijden op je zit.

Ben ik wel met je eens ja, maar eigenlijk zeg jij dus ook dat je niet zomaar kunt overstappen op bitloos als je paard altijd teveel op het bit is gereden? Dus voordat je die stap kunt maken moet je hem eerst helemaal 'omscholen' anders krijg je bij de overstap inderdaad een paard wat het loopje met je gaat nemen Ja

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 09:10

Volgens mij bedoeld ze dat je (en dat typt ze ook) dat je nu iets fout doet qua rijden/sturen.
Je paard hoort niet op alleen het bit gestuurd te worden.
Als ze alleen de bocht om gaat als je aan je teugel trekt en verder niet reageerd is er iets anders mis.
Je moet je paard op een andere manier gaan proberen te laten reageren,niet alleen op de teugel,maar ook op je zit.

Is ze gevoelig voor druk?
Als je op de grond staat,voor haar,en je legt je hand op haar boeg(borst) en je geeft een klein beetje druk,loopt ze dan achteruit,of blijft ze staan?
En als je aan de hand gaat rennen,draaft ze dan mee aan,en loopt ze mooi naast je zonder dat je haar voorruit getrokken hebt?
Dat zijn maar een paar kleine dingetjes waar je aan zou kunnen werken.
Maak je paard attent op JOU,doe oefeningen in de bak,op de grond,dus niet op haar rug.

Als je dan toch bitloos wil rijden,probeer het dan eens met 2 paar teugels.
Het ene paar aan het bit,het andere paar aan de neusriem.
(of doe er een halster onder,en maak daar het tweede paar teugels aan vast)
Als je dan gaat rijden kan je de teugels van de neusriem gebruiken,en alleen de teugels met het bit gebruiken als dat volgens jou echt nodig is.
Je zal dan zien dat je steeds minder vaak de teugels met het bit gebruikt.

Veel oefenen,ook grondwerk doen,en niet alleen aan die teugels trekken..
Succes.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 09:16

Ik heb mijn pony altijd met bit gereden en van de week 2 touwen aan het halster en gewoon serieus gaan rijden.

Ze was gewoon braaf en heeft ook niet gek gedaan, maar ik denk dat dat per paard verschillend is.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 09:18

HAR-->NA

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 19:27

Tinkerloos schreef:
Volgens mij bedoeld ze dat je (en dat typt ze ook) dat je nu iets fout doet qua rijden/sturen.
Je paard hoort niet op alleen het bit gestuurd te worden.
Als ze alleen de bocht om gaat als je aan je teugel trekt en verder niet reageerd is er iets anders mis.
Je moet je paard op een andere manier gaan proberen te laten reageren,niet alleen op de teugel,maar ook op je zit.

Is ze gevoelig voor druk?
Als je op de grond staat,voor haar,en je legt je hand op haar boeg(borst) en je geeft een klein beetje druk,loopt ze dan achteruit,of blijft ze staan?
En als je aan de hand gaat rennen,draaft ze dan mee aan,en loopt ze mooi naast je zonder dat je haar voorruit getrokken hebt?
Dat zijn maar een paar kleine dingetjes waar je aan zou kunnen werken.
Maak je paard attent op JOU,doe oefeningen in de bak,op de grond,dus niet op haar rug.

Als je dan toch bitloos wil rijden,probeer het dan eens met 2 paar teugels.
Het ene paar aan het bit,het andere paar aan de neusriem.
(of doe er een halster onder,en maak daar het tweede paar teugels aan vast)
Als je dan gaat rijden kan je de teugels van de neusriem gebruiken,en alleen de teugels met het bit gebruiken als dat volgens jou echt nodig is.
Je zal dan zien dat je steeds minder vaak de teugels met het bit gebruikt.

Veel oefenen,ook grondwerk doen,en niet alleen aan die teugels trekken..
Succes.

Dit is eigenlijk wat ik bedoelde met 'omscholen'. Als je paard zonder bit het loopje met je neemt, zit er iets in de basis niet goed en is een paard waarschijnlijk teveel op het bit gereden. Maar, voordat je dan echt bitloos kunt rijden moeten zowel paard en ruiter dus eigenlijk 'omgeschoold' worden en op been en zit gereden gaan worden

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 09:37

om eerlijk te zijn heb ik mijn paard nooit omgeschoold. De meeste bitloze optomingen werken namelijk heel logisch, het enige wat een paard door moet hebben is dat hij moet wijken voor druk, dit doen de meeste paarden al omdat ze geleerd hebben aan een halster te lopen etc. Daar moet je ook wijken voor druk. Ik heb mijn paard gewoon een bitloos hoofdstel omgedaan, opgestapt en weggereden. Nooit geen enkel probleem mee gehad, zelfde als met optomingloos rijden. Als je gewoon de communicatie goed hebt zitten maakt het niet uit met welke optoming je communiceert.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:11

Dat bedoel ik ook te zeggen.
Als het goed is hoef je je paard nergens aan te laten wennen,het zit al goed.
Als je paard alleen op het bit reageerd doe je zelf iets fout,niet het paard.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:56

poepjedrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:46

Als je goed met je paard bent, zal het vast wel lukken toch??

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:32

Alle paarden zijn bitloos te rijden. Bij de één duurt het wat langer dan bij een ander paard. In de demo op de NH-dag in Arnhem heb ik een 20+ manegepaard "omgebouwd" naar bitloos.
Geen probleem!

marle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 15:35

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:00

Je kent Ráka, ze heeft 27 jaar manege gelopen met bit. En niet dat ze na die tijd nog op de kleinste hulpjes reageerde Knipoog Bitloos reageerde ze de eerste keren supergevoelig op, omdat ze hier niet op afgestompt was!

Ik denk dat je eerst de dominatieverhouding juist moet krijgen, dan heeft het pas zin om veilig van bit naar bitloos te gaan. Met 2 teugels rijden is een erg goede optie, heb ik ook gedaan!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:03

Ondertussen heb ik meerdere paarden zonder problemen omgezet naat bitloos.
Ook manege paarden, renpaard en oudere paarden.

Het is vaak de gedachten van de ruiter die het eng maakt.En als je er zelf nog niet helemaal zeker van bent, probeer het dan gewoon eerst uit in een weiland of bak.

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:03

Tuurlijk kan je elk paard bitloos rijden, maar het kan wel even duren.
Eerst moet je respect en vertrouwen hebben van je paard. Zoals al eerder vermeld moet je paard wijken van druk kennen. Als hij op de grond goed reageert en je gaat bitloosrijden, ga dan niet zomaar ineens buiten (straat, bossen) rijden. Test hem een aantal keren in de piste. je gaat tenslotte ook niet na een eerste autorijdles direct de autosnelweg op!
Wees heel bewust van het sturen gebruik jij eerst een focuspunt, dan je benen, dan je teugel tegen de nek en dan pas je teugel open en dan eventueel aan de teugel trekken?
En als jij stopt, los jij dan eerst energie, dan je zit veranderen, dan je woordje, en dan pas je teugels opnemen?
zorg dat je in fases werkt, zowel met als zonder bit!!!!
En kies ook niet zomaar het eerste bitlozehoofdstel, zoek eens uit wat het beste is: volgens mij is dit de Bosal of de natural hackemore (dit gebruiken wij). Deze hebben een hele fijne en duidelijke communicatie en zijn ook erg praktisch met de leadrope eraan.
MIjn paardje was elf toen ik ze kocht en ik heb ze zelf bitloos leren rijden (wel met mijn trainers natuurlijk).
Eigenlijk moet je ooit zonder iets kunnen rijden, maar dat is een hele lange weg he Knipoog
doch met de juiste communicatie, band en respect is dit wel mogelijk.
Twijfel je aan je sturen, ga dan is in de koral (of veilige ruimte) met 1 touw rijden (test wel eerst op de grond uit of je paard niet bang is van het overgooien van het touw) je zal zien dat je paardje dan minder goed stuurbaar is Knipoog

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 20:36

Hmm al veel fijne, positieve en leerzame reacties gehad Ja bedankt alvast aan die mensen Haha!