Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

callippo schreef:Met een (goed passend) touwhalster kun je echt vanalles doen. Voor longeren bevestig ik de lijn soms aan de zijkant van de neusriem (om het neusknoopje heen) zodat je paard niet uitgenodigd wordt om zijn hoofd te kantelen als je met continue contact longeert.

josien schreef:Werken aan de hand bedoel je daarmee het werken aan buiging en verzameling? Als dat zo is dan is het touwhalster daar niet geschikt voor omdat je dan een verkeerde inwerking heb op het hoofd van het paard. Hiervoor word dan ook vaak een kaptoom gebruikt, maar zelf vind ik die te zwaar. Ik zelf werk met mijn eigen ontwikelde bitloos trainings hoofdstel.

Citaat:Werken aan de hand bedoel je daarmee het werken aan buiging en verzameling? Als dat zo is dan is het touwhalster daar niet geschikt voor omdat je dan een verkeerde inwerking heb op het hoofd van het paard. Hiervoor word dan ook vaak een kaptoom gebruikt, maar zelf vind ik die te zwaar. Ik zelf werk met mijn eigen ontwikelde bitloos trainings hoofdstel.