Freestyle halster multi inzetbaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ment

Freestyle halster multi inzetbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 11:54

Ik denk eraan een freestyle halster aan te schaffen omdat ik met mijn paard lessen wil gaan volgen in werken aan de hand. Ik vroeg me af of je dit halster ook kan gebruiken met rijden en longeren?

En hebben jullie een tip wat een goed freestyle halster is?

Cassidy

Re: Freestyle halster multi inzetbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:25

Als je met een freestyle halster een gewoon touwhalster bedoelt, is die idd veelzijdig inzetbaar, en kun je er mee rijden en mee longeren. Je mag je paard er alleen niet mee vastzetten of losgooien.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:26

Ik gebruik ook idd een touwhalster. Voor grondwerk, wandelen en ook voor het rijden.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:59

Met een (goed passend) touwhalster kun je echt vanalles doen. Voor longeren bevestig ik de lijn soms aan de zijkant van de neusriem (om het neusknoopje heen) zodat je paard niet uitgenodigd wordt om zijn hoofd te kantelen als je met continue contact longeert.

Voor het buitenrijden gebruik ik ook altijd een touwhalster, lekker praktisch, want je kunt daarmee onderweg je paard ook laten grazen als je even pauze neemt Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:03

callippo schreef:
Met een (goed passend) touwhalster kun je echt vanalles doen. Voor longeren bevestig ik de lijn soms aan de zijkant van de neusriem (om het neusknoopje heen) zodat je paard niet uitgenodigd wordt om zijn hoofd te kantelen als je met continue contact longeert.

Eh..is het wel de bedoeling dat je met een touwhalster met continu contact longeert?

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 13:19

Ik bedoel inderdaad een touwhalster, op de site van Emiel Voest wordt dit een freestylehalster genoemd, vandaar mijn benaming.

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 14:14

Welk halster zouden jullie aanraden? Die van Emiel Voest (met leren neusstukje) of een ander?

Emmz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:17

Snijd een freestyle halster niet als je ermee gaat longeren? lijkt me niet erg fijn voor het paard. Freestylen en rijden kan er wel mee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:59

De bedoeling van een touwhalster is dat je er zo min mogelijk druk op geeft en hoeft te geven. Het paard moet leren wijken voor druk, ook aan het hoofd. Een dunner halster is idd wat scherper, maar daarom is continu druk eigenlijk ook ongewenst.

Ik heb het touwhalster van Parelli, dat past in mijn broekzak, touwhalster van Voest heb ik nog niet in handen gehad. Ben tevreden met wat ik heb en heb geen reden om verder te gaan zoeken. Er zijn adressen in Nederland te vinden waar je vergelijkbare halsters kunt vinden voor een fractie van de prijs elders. Kijk even op http://www.equiplay.nl

Emmz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:23

mijn verzorgpaard snijd echt ontzettend de hoeken af als ik met een bitloos/freestyle hoofdstel rijd.. moet ik nog wat meer grondwerk ermee doen ofzo? i dont know Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:01

Ik krijg zo de indruk dat je dingen hebt overgeslagen. Als je merkt dat je paard hoeken gaat afsnijden, dan maak je een hoek van 90 graden die kant uit.... Dat betekend dus dat je op de derde of vierde hoefslag moet rijden (zo leer je je paard ook zelfstandig op eigen benen lopen) zodat je de kans hebt om die kant uit te gaan.

Emmz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:02

Okeee dus ik moet eerst meer oefenen op de 3e of 4e.. oke merci! ik zal er mee aan het werk gaan!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:35

je kan een touwhalster idd veelzijdig inzetten, erg handig, ik heb er zelf ook een en het is erg makkelijk want ik gebruik hem overal voor, en hij past in jaszak:D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:59

Ik gebruik hem ook voor: tijdens het rijden (al gaat dat bij mijn paard niet geweldig, bij de pony gaat het super!), grondwerk en om lekker mee te gaan wandelen.

Ik heb het halster van touwhalsters.nl (lovelance). Die is op maat gemaakt (aan de hand van de neus omtrek) en ik heb dus ook een halster voor mijn paard, en een voor de pony. Ik heb trouwens de CRB (en niet het gewone halster)

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 08:44

Werken aan de hand bedoel je daarmee het werken aan buiging en verzameling? Als dat zo is dan is het touwhalster daar niet geschikt voor omdat je dan een verkeerde inwerking heb op het hoofd van het paard. Hiervoor word dan ook vaak een kaptoom gebruikt, maar zelf vind ik die te zwaar. Ik zelf werk met mijn eigen ontwikelde bitloos trainings hoofdstel.

ReneetjaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 23:29

wij hebben een parelli halster en dat werkt super Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 10:05

josien schreef:
Werken aan de hand bedoel je daarmee het werken aan buiging en verzameling? Als dat zo is dan is het touwhalster daar niet geschikt voor omdat je dan een verkeerde inwerking heb op het hoofd van het paard. Hiervoor word dan ook vaak een kaptoom gebruikt, maar zelf vind ik die te zwaar. Ik zelf werk met mijn eigen ontwikelde bitloos trainings hoofdstel.

Inbuiging en verzameling is ook met een touwhalster goed te bereiken. Wat is in jouw ogen een verkeerde inwerking op dat hoofd?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:20

Door onder het hoofd te werken haal je de kin van het paard naar je toe. Hierdoor kanteld het paard zijn hoofd en ontstaat er niet de juiste buiging in het lichaam. Op het moment dat je op de neus werkt vraag je de neus naar je toe waardoor het paard mooi in zijn gehele lichaam zover dat hij het lichamelijk aan kan inbuigt.

Verzameling ontstaat uit de gymnatiserende werking van de buigingen in het lichaam. Je kan het paard op welke optoming en zelfs zonder juist verzamelen als het voorwerk goed is. Dus als de buigingen in het lichaam niet juist zijn dan kan het paard geen gelijke gewichtsverdeling hebben op beide achterbenen en zullen beide achterbenen ongelijk stuwen en dragen.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 10:06

eens met Josien: buiging is niet gemakkelijk met een touwhalster, paard gaat gemakkelijk kantelen hiermee. Maar voor dat soort werk is het touwhalster ook niet bedoeld he.
Wanneer je paard goed getraind is, KUN je wel met een touwhalster buiging vragen, omdat je paard dan weet wat de bedoeling is en de oplossing niet zoekt in het kantelen.

@cassidy: ik doe circling game zonder continue contact en longeer ala Irwin MET continue contact. Beide kan op het touwhalster, het is mijn verschil in lichaamshouding die mijn paard herkent, hoewel ik liever longeer met een kaptoom. Het is dus niet 'niet de bedoeling' om met een touwhalster te longeren, het is gewoon een van de tools die ik bij mijn paard gebruik en soms komt het praktisch uit om even te longeren met een touwhalster.

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 09:02

Citaat:

Ja ik bedoel inderdaad werken aan de buiging en verzameling.

Hoe ziet jouw eigen trainingshoofdstel eruit?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:36