schuurplek van de Hi-tech pad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cloud

schuurplek van de Hi-tech pad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 20:21

Hallo allemaal,

ik heb een probleempje met de Hi-tech pad onder mijn boomloos zadel van barefoot.
Ik rij al een tijdje met dit zadel en de pad en sinds gisteren heeft mijn paardje een schuurplek voor het zadel, net boven op de schouder.
Ik heb geprobeerd om het zadel wat naar achteren te leggen, maar dit werkte niet. Het zadel schuift iets naar voren met het rijden. Door te draven en te galoperen schuur net de pad over schuurplek heen. (de vacht is daar helemaal weg)
Ik heb de Cherokee van barefoot.

heeft iemand meer dit probleem gehad??? En wat kan je er aan doen??

Groetjes Coby

pmarena

Re: schuurplek van de Hi-tech pad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 23:33

Ik denk niet dat dit zozeer aan de hi-tech pad ligt , vooral in de verharings- en wintertijd zie je bij allerlei zadels en dekjes het probleem van afgeschuurde haren ontstaan. Dit komt omdat een wat stevigere rand van het dekje dan teveel over het paard heen en weer beweegt. Oplossing is dan dus zorgen dat de vacht vrij blijft van schurende randjes.

Dit kan door een andere vorm zadel , andere vorm dekje , andere manier van vastmaken van het dekje zodat er geen randjes het paard raken , of overschakelen op een echte lamsvel pad. Die zijn zo zacht en wollig dat ze bijna niet KUNNEN schuren. Mits je ze goed onderhoud zodat ze zacht en schoon blijven en geen harde plekken krijgen. Nadeel van echt schaap is dus wel het onderhoud , de prijs , en vanwege het gladdere materiaal een hoger glij-risico.

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 13:19

Het probleem is dat ook de huid helemaal kapot is, dat er echt een wond onstaat door de schuring van het dekje. Ik wil het zadel maar een tijdje niet opleggen zodat het kan beteren.

Ik heb dit nog niet eerder gezien, terwijl ik het zadel al een aantal maanden zwaar in gebruik is.
Ik heb ook zelf zitten denken dat het komt door dat mijn paardje af aan het vallen is doordat er minder eten op de wei staat.
Of zal een standaard pad die onder de Cherokee beterder zijn?

Zelfs ben ik niet zo voor wolle onderleggers, omdat mijn paard enorm zweet en deze nooit goed droog kan krijgen.

Groetjes Coby

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:20

Kun je wellicht wat foto's plaatsen zodat ik goed zie waar de plek zit , hoe die eruit ziet en hoe het zadel erop ligt ?

Dan kan ik er wellicht wat nuttigs op zeggen want in woorden is de preciese plek altijd een beetje moeilijk over te brengen Knipoog

Als het open is dan sowieso eerst rust geven en laten helen , want dat is wel heel extreem !

Je hebt ook niet toevallig een dekentje om ofzo dat de plek blijft irriteren ?

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 14:27

Nee, mijn paardje staat zonder deken!!!

Ik laat even mijn barefoot zadel er maar af. de wond is al een heel eind genezen.
Maar het viel wel op dat mijn boomzadel wel 4cm meer naar achter ligt dan de barefoot. De barefoot schuift zeker naar voren ook al is het zadel goed aangesingeld.

Ik ben van plan ook mijn pad er helemaal van onder te halen en er wee opnieuw onder te doen misschien helpt het wel!!

Groetjes Coby

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:56

Schuif de BF tever naar voren door een wat dikker buikje wellicht , dan kan een banaansingel zeker goed helpen !