Tips van andere gevraagd over hoe en wat bitloos beginnen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SIEMxFUNNY

Tips van andere gevraagd over hoe en wat bitloos beginnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 09:44

Cross-rope-bridle ??

14-08-07 Heb ik mijn pony die ik 5 jaar op de manege had verzorgd gekocht. Ze is nu 23 jaar en geniet erg van haar oude dag. Beetje buiten rijden af en toe in de bak, longeren en gewoon vrije daagjes.
Buiten kan ik de teugels wel kort nemen, maar in de bak vindt ze het echt niet leuk. Ze loopt buiten ook liever aan een lange teugel, wat als het goed gaat ook echt wel mag van mij. Soms heeft ze nog wel de neiging om terug naar stal te draaien.
Natural Horsmanship vind ik erg mooi en zou het rustig willen proberen of mijn pony het ook fijn zou vinden. Ondanks haar leeftijd is ze nog wel leergierig.

Nu was mijn vraag: Voor het buiten rijden wou ik misschien een bitloos hoofdstel kopen. Een Cross-rope-bridle miss?
Ik ben benieuwd of ze dat fijner vind. Of ze dan meer vrijheid heeft.

Kunnen jullie mij helpen met jullie ervaringen.
Hoe kan je het best overstappen van mét bit naar zonder bit ?
En welk hoofdstel zouden jullie mij adviseren ?
(edit) En zou ik pas in de zomer ermee beginnen, omdat ze van de winter een stuk drukker is

Ik hoop dat jullie mij met jullie ervaringen kunnen helpen

GeneralFlynn

Re: Tips van andere gevraagd over hoe en wat bitloos beginnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:36

Ik rij al een paar jaar zonder bit,omdat mijn paard (en ik denk dat ieder paard dat zou hebben)
veel rustiger is zonder dat ijzeren ding in haar mond.
Iedereen kan het in principe proberen!
Met welk materiaal,en hoe?
Zo dus:

Als je het eng vind om meteen bitloos te gaan,kan je doen wat ik gedaan heb:
Met 2 paar teugels rijden.
Ik had een halsterhoofdstel gekregen van iemand,en daar kan je dus op twee manieren mee rijden.Met bit,of zonder bit.
Ik heb het bit erin gelaten,en daar ook teugels aan gemaakt,en ik heb teugels aan de neusriem gemaakt.
Ik ging de eerste paar keer dat ik buiten ging rijden dus met 2 teugels op pad.
Ik gebruikte de teugels met het bit eraan niet,
maar mocht het nodig zijn dan kon ik ze wel pakken.
(is nooit nodig geweest,maar het was meer voor mijn gevoel)
Na een paar keer heb ik het bit helemaal weggelaten,
en daarna een touwhalster gekocht.

Ik raad je aan om met een simpel touwhalster te beginnen.
Dat is het duidelijkst voor je paard,zonder andere touwtjes en schuifbare delen
die je paard in de war kunnen brengen.
(helemaal als je zelf nog niet ervaren bent met het bitloos rijden,want je stuurt
ook anders,dmv. neck reining.)

Dat is anders dan maar wat aan het bit trekken..
Je wil links af,dus dan duw je je rechter teugel tegen de hals,en duw je als het ware je paard de bocht om.
(klinkt zo wel heel simpel,maar ga het maar proberen,het werkt echt)

Mijn paard lette veel beter op mij,en reageerde ook veel sneller als ik iets vroeg zonder bit dan met het bit.
Ik wil nooit meer een bit in mijn paards mond.
(oke,op de keuring moesten ze voorgebracht met bit,maar dat was de eerste en de laatste keer..)

Ik heb 3 jaar gereden met touwhalster,en tussendoor heb ik ook een crossrope bridle, een libra bridle, en een side-pull van touw gehad,
maar het normale simpele touwhalster werkte voor mij (en mijn paard) het beste.

Nu ik wat jaartjes verder ben was ik op zoek naar iets van leer.
En western.
Dus ik heb een leren sidepull gekocht,met een neusriem van het touw waar ook de touwhalsters van gemaakt zijn.
(foto staat onderin bij het paarden gedeelte)
Ik heb daar 1 keer mee gehobbeld,en ook nog in de wei,want ze had toen op dat moment een veulen aan de voet,dus ik reed even (bijna een jaar) niet.
Ik heb de side-pull inmiddels verkocht,omdat ik toch het fijnst rij met het touwhalster.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 07:44

voor mijn paard(en) werkt een gewoon stalhalster het beste

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:56

Ik ben net als Tinkerloos begonnen met een soort hoofdstel wat met en zonder bit te rijden viel:
http://singlefooter.biedmeer.nl/website ... duct=29740

Alleen heb ik de eerste keer het bit voor de zekerheid in mijn jaszak gedaan en heb hem nieteens meer nodig gehad. Ik ben na een paar rondjes in de bak ook meteen naar buiten gegaan.

Mijn ervaring is dat mijn paard juist rustiger en beter is zonder bit.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:06

Ik zit er ook aan te denken om bitloos te gaan rijden. Maar een meisje bij mij op stal die doet het al jaren en die zij dat juist de koudbloeden er nog wel eens vandoor gaan. Nu heb ik zelf dus een tinkerruin van 12 jaar en die is de laatste tijd nogal dwars. Hij pakt bit vast en dan gaan met die banaan, dus nu wil ik wel eens weten of het dan verstandig is om bitloos te gaan rijden. Hij springt ook telkens in de goede galop aan maar een stukje verder springt hij weer over in de verkeerde.
Ik heb alleen wel iets met een neusriem nodig want mijn paard heeft een pollenallergie en ik rijd dus altijd met een neusnetje om, want anders kan ik echt niet normaal rijden.

Wat raden jullie mij aan.
De tips van tinkerloos zijn wel bruikbare tips trouwens, met die 2 teugels. Kan daar toch mee beginnen en dan kijken hoe het gaat.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:16

Mijn idee: als er geen bit zit, kunnen ze die ook niet meer vastpakken. Ik denk dus dat bitloos verrassend veel beter zal gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:17

irmalouise schreef:
Hij pakt bit vast en dan gaan met die banaan, dus nu wil ik wel eens weten of het dan verstandig is om bitloos te gaan rijden. Hij springt ook telkens in de goede galop aan maar een stukje verder springt hij weer over in de verkeerde.
Ik heb alleen wel iets met een neusriem nodig want mijn paard heeft een pollenallergie en ik rijd dus altijd met een neusnetje om, want anders kan ik echt niet normaal rijden.

Wat er werkelijk gebeurt, is dat het paard z'n tong tegen het bit aanzet om het bit maar niet meer te voelen. Dit op zich is al een teken dat je paard het bit als onprettig of zelfs als pijnlijk ervaart.

Dit probleem zul je zonder bit dus niet hebben; hij heeft dan geen reden om aan het bit te willen ontkomen en zal dus ook geen vluchtgedrag meer vertonen.

Vrijwel ieder bitloos hoofdstel heeft een neusriem, dus dat zal geen probleem zijn. Knipoog

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 13:22

Heel erg bedankt voor de reacties.
Ik ga het zeker proberen!