buiten heel hard, hoe oplossen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amondi

buiten heel hard, hoe oplossen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 08:15

ik rij in de bak vaan optomingloos en dit gaat ook zeer goed en is hij heel braaf netals anders, maar kom ik buiten (vooral in het buis of op het veld en met een groepje) dan wil hij eigenlijk alleen maar hard :S zowel met bit als zonder bit en met zadel als zonder zadel... ik kan gerust een eindje stappen of samen met iemand uitstappen doot het dorp (ook zonder iets) maar ga ik iets harder en dan later weer richting stal dan wil hij echt alleen maar racen als het aan hem licht.. hij is niet gevaarlijk voor mij ofzo (ik weet wat hij doet en dat hij niet bang is, is dus geen vluchtgedrag) maar vooral als ik in een groep rijd vind ik het zeer vervelen voor de rest want hun paarden reageren daar dan op en dat is niet de bedoeling... hoe dit gedrag afleren?? steeds weer omkeren als hij weer harder wil heb ik al eens geprobeerd (zonder succes, meneer word boos en springt met 4 benen de lucht in) ben toen echt heel lang bezig geweest en hij werd daar echt alleen maar heter van, uitrennen is ook geen optie want hij blijft rennen tot hij erbij neervalt :S

Cassidy

Re: buiten heel hard, hoe oplossen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 08:53

Denk dat dit eerder iets is voor rijtechnisch?

Maar hier iig iets wat je zou kunnen proberen: op het moment dat je paard harder wil dan jij, zet je hem stil, en ga je in zijn achteruit.
Wat ook helpt is hem op een kleine cirkel zetten (dus neusje naar je stijgbeugel en hem zijn voeten laten bewegen.) dan zal hij merken dat rennen hem echt niet sneller thuis brengt. Op het moment dat hij stopt, wachten op ontspanning en weer rechtuit doorgaan.

Het feit dat je paard gaat springen als je weer omkeert laat al zien dat hij best wel stevig in zijn schoenen staat. Dus in zijn acheruit, en als dat niet werkt, zou ik eerst even aan dat achterwaarts gaan werken voordat je weer naar buiten gaat (en voorlopig even helemaal niet met een groep naar buiten).

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 16:54

achteruit hmmm dan gaat hij dus gewoon omhoog Knipoog in de bbak gaat dit prima overigens, hij is ex z2 en kan als kunstje steigeren niet erg handig soms... heb het hier gezet omdat mijn doel dus eigenlijk is om zo vrij mogelijk te rijden wat in de bak prima gaat, alleen buiten niet.. hij is overigens al 21 dus zal je zo langzamerhand wel denken dat ie rustiger zou gaan lopen buiten, maar nee :S hij is er nooit vandoor gegaan hoor, kan hem altijd weer terug nemen, maar vind het vooral vervelend voor mn mederuiters en win niet steeds in zn mond moeten zitten, als hij ontspant en rustig is geef ik hem wel lange teugel hoor Knipoog

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:17

Elke keer dat hij harder gaat dan dat jij wilt, dan neem je hem kort terug zoveel dat hij goed reageerd. Dit kan betekenen dat je hem in het begin helemaal naar stilstand moet vragen totdat hij goed reageerd. Daarna kan je minder overdreven vragen.

Je vraagt zoveel dat hij goed reageerd. Dus reageerd hij niet naar een rustige tempo. Dus daarmee bedoel ik dat hij niet voldoende reageerd op jouw hulp, dan zet je hem nog een tempo lager zover dat je voelt dat hij zegt oke waarna je ontspant en hem dus weer ruimte geeft. Let daarbij op dat je hem uitgebreid beloont als hij goed reageerd zodat hij sneller genijgt is om te reageren. Maak het hem onaangenaam om hard te gaan en aangenaam om in de juiste tempo te gaan.

Wees standvastig en laat hem gerust een kwartier stilstaan totdat hij toegeeft. Word niet boos op geiriteerd, maar ga maar lekker om je heen kijken. Geef hem het gevoel dat hij aan het vechten is met iemand die niet reageerd en hij niks opschiet.

Timimng is zeer belangrijk. Dus wees hem voor en ontspan en beloon direct op het moment dat hij goed reageerd. Stel bij je zelf grenzen wat goed en fout is zodat hij voor je paard duidelijk is hoeveel hij moet reageren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 23:03

Achteruit een probleem? Dan weet je waar je aan moet werken. Een paard kan nu eenmaal maar 6 kanten uit. Vooruit, achteruit, links, rechts, omhoog en omlaag. En aangezien vooruit niet gewenst is, achterwaarts niet gaat, je met omhoog waarschijnlijk ook niet echt blij bent, weet je waar je aan moet werken.
En leeftijd van het paard betekend niet dat er niet aan gewerkt kan worden en dat het je wel of niet lukt om dit gedrag er nog uit te krijgen.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 09:09

josien: heel erg bedankt;) ga hier cker mee werken..

Cassidy, ik snap je wel hoor heb dat dus ook vaak geprobeerd en achteruit kan hij wel (heel goed) ook buiten maar niet als hij heet word en naar huis wil, het gaat dan 1 of 2 keer werken maar daarna wordt hij echt boos zeg maar en als ik dan ook maar 1 ophouding maak komt hij omhoog, maar heel erg bedankt Lachen ben wel blij dat je wil helpen.. maar denk dat ik hem iid eerst tot rust mot laten komen en daarna als hij minder heet is kan ik hem in zn achteruit zetten.. thanks

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:12

Even in je profiel gespiekt, paardje is een Baccaratje. Beste tip die ik je kan geven als je hem boos maakt (en ja, dat zul je af en toe moeten doen als hij zijn zin niet kan krijgen) is hem uitlachen. Baccaratjes kun je opvoeden met ze de hemel in te prijzen als ze het goed doen en uitlachen als er ongewenst gedrag wordt vertoond. Boos worden en "aanpakken" werkt in ieder geval tegen je. Knipoog
Succes ermee, het zijn meestal erg leuke karakterpaardjes...... Clown

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 10:29

karakter heeft hij zat Knipoog en id boos worden helpt niet (maar vindt dat zowiezo niet nodig) maar kan wel heel hard gaan lachen maar dan zit ik met de slappe lach op een pony die steeds harder probeerd te gaan (niet gevaarlijk ) daar wordt je best moe van om hem steeds trug te nemen waardoor hij vervolgens de lucht in gaat, en i ou juist van lekkere ontspannen ritjes, en dat gaat vaak goed tot de trugweg oren naar voren en achterhand eronder dat is zijn motto dan

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:12

die van mij wil ook altijd crossen als ik met andere rijd.dan wil hij elke keer wedstrijdje doen zeg maar.
ik neem hem dan elke keer terug en zodra hij langzamer gaat geef ik weer een beetje meer teugel gaat hij weer sneller dan weer terug nemen.zo gaat dat een tijdje door en dan geeft hij het op en is hij de hele buitenrit braaf en normaal tempo Haha!

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 22:33

dat opgeven doet de mijnes dus niet Knipoog hij wordt alleen maar heel boos :S

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:55

Heb even in je profiel gekeken.

Hij gaat alleen hard in draf en galop maar stapt hij normaal?

Een groot oorzaak van het alleen maar hard willen is een paard dat zijn rug verkeerd gebruikt en het gewicht over zijn voorhand laat heen vallen zodat hij steeds harder moet. Vaak zijn deze paarden bijna niet meer terug te nemen omdat ze niet kunnen stoppen.

Ga hem leren om heel zachtjes te draven en te galoperen gewoon in de bak. Letop dat hij wil actief blijft en dus niet gaat sloffen. Op de foto's in je profiel is duidelijk te zien dat hij zijn rug zeer slecht gebruikt en zijn achterhand er achteraan laat lopen. Ga hem nu niet bij elkaar rijden, maar doe oefeningen om hem bewust te maken van zijn achterhand en hoe hij zijn lichaam juist moet gebruiken. Ookal is hij op leeftijd, gelukkig oud worden is ook heel fijn. Goed lichaamsgebruik voorkomt een hoop lichamelijke klachten.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 21:06

nee het is nadat ik heb gedraaft vaak want dan zijn we al wat harder gegaan Knipoog hij doet het ook in stap. steeds harder stappen tot hij draaft en dan tot hij gallopeerd.. dat lukt hem nooit want heb hem dan wel trug gezet in stap maar het is vooral heel vervelend dat gedram de hele tijd..

ben ook heel hard bezig met die achterhand Knipoog is wel erg moeilijk. maak veel overgangen en zet hem vaak achterwaarts als ik train... zijn rug begint zowiezo acheruit te gaan, hij begint door te zakken... vorige maand is hij nog bij de oestheopaat geweest en die heeft 2 wervels weer trug moeten zetten ( dit zijn foto's van voor die tijd) hij begint nu eindelijk zn rug beter te gebruiken, nag lang niet goed genoeg,maar begin is er.... buiten is het ook absoluut geen vluchtgedrag, hij is niet angstig en toont niet dat hij ergens pijn heeft... het is gewoon oortjes naar voren en heel hard willen.. als hij ook welleens hard mag wordt hij ook ontzettend vrolijk.. hij moet dat af en toe kwijt.. ik wil het alleen wel in controle blijven houden...

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 14:45

het belangrijkste is rust houden, wat cassidy zegt zou ik echt proberen; voorlopig alleen naar buiten gaan en oefenen op het stil zetten en achteruit zetten als hij gaat drammen. ook al gaat hij steigeren, kun je het beste hem eerst rustig weer stil zetten en het nogmaals proberen. bij het kleinste stapje terug belonen door weer een stukje vooruit te gaan!

dit zal wat tijd in beslag nemen maar door te gaan trekken of vechten zal het probleem alleen maar groter worden, hij dient jou te volgen en niet andersom.
succes ermee!

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 15:35

heel erg bedankt Knipoog ik wil juist ook echt niet gaan lopen trekken, heb hem gister buiten maar aan het werk gezet (zeigangen stilstaan achteruit enz..) hij werd wel boos maar denk als ik dat door blijf doen hij vanzelf stopt Knipoog ik blijf altijd wel rustig dus dat scheelt weer maar het is zo irri als je paard zo loopt te drammen :S

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:16

Vlucht gedrag is iets anders dan het over de voorhand heen lopen.

Dat hij het al in stap doet dat betekent dat hij inderdaad gewoon leuk vind om hard te gaan. Ga niet galoperen en ga pas harder op het moment dat hij volledig onder controle is. Raak je de controle kwijt dan terug naar stap of zelfs stilstaan totdat hij weer volledig onder controle is. Jij beslist en niet hij.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 17:48

thanks Knipoog
heb vandaag weer buitengereden en ben de laatste keren hiermee bezig geweest (stilstaan enzo als hij harder wil) en heb zondag gewandeld met hem en toen met de basis grondwerk bezig geweest dus lopen, als hij voor me komt stoppen en achterwaarts, was hij braaf en rustig gingen we weer verder.. en vandaag ging de trugweg al een stuk beter, nog niet totaal ontspannen maar kon hem rustig trugnemen en het was zowaar geen skippybal Haha!:D ben erg blij dat het allemaal een beetje werkt, moet nog veel aan gedaan worden en nog meer tips zijn altijd welkom Knipoog maar vandaag was het voor mij iig weer lekker om buiten te rijden en heb geen schuldgevoel achteraf gehad van het inhouden steeds want dat wqaqs niet nodig Haha!:D