stroming tot op de letter volgen of juist niet...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

stroming tot op de letter volgen of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 12:17

Sinds kort probeer ik hier en daar wat mee te discussieren op dit forum en ik hoor veel verschillende mensen over verschillende stromingen en verschillende inzichten.

Zelf klooi ik een beetje aan, om het eens heel oneerbiedig te zeggen. Ik ben naar een aantal clinics geweest, lang geleden, lees boeken en kijk video's. Met mijn oude paard (al weer zo'n 10 jaar geleden helaas overleden) kon ik alles zonder kopstuk en zadel en ik kon hem van een afstandje sturen. Waarschijnlijk was het niet perfect, maar het was wel leuk en ik had een hele goede band met dat paard. Sindsdien doe ik alles liefst met zo min mogelijk (liefst rijden met halster-aan een nekring ben ik nog niet zo toe Bloos en zonder zadel, grondwerk en leuk met het paard bezig zijn.) Maar zoals gezegd klooi ik een beetje aan.
Soms gaat het prima... soms kom ik bij dingen uit waarvan ik denk 'hoe nu?'

Nu vraag ik mij af hoe het met jullie zit. Haha! Volgen jullie een bepaalde stroming tot op de letter(voor zover mogelijk. Zelf spreekt Hemfling mij wel aan, maar die is moeilijk te volgen Bloos ) en zo ja... waarom, of zijn er mensen die wel een bepaalde stroming volgen, maar daar bij bepaalde oefeningen toch een beetje vanaf wijken (ik loop bij bepaalde stromingen toch wel eens tegen iets aan waarvan ik denk...nee..dat vind ik niet zo...) en zo ja, waarom. Zo nee, waarom niet.
Of pikken jullie gewoon van alles wat?
Of werken jullie geheel en al naar eigen inzicht?

Toen ik met NH begon, inmiddels alweer ong veertien jaar geleden, werd er nog niet zo veel over die stromingen ed gepraat en stond ik er niet bij stil. Na mijn oude paard heb ik nog even een tinker gehad die totaal niet bij mij paste en waar ik dus niet zo heel lang mee heb gewerk. Daarna heb ik heel erg lang geen paard meer gehad (geen geld en het idee dat het niet meer zou werken omdat ik erg onzeker ben geworden vanwege rugproblemen tgv een val met paard in rengalop, gebroken ruggenwervel en andere blikschade...gelukkig gaat dat nu weer steeds beter Bloos )

Nu heb ik sinds een jaar weer twee shetjes waar ik veel mee bezig ben, zoals wandelen, anti-schriktraining (foto's bij paarden aan het werk Haha! ) voorbereiding mennen ed en sinds 3 wk een haflinger. Een oude haflinger, maar ik wil het graag goed met hem doen. We wandelen veel, af en toe zit ik erop en ik probeer hem te rijden met een halster. (Voor hem nog nieuw en een uitnodiging om te kijken of ie niet kan grazen of zo, maar na een paar minuten deed hij het al goed en zijn we gestopt) Hij is nog onzeker buiten want hij heeft jaren alleen met een groep rondgereden (hij werkte in de toeristenbranche Haha! ) , maar ook heel erg lief en beslist niet paniekerig. Ik wil alleen reacreatie rijden met hem, maar wel op een lekker ontspannen manier voor hem en mij.

Maar goed... nu wordt er dus wel veel over NH gepraat en ook veel meer toegepast, dus maak ik van de gelegenheid gebruik om anderen hun mening, ideeën te vragen. Haha!

Radja

Re: stroming tot op de letter volgen of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:47

Hallo en welkom.

Ik klooi ook altijd maar zo'n beetje aan. Ik heb ook erg veel moeite met mensen die wel alles tot op de letter volgen. Die zijn me meestal te fanatiek en te betweterig. Alsof je verplicht bij een clubje moet horen. Ik denk dat als je goed naar je paarden kijkt en probeert je eigen gevoel en gezonde verstand daarbij probeert te gebruiken dat je dan een heel end komt. Verder "gebruik" ik te pas en te onpas alle tips van elke paardengoeroe die ik in huis heb. Ik zie het als een welkome aanvulling op mijn paardentrukendoos. Gewoon nuchter blijven en je realiseren dat je viervoeter 600 kilo weegt kan ook geen kwaad.
Leuke paarden heb je Lachen

Groetjes Nel.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:53

Ik ben absoluut niet van een bepaalde stroming.

Ik kijk gewoon naar mijn paarden en kijk wat er voor hen werkt. Bij Bonny (onze shet) hoef je met die dominantiespelletjes echt niet aan te komen. Dat pikt hij gewoon niet. Als je hem gewoon een lekkere knuffel geeft als je de paddock inkomt, is ie blij en daarna heel braaf.

Bij de andere twee kun je weer wel makkelijk met heel lichte aanwijzingen werken.

Net als bitloos rijden enzo, we hebben onze ijslander ingereden met een bit in, maar de teugel niet aan het bit vast, maar door de ringen aan een touwhalster. Een andere manier snapte hij gewoon niet, dus dan ga ik daar ook zeker niet meer door. Het is denk ik gewoon per paard uitproberen wat werkt en wat niet.

Onze fjord is een echt gewoontedier, als je iets twee keer uitlegt, dan snapt ze het en doet ze het daarna uit zichzelf. Bij ons staan ze bijvoorbeeld in de vrachtwagen met de kont naar de voorkant gericht. Het eerste paard loopt dus gewoon de vrachtwagen in en draait dan in de vrachtwagen om, maar het tweede paard moet eerst op de plank lopen, dan draaien en dan achteruit inparkeren. Dat moet dus op een bepaald volgorde bij ons. De fjord draait helemaal zelf. Terwijl het met de ijslander nooit zou lukken, dat snapt hij nog helemaal niet...

En ook met ijzers of blootvoets lopen... Bekijk het per paard. Onze shet en ijsco lopen zonder problemen bloot, de fjord heeft duidelijk hoefschoenen nodig op stenige ondergrond... Dus dan hou ik zeker niet vast aan mijn voorkeur voor blootvoets...

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:17

Ik denk dat iedere leraar/trainer/goeroe hoe je het ook wilt noemen, wel wat nuttigs te zeggen heeft en dat het altijd goed is om er naar te luisteren, maar er niet blind achter na te lopen. Gewoon je verstand gebruiken. Zelf gebruik ik denk ik van alles wat. Sommige dingen van Voest vind ik super, andere weer van Parelli bijv. En andere van mezelf Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:43

Wil je een methode onder de knie krijgen, kun je hem het beste van A tot Z volgen. Pas als je hem helemaal hebt gevolgd kun je beslissen of je wilt varieren. Uiteindelijk zijn verschillende stromingen ook goed te combineren. Maar dan moet je ook in dat geval van beide stromingen die je wilt combineren genoeg af weten om te kunnen beslissen wat je toepast, van welke je wat toepast en of je het toepast.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 07:49

thanx... heel leuk en leerzaam om jullie meningen te horen. Zit allemaal wat in.... nog meer mensen???

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 07:53

ik doe het liefste van alles wat... niet alleen voest, niet alleen parelli, maar gewoon wat ik denk dat het beste is, en dat uit alle verschillende bekende en onbekende nhers. combineren tot iets wat het beste bij je past is in mijn ogen gewoon het beste...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:03

Ik lees, ik kijk en ik gebruik wat voor mij werkbaar lijkt te zijn. Waar het dan vandaan komt, boeit me niet zo.
Het vervelende van veel "methodes" is dat ze teveel uitgaan van een stereotiep paard, als je dan een paard treft dat gewoon anders in elkaar steekt, heb je een probleem. Neem bijvoorbeeld het "wijken-voor-druk" dat vaak als uiterst belangrijk basisprincipe wordt neergezet. Er zijn paarden (laat ik er nou net zoeentje getroffen hebben Haha! ) die niet willen wijken voor druk, maar wel willen wijken met druk, dan loop je dus direct vast met zo'n methode (tenzij je een hele goede instructeur erbij hebt, die het ziet en herkent). Als ik mijn paard wil laten "wijken voor het been", dan moet mijn intentie zijn om haar met mijn been mee te nemen, niet om haar weg te drukken met mijn been.
Als methodes zulke basale dingen niet behandelen, dan heb ik er dus niet zo heel veel mee.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 14:51

Ja ok... Ik merk ook wel dat een aangegeven methode soms net anders werkt bij een bepaald paard. Maar ik kan mij wel voorstellen dat als je heel goed thuis bent in een methode en interesse hebt in andere mogelijkheden, je daar dan wel op kunt inspelen....
Zelf pik ik dus ook overal vanalles mee... maar nu ik een nieuw paard heb wat heel lief is, maar wel altijd leider is geweest van een kudde (en het nu weer is bij mijn shetjes en dan moet je wel sterk in je schoenen staan) en bereden door doorlopend verschillende ruiters van beginner tot gevorderd (toeristische tochten), altijd in een groep gereden en nu alleen toch heel attent is/wat onzeker met wapperende dingen, lijkt het mij heel goed om een solide basis op te bouwen vanaf het eerste begin om ervoor te zorgen dat het een lief paard blijft. Het is een ouder paard, maar volgens mij zegt dat niets omdat we voor het eerst echt samen zijn. (ik heb hem wel een paar keer gereden, maar dat was op zijn oude adres en voor hem was ik waarschijnlijk niet meer dan een van de vele toeristen) Voordeel van het volgen van een bepaalde stroming is wel dat je duidelijke handvaten hebt, lijkt me. Maar inderdaad... soms kom je iets tegen wat net anders werkt bij jou paard...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:19

Waratje schreef:
Neem bijvoorbeeld het "wijken-voor-druk" dat vaak als uiterst belangrijk basisprincipe wordt neergezet. Er zijn paarden (laat ik er nou net zoeentje getroffen hebben Haha! ) die niet willen wijken voor druk, maar wel willen wijken met druk, dan loop je dus direct vast met zo'n methode (tenzij je een hele goede instructeur erbij hebt, die het ziet en herkent).

Ik snap niet wat je bedoeld, wat is precies het verschil? De uitleg die je geeft bij wijken met druk, is wat ik wijken voor druk noem. Wat bedoel jij dan met wijken voor druk?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:35

Een methode zie ik als iets om jou als mens iets te leren. Ik ben erg voorstander van een methode volgen, simpelweg omdat ik in de praktijk zie dat je met een methode volgen veel sneller leert.
Toen ik in level één parelli bezig was, "werkten" dingen niet op sommige paarden. Nu werken dezelfde dingen op ieder paard, alleen maar omdat ik geleerd heb wat het doel van de oefening is en ik het nu wel goed uitvoer.
Het gevaar van zelf dingen eruit pakken is dat je dingen eruit pakt die al makkelijk zijn. Je leert dus niets bij en komt niet verder. De moeilijke dingen zijn meestal dingen die je juist nodig hebt, die laat je dan liggen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:39

sanne83 schreef:
Waratje schreef:
Neem bijvoorbeeld het "wijken-voor-druk" dat vaak als uiterst belangrijk basisprincipe wordt neergezet. Er zijn paarden (laat ik er nou net zoeentje getroffen hebben Haha! ) die niet willen wijken voor druk, maar wel willen wijken met druk, dan loop je dus direct vast met zo'n methode (tenzij je een hele goede instructeur erbij hebt, die het ziet en herkent).

Ik snap niet wat je bedoeld, wat is precies het verschil? De uitleg die je geeft bij wijken met druk, is wat ik wijken voor druk noem. Wat bedoel jij dan met wijken voor druk?

Wijken voor druk is opzij gaan voor druk die uitgeoefend wordt waardoor die druk ook direct wegvalt. Wijken met druk is meenemen met de druk, je gaat samen ergens heen. Het is een heel subtiel verschil, maar het maakt voor het paard een wereld van verschil. Als ik mijn paard gewoon weg wil drukken, loop ik het risico op oorlog (nou ja, vroeger wel, nu kan ik me een hoop permiteren Clown ), als ik met dezelfde hoeveelheid druk haar de suggestie geef om naar een andere houding/positie te gaan, doet ze het graag voor me.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 23:12

stel nou dat je je fases wilt verhogen omdat ze niet reageert, daarna laat je dan toch ook de druk wegvallen naar je lichtere fase, waardoor je weer met wijkt met druk? Volgens mij gebruik ik het allebei onder dezelfde noemer.

Daarbij schrijf je dat wijken voor druk een belangrijk basis-principe is, maar dat is alleen voor de mens. Mensen moeten leren coordineren tussen druk geven en loslaten. Als je het goed doet, snapt een paard het gelijk. Voor mensen is het alleen erg moeilijk om te doen (en er vooral consequent in te zijn).
Laatst bijgewerkt door sanne83 op 24-10-07 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 23:14

@ Waratje: waarschijnlijk heb je met je paard een soort gentlemens agreement afgesloten waardoor wijken met druk bij dit specifieke paard betere resultaten geeft dan wijken voor druk, de bedoeling is toch echt dat hij wijkt voor die druk en niet met die druk...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 06:34

sanne83 schreef:
Een methode zie ik als iets om jou als mens iets te leren. Ik ben erg voorstander van een methode volgen, simpelweg omdat ik in de praktijk zie dat je met een methode volgen veel sneller leert.
Toen ik in level één parelli bezig was, "werkten" dingen niet op sommige paarden. Nu werken dezelfde dingen op ieder paard, alleen maar omdat ik geleerd heb wat het doel van de oefening is en ik het nu wel goed uitvoer.
Het gevaar van zelf dingen eruit pakken is dat je dingen eruit pakt die al makkelijk zijn. Je leert dus niets bij en komt niet verder. De moeilijke dingen zijn meestal dingen die je juist nodig hebt, die laat je dan liggen.

Nou ga ik iets moeilijks doen Bloos Ik heb zelf altijd overal dingetjes uitgepikt en vond dat een goed idee. Maar nu begin ik te merken dat ik tegen dingen aanloop en niet weet hoe verder. Of dat ik denk 'wat zal ik nu eens gaan doen' Of dat ik merk met mijn nieuwe Haflinger dat de verhoudingen nog niet helemaal zuiver zijn. Hij is lief en eerlijk, maar kijkt toch af en toe of hij even het gras in kan duiken en of het wel nodig is om te luisteren (niet zo gek... hij heeft vaak genoeg met toeristen rondgelopen en zelf van tijd tot tijd een pauze ingelast om ff te grazen, zijn ruiter negerend) en ik denk niet dat hij van plan is mij zonder meer leider te laten zijn als ik sta te klungelen (gelijk heeft hij) Dus... nu moet ik toegeven dat ik misschien geen gelijk had Bloos In elk geval niet voor mijn situatie (ik ben onzeker en wil persé alles goed doen. Bovendien heb ik geen trainer/goede paardeman-vrouw in de buurt)
Ik heb hier en daar wat meegepraat en discussies uitgelokt Bloos maar ik moet toegeven.....Uitspraken van cassidy en sanne en nog wat andere parreli mensen (ook wel andere nh mensen hoor) zitten erg in mijn richting. In het algemeen ben ik het absoluut eens met hun uitspraken en dat wil dus zeggen dat ze iets volgen wat mij wellicht ook ligt. En omdat ik nu eenmaal zo'n Miep ben die handvaten nodig heeft (onzeker hè Bloos ) hebben ze mij met hun reacties, niet alleen op mij maar vooral ook op anderen, weten te overtuigen. Tja... nu ga ik het dus ook proberen. Ik heb level 1 pakket besteld. Ik ben benieuwd en kan niet wachten tot het er is. En ja... het is niet goedkoop. Maar lessen is duurder. Tong uitsteken Ik heb overigens ook de video 'my horse won't go' besteld omdat een van mijn shetjes de rem nogal veel wil gebruiken. Met mijn shetjes heb ik wat licht werk gedaan, maar aan de hand van wat ik lees en vooral omdat tommy wat knorrig kan zijn (maar wel lief hoor) heb ik besloten om er een paar maanden de stop op te zetten, alleen met hun te spelen en te borstelen, mijzelf eea goed wat dingen te leren en over een half jaar weer te beginnen.
Met mijn haf wil ik ook bij de basis beginnen. Iedereen verklaart mij voor gek dat ik met een 19 jarige haf die door iedereen is bereden en bekend staat als betrouwbaar nog niet door de bossen zwerf. Maar hij reed toen altijd met een groep uit en altijd met zijn vaste bazin in de buurt (ook iemand die parreli hoog aanschrijft). Ik denk dat deze situatie anders is en dat hij op een bepaald moment zeker zal kijken wat hij aan mij heeft. Ik merk nu al met werken dat hij meer aandacht heeft voor zijn omgeving dan voor mij en dat vind ik dan nog geen solide basis om naar buiten te rijden. Eigenlijk niet eens om te rijden. Ik vind zelf dat ik tijd genoeg heb. Wat maakt het uit als ik er pas veel later op kruip (heb er wel al op gezeten, maar steeds maar even) Als we elkaar dan vertrouwen, kunnen we nog jaren (hoop ik) vooruit. Maar als ik hem verpest, kan hij nergens meer heen. En het is echt een super leuk paard.
Overigens zullen er best genoeg mensen zijn die liever meerdere richtingen volgen (en ik vergeet echt niet wat andere NHers zeggen, maar vaak komt het principe op hetzelfde neer) maar mensen die daar heel goed hun weg in vinden zijn wellicht mensen die van nature meer leiderschap hebben, ervaring of niet onzeker zijn. En wellicht zijn ze hartstikke goed met paarden. Mijn man kan bij elk paard komen, en hij heeft er in feite geen bal verstand van. Maar ik zie nooit een paard vervelend naar hem doen. Hij is dan ook totaal niet bang. Ik heb dat helaas niet.
Het stomme is dat ik al met paarden omga sinds ik klein ben. Maar het lijkt net alsof ik steeds dommer wordt op dit gebied. Pffff Bloos Bloos

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:38

Cassidy schreef:
@ Waratje: waarschijnlijk heb je met je paard een soort gentlemens agreement afgesloten waardoor wijken met druk bij dit specifieke paard betere resultaten geeft dan wijken voor druk, de bedoeling is toch echt dat hij wijkt voor die druk en niet met die druk...

Waarom is dat de bedoeling? Wie bepaalt dat? Knipoog
Ja, met dit paard heb ik inderdaad een aantal onderlinge afspraken gemaakt, met haar kan dat en werkt dat goed. Overigens weet ik ondertussen dat dit gedrag bij een bepaalde WPN-merrielijn (waar mijn paard niet uit stamt) ook als regel voorkomt en er zijn professionele ruiters compleet op vastgelopen, omdat ze volhielden aan "wijken-voor-druk". Soms werkt het niet en moet je gaan kijken wat dan wel werkt. Als je op deze manier de knop bij jezelf omzet in de omgang met deze paarden, dan werkt het weer perfect en doen ze het graag voor je. En dat is toch waar het om gaat? Dat het paard graag doet wat je vraagt?

@liljebo, in jouw geval is een Parelli-pakket niet onverstandig, als je inderdaad niet heel veel begeleiding kunt krijgen is het een goede en gestructureerde methode. Zolang je maar goed blijft kijken naar de reacties van je paard, maar dat hoort er in principe ook bij Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:50

@waratje: als het voor jou werkt, is het toch prima. Ik heb nog steeds het idee dat als ik mijn paard op een fase 1 "duw", dat ik hem dan meeneem met de druk. Het voelt als leiden. Misschien is dat gewoon de instelling die jouw paard nodig heeft.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 10:38

Waratje schreef:
Cassidy schreef:
@
@liljebo, in jouw geval is een Parelli-pakket niet onverstandig, als je inderdaad niet heel veel begeleiding kunt krijgen is het een goede en gestructureerde methode. Zolang je maar goed blijft kijken naar de reacties van je paard, maar dat hoort er in principe ook bij Knipoog

Ja zoiets dacht ik ook al. En natuurlijk blijf ik op de reacties van het paard letten. Maar dat hoort toch al bij NH toch??

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:50

Neem daarom level 1 niet te letterlijk. Dat is vooral gemaakt voor veiligheid, basis technieken etc. Heel veel dingen doe je later niet meer zoals in level 1, dus als het allemaal lukt, ga zo snel mogelijk door naar level 2, dat gaat meer over interpreteren, paard lezen etc. succes!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:07

sanne83 schreef:
@waratje: als het voor jou werkt, is het toch prima. Ik heb nog steeds het idee dat als ik mijn paard op een fase 1 "duw", dat ik hem dan meeneem met de druk. Het voelt als leiden. Misschien is dat gewoon de instelling die jouw paard nodig heeft.

Als jij bij je fase 1 een begeleidende intentie hebt, dan klopt dat, dan werkt het hetzelfde. Misschien is het duidelijker als ik het vergelijk met sturen en (bege)leiden, dat is namelijk precies hetzelfde principe. In beide gevallen geef je aan waar je heen wilt, maar het gevoel erbij is compleet verschillend.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:38

liljebo schreef:
. Maar nu begin ik te merken dat ik tegen dingen aanloop en niet weet hoe verder. Of dat ik denk 'wat zal ik nu eens gaan doen'

Parelli level 1 is idd voor de veiligheid, de inspiratie en de uitdaging komt daarna pas. Door Parelli 1 kun je en moet je heel snel heen, om vervolgens je leven lang over Parelli 2 te mogen doen als je geen ambities hebt om door te gaan. Pas in Parelli 2 wordt jijzelf uitgedaagd om te zelf groeien en samen met je paard te groeien, je fantasie te gebruiken, niet steeds hetzelfde standaard dingetje te doen. Dus het feit dat je je nu al afvraagt wat je met je paard moet doen als je er niet opstapt, toont idd al dat je aan het vastlopen bent.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:43

Waratje schreef:
Cassidy schreef:

Waarom is dat de bedoeling? Wie bepaalt dat? Knipoog
Ja, met dit paard heb ik inderdaad een aantal onderlinge afspraken gemaakt, met haar kan dat en werkt dat goed. Overigens weet ik ondertussen dat dit gedrag bij een bepaalde WPN-merrielijn (waar mijn paard niet uit stamt) ook als regel voorkomt en er zijn professionele ruiters compleet op vastgelopen, omdat ze volhielden aan "wijken-voor-druk". Soms werkt het niet en moet je gaan kijken wat dan wel werkt. Als je op deze manier de knop bij jezelf omzet in de omgang met deze paarden, dan werkt het weer perfect en doen ze het graag voor je. En dat is toch waar het om gaat? Dat het paard graag doet wat je vraagt?

Als je tevreden bent met de resultaten die je krijgt omdat je doet wat je doet (inclusief dat gentlemens agreement), zul je nooit ervaren hoe licht een paard kan zijn zonder dat je hem meeneemt met druk en zal je de resultaten blijven krijgen die je tot nog toe gekregen hebt. Niks mis mee, als je daar tevreden mee bent. Het wijzen naar andere paarden die hetzelfde functioneren is in mijn ogen niet relevant. Want ook daar zullen de ruiters hun standaard dingetje hebben gedaan en niet verschillende wegen hebben uitgeprobeerd om tot het gewenste resultaat te komen.

Het paard doet idd wat je van hem vraagt...maar het kan sneller. Het kan lichter, het kan met steeds minder aanwijzing. Het kan op een suggestie, een aanspanning van een spier. Als de basis niet goed is, zul je nooit op dat niveau eindigen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:17

Cassidy schreef:
Als je tevreden bent met de resultaten die je krijgt omdat je doet wat je doet (inclusief dat gentlemens agreement), zul je nooit ervaren hoe licht een paard kan zijn zonder dat je hem meeneemt met druk en zal je de resultaten blijven krijgen die je tot nog toe gekregen hebt. Niks mis mee, als je daar tevreden mee bent. Het wijzen naar andere paarden die hetzelfde functioneren is in mijn ogen niet relevant. Want ook daar zullen de ruiters hun standaard dingetje hebben gedaan en niet verschillende wegen hebben uitgeprobeerd om tot het gewenste resultaat te komen.

Het paard doet idd wat je van hem vraagt...maar het kan sneller. Het kan lichter, het kan met steeds minder aanwijzing. Het kan op een suggestie, een aanspanning van een spier. Als de basis niet goed is, zul je nooit op dat niveau eindigen.

Als jij dit zo wilt geloven vind ik het best, hoor. Maar ik moet hier toch echt om lachen, je doet nu aannames die niet echt geweldig gefundeerd zijn Haha! Haha!
Waarom zou het minder snel of licht werken? Waar haal je dat vandaan? Die suggestie of spieraanspanning kun je namelijk ook uitstekend doen bij het wijken met, dat maakt helemaal niets uit, het gaat erom of je het paard op je gefocussed krijgt inclusief de wil om het voor je te doen, niet meer, maar zeker niet minder.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 13:28

Cassidy schreef:
liljebo schreef:
. Maar nu begin ik te merken dat ik tegen dingen aanloop en niet weet hoe verder. Of dat ik denk 'wat zal ik nu eens gaan doen'

Parelli level 1 is idd voor de veiligheid, de inspiratie en de uitdaging komt daarna pas. Door Parelli 1 kun je en moet je heel snel heen, om vervolgens je leven lang over Parelli 2 te mogen doen als je geen ambities hebt om door te gaan. Pas in Parelli 2 wordt jijzelf uitgedaagd om te zelf groeien en samen met je paard te groeien, je fantasie te gebruiken, niet steeds hetzelfde standaard dingetje te doen. Dus het feit dat je je nu al afvraagt wat je met je paard moet doen als je er niet opstapt, toont idd al dat je aan het vastlopen bent.

Pfff dan wordt het dus wel heel snel duur. Verdrietig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:29

Het is een investering voor de rest van je leven. En als je door pakket 1 heen bent, zou je het kunnen verkopen, en krijg je iig een deel van je geld terug.