ik weet het echt niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

ik weet het echt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 18:51

ik zit er al zolang mee, maar ik durf het nooit op internet te zetten..

ik zit gewoon met vanalles in de knoop wat betreft de huisvesting van mijn pony

Huidige plek:

Bij een particulier zeg maar.
4 stallen
Zomers overdag weiland, snacht met hooi in de bak
'S winters smorgens gevoerd op stal, daarna in bak rond 17u weer binnen, rond 19u gevoerd (je mag zelf je voer klaarzetten, dus ook de hoeveelheid bepalen) Als je zomers savonds wilt rijden kan dat eigenlijk niet, omdat ze dan in de bak staan, of je moet ze even binnen zetten. Gelukkig gaan ze wel laat pas in de bak. Swinters als je wilt rijden moet je ze zelf even binnen zetten en daarna weer buiten. Swinters mest je dus zelf uit en zet je je voer klaar.

Nadelen:
swinters op stal snachts, overdag in de bak (=verveling)
zomers savonds in de bak, hooi is na een tijdje op, dus weer verveling
ik vind de hond eng
zomers staan ze savonds (laat) in de bak
swinters moet je de bak zelf vrij maken van ponys
swinters elke dag zelf mesten en voer klaarzetten
hij verveelt zich zomers snachts in de bak vrees ik als het hooi op is
swinters verveelt hij zich overdag in de bak (geen hooi want ze worden op stal gevoerd)
bij extreme regen wat nog weles voorkomt gaan ze later buiten en of eerder binnen

Voordelen:
zomers overdag weidegang
lekker rustig, je kan eigenlijk altijd in de bak in je uppie
je kan in de winter zelf je hoeveelheid hooi bepalen
je kan je stal mesten zoals je wilt (ik heb hem leeg zonder stro, er liggen rubber matten)
erg goedkoop!!!
heel dicht bij huis (kleine 10min fietsen)

De plek waar ik misschien heen zou willen

Veel groter, ik dacht 2 buitenbakken. Zomers dag en nacht op de wei, swinters overdag weidegang en savonds op stal.

Nadelen:
10minuten verder fietsen door de polder
Grotere kudde, waarvan ik niet weet hoe mijn pony dat gaat vinden
Meer mensen, dus waarschijnlijk drukker in de bak
Stal wordt gemest, dus ik weet niet of ik kan kiezen om er matten in te leggen en ik ben geen voorstander van stro ivm met hoefmechanisme dat slechter werkt en koliek gevaar
Ik weet niet of ik kan kiezen voor een zodanige hoeveelheid hooi dat het onbeperkt is
het kost me per maand waarschijnlijk 100euro meer aan stallingskosten

Voordelen:
Gezelliger, meer nh-ers om me heen
Geen enge hond
Stal wordt uitgemest dus niet elke dag de verplichting heen te moeten
Ook swinters overdag op de wei (dus geen verveling)
Zomers ook savonds op de wei (dus geen verveling)
Duin op max 10minuten stappen
ook bij extreem weer, altijd om 8uur smorgens naar buiten

Ik weet niet wat ik wil en wat ik moet doen. Ik ben vorig jaar ook al verhuisd, sta hier nu net een jaar. Ik vind het ergens zielig voor mijn pony om weer te verhuizen, en wat ik vooral denk: wat als het daar nu niet beter is? Wat als hij zich daar niet goed kan plaatsen, betere opties zijn er hier niet in de buurt. Het geld speelt in mijn hoofd natuurlijk ook mee, elke maand een fiks grotere uitgave..

Wel denk ik dat ik het daar zelf leuker vind, gezelliger. En voor mijn pony (dat knaagt dagelijks aan me Huilen ) denk ik dat hij veel gelukkig zal zijn als hij zomers ook snachts op de wei staat en winters overdag ook lekker op de wei ipv nu in de bak. Misschien is het voor de spijsvertering wel goed dat hij zomers ook hooi krijgt, maar dat kan ik misschien zelf in de zomer nog wel af en toe bijvoeren op eigen kosten.

GeneralFlynn

Re: ik weet het echt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 19:38

Ik zou voor de meeste weidegang gaan.
Optie twee dus.
Grotere kudde hoeft geen probleem te zijn.
Als de wei groot genoeg is kunnen ze zonder gevaar de rangorde bepalen,en er is dan ruimte om te vluchten.
Als de wei te klein is jagen ze jou pony waarschijnlijk in een hoek,en over het draad.
Gewoon even bekijken hoe de wei en de paarden zijn.
Kan je niet een paar keer gaan kijken daar?
Gewoon een tijdje rondhangen en zien hoe het er daar aan toegaat?
Als je het financieel kan trekken zou ik ervoor gaan.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 22:41

ik moet morgen nog is terugbellen want de man zelf was niet aanwezig. Dan weet ik de prijs en hoe en wat en of er zeker weten plek is en wanneer.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 19:04

ik ben wezen kijken, vond het allemaal erg mooi. Het kost 100euro meer per maand, maar is ook een binnenbak in de winter. Altijd fijn als je waar voor je geld krijgt bedoel ik maar.

Ik heb het mijn ouders vertelt, omdat mijn broer en ik allebei best veel geld krijgen. We mogen ermee doen wat we willen, ik besteed het allemaal aan mijn paard. Ik heb in augustus de auto in elkaar gereden, dus me vader was eerst echt heel kwaad. Dit omdat hij denkt dat ik heel makkelijk doe over een stalling die 100euro duurder is, terwijl hij overal al voor betaald. Dat kon ik allemaal wel begrijpen, alleen jammer dat hij niet begrijpt dat ik beter wil voor mijn paardje. Tevens moet ik op mijn huidige stal uitmesten, en dit natuurlijk liefst voor ze naar binnen gaan. Dit red ik nu al bijna niet met stage, volgend jaar 4 dagen peer week stage, wordt het nog moeilijker. Op de andere stal wordt er voor je uitgemest, volpension, mijn paardje is mijn alles, ik wil het beste voor hem, maar mijn studie mag er niet onder gaan lijden. Daarom denk ik toch verhuizen, maar ik slaap er nog een nachtje over.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:19

ik zou ook verhuizen als ik jou was als het financieel haalbaar is voor je
of je zou met je andere stal kunnen overleggen wat jij anders zou willen hebben Knipoog

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:29

Als je op de andere stal al je vragen hebt voorgelegd bv. wbt. het stro, en je daar een paar x hebt gekeken en het helemaal te gek vind, dan denk ik dat je je vader eens mee kan nemen om te laten zien wat je bedoelt. Dan zal hij ook wel inzien dat de auto in de prak rijden iets heel anders was dan een goede nh stalling voor je paardje Knipoog Haha! Succes ermee!!

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 17:24

het staat vast: we gaan verhuizen!!

ik vind zoiets dus altijd mega spannend, maar ik heb er ook veel zin in Haha!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:01

diesel_ schreef:
het staat vast: we gaan verhuizen!!

ik vind zoiets dus altijd mega spannend, maar ik heb er ook veel zin in Haha!

Gefeliciteerd!!!

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:56

hoi

wat zou jij liever willen hebben: in de bak staan waarop een gegeven moment de hooi op is of op een weiland staan met onbeperkt gras en een grote kudde paarden? ik zou kiezen voor de tweede;) het nadeel is natuurlijk wel dat je 100,- euro extra moet betalen maar je heb toch wel wat over voor je paard.

je zou nog altijd kunnen overleggen om matten in je stal te zetten en onbeperkt hooi te vragen.

hopelijk heb ik je een beetje kunnen helpen!! doeii;)

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:58

oh sorry had niet verder gelezen : GEFELICITEERD!!!!!!!!:D:D

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 21:48

dankjewel Haha! het bevalt erg goed, hij is ook blij op de wei, ik moest hem wel letterlijk uit de mesthoop gaan plukken omdat ie even een zeer speciale route had uitstippeld om daarachter nog net een hoog plukje gras te bemachtigen Tong uitsteken het gras staat natuurlijk niet hoog, maar als hij gewoon wat te knabbelen/te zoeken heeft is ie toch al meer bezig dan zich vervelen in de bak. Ook zag ik hem vandaag uit de sloot drinken, wat er ook erg leuk uitzag, maar ook dat heeft hij dus snel ondekt Haha!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:28

Wat heerlijk dat je paardje zich zo snel goed thuisvoelt! Moet jou ook een lekker gevoel geven uiteraard, heb jij je draai al een beetje gevonden?

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:59

super gewoon!!!! hij voelt zich dus helemaal thuis en hoe voel jij je daar?? ook gewoon thuis??