Naturals in de randstad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MilesNF

Naturals in de randstad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 10:58

Ondanks dat ik zelf geen natural ben, ben ik het wel met een aantal dingen eens qua paarden houden.
Maar ik vind het ontiegelijk moeilijk om een stal te vinden waar hij in de winter naar buiten kan. Hoe doen jullie dat, hebben jullie je ideale stal gevonden of heb je genoegen genomen met minder?
Het welzijn van mijn paard staat voorop en hij wordt niet gelukkig van op stal staan en met minder wil ik eigenlijk geen genoegen.
Heb ik gewoon niet hard genoeg gezocht of is het idd zo moeilijk om een goede stal te vinden?

unamie

Re: Naturals in de randstad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:19

Ook ik ken het randstad probleem...
hier is het heel "normaal" dat paarden 24 uur per dag op stal staan
In de buurt van Leiden zal het iid niet meevallen om een "natural" stal te vinden
je zou eens kunnen informeren op een ijslanderforum
omdat ijslanders vaak natural gehouden worden
Misschien weten zij wel een adres in de buurt van Leiden, waar je paard lekker veel buiten kan lopen

Ben zelf een bofkont, ze staan hier aan huis, dus we hebben zelf loopstallen gecreeerd
moet er wel bij zeggen dat die mutsen bij 3 spetters regen binnen staan Haha!

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:39

Ik had dat probleem ook toen ik richting Rotterdam ging verhuizen. Gelukkig kwam ik erachter dat ze tussen Rotterdam en Delft een Actiefstal (http://www.actiefstal.nl) gingen bouwen en daar sta ik nu! Ik neem nl. ook geen genoegen met een gewone stal!!!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:41

Ik woon in het Gooi.
Hilversum nota bene.
Ik sta met mijn paardjes op een wei,24/7,vlak bij een natuurgebied.
Heerlijk rijden in het Goois natuurresservaat,of op de Utrechtse heuvelrug.
Ik moet met de auto 5 minuten rijden,dan ben ik bij mijn paarden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:20

Het is moeilijk, dat geef ik toe, maar het sleutelwoord is 'zoeken, zoeken, zoeken'. Na vier 'stallen' ben ik nu op een plek waar het nog niet 100% ideaal is, maar al wel heel veel beter Knipoog

Rondkijken bij boeren, of zelf ergens een stukje land huren, waarvan je een deel zand maakt en of betegelt.

Elke maand marktplaats.nl afspeuren en de adressen die daar op staan waarvan je denkt dat is wel ok, meteen bellen en vragen hoe het zit met paarden & de winter bij hun.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:43

"Natural in de Randstad", nu doemt voor mijn geestesoog het lachwekkende beeld op van een mismoedig paardje, op een "stukje land" (met een paar stoeptegeltjes, haha), omzoomd door volle snelwegen, tegen de rokerige sky-line van Rotterdam...Maar zonder ijzers, bitloos met boomloos zadel gereden vanzelfsprekend.

Kortom het is maar wat voor definities je hanteert. Ik denk dat natuurlijke paardenhouderij een contradictio interminis is, mijn paarden worden in vele opzichten natuurlijker gehouden dan het gros van de nederlandse (inclusief een groot deel van degenen in bezit van zg. naturals), maar ik zou mezelf nooit een "natural" noemen.

M.a.w. voor mij zijn het de condities waronder je je paarden houdt veel zwaarwegender in de vraag of je de natuurlijke levenswijze benadert dan wel of geen ijzers/bit, soort zadel, rijstijl etc. En in de de Randstad is het naar mijn mening zo goed als onmogelijk die condities te scheppen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:19

Kuggur schreef:
"Natural in de Randstad", nu doemt voor mijn geestesoog het lachwekkende beeld op van een mismoedig paardje, op een "stukje land" (met een paar stoeptegeltjes, haha), omzoomd door volle snelwegen, tegen de rokerige sky-line van Rotterdam...Maar zonder ijzers, bitloos met boomloos zadel gereden vanzelfsprekend.
Uuhm,is dit 'stukje land' groot genoeg denk je?
Afbeelding

Gras tot waar je kan kijken,zo'n 6 voetbalvelden groot.
Niks modder,en niks betegeld.
Wel 24/7 buiten,boomloos en bit loos,deken ijzer en krachtvoer loos. Haha!
De eerste snelweg ligt op 15 minuten afstand.

Als je gaat zoeken kom je heus wel ergens.
Je moet soms alleen een stukje verder,maar dat zxou ik er meteen voor over hebben.
Als ik in mijn naaste omgeving een 'stukje wei met tegels omringt door snelwegen" zou moeten huren,of ik zou 20 minuten met de auto moeten rijden voor een weiland zoals de mijne (van 'mijn' boer) dan zou ik dat zeker doen.
Je kent deze zin toch wel: zoek en gij zult vinden? Knipoog

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:30

Je hebt gelijk, maar bij het zien van die foto denk ik niet direct aan de Randstad...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:37

Dat is het toch wel..

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 18:46

Ik heb ook gezegd dat ik geen natural ben, boomloos en bitloos vind ik niet zo belangrijk.
Wel dat mijn pony lekker naar buiten kan met andere paarden. En daarnaast onbeperkt ruwvoer tot zijn beschikking heeft. Ik heb hem nu 6 jaar en dat heeft altijd gekund, helaas nu naar een andere stal, de beste die ik op korte termijn kon vinden.
Helaas kan ik hij hier alleen de ochtend in de paddock en staat dan te wachten tot ik hem er s'middags weer uitlaat. Op zijn vorige plekje stond hij nooit op mij te wachten, hij had het alleen ook naar zijn zin.
Maar ik zal wel moeten doorzoeken, ik wil hem niet zo in stal zien staan, als iemand een tip heeft, graag!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:48

Kuggur schreef:
Je hebt gelijk, maar bij het zien van die foto denk ik niet direct aan de Randstad...

Ik ook niet en woon er toch middenin, snelwegen (A12, A13, A20) aan alle kanten op nog geen 5 minuten rijden dus ga daar maar eens 6ha land zoeken zonder skyline Knipoog.
Ik ben geen natural, ben onzijdig. Maar probeer wel het beste voor mn paard te vinden. Sinds maart dit jaar heb ik de ideale plek gevonden (vooralsnog) op een privestal waar ze de hele dag buiten kan. Heb er dan wel geen wei bij (naja kleintje dan) maarja je kunt niet alles hebben Haha!. Maar 's nachts gaat ze toch gewoon lekker naar binnen hoor. Kan ze tenminste schoon en droog liggen want mien meut blieft geen blub.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 05:49

mijn paarden staan bijna aan de snelweg A20, onder de skyline van de AVR....
maargoed ik kan er ook (op dit moment) weinig aan doen dat ik hier woon, maar mijn paarden staan 24/7 buiten.
ik neem geen genoegen met minder, ook omdat mijn haflinger dat niet trekt.
ik ben gewoon samen met een vriendin bij alle boeren (dat zijn er niet veel) langs gegaan om te vragen.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:55

Ik woon net buiten Utrecht, het is hier gewoon dat de paarden gewoon 24/7 op stal staan 's winters. Ben paar weken terug door hele omgeving gefietst, alle omliggende dorpen langs. Uiteindelijk bleek dat ik gewoon bij mijn huidige stal kon blijven omdat de paarden daar toch in de wei mogen 's winters.
Huidige stal is nog niet ideaal maar ik heb mijn rijbewijs nog niet dus het moet wel fietsbaar zijn. Als ik mijn rijbewijs heb over een half jaar ga ik op zoek naar een andere stal, die dan ook verder weg mag zijn.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:50

Het was in mijn oude omgeving ook erg moeilijk om stalling te vinden waar ze altijd buiten mochten staan.
Onze allereerste stal was de fijnste stal en de enige stal in de omgeving waar ze altijd buiten mochten staan. Helaas werd de boerderij verkocht en wilde de nieuwe mensen geen paarden op het erf.

Na een hele lange zoektocht van een paar jaar ben ik uiteindelijk bij mijn huidige stal gekomen in Scherpenzeel.
Hier mogen de paarden lekker dag en nacht buiten staan. In de winter is het wat minder maar in principe gaan ze gewoon elke dag naar buiten toe.
Ze staan met barre dagen wel vaak bij het hek en als ze echt willen mogen ze wat mij betreft naar binnen.. geen probleem, de dag erop gaan ze toch weer naar buiten Haha!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 06:50

dekoezegtboe schreef:
mijn paarden staan bijna aan de snelweg A20, onder de skyline van de AVR....
maargoed ik kan er ook (op dit moment) weinig aan doen dat ik hier woon, maar mijn paarden staan 24/7 buiten.
ik neem geen genoegen met minder, ook omdat mijn haflinger dat niet trekt.
ik ben gewoon samen met een vriendin bij alle boeren (dat zijn er niet veel) langs gegaan om te vragen.

Oh dan weet ik al aan welke kant je staat, maarja daar zijn ook megaveel uitgestrekte weilanden en ligt in het buitengebied van de randstand in dit geval. Dat heb je bij Amsterdam ook zo'n gebied.
Maarja aan de andere kant van Rdam heb je helaas geen boeren, met Radstad bedoel ik echt het filegebied. Daar heb je dus maar weinig keus aan stalling (stallen genoeg maar niet voor "naturals").
En ga niet roepen van dan ga je ergens anders wonen of zet je hem verder weg want dat kan niet voor iedereen helaas. Maargoed dat is een andere discussie.... Haha!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:23

Ik ben niet Natural, maar Utah staat wel de hele dag buiten, en zomers op het land Knipoog
Vlakbij zoetermeer (en leiden Knipoog )

Er zijn dus wel stallen, maar idd goed zoeken Knipoog

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:41

Of ik een echte natural ben laat ik even in het midden (we zijn ijzerloos, haarvol (fjord), maar niet bitloos en boomloos).
Ik woon midden in de Randstad en heb jaren op een boerderij aan de rand van Alphen aan den Rijn gestaan. Niet echt natural, maar paarden gingen wel zo veel mogelijk het land op en hadden bijna allemaal wel een uitloop bij de stal.
Nog steeds woon ik in de Randstad of er net naast...
Mijn paardjes hebben 1 hectare land en gaan zo veel mogelijk naar buiten. Nu heb ik het voordeel dat ik zelf pacht. Er zijn hier in de buurt wel een paar stallen waar de paarden zoveel mogelijk naar buiten gaan, maar er zijn hier ook wat stallen waar zelfs geen enkele weidegang bij mogelijk is.
Mijn mening is dat je goed moet zoeken en eventueel je eigen prioriteiten op zij moet zetten. Dan maar geen stapmolen, solarium etc (bij wijze van spreken). En ook hier in de randstad zijn er nog steeds boeren om de steden heen die best wel een paard willen stallen/weiden

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:03

Harry staat aan het strand, 24/7 buiten
In het westland, onder den haag Lachen

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 15:37

Tussen de A1 en het spoor, maar toch altijd buiten. In de zomer op 4 hectare gras in de winter met de kudde in een soort paddock van iets meer dan een hectare groot. Ligt hoog en iets schuin waardoor die altijd droog blijft. S'nachts staat ze op een apart stuk met schuilstal deels verhard. Ik kan vanuit stal ook nog meteen het bos in, maar dat is dan ook een unieke plek in de randstad Knipoog

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:17

Elise schreef:
Ik had dat probleem ook toen ik richting Rotterdam ging verhuizen. Gelukkig kwam ik erachter dat ze tussen Rotterdam en Delft een Actiefstal (http://www.actiefstal.nl) gingen bouwen en daar sta ik nu! Ik neem nl. ook geen genoegen met een gewone stal!!!

Waar zit die stal?

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:47

Sim0ne schreef:
Elise schreef:

Waar zit die stal?

www.neville-stables.nl

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:48

Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 16-10-07 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:55

Kuggur schreef:
Kortom het is maar wat voor definities je hanteert. Ik denk dat natuurlijke paardenhouderij een contradictio interminis is

Tja dat 'men' het 'natural' noemt, ach. Noem het eerder 'overeenkomstig met de welzijnsbehoeften van de betreffende diersoort' en het klinkt al heel anders nietwaar.

Oók in de randstad is dat mogelijk. Behoeften van het paard: Sociale huisvesting, loopruimte, voldoende ruwvoer en frisse lucht. Punt. Einde verhaal. Meer heb je niet nodig. Dan héb je je 'natural' huisvesting. Daar heb je géén natuurgebied voor nodig. (altijd baas boven baas natuurlijk Knipoog)

Voldoe je daaraan, dan voldoe je aan alle basisbehoeften van een paard. Het is de vraag of de mens wíl veranderen. Dat bepaalt of het kan en of het gebeurt, niet de locatie. Randstad of geen randstad.

En ijzerloos, bitloos, dekenloos, boomloos. Whatever! Als je die huisvesting op orde hebt (=23 uur van het leven van een paard per dag!!!) maakt het dan verder nog veel uit of je 'natural' of 'normal' bent? Ik zie als die zogenoemde 'normals' bij ons op stal anders flink genieten van die kudde paarden in de Actiefstal.

@sim0ne: graag gedaan Lachen

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:24

Ik heb mijn paard net buiten Den Haag staan, hele jaar door 24/7 buiten en onbeperkt ruwvoer. Ideaal? Dat niet, maar voor zolang ik hier woon wel het beste wat ik mijn paard kan bieden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:16

Die van mij staat op een 23uurs stal zeg maar... de oudjes, veulens en zieken staan wel op het land.

Die van mij staat nu ook regelmatig op het land, omdat ze ook tot de oudjes behoort Clown
Maar echt in de randstad, of in Den Haag zelf is het moeilijk te vinden... maar richtig westland e.d. zit genoeg imo Knipoog

Afbeelding