NH Pioniers voornamelijk mannen...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid

NH Pioniers voornamelijk mannen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 14:50

Het is mij opgevallen dat veel NH Pioniers mannen zijn.
Ik noem: Pat Parelli, Monty Roberts, Klaus F Hempfling, Emiel Voest...

Ik vind dit wel opvallend aangezien het gros van het paardenvolk uit vrouwen bestaat. Ik vergelijk het een beetje met koken. In de meeste huishoudens koken vrouwen, maar topkoks zijn meestal mannen.

Is dit jullie ook opgevallen en wat vinden jullie hiervan? Of zie ik de dingen een beetje te veel zwart/wit?

Cassidy

Re: NH Pioniers voornamelijk mannen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:34

Ik tel de namen die jij hierboven opnoemt toch echt niet tot de Pioniers hoor. De echte pioniers leven nu niet meer. Zoals Billy Lintfoot, Bill Dorrance, Troy Henry en alle NH-ers uit de vroege jaren. En wat is NH? Ook bij de klassieke ruiters gingen ruiters op hun paarden in, probeerden ze te lezen, te begrijpen, verdiepten zich in het wezen paard. Legio tegenwoordig onbekende mannen - omdat vrouwen in die tijd op die posities gewoon heel weinig voorkwamen. En naamloos, omdat er vroeger geen medium bestond als internet, TV, film. Mensen waren locale beroemdheden, maar echt niet wereldwijd bekend.

Tegenoordig zie je wel degelijk vrouwen aan het werk als NH-er hoor. Kelly Marks, Sally Swift, Linda Tellington Jones, Linda Parelli, Leslie Osmond, en er zijn er nog zoveel meer. Even verder kijken dan je neus lang is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:50

Cassidy schreef:
Ik tel de namen die jij hierboven opnoemt toch echt niet tot de Pioniers hoor. De echte pioniers leven nu niet meer. Zoals Billy Lintfoot, Bill Dorrance, Troy Henry en alle NH-ers uit de vroege jaren. En wat is NH? Ook bij de klassieke ruiters gingen ruiters op hun paarden in, probeerden ze te lezen, te begrijpen, verdiepten zich in het wezen paard. Legio tegenwoordig onbekende mannen - omdat vrouwen in die tijd op die posities gewoon heel weinig voorkwamen. En naamloos, omdat er vroeger geen medium bestond als internet, TV, film. Mensen waren locale beroemdheden, maar echt niet wereldwijd bekend.

Tegenoordig zie je wel degelijk vrouwen aan het werk als NH-er hoor. Kelly Marks, Sally Swift, Linda Tellington Jones, Linda Parelli, Leslie Osmond, en er zijn er nog zoveel meer. Even verder kijken dan je neus lang is.

Die twee wensen absoluut niet in verband gebracht te worden met NH en van enkele anderen die je noemt wens ik dat ook te betwijfelen.
Degene die daadwereklijk serieus verder wilde met het wezen paard in de moderne tijd, uitgerekend die vergeet je: Ursula Bruns! Niet dat zij wel in één adem met Parelli, Hemphling en Roberts genoemd wil worden, maar vooruit.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 00:23

Annemarie van Toorn ? Is ook al een tijdje bezig.

Tineke Bartels, werkt al enige tijd nauw samen met Voest. En ik moet zeggen ben wel eens daar geweest, die paarden voelen zich niet slecht daar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:28

ik denk dat het te maken heeft met de natuurlijke verschillen tussen mannen en vrouwen. Mannen zijn sneller geneigd iets nieuws uit te proberen en op onderzoek uit te gaan (uiteraard zijn er altijd uitzondering die de regel bevestigen).

En daar komt ook nog bij dat vrouwen vaker en meer opkijken tegen een man dan tegen een vrouw. Parelli, Voest en vooral Hempfling worden bijna als goden, filosofen bekeken en van bijvoorbeeld Inge Teblick wordt gezegd 'ja gewoon leuk'.

En vrouwen durven ook veel minder vaak hun nek uit te steken, zijn meer met elkaar bezig dan met uitblinken. (ook daar weer uitzonderingen natuurlijk)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:17

_Sigrid_ schreef:
Het is mij opgevallen dat veel NH Pioniers mannen zijn.
Ik noem: Pat Parelli, Monty Roberts, Klaus F Hempfling, Emiel Voest...

Ik vind dit wel opvallend aangezien het gros van het paardenvolk uit vrouwen bestaat. Ik vergelijk het een beetje met koken. In de meeste huishoudens koken vrouwen, maar topkoks zijn meestal mannen.

Is dit jullie ook opgevallen en wat vinden jullie hiervan? Of zie ik de dingen een beetje te veel zwart/wit?

De pioniers op alle paardengebied waren door de hele geschiedeing heen mannen. Op zich is dat maatschappelijk te verklaren.

Wat minder voor de hand ligt is waarom vooraanstaande trainers op dit vlak nú mannen zijn terwijl de basis van de piramide beoefenaars voor 99& vrouw is.

Het meest verbazende is dat veel dames denken dat ´nh´ juist iets voor vroúwen is terwijl er daarvan niet één boven
komt drijven.....

@Arabesk
dan ben ik mbt Inge Teblick zeker ook een uitzondering Haha!

Inderdaad sla je één van de spijkers op de kop met het makkelijker een niet platgetreden weg opgaan door mannen.
Een andere spijker is dat vrouwen eerder tevreden zijn met waar ze zijn bij de afweging tussen verbetering en investering.
Ook zijn vrouwen fysiek in het nadeel. Niet vanwege de kracht maar vanwege de leiderschapsuitstraling.

Onder de streep van de som culmineert het verschil zich het simpele gegeven dat mannen uiteindelijk iets gewoon doén en vrouwen met´ja, maar...´ de boot missen.

hc

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:26

Huertecilla schreef:
Ook zijn vrouwen fysiek in het nadeel. Niet vanwege de kracht maar vanwege de leiderschapsuitstraling.

Die is nieuw voor me. Hoe kom je daar zo bij?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:26

Huertecilla schreef:
Inderdaad sla je één van de spijkers op de kop met het makkelijker een niet platgetreden weg opgaan door mannen.

Je hebt er ook geen idee van hoe moeilijk dat is voor een vrouw in een op dat vlak erg bevooroordeelde samenleving (van mannen én vrouwen). Ik spreek nu even over mijn beroepswereld, en niet over de paardenwereld want daarin heb ik zelf eigenlijk geen ambitie Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:47

Huertecilla schreef:
Het meest verbazende is dat veel dames denken dat ´nh´ juist iets voor vroúwen is terwijl er daarvan niet één boven
komt drijven.....

Onder de streep van de som culmineert het verschil zich het simpele gegeven dat mannen uiteindelijk iets gewoon doén en vrouwen met´ja, maar...´ de boot missen.

hc

ik ben het met je eens

Dat er zo weinig toppers komen bovendrijven tussen de vrouwen is niet alleen in de NH een probleem. De oorzaak is wel hetzelfde, wat jij ook al noemt, als vrouw mis je al heel snel de natuurlijke uitstraling van een leider. Heel af en toe zie je ze weleens.

En niet alleen mannen kijken liever op tegen een man, maar ook vrouwen kijken liever op tegen een man....

soms vind ik vrouwen maar domme kakelende wezens die zich vooral drukmaken over hoe een andere vrouw keek, liep, zei of deed

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:01

Of vrouwen hoeven niet zo nodig in de schijnwerper te staan en zijn niet zo snel geneigd om het door hen gebruikte methode van de daken te schreeuwen......

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:50

hmm... Lachen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:26

Arabesk schreef:
Dat er zo weinig toppers komen bovendrijven tussen de vrouwen is niet alleen in de NH een probleem.

Nee, en ik denk dat het bijvoorbeeld ook nog steeds met opvoeding te maken heeft dat vrouwen minder ondernemend zijn. Ondernemerschap en onafhankelijkheid, op alle vlakken, wordt in veel gezinnen/scholen meer gestimuleerd bij jongens als bij meisjes.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:11

pol013 schreef:
Of vrouwen hoeven niet zo nodig in de schijnwerper te staan en zijn niet zo snel geneigd om het door hen gebruikte methode van de daken te schreeuwen......

daar zit wat in.
Blijft wel dat degenen die in de jaren '60, '70 en begin 80-er jaren bezig waren met een bredere kijk op paarden, omgang en rijden, vaak vrouwen waren, zoals Ursula Bruns, Linda Tellington Jones en Sally Swift. Wat de "moderne NH-ers" uitspoken is niet veel meer dan wat zij toen al hadden uitgewerkt, maar dan met een "populair sausje", waarbij niet zelden voorbij wordt gegaan aan het paard als individu.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:09

Meestal zit er onder een "naam" of "goeroe" een drijvende kracht: zijn vrouw....

Die zijn niet uit te vlakken en hebben een boel invloed!

Als je het over pioniers in NL hebt, neem de eerste NH-dagen dan bijvoorbeeld. Voor de tijd grootse evenementen waarbij mannen het voortouw leken te nemen, maar vrouwen het werkelijk bleken te zijn.

Is dat stiekem niet veel vaker zo? Reguliere banen met topmanagers zijn meestal top door een team (vaak weer vrouwen Clown ).

De waardering ligt meestal ook anders inderdaad, je bent als vrouw minder snel een "superster". Tenzij je eruit ziet als Pamela Anderson en dan schaars gekleed grondwerk gaat doen Clown .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:24

monya schreef:
Meestal zit er onder een "naam" of "goeroe" een drijvende kracht: zijn vrouw....

Als je het over pioniers in NL hebt, neem de eerste NH-dagen dan bijvoorbeeld. Voor de tijd grootse evenementen waarbij mannen het voortouw leken te nemen, maar vrouwen het werkelijk bleken te zijn.

Welke "eerste NH-dagen" bedoel jij hier??

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:13

ikke schreef:
monya schreef:

Welke "eerste NH-dagen" bedoel jij hier??

Eind jaren negentig, over pioniers gesproken Cool , er zijn best grote namen geweest.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 00:48

Eind jaren negentig zijn voor mij toch echt geen pioniersdagen hoor....

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 10:51

Cassidy schreef:

In 1997 en 1998 waren dat pioniersdagen voor NL begrippen. Echt NH is pas doorgebroken in NL sinds die tijd, Voest, Baalbergen bijvoorbeeld. Ze waren al veel langer bezig dat wel. Maarten Abeln van het Voetpad heeft zich er als eerste sterk voor gemaakt om wat te bundelen. Echt doorgebroken is NH daarna pas, meer geaccepteerd bedoel ik eigenlijk Knipoog . Gelukkig lijkt het een eeuwigheid.

Maar we gaan te veel off topic denk ik Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 12:50

Intressant topic Haha!
mijn inziens zijn mannen gewoon beter met paarden "met problemen",(dus geld verdienen) dan de meeste vrouwen. Ik kan er eigelijk niets anders voor verzinnen, heb een aantal van de hierboven namen aan t werk gezien, maar ook andere mannen die niet in dit rijtje voorkomen.
Wellicht denken vrouwen te moeilijk, denken ze te ver door en aangezien je bij paarden (mijn inziens) simpel moet denken, kunnen mannen dit beter..
Maar goed, inderdaad ik noem dan ook annemarie en bv petra vlasbom. Die zijn ook weer heel goed met paarden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:02

monya schreef:
Cassidy schreef:

In 1997 en 1998 waren dat pioniersdagen voor NL begrippen. Echt NH is pas doorgebroken in NL sinds die tijd, Voest, Baalbergen bijvoorbeeld. Ze waren al veel langer bezig dat wel. Maarten Abeln van het Voetpad heeft zich er als eerste sterk voor gemaakt om wat te bundelen. Echt doorgebroken is NH daarna pas, meer geaccepteerd bedoel ik eigenlijk Knipoog . Gelukkig lijkt het een eeuwigheid.

In 1997 bestond de NVVR al 10 jaar, kenmerk vanaf het begin was de paardvriendelijke omgang. Leden wisten toen ook al hoe ze daar informatie over moesten krijgen. In 1996 was het 2e lustrum gevuld met "NH-activiteiten" waarbij ook duidelijk was dat dit niet compleet nieuwe informatie was voor veel leden. Dus hoe zou dat dan "pionierstijd" kunnen zijn?

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:11

Waratje schreef:
In 1997 bestond de NVVR al 10 jaar, kenmerk vanaf het begin was de paardvriendelijke omgang. Leden wisten toen ook al hoe ze daar informatie over moesten krijgen. In 1996 was het 2e lustrum gevuld met "NH-activiteiten" waarbij ook duidelijk was dat dit niet compleet nieuwe informatie was voor veel leden. Dus hoe zou dat dan "pionierstijd" kunnen zijn?

Je hebt gelijk! Helemaal niet bij stil gestaan. Okay pioniers om het grootser aan de man te brengen dan. Ach, niet belangrijk, het gaat erom dat de pioniers iets voor elkaar hebben gekregen en NH voor veel mensen nu meer voor de hand liggend en meer geaccepteerd is.

Maar ook in NL waren dus de "eersten" die het aan de man/vrouw brachten een man als Voest en Baalbergen.... hm

Misschien zijn mannen makkelijker als voorbeeld te volgen en moet het marketingconcept door de vrouw gedaan worden? Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:21

monya schreef:
Waratje schreef:

Je hebt gelijk! Helemaal niet bij stil gestaan. Okay pioniers om het grootser aan de man te brengen dan. Ach, niet belangrijk, het gaat erom dat de pioniers iets voor elkaar hebben gekregen en NH voor veel mensen nu meer voor de hand liggend en meer geaccepteerd is.

Meer grootspraak bij velen. Wat ze daadwerkelijk voor elkaar krijgen is meestal een stuk minder "indrukwekkend". Misschien ook wel omdat ik één van die vele NVVR-leden ben die al nadacht over hoe een paardvriendelijke omgang en huisvesting te bewerkstelligen, lang voordat "NH" en "natural" opkwamen. Te veel gezien misschien in die tijd?
monya schreef:
Maar ook in NL waren dus de "eersten" die het aan de man/vrouw brachten een man als Voest en Baalbergen.... hm

Misschien zijn mannen makkelijker als voorbeeld te volgen en moet het marketingconcept door de vrouw gedaan worden? Haha!

Voest was zeker niet de eerste, om niet te zeggen dat hij een van de laatste was die ten tonele verscheen.
Maarten Abeln had het door als geen ander, deed een dijk van een poging om een en ander in het juiste perspectief te plaatsen, maar miste jammerlijk de boot door de organisatie niet goed doortimmert te hebben. Heel erg jammer want Maarten's ideeën zijn nooit meer geëvenaard.

Doordat het nu toegankelijk is voor velen, zie ook gelijk de kwaliteit instorten. Het is bij velen gedegradeerd tot nadoen (of "dingetje doen" volgens mijn lesgeefmens), waarbij blind de "trucs" worden toegepast, zonder naar het individuele paard te kijken. Kijk niet verder dan Bokt en je ziet steeds weer dat "volgelingen" blind een "oplossing" uit hun arsenaal trekken wat "gegarandeerd werkt" terwijl ze het paard en diens mens niet eens IRL bezig hebben gezien, laat staan dat ze weten wat precies het probleem is! Is dat dan het gevolg van datzelfde charisma? Wie is er dan niet in staat de nuance te leggen; de meester of zijn volgeling?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:59

Waratje schreef:
In 1997 bestond de NVVR al 10 jaar, kenmerk vanaf het begin was de paardvriendelijke omgang.

..en in ´87 was dit in Duitsland al 20 jaar aan de gang en...etc.

De eerste ´moderne´ goeroe was John S.Rarey. In de VS gaat zijn pionierswerk naadloos over in de hedendaagse namen onder de vlag NH.

Hier in europa is er een enorme continuïteitsbreuk door de napoleontische oorlogen die de klassieke dressuur europabreed tot noodzaak gemaakt hebben.
De eerste die daar paardgerichter over nadacht was Caprilli doch dat was puur rijtechnisch en als afgeleide niet met ethische insteek.

De ethiek ervan komt logischerwijde pas in de 20ste eeuw omdat tot die tijd dit helemaal geen rol kón spelen doordat de prioriteit bij overleven door de mens zelf lag.

Mbt man-vrouw ligt het zoals ik het zie vergelijkbaar met motorracen. Ook daarbij is kracht in het geheel geen punt en zijn er aan de basis zát vrouwen die motorrijden. Toch is er op GP niveau van de honderden coureurs niet één vrouw die meedraait.
Het is simpelweg een consequentie van een andere genetische programmering. Kijk ook naar de hele discussie over ´onvoorspelbaar vluchtdier´ en ´veilige valhelm´: de perceptie van beiden is bij mannen en vrouwen anders.
Kijk naar wat er met de perceptie, met ´angst´ gebeurt als vrouwen in de dertig komen en vergelijk dit met mannen. Nee, niet bij een individu, maar generiek.

Bij ´nh´ is het reslutaat dat mannen alles bij elkaar toevallig een gunstiger pakket hebben.
Bij paardrijden op zich hebben mannen toevallig ook een gunstiger lichaamsbouw.

hc

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 12:40

Ik heb het topic tot nu toe met veel interesse gevolgd en er komen boeiende dingen naar boven!

Ik heb alleen één vraag aan Huertecilla:
Waarom hebben mannen (volgens jou) een gunstiger lichaamsbouw om een paard te berijden?
Heeft dat iets met de stand van het bekken te maken, of meer met kracht? Ben erg benieuwd...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:15

Heeft te maken met de stand van het bekken....