barebackpad en bitloos hoofdstel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisaaaa

barebackpad en bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 17:00

Ik zoek voor mijn welsh van 1.34 een barebackpad. maar ik weet niet waar ik die kan kopen. Je hebt er van onder de 100 euro en zoeen zou ik graag willen. Ook zou ik met een bitloos hoofdstel willen rijden maar weet ook niet waar ik die kan krijgen. en mijn welsh is dus best pittig is het dan wel slim om met een bitloos hoofdstel te rijden of is dat gewoon proberen?

Lisaaaa

Re: barebackpad en bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 10:53

niemand?????

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 11:35

Misschien een goed idee om zelf even de zoekfunctie te gebruiken Knipoog
Overzicht van bitloze hoofdstellen en waar ze te vinden:
viewtopic.php?f=117&t=605940

en voor barebackpad's:
op www.equiplay.nl verkopen ze BBpad's van minder als 100 euro.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:01

Ik weet niet of je er al een hebt gekocht, maar ik heb wel een leuke gevonden incl. Beugels, riemen en singel. op http://www.superhorse.nl/Webshop.htm

De Barebackpad Navajo. voor €89,50.

Persoonlijk vind ik hem nog wat aan de dure kant, dus ik google nog ff door Knipoog

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 19:12

een arebackpad met beugels:S is niet goed Knipoog mj toch bedankt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:50

ik heb al een betere: http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl/ne ... rebackpads

Ik ga voor de onderste: Die heeft geen overbodige zooi. Die is €65,- Dat is toch wel betaalbaar Knipoog Tsja, een BBpad met beugels... Ik snap m ook niet. Die geeft teveel druk. Wel handig als je er in het bos bent afgegleden en er geen bankje/dikke boomstam in de buurt is. Maar niet goed voor z'n ruggetje Tong uitsteken

Mijn paarden kunnen allemaal op commando gaan liggen, dus zo kom ik er weer op mocht ik er in het bos afvallen Tong uitsteken

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:41

PoEmTa_hvj schreef:
Ook zou ik met een bitloos hoofdstel willen rijden maar weet ook niet waar ik die kan krijgen.

En op http://www.bitloos.nl is een overzicht te vinden van alle bitloze hoofdstellen en een link naar waar je ze kan kopen.

PoEmTa_hvj schreef:
en mijn welsh is dus best pittig is het dan wel slim om met een bitloos hoofdstel te rijden of is dat gewoon proberen?

Ik heb ook wel "moeilijke" paarden naar bitloos "omgezet" en het maakt eigenlijk geen verschil, en als er wel verschil is is dat meestal positief. Sommige paarden raken namelijk opgekokt/worden erg pittig/fel DOOR het bit! Tip: Als je bitloos naar buiten gaat is het handig als je je paard een one-rein-stop leert. Zeker als hij snel schikt/ervandoor schiet.

Een side-pull is afaden, daar is het "stuur" en "de rem" niet goed te onderschijden voor het paard. Daarnaast is het ook een vrij onstabiel "hoofdstel". Het paard kan hierdoor vervelende schuurplekken/wondjes aan zijn hoofd oplopen.

Bij een kruislinks systeem moet je opletten dat de ringen waar de "stuurriemen" doorgaan niet te hoog zitten (ivm slechte release). Deze hoofdstellen hebben een aansnoerwerking. Daar moet je wel rekening mee houden. Als je zelf soms een onstabiele hand hebt, of steun zoekt aan de teugel is dit hoofdstel ook af te raden.

Op http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm kun je meer vinden over de inwerking.

Ik heb zelf met meerdere bitloze hoofdstellen gereden (dr. Cook, leren hoofdstel (kin kruislinks) side-pull, hackamore en touwhalster). Ik vind vooral het leren hoofdstel fijn rijden. Ook omdat je er op buitenrit een halster overheen kunt doen zonder dat het irriterend is voor het paard. Daarnaast heb je vrijwel altijd een goede release door de laag ingezette ringen voor de "stuurriemen".

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:44

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:57

Die site ken ik, die BBP is er geloof ik alleen maar in één keur... Toch? (Is verder wel dezelfde Knipoog)

(Tsja, ijdel dak ben wil ik een mooie rode, past bij de rest van de paardenspullen Tong uitsteken)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:59

Ik wou indd ook een rode, maar die hadden ze niet. Heb een blauwe met rood randje gekocht.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:01

Die site die ik gevonden heb heeft hem ook in rood Tong uitsteken dan betaal ik lekker €5 meer voor mijn ijdelheid Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:18

MLoeser schreef:
Sommige paarden raken namelijk opgekokt/worden erg pittig/fel DOOR het bit! Tip: Als je bitloos naar buiten gaat is het handig als je je paard een one-rein-stop leert. Zeker als hij snel schikt/ervandoor schiet.

Wat het eerste betreft: helemaal waar.

Wat het tweede betreft: ben ik het mee oneens.
Hiermee impliceer je dat een bit een rem is, en dat je zonder bit 'een andere rem' nodig hebt. Wanneer je een 'rem' achter de hand wilt hebben, is de ORS misschien een idee, maar dat geldt dan zowel voor met als zonder bit.
Zelf vind ik, als je paard snel schrikt en ervandoor schiet, dat je samen nog niet zover bent om op pad te gaan, met of zonder bit. Maar dat terzijde. Knipoog

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:03

JoviBan schreef:
MLoeser schreef:
Sommige paarden raken namelijk opgekokt/worden erg pittig/fel DOOR het bit! Tip: Als je bitloos naar buiten gaat is het handig als je je paard een one-rein-stop leert. Zeker als hij snel schikt/ervandoor schiet.

Wat het eerste betreft: helemaal waar.

Wat het tweede betreft: ben ik het mee oneens.
Hiermee impliceer je dat een bit een rem is, en dat je zonder bit 'een andere rem' nodig hebt. Wanneer je een 'rem' achter de hand wilt hebben, is de ORS misschien een idee, maar dat geldt dan zowel voor met als zonder bit.
Zelf vind ik, als je paard snel schrikt en ervandoor schiet, dat je samen nog niet zover bent om op pad te gaan, met of zonder bit. Maar dat terzijde. Knipoog

Ik bedoelde meer: Omdat haar paard zo pittig is is de ORS misschien een handig "foefje" om achter de hand te hebben. Tsja, het staat er een beetje knullig.

Daarnaast blijven paarden vluchtdieren en kunnen ze altijd schrikken, hoever je ook in de training bent. Het ene paard is wat gevoeliger voor triggers die een vluchtreactie stimuleren dan het andere paard. Ik bedoelde dus: Wanneer je paard gevoelig is voor dergelijke triggers is het vestandig die extra zekerheid erbij "in te bouwen".

Niet kwaad bedoeld hoor! Soms schrijf ik gewoon iets wat je op meerdere manieren kunt uitleggen Lachen Eigenlijk is bokt dus ook handig om te leren je zinnen fatsoenlijk en helder te formuleren Tong uitsteken

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 15:30

dat halster van monty roberts is dat ook een goed halster om bitloos te rijden? Die lijkt me wel wat Knipoog

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:57

PoEmTa_hvj schreef:
dat halster van monty roberts is dat ook een goed halster om bitloos te rijden? Die lijkt me wel wat Knipoog

Nee, ik heb zelf met zo'n halster gegrondwerkt, en beviel redelijk. Maar zelfs dan schuren die touwtjes al vrij snel over de neus. Bij het rijden komen de hulpen allemaal door als verschuiving en druk op dat touwtje, en dus zal de neus snel kapot schuren. Voor het rijden is het dus een absolute afrader!

Als je graag een hoofdstel wilt waarmee je ook kan grondwerken is een simpel touwhalstertje eigelijk al voldoende. Ik ben zelf niet zo'n fan van die dingen voor het rijden. (Dat zou overigens psychisch kunnen zijn Knipoog. Je bent Engels gewend, en dus wil je een bitloos die op een Engels hoofdstel met bit lijkt. Het heeft niet echt een gegronde reden). Je kan er wel prima mee rijden (weet ik uit ervaring).