Bitloos beleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lennardi

Bitloos beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 15:28

Hoi,

Ik heb een 4 jarige haflinger merrie.
Ze is hartstikke opstandig tegen het bit en luisterd slecht en is daar heel druk voor.
Zelfs een martingaal helpt niet.
Nu is het zo dat als ik haar met halster rij ze ontzettend lief is en ze rustig galopeerd en draaft.
Ook kan ik der heel makkelijk stoppen enz.

Nu vraag ik me af hoe jullie denken over bitloos beleren.
Ik heb nu een bitloos touwhoofdstel aangeschaft en krijg deze maandag of dinsdag binnen.

Ik ben erg benieuwd naar jullie advies.

Groet, Lennardi

Viezeoudesok

Re: Bitloos beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 15:31

Ik heb in mijn boek gelezen dat het erg goed is om zoveel mogenlijk op een natuurlijke manier te doen, ik vind dus dat je ieder paard bitloos moet leren.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 15:38

Laat mijn paard ook bitloos beleren. En hoewel ik zelf nog nooit bitloos heb gereden, krijg ik toch steeds meer afkeer tegen die dingen..
Wil andere paard, merrie van 21 jaar, ook nog eens bitloos voor de wagen zetten! Lachen

Lennardi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 16:58

Ok, bedankt voor jullie reactie.
Ik ga haar bitloos beleren!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 17:02

het is juist erg fijn voor je paard als je haar bitloos beleerd. ze zit nu namelijk net in de tijd dat ze gaan wisselen of ze is al aan het wisselen. en zo'n bit tegen je zere tanden is dan niet erg fijn. als ze dan 5 of 6 is ofzo kan je haar als nog een bit indoen als je dat wilt vanwege wedstrijden ofzo.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 17:06

ik heb m`n hengst ook bitloos beleerd ...en hij doet het super , maken bosritten , poging dressuur en zelfs springen ...m`n shetje is ook bitloos beleerd ..loopt zelfs voor de wagen bitloos , en m`n oude (19 jaar)brombeer ben ik bitloos gaan rijden (al 3 jaar) en hij is er stukke rustiger bij
(zie profiel)

maar kan het niet aan de tanden liggen bij je haflinger ?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 17:10

Ik ga mijn jonge Tinker als ze oud genoeg is ook bitloos inrijden.
De meeste paarden reageren veel beter op een bitloze optoming dan een optoming met een bit,en aan een stalhalster zijn de meeste paarden toch al wel gewent,dus druk op de neus is ze niet onbekend.
Ik rij mijn nu 11 jarige merrie ook bitloos,en ze is veel rustiger als toen ik haar met bit reed.
Het zit vooral tussen de oren van de ruiter dat er een bit nodig is,en het paard moet eerder wennen aan een bit dan aan een optoming zonder een bit.
Hier is ook een topic over iemand die haar paardje bitloos gaat beleren:
viewtopic.php?f=99&t=712801

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 17:49

natuurlijk kun je bitloos beleren Haha! Sterker nog, ik denk dat het groote gedeelte van alle jonge paarden veel beter zonder bit beleerd kunnen worden. Jonge paarden hebben nou eenmaal een gevoelige mond door al dat wisselen waardoor een bit vaak niet echt als prettig word ervaren.

veel succes er mee Haha!

Lennardi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 19:41

bispax schreef:
ik heb m`n hengst ook bitloos beleerd ...en hij doet het super , maken bosritten , poging dressuur en zelfs springen ...m`n shetje is ook bitloos beleerd ..loopt zelfs voor de wagen bitloos , en m`n oude (19 jaar)brombeer ben ik bitloos gaan rijden (al 3 jaar) en hij is er stukke rustiger bij
(zie profiel)

Dat zou kunnen maar daar heb ik geen idee van (schaam)
maar met hart eten heeft ze nergens last van.
Wat heb je voor bitloos hoofdstel leer of touw? ik heb er nu 1 van touw betseld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 20:37

Ik sluit me geheel bij m'n voorgangers aan. Knipoog
Het is beter voor het paard; je spaart de zeer gevoelige mond tijdens de eerste 5 levensjaren gedurende het wisselen.

Wanneer je meer info wilt en/of meerdere bitloze hoofdstellen wilt proberen, kijk dan eens op de site van de NVBP (zie mijn onderschrift). Pling

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:54

Ik ga ook met de rest mee. Tijdens het wisselen zal je paard heel erg blij zijn als er geen bit tegen zn tanden hoeft te tikken. Zeker als je paard er zo goed op reageert.
In de westernwereld is het trouwens heel normaal dat paarden tot hun 6e bitloos worden gereden, met sidepull of bosal meestal. Hopelijk wordt dat in de engelse wereld ook steeds normaler.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 04:58

Lennardi schreef:
bispax schreef:
(zie profiel)

Dat zou kunnen maar daar heb ik geen idee van (schaam)
maar met hart eten heeft ze nergens last van.
Wat heb je voor bitloos hoofdstel leer of touw? ik heb er nu 1 van touw betseld.

ik gebruik diverse bitloos "hoofdstellen"
van een simpel stal halster tot en met een neck-rope
Afbeelding
meer weten kom eens gerust langs op m`n forum

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:42

meld zich ook maar even..

ik heb mijn paard ook bitloos beleerd en mijn vriend heeft een ouwe chagrijnige manegepony die iedereen de box uitsloeg ook bitloos omgeschoold.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:32

ik heb mijn paard ook bitloos ingereden. maar nu we toch iets meer gaan verfijnen wen ik haar alsnog aan het bit. Ik had alles graag bitloos gedaan, maar Shanna accepteerd totaal geen aansnoerwerking van de bitloze hoofdstellen, en een touwhalster gaf teveel verwarring. Zolang ik nog geen goed alternatief heb gevonden gebruik ik voor het gymnastisch rijden een vriendelijk bit.
Ik rij met zachte hand en heb er dan niet zoveel problemen mee. Shanna vind het bit heerlijk zelfs, naja... Maar ik blijf zoeken naar een bitloze oplossing, want dat was toch eigenlijk altijd mijn doel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:41

Misschien een bosal proberen? Dat snoert niet, en de hulpen komen erg goed door Lachen Die van mij reageerde er vanaf de eerste keer al erg goed op, hij begreep de hulpen direct.
(Ik heb dr nog eentje te koop trouwens, een goedkope, uit faillisement, maar wel voor een grote neus)

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 22:32

sandra83 schreef:
Ik had alles graag bitloos gedaan, maar Shanna accepteerd totaal geen aansnoerwerking van de bitloze hoofdstellen, en een touwhalster gaf teveel verwarring. Zolang ik nog geen goed alternatief heb gevonden gebruik ik voor het gymnastisch rijden een vriendelijk bit.
Ik rij met zachte hand en heb er dan niet zoveel problemen mee. Shanna vind het bit heerlijk zelfs, naja... Maar ik blijf zoeken naar een bitloze oplossing, want dat was toch eigenlijk altijd mijn doel.

Als je gymnastisch/drusuurmatig aan de slag wil is een Meroth neusriem echt geweldig. Geen aansnoerende werking en een bladveertje in de neusriem zorgt ervoor dat je zeer fijne hulpen kunt geven. Hij is alleen niet op veel plaatsen te koop. Meer weten? kijk maar ff op onze site of mail ons even Knipoog

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:33

Blueke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 09:31

Wij beleren al onze paarden bitloos en ze reageren vanaf het begin vrij fijngevoelig.
Op hoger niveau training kan een bit soms een extra 'instructie' zijn voor het paard. Zeker bij gangenpaarden hoor ik vaak de kritiek dat men het paard bitloos niet in tölt krijgt omdat de gewenste aanleuning zou ontbreken.
Wij hebben hier echter niks van gemerkt, de paarden lopen zeer ontspannen zonder bit, slaan of schudden nooit met hun hoofd en bieden alle gangen gewoon netjes aan.

Maar goed..ik weet eigenlijk niet beter...Met mijn eerste pony (shetlander) ging ik vaak gewoon met een normaal stalhalster en 2 touwtjes eraan buitenrijden.

Let wel even heel goed op bij de keuze van je bitloos hoofdstel...dat bepaalt namelijk voor een groot gedeelte jouw teugelhulpen. Het ene hoofdstel laat zich precies zo rijden als een hoofdstel met bit, het andere neigt juist weer meer richting western met bit of bosal.

Ook geeft niet elk bit dezelfde 'discriminerende hulpen' . Sommige bitloze hoofdstellen geven bijna dezelfde druk bij links, rechts en halt houden. Erg moeilijk voor het paard om te snappen dus.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:26

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:40

Lennardi schreef:
Hoi,

Ik heb een 4 jarige haflinger merrie.
Ze is hartstikke opstandig tegen het bit en luisterd slecht en is daar heel druk voor.
Zelfs een martingaal helpt niet.
Nu is het zo dat als ik haar met halster rij ze ontzettend lief is en ze rustig galopeerd en draaft.
Ook kan ik der heel makkelijk stoppen enz.

Nu vraag ik me af hoe jullie denken over bitloos beleren.
Ik heb nu een bitloos touwhoofdstel aangeschaft en krijg deze maandag of dinsdag binnen.

Ik ben erg benieuwd naar jullie advies.

Hoe ik denk over bitloos beleren is simpel: het is een goede mogelijkheid. Dat wij bij ons jonge paard een andere keuze hebben gemaakt, betekent alleen maar dat we het bij hem niet als een goede optie zagen en hij accepteert een bitje goed. Geen gedoe met zijn hoofd of wat ook. Maar met een ander bitje dat we probeerden zat hij wel vreselijk druk te doen, dus dat was duidelijk niet zo geschikt voor hem. Wat je kiest hangt dus voor een groot deel af van wat het paard voor een voorkeur heeft en waar hij fijn mee wil leren.
Mijn advies in jouw geval is inderdaad om wel te onderzoeken welke bitloze optoming voor jullie geschikt is, want ze heeft nu een duidelijke weerstand tegen het bit in de mond. Het kan zijn dat ze daar later weer overheen is, maar nu wek je er weerstand mee op en dan leert een paard niet. In een later stadium kun je altijd nog kijken hoe je verder gaat, je maakt nu echt geen keuze voor het leven. Knipoog