Parelli vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chexy

Parelli vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 07:36

Goedemorgen allemaal,

ik heb bij een vriendin op zondag Parelli DVD's gekeken en vond het heelemaal geweldig Haha!

Dus was ik gisteren bij mijn merrie Colinda en omdat er niemand op stal was heb ik de kans gegrepen en heb met haar Parelli geoefend...

Maar... of mijn paard vertrouwd mij of het interesseerd ze niet of ze is anders dan andere paarden of ik kan ze niet goed lezen...

Als ik eerder een keer met de stik met haar iets heb gedaan was ze bang voor het touw dus ben ik begonnen met de lead rope - gewoon over haar licham gooien/laten glijden, eerst een kort stuk en dan langer wordend - in het begin is ze als ik aan haar achterbenen zat nog voorwarts gegaan maar ook niet lang en dan is ze gewoon blijven staan.
Wel ooren naar achter maar meer oplettend dan bang.
Ze heeft dan op gegeven moment haar hoofd naar beneden genomen maar soms dacht ik echt dat het alleen was omdat de grond interessanter was dan ik Knipoog

En met de stick was het ook hellemaal geen probleem.
Ik mocht het touw gewoon van bijde kanten overall laten aankomen - geen interesse... Slapen
Allen als ik naast haar op de grond heb geslaan kwam als reaktie dat ze op zij ging maar ook niet lang en op de tweede kant bleef de kont gewoon staan en alleen met haar voorhand ging ze een stuck op zij...
Voor haar hoofd heen en weer vond ze het minst leuk maar ze is ook blijven staan en heeft in het begin de hoofd naar boven maar naar een tijdje heeft ze hem gewoon op zij gedaan - ook op gegeven moment naar beneden, maar altijd op zij...

Wat moet ik daarvan nu denken?
Was het een success of heb ik het verknald?
Lippen likken heeft ze twee keer gedaan maar da was de hoofd al op de grond en ik was net gestopt met wat ik bezig was...

Graag hoor ik tips en meeningen Bloos
Groetjes,
Cornelia

Achterom

Re: Parelli vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:44

Eerlijk gezegd kan ik niet zo heel veel met je verhaal. Wat is nu precies het probleem? Want zo als ik het lees gaat het eigenlijk heel goed voor een eerste keer...

chexy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 11:25

@Wendy
zo als ik al zij - mijn vraag is of dit een goede reaktie van haar was...
dus heb ik het wel goed gedaan of is het niet echt goed als mijn paard bijna in slaap valt van verveeling Slapen
ik had er misschien bij moeten schrijven dat mijn merrie eigenlijk geen respect voor me heeft dus me - dacht ik - ook niet vertrouwd.
Daarom was ik over haar reaktie verbaasd...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:33

Zoals parelli ook wel zegt 'don't make assumptions'. Waaruit maak je op dat je paard zich verveelt? Is dat jouw menselijke gedachte? Of kan het misschien ook zijn dat je paard zich gewoon ontspant en op deze manier het vertrouwen toont wat ze heeft in jou?

Hoofd laag is een teken van ontspanning maar ook van vertrouwen op jou. Bijvoorbeeld al simpelweg omdat ze de omgeving niet kan overzien als ze het hoofd laag heeft. Zij vertrouwt er op dat moment op dat jij dat wel voor haar doet.

Respect en vertrouwen hoeven niet altijd aan elkaar gelinkt te zijn. Aan het respect ga je werken met de rest van de games.
Maar nogmaals: waarom denk jij dan dat dit paard jou niet respecteert?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:47

Ik denk dat jullie elkaar niet verstaan, en daardoor geen respect. Ik heb een die echt bij alle soorten paarden kan. Voor mij doet ze echter niets als ik het niet paards vraag, ze verstaat het niet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:38

Vertrouwen en respect moeten in balans zijn. Je zegt dat je paard geen respect voor je heeft, dat betekent meestal dat je paard er juist veel vertrouwen in heeft dat jij niets raars doet. Friendly game zal in dat geval vaak goed gaan. Pas bij de volgende games, waar het om respect gaat, zal je wrs. meer problemen gaan krijgen. Bij de friendly game is het belangrijk dat je paard ontspannen is en jou houding als "uit" leest. Als dat redelijk gaat, moet je vooral doorgaan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 20:56

Ik denk dat je dit toch wel als succes kunt bestempelen, helemaal omdat je me vertelde dat je paard erg bang was voor de longeerzweep, en er dan in paniek vandoor schiet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 08:52

het komt op mij ook over dat het paard gewoon erg ontspannen was, maar ik was er natuurlijk niet bij.
Mijn paard heeft ook de neiging te gaan suffen bij parelli oefeningen, dat kan je een beetje ondervangen door iets pittiger de oefeningen van je paard te vragen.

chexy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 11:09

ik denk ik moet dringend nog een DVD sessie doen om meer te leren Knipoog

bij de spelletjes voor respect waren wij nog niet...

Bedankt voor de antwoorden!