.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pasterza

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 09:33

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 16-01-26 16:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Silence

Re: Raar probleem met hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:41

Ik heb sinds deze week de Old Mac`s in huis.
Ik heb ze in de aanbieding gekocht voor €75 per paar.
Eerst had ik ook de Marquis op het oog, maar ik vond de prijs wat hoog.
Eigenlijk dacht ik namelijk dat Silence geen hoefschoenen zou accepteren. (peesbeschermers duurde ook weken voor hij ze accepteerde) en daarom wilde ik om te beginnen goedkope schoenen aanschaffen.
Maar meteen vanaf de eerste keer passen, accepteerde Silence de Old Mac`s.
Ook toen we een stukje gingen stappen, liep hij er zo op weg.
De eerste passen tilde hij zijn voeten nogal hoor op, maar dat komt denk ik meer door het gewicht.
Na een paar passen was het over en liep hij zoals altijd.
Kortom, Silence had er dus meteen vrede mee.
Gisteren heb ik ze voor de tweede keer aan gedaan en nogsteeds gaf het helemaal geen problemen.
Als ik ze aan doe, trekt hij zijn voet ook niet terug of iets, dus ik heb het idee dat hij het zelf wel fijn vind.
Op bijvoorbeeld steentjes, loopt hij echt veel beter als er eerst.
Minder twijfelachtig en hij stapt veel beter door. Voor mij een teken, dat de schoenen toch goed zitten en dat hij ze fijn vind.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 07:04

ik heb ook marquis schoenen en heb het zelfde probleem met sommige paarden,niet allemaal.ik heb helaas nog niet begrepen waarom.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:20

misschien omdat ze druk voelen tegen de ballen van hun voet?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 10:51

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 10:54

Misschien passen ze toch niet optimaal engaan ze ergens schuren of branden.... lijkt me dat ze niet voor niets na een tijdje pas aangeven dat er iets niet lekker zit.

Zitten er niet ergens kale plekjes of korte afgebroken haartjes op de voeten, kroonrand of hoefballen ?Misschien als je ze op dat moment uitdoet voel je ergens een warmteverschil...?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 21:43

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 06:55

maar nu weten we nog steeds niet waarom...
(en ik heb nog steeds marquisjes)

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:26

jodi schreef:
maar nu weten we nog steeds niet waarom...
(en ik heb nog steeds marquisjes)

ik denk dat hij toch iritatie op zijn hoefballen krijgt. moet je zelf maar eens met schoenen lopen die wel lekker zitten, maar bv nett iets te strak op de wreef, in eerste instantie is er niets aan de hand, maar op een gegeven moment gaat het toch iriteren, en word je er gevoelig op.
ik heb hetzelfde gehad met de boa's. deze hoefschoenen zitten keurig, totdat ze een tijdje lopen, dan gaan ze toch schuren op het been net boven de hoef.
met hoefschoenen is het heel erg belangrijk dat je niets hebt dat kan gaan iriteren op de huid, en dan blijven eigenlijk aleen maar de eazyboots over.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:19

mag ik even een vraagje stellen? probeer iets meer te weten te komen over hoefschoenen.Ik wil graag onze jonge ruin in de winter zonder ijzers laten lopen (bak is slecht, we rijden niet veel en hij loopt veel buiten in de natte wei). Maar voor de buitenritjes heeft hij eigenlijk wel iets nodig, en ik dacht aan hoefschoenen. Kunnen jullie me iets meer over verschillende merken vertellen? Welke raden jullie mij aan? Welke zouden het meest geschikt zijn voor een buitenrit van 1 à 2 keer in de week, voor een kwpn'er van 1m80? Hopelijk kunnen jullie me een beetje wijzer maken!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:00

easyboots epic, goed en goedkoop

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 00:53

bedankt, ik ga eens informeren.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:49

Hebben jullie ze wel goed ingereden? D.w.z. langzaam de hoefjes laten wennen aan die schoenen?
De eerste week mag je per dag maar 5 min lopen met die hoefschoenen.
de 2e week 5 minuten erbij en zo oplopen tot je komt op een half uur en dan pas mag je er een half uur bij tellen een week lang.
De ballen van de hoefjes moeten tijd krijgen om eelt aan te maken.
Hoe hebben jullie dat gedaan?
Laatst bijgewerkt door Sandrina op 07-12-07 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:02

getup schreef:
mag ik even een vraagje stellen? probeer iets meer te weten te komen over hoefschoenen.Ik wil graag onze jonge ruin in de winter zonder ijzers laten lopen (bak is slecht, we rijden niet veel en hij loopt veel buiten in de natte wei). Maar voor de buitenritjes heeft hij eigenlijk wel iets nodig, en ik dacht aan hoefschoenen. Kunnen jullie me iets meer over verschillende merken vertellen? Welke raden jullie mij aan? Welke zouden het meest geschikt zijn voor een buitenrit van 1 à 2 keer in de week, voor een kwpn'er van 1m80? Hopelijk kunnen jullie me een beetje wijzer maken!

Het maakt zeker uit of je paard zachte of harde hoeven heeft. Met harde hoeven is het niet noodzakelijk dat je hoefschoenen aandoet/aanmeet. Ligt ook weer aan het type wegen waar je met je paard overheen moet om naar het bos/heide te gaan. Wij hebben hier erg scherpe wegen met steentjes.
Woon je in de buurt van zandstrand dan zou ik ijzers aanraden, het zand blijft schuren in de hoefschoenen of je moet ze uit doen voor je het strand opgaat (lijkt mij erg onhandig)
Ik had hoefschoenen van Smit uit Rijssen, soeciaal aangepast voor elk paard. Een speciale hoefsmid komt ze dan op stal voor je aanmeten met een gipsvorm. Die stuurt ze naar Smit/Rijssen en die stuurt die mallen naar Hongarije waar ze gemaakt worden. (mag niet in Ned. wegens milieuvergunningen)
Je moet dan aan je eigen hoefsmid vertellen dat je hoefschoenen gaat aanmeten dan bekapt hij op een andere wijze. Of je moet het die smid indienst van Smit/Rijssen laten doen.
Ze hebben een ski sluiting en je hoeft niets op te pompen.
www.hoefschoenen.nl
Je moet er rekening mee houden dat het ± 6 tot 8 weken duurt eer je de schoenen thuis hebt, maar dat is dan wel maatwerk i.p.v. confectie (Marquis, Old mac's en Easyboot)
Het is een fractie duurder, maar m.i. doe je er langer mee.
Veel sterkte met je beslissing.

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 07:51

getup schreef:

als je maar twee keer per week een buitenritje maakt, dan zijn de epic's zeker goed genoeg, ikzelf rijd ook met epics, en rijd dan als we ze gebruiken voor een zware wagen (1800kg) in het tweespan, en we doen er ruim duizend km per paar mee! wijzelf moeten dus elk jaar nieuwe vanwege de enorme afstanden en de extreem zware belasting (veel asfalt, een hele zware wagen en nogal driftige paarden) maar voor twee buitenritjes per jaar, kan je er vanuitgaan dat je er vele jaren mee vooruit kan.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 17:26

nog een tevreden Easyboot Epic gebruiker.
Ik gebruik ze alleen als het echt nodig is, soms pas na een paar maand weer. Mijn paardje heeft geen gewenningsproblemen, maar loopt er zo op weg.