Rijden zonder zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rijden zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:21

Ik ben wel eens gewoon op de blote rug van mijn paard gaan zitten, maar dat zit voor geen meter, dat wiebelt zo ontzettend, daar ben ik dan na 2 stappen al van af gesprongen, vind het mega eng, evenwicht is gewoon niet te bewaren.

Scheelt dat per paard?

kusEmma

Re: Rijden zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:29

In stap vind ik het (bij de paarden waar ik zonder zadel op heb gezeten) best lekker zitten. In draf kan ik me goed voorstellen dat je het niet vindt zitten! Maar ik denk dat dat ook verschilt per paard, mijn vz pony gaat zelfs rustiger draven als ik op haar zit zonder zadel Clown . Verder is het denk ik ook echt een kwestie van wennen en vaak doen. Bij mij gaat het blijven zitten iig steeds peter! Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:30

Raar maar waar vind ik als er een vel opligt het vele beter gaat, mischien dat je dat eens kan proberen?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:32

ja het verschilt ontzettend per paard. Vroeger reed ik heel vaak zonder zadel, puur omdat ik te lui was om op te zadelen. Doorzitten ging zonder zadel beter dan met zadel, vind het gewoon erg lekker zitten. Nu heb ik een paard met een hoge schoft en niet veel bespiering op de rug, het zit gewoon echt voor geen meter. Daardoor kan ik niet goed ontspannen en begin ik te stuiteren in de draf. Wat mijn paard weer niet prettig vind. Mijn paard vind het vele maler prettiger met zadel, dus nu rij ik altijd met zadel Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:33

Zo een bontje bedoel je? Ik wil het wel eens lenen van iemand, want weer aanschaffen..., maar dat is wel een verschil?? Ik wiebel er nl na een paar stappen al vanzelf af en hang dan al scheef, vind hij weer eng.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:33

Visconti schreef:
ja het verschilt ontzettend per paard. Vroeger reed ik heel vaak zonder zadel, puur omdat ik te lui was om op te zadelen. Doorzitten ging zonder zadel beter dan met zadel, vind het gewoon erg lekker zitten. Nu heb ik een paard met een hoge schoft en niet veel bespiering op de rug, het zit gewoon echt voor geen meter. Daardoor kan ik niet goed ontspannen en begin ik te stuiteren in de draf. Wat mijn paard weer niet prettig vind. Mijn paard vind het vele maler prettiger met zadel, dus nu rij ik altijd met zadel Tong uitsteken

Ja precies, hoge schoft en weinig bespiering. Jammer, want dat lijkt mij nl ook wel eens fijn gewoon erop springen en wegwezen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:35

Ik vind het op zich wel lekker, het scheelt wel als je je benen ontspannen kunt laten hangen, dan is het ook makkelijker in evenwicht te blijven, ook in draf. Maar dat is per paard anders, een paard met hoge schoft zit niet fijn daar moet je meer naar achteren op de rug gaan zitten wat misschien minder prettig is voor het paard, en een breder paard met een ronde rug zit juist weer wel heel makkelijk.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:35

russel schreef:
Zo een bontje bedoel je? Ik wil het wel eens lenen van iemand, want weer aanschaffen..., maar dat is wel een verschil?? Ik wiebel er nl na een paar stappen al vanzelf af en hang dan al scheef, vind hij weer eng.

is een barebackpad niet iets voor je?

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:37

Je mag van mij wel een keertje komen rijden hoor op Jims!!
Hij zit zonder zadel echt als een stoel!!
Heerlijk!!
Maar als het lekker zit zou ik eens kijken of iemand bij jou op stal misschien een BareBackPad heeft dat is een dik dekje met een singel eraan. Zit ook iets steviger!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:40

Als het de eerste keer zonder zadel was is het normaal dat het wat enger lijkt. Je mist de steun van het zadel.

Een paard met een hoge schoft zit inderdaad vaker minder prettig dan een paard met een lage schoft en een goed bespierd rugje.
Alhoewel ik heb ooit eens een paardje geweten met een hoge schoft dat toch wel goed zat. Hij had een zalige draf en een geweldige galop.
Denk dus dat het ook een beetje aan de gang van het dier ligt.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:41

Ik he laatst gelezen over de verdeling op de rug als je zonder zadel rijdt...Stond in de ROS..hmm lijkt me toch niet erg fijn voor je paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:42

Breghje schreef:
russel schreef:

is een barebackpad niet iets voor je?

Dat heb ik al 2 keer in mijn handen gehad, maar wel weer 85 euro. Als ik dat maar 2 keer doe of zo, is echt zonde van het geld. Nou is hij ook een schommel in stap als je er een zadel op hebt, dus misschien scheelt dat ook?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:43

Was er geen adresje waar je ze kan testen? Dan kun je alsnog beslissen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:48

Ik heb geen idee, dat zal een idee zijn.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:31

Ik heb een draver met een smalle rug en een hoge schoft. In stap zit het nog wel prima, je zit met elke bil aan een kant van zijn ruggegraat zo ongeveer. Clown In draf is het zonder zadel echt niet uit te zitten, ik zit dan te stuiteren en dat vind ik niet fijn en mijn paard al helemaal niet. Hij gooit ook nog is ontzettend hoog op en als ik ga zitten stuiteren gaat hij héél hard draven en dat is niet prettig voor mij, dan lig ik er meteen af. Knipoog
Galop heb ik nog nooit gedaan zonder zadel omdat hij vaak gaat race-draven voordat hij aanspringt in galop, dus dan lig ik er al af voordat we aan het galopperen zijn. Knipoog Galop zal wel lekker zitten zonder zadel denk ik, hij galoppeert heel vlak..

Mijn vriendin heeft een IJslander (brede rug met veel spek Tong uitsteken ) en daarop kun je heerlijk zonder zadel rijden, in stap-draf-galop-tolt-telgang.
Verschilt dus per paard, maar de meeste koudbloeden zitten wel lekker zonder zadel omdat die een wat bredere rug hebben en vaak niet zo hoog opgooien. Alhoewel ik ook iemand ken die ook een smalle draver heeft en die kan wel prima zonder zadel rijden in alle gangen..

Een barebackpad zal trouwens niet veel helpen als je paard niet lekker zit in draf. Dat pad zorgt ervoor dat het voor jou & je paard wat comfortabeler is om zonder zadel te rijden. Je hebt dan alsnog te maken met die hoge schoft & smalle rug..

pmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:35

Als je een goedkoop paard hebt , dan doet het pijn.
je meot denk ik een wat beter paard nemen.
Ik heb zelf heel veel arabieren en dat bevald me goed.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:37

russel schreef:
Ik heb geen idee, dat zal een idee zijn.

Mischien eens een pm sturen naar tinkerloos of iemand anders, heb het hier al voorbij zien komen Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:42

pmeisje schreef:

Wat is dat nou weer voor onzin? Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:42

pmeisje schreef:

Ha, ja die goedkope paarden zijn van plastic en dat doet zeer, ik zal een echte gaan kopen, dan zal het vast lukken.. Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 18:00

Op die dikke tinker van mij zit je als in een luie stoel zonder zadel. Haha!
Heerlijk,in draf en in galop.
Ik heb alleen wel altijd een zadel op,want mocht ze een rare sprong maken,dan lig ik niet ergens in het bos verlaten en alleen...
(ik heb geen rijbak)

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 18:01

Verschilt per paard en per ruiter.. Ligt voor een deel ook aan het evenwicht van de ruiter..

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 18:18

pmeisje schreef:

meiss, je leeft in een droomwereld Ach gut Slapen

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 19:15

pmeisje schreef:

oow, ik lach me echt dood Rolleyes . (voor als je het niet door hebt... dat is dus sarcastisch bedoeld Knipoog )
dit is nu de zoveelste penny die het topic van iemand anders wil verzieken Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door Xnorp op 11-09-07 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 19:16

Dat is nou eenmaal een penny.
Ze heeft veel arabieren,dus ja... Haha!

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 19:20

russel schreef:
Ik ben wel eens gewoon op de blote rug van mijn paard gaan zitten, maar dat zit voor geen meter, dat wiebelt zo ontzettend, daar ben ik dan na 2 stappen al van af gesprongen, vind het mega eng, evenwicht is gewoon niet te bewaren.

Scheelt dat per paard?

okee... maar nu weer on-topic, volgens mij scheelt dat idd per paard. Ja