Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Erg populair hier dus.
Ben iets te veel vol verwachting....
russel schreef:Normaal doe ik buitenrijden, maar mijn paard is sterk, heel sterk en soms gewoon dominant en eigenwijs, dat krijg ik er toch niet uit. Er zijn plekken waar hij mag knallen, maar niet altijd en als ik dan zonder bitje ben, dan weet ik dat ik hem kwijt ben en dat kan behoorlijk gevaarlijk met hem worden,hij kijkt nl nergens naar, ramt gewoon door, desnoods onthoofd hij mij.....
Ik had de neusriem niet echt aan gesnoerd.
als hij iets niet wil, wil hij iets niet. JoviBan schreef:Leuk russel! Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Maak je ook even een foto van je hoofdstel?
Ligging neusriem, manier van rijden, etc.
Dan is het ook allemaal wat zachter en misschien ook wel beter. Voor de druk die ik op de teugels leg, doet hij niet nageven, maar juist zelf harder tegendruk geven door neus helemaal naar voren te duwen. Ik wil niet dat hij leert om ook bij deze methode zich alvast vast te zetten zodat ik geen druk meer kan zetten zonder weer te gaan sjorren. Ik heb daar zo een hekel aan om steeds met mijn paard in verzet te moeten om door te drammen wat IK wil.
maar we zetten door, moet lukken.
Ik heb geprobeerd hem te vergroten, maar dat werd een gedrocht.JoviBan schreef:Dat het paard wat meer respect mag hebben, is dus ook niet door ons lezers te beoordelen. Het paard kan allerlei gegronde aanleidingen hebben om te 'drammen' en niet te reageren op druk. Met name rennen is vluchtgedrag, wat voort kan komen uit ongemak of pijn.
ik bedoel dat problemen er meestal al lang zijn en niets met de optoming te maken hebben. Ik heb juist de ervaring dat er met een bit veel meer te "faken" is dan met bitloos. Dan komen de problemen die er zitten er veel duidelijker uit. Met respect en wijken voor druk bedoel ik dus eigenlijk terug gaan naar de absolute basis. sanne83 schreef:ik bedoel dat problemen er meestal al lang zijn en niets met de optoming te maken hebben. Ik heb juist de ervaring dat er met een bit veel meer te "faken" is dan met bitloos. Dan komen de problemen die er zitten er veel duidelijker uit.