Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
(probeert dit heeeel lief te vragen haha) 

trickywonder schreef:@ Cassidy ik denk dat aaien idd reactie kan geven tot mij achterna lopen. maar wist niet dat je dat mocht doen ik doe dat als ze gekomen is.. maar ja dat doet ze dus niet..

trickywonder schreef:ik weet niet of het hier moet of bij vrijheidsdressuur ofzo..
Maar ik ga er vanuit dat er meer westernruiters zijn die freestyle doen.
Ik heb een erg dominante merrie waarmee ik lessen freestyle heb gevolgd. (op de manier van Monty Roberts)
De eerste paar keer ging ze letterlijk door het lint.
We hadden een gedeelte van de bak afgezet met lint omdat ze niet op afstand te besturen was en je anders zelf de benen uit je lijf liep.. Maar daar sprong ze dus overheen om onder dat malle freestyle gedoe uit te komen. Of ze ging gewoon in een hoek staan of proberen onder de bakrand door wat te grazen. Affijn je werd totaal genegeerd en er was geen samenwerking.
Door zeer consequent en geduldig te blijven lukte het uiteindelijk het van haar te winnen en deed ze wat ze moest doen.
(soms pas na een uur ellende) (zie ook ouder fototopic viewtopic.php?f=130&t=703310&p=21365701&hilit=freestyle+tricky#p21365701)
Tegenwoordig doet ze het eigenlijk wel heel erg goed.
Ik kan de hele bak gebruiken! Ze stapt, draaft, stopt, verandert van richting enz als ik dit met de leadrope aangeef.
Ook volgt ze mij netjes als ze aan de lange leadrope is aangelijnd. Elke stap die ik zet, zet zij ook, sta ik stil staat zij ook meteen stil, draai ik draait zij mee enz.
MAAARRRR nu komt het probleem, 1 ding weigert ze nog perminent...
ze komt niet aan het einde van de sessie naar mij toe...
Ik draai mij om, speel wat met mijn leadrope, wacht geduldig af.
Tricky draait zich in mijn richting en staart mij aan, oortjes naar voren, ze wacht.
Ik heb geleerd dat als ze niet komt je weer opnieuw moet beginnen.
en dus zet ik haar na een tijdje weer aan het werk.
Nog meer draven, van hand veranderen, overgangetjes enz.
Dit doet ze prima!
Vervolgens weer wachten tot ze naar me toe komt, ik draai mij om sta met mn rug naar haar, wacht af...
Tricky draait zich weer in mijn richting en lijkt vol verwachting mee te wachten op wat komen gaat..
Ik ben wel eens een beetje rond gaan wandelen door de bak, rug naar haar gekeerd. Hoopte zo haar interesse te wekken. Maar ze volgt nog niet.
Ook ben ik na een uur freestylen (wat ik dus veel korter van plan was) wel eens de bak uitgegaan. in de hoop dat ze achter me aan zou komen of me later op zou wachten bij het hek. niet dus. ze blijft net zo staan als ze stond, oortjes naar voren en wacht....
Paardje doet eigenlijk wat je vraagt trickywonder: jij staat stil, zij ook.
Voor haar is er duidelijk maar een regel dat zegt dat ze mee mag komen: het leidtouw
Zonder dat je het beseft heb je dat wellicht telkens bevestigd door te wachten tot ze komt, en dan uiteindelijk toch naar haar toe te gaan om haar aan het leidtouw mee te nemen. Zo bevestig je net "nu mag je mee"
Je zal je paardje iets moeten lerenDat als je bv in je handen klapt ze mag komen.
Kan je bv doen door het leidtouw aan haar te binden, op bv 6 meter te staan en dan in je handen klappen. Komt ze naar je toe? beloon met een wortelstukje. doe het opnieuw en opnieuw en laat van de 10keer, een keer het touw achterwege. Lukt dat? Dan laat je het veel sneller achterwegen tot je uiteindelijk geen touw meer nodig hebt maar je handen om mee te klappen
paarden zijn heel gevoelig voor lichaamstaal. Zeker en vast zit er iets in je lichaamstaal dat je paard zegt "blijft staan".
Door met je handeneµ te klappen leert je paard, dat oko al geef je met je lichaam het verkeerde signaal, het toch mag komen en zal het vol vertrouwen naar je toe stappen.
Veel succes!
Als je wel naar haar toekomt dan laat ze het halster omdoen en volgt je aan de leadrope perfect.
Ik begreep dat het heel belangrijk is dat je paard aan het eind naar je toekomt, de join up.
Wat moet ik nu?
Is dit dominant? of onbegrip?
hoe krijg ik de join up goed voor elkaar?

Cassidy schreef:Denk je niet dat de TS er meer aan heeft dat iemand haar wijst op de fout in de lichaamstaal, ipv truukjes te bedenken om het paard toch te leren om naar je toe te komen?