Parelli info gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loezke

Parelli info gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 12:59

Ik heb een vriend van me het boek "Parelli" van Pat Parelli kado gedaan, en ik ben er eigenlijk zelf ook wel heel erg in geinteresseerd geraakt. Ben me er nu dus in aan het verdiepen, maar er blijven steeds meer vragen bij me opkomen.
Bijvoorbeeld hoe jullie het combineren met het andere "werk" wat je met je paard doet.
Of moet je dan alles op de Parelli manier richten?
Ik heb een 4 jarige Pinto merrie, waar ik B/L niveau mee rijd, rij ongeveer 4 keer per week serieus in de bak, en voor de rest gaan we graag het bos in, en maken we soms een klein sprongetje.
Hoe vaak in de week ga je met Parelli aan de gang, of kan je het ook combineren? Bijvoorbeeld voor en na het rijden? Of moet je het echt gescheiden houden, dus de ene dag Parelli, en de andere dag rijden? Het zullen wel een beetje stomme vragen zijn, gezien ik het boek zelf nog niet gelezen heb. Als die vriend van me het uit heeft ben ik aan de beurt Ja
Ik hoop dat jullie mn vraag een beetje snappen, ben erg benieuwd naar de reacties ben oprecht geinteresseerd Ja Het lijkt me een uitdaging om eens wat nieuws te proberen en om op een andere manier met je paard bezig te zijn.

prompter

Re: Parelli info gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:35

Parelli is imo niet iets wat je "erbij" doet, iets als longeren of springen. Ik doe niet "de ene dag Parelli en de andere dag dressuur". Parelli is voor mij de totale omgang met het paard, van het de stal inlopen tot en met de complete training. Alles wat ik van mijn paarden vraag, gaat op de Parelli manier. Ook bij het trainen van mijn harddraver komen Parelli technieken kijken, ook voor de kar kun je belonen en motiveren volgens het Parelli systeem. Het is meer een "way of life" geworden, en - vind ik - prima te combineren met al het andere wat ik doe.

Om er wegwijs in te worden, dus bijvoorbeeld om je level 1 te halen, zou ik wel even de boeg helemaal omgooien en puur volgens het Parelli programma werken, dan maak je de meeste vooruitgang. Als je in level 2 bent aangeland, word je dusdanig handig dat je het kunt gaan combineren met je "normale" activiteiten.

Ik wens je veel plezier op je Parelli-reis Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:49

kom morgen naar de Parelli Event in Lunteren! daar krijg je gelijk een indruk wat je er allemaal mee kan. Kijk maar eens in het topic over de parelli dag wie er allemaal gaan en staat ook ergens het programma viewtopic.php?f=125&t=807025

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:53

Idd, dat idee had ik ook net! Dan krijg je idd gelijk een indruk!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:54

ook een foute over strings en malle meiden, maar goed....Lachen
wordt leuk morgen!

loezke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 16:35

Ok ik begrijp nu dus dat je dan een hele andere manier van benaderen van je paard hebt Ja Maar het dressuur gebeuren zoals ik haar nu dus rijd enzo, gaat dat dan tijdelijk over? Of hoe moet ik dat dan zien? Dan had ik eigenlijk beter meteen toen ze 3 was ermee kunnen beginnen Scheve mond
Want level 1 begint toch met grondwerk, en nog niet met rijden toch?
Ik bedoel heeft ze dan genoeg beweging aan parelli?
Sorry ben hier echt nog een leek in, maar wel heel erg benieuwd naar alles *LOL*
bedankt voor jullie reacties

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:53

Als je Parelli op de voet gaat volgen, zul je er de eerste tijd naast staan. Dat adviseert hij ook. Maar later valt Parelli met gewoon spring- en dressuurwerk te combineren hoor! Je moet alleen niet te hard van stapel willen lopen. En misschien idd je rijstijl aan gaan passen.

Kom naar Lunteren morgen, er gaat een wereld voor je open, en dan zul je zien wat er allemaal mogelijk is en hoe ver je kunt komen.
En de leeftijd van je paard is absoluut geen belemmering, er zijn zelfs mensen geweest die met veel oudere paarden aan Parelli zijn gaan doen.

loezke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 17:21

Ok hartstikke bedankt, ik ben nog een dummy op dit gebied. Ik ga even kijken of ik mn paardrijmaatje (die dus nu dat boek heeft gekregen) morgen gezellig mee wil. Ik hoor er veel positieve verhalen over. Cisco is totaal geen probleempaard ofzo, dat hoeft ook niet het uitgangspunt te zijn las ik, maar ik begrijp dat je de band tussen jou en je paard op een positieve manier kan verbeteren, en dat lijkt me niet verkeerd. Ik ga nu even op die link van hierboven klikken kijken wat er allemaal te doen is morgen.

loezke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 17:38

Yesss ik ben erbij morgen hoor! ben echt kei benieuwd!
bedankt voor de tip, lekker een onverwachts dagje uit!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:50

Idd dat gevoel heb ik ook! Haha!

Met Josiane deed ook Parelli omdat ik niet op haar kon rijden, maar zij was ook geen probleem paard.
Een super intelligent paard die mij heel veel heeft geleerd.
Ook als ik straks wel weer een rijpaard zou hebben dan ga ik zeker weer PNH er bij pakken. Het is gewoon hartstikke leuk!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:26

Ik ga met Promptertje mee, met die aantekening dat je best kunt blijven dressuren, al zal je dan niet zo snel vooruitgang boeken als wanneer je je helemaal op het systeem richt. Je zult merken dat je manier van reageren op je paard vanzelf ook invloed gaat hebben op hoe je rijdt, hoe je je paard motiveert. Je gaat de reacties van je paard beter zien, en daar ga je rekening mee houden. Het is niet zo dat je de ene dag gaat parellien en de andere dag gaat rijden. wel ben ik 1 dag in de week uitsluitend met grondwerk bezig, en ga ik er niet op. Dat zou je een beetje als de parelli dag kunnen zien, maar ook als ik ga rijden houdt ik me aan het systeem.

edit: ik ben dus zelf ook een dressurende parellier, en heb ondanks dat ik "gewoon" ben blijven rijden (dus niet ineens alleen altijd op touwhalster) wel veel vooruitgang met mijn paard geboekt Lachen

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:32

_angela_ schreef:
Ik ga met Promptertje mee, met die aantekening dat je best kunt blijven dressuren, al zal je dan niet zo snel vooruitgang boeken als wanneer je je helemaal op het systeem richt. Je zult merken dat je manier van reageren op je paard vanzelf ook invloed gaat hebben op hoe je rijdt, hoe je je paard motiveert. Je gaat de reacties van je paard beter zien, en daar ga je rekening mee houden. Het is niet zo dat je de ene dag gaat parellien en de andere dag gaat rijden. wel ben ik 1 dag in de week uitsluitend met grondwerk bezig, en ga ik er niet op. Dat zou je een beetje als de parelli dag kunnen zien, maar ook als ik ga rijden houdt ik me aan het systeem.

edit: ik ben dus zelf ook een dressurende parellier, en heb ondanks dat ik "gewoon" ben blijven rijden (dus niet ineens alleen altijd op touwhalster) wel veel vooruitgang met mijn paard geboekt Lachen

En hier nog iemand. Ik vind het belangrijk om mijn paard gegymnastiseerd te houden. Feit is, dat als je (te) lang in Level 1 en 2 blijft hangen, je je paard niet echt dressuurmatig kunt loswerken. Om die reden ben ik "gewoon" blijven rijden, naast Parelli. Gaat bij mij prima, je doet er alleen langer over om door de levels heen te gaan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:37

Level 1 kun je tegenwoordig in drie maanden gemakkelijk afronden. Als ik nu zou beginnen, zou ik die drie maanden ook volledig benutten, ik ben juist langer blijven hangen omdat ik er ook nog andere dingen naast deed. De "andere" dingen doe ik juist nu, zoals lessen van Wim Vonck (en mijn hengst trainen voor de sulky). Maar ja, dat is "achteraf savvy" Knipoog

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:20

promptertje schreef:
Level 1 kun je tegenwoordig in drie maanden gemakkelijk afronden. Als ik nu zou beginnen, zou ik die drie maanden ook volledig benutten, ik ben juist langer blijven hangen omdat ik er ook nog andere dingen naast deed. De "andere" dingen doe ik juist nu, zoals lessen van Wim Vonck (en mijn hengst trainen voor de sulky). Maar ja, dat is "achteraf savvy" Knipoog

Klopt, maar meestal doen mensen er (veel) langer over, juist mensen die beginnen hebben de neiging tot in perfectie in Level 1 te blijven hangen. Of beginnen in eerste instantie zonder pakket of cursus waardoor alles moeizaam en langzaam gaat.
Ik zeg niet dat het goed is om te lang over Level 1 te doen, maar ja...het gebeurt Knipoog

loezke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 12:29

bedankt voor jullie informatie allemaal! Ik ben afgelopen zaterdag ook naar lunteren geweest en ben daar aardig wat wijzer van geworden. Ik vond het erg mooi om te zien, en ik was zeker geinspireerd aan het einde van de dag. Heb nog wat info gevraagd aan de vrouw van Eddy Modde, ze zei inderdaad, als je vooruitgang wilt boeken kun je het best (in level 1) de rest even aan de kant zetten en je alleen met parelli bezig houden. Dit is dan ook mijn besluit, ben erover aan het denken om mn dressuur zadel in te ruilen voor een barefoot nevada, en dan wordt ik straks vanzelf een keer een freestyler/freewheeler Haha! Ga vandaag ook touwhalster e.d. aanschaffen, dan de cursus en dan kan ik echt beginnen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:03

Wow! Dat is wel een omslag zeg Knipoog. Leuk dat je zo enthousiast bent Knipoog.

Ik wil ook graag nog eens de cursus gaan doen, maar een paar dagen van man en kind weg, is nog moeilijk te plannen.

Ik doe eigenlijk alleen de zeven games. Dus alleen grondwerk. Verder ben ik gewoon nog niet gekomen. Ik heb toen ik mijn paardje net had aangeschaft begeleiding gehad van iemand Level 1 had gehaald en ook 'gewone' rijd-instructie gaf. Zij heeft een join-up gedaan en mij de grondbeginselen van Parelli geleerd. Dus de seven games. Mijn paardje heb ik proberen in te rijden op de Parelli-wijze (met touwhalster, leadrope en stick), maar dat eindigde zandhappend. Nu zijn we een aantal jaar verder en ik heb vooral veel gehad (en heb nog steeds) aan de grondbeginselen in omgang met mijn paardje. Alleen het rijden gaat gewoon nogal tradiotioneel (hoewel ik wel de Parelli-beginselen in m'n achterhoofd houd). Dus druk geven, druk opbouwen totdat hij reageert en dan loslaten. Ook belonen dmv rust. Op zich heel logisch allemaal. Ik pak regelmatig de zeven games op.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:11

Nee nee nee CisCootje, niet gelijk je dressuurzadel weg doen Bloos! ! Die ga je nog goed kunnen gebruiken in de rest van het programma. Leuk dat je er zaterdag was Lachen

loezke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 17:18

Maar ik kan de rest van het programma toch ook wel met een barefoot doen? Het is inderdaad een enorme omslag daar ben ik me wel van bewust, maar ik wil er echt voor gaan en dan rijd je toch niet meer (zoals ik dus voorheen wel deed) bijna elke dag een uur in de bak. Mijn bedoeling is het programma te volgen, en voor de rest recreatief bezig te zijn. tegen de tijd dat ik echt goed ben Bloos Haha! (over een jaar of 10) kan ik er nog wel weer een dressuurzadeltje bij kopen toch?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:02

Natuurlijk kan je het programma met een barefoot doen. Knipoog
Leuk zeg, die omslag! OK dan!

Marthe__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 08:55

Woohh.. heb ff alles gelezen:P en ik denk dat ik er ook nog veel van heb geleerd.. dus bedankt!