.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 19:06

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 14-05-22 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Oliebollie

Re: Na een half jaar verzorgen nog niet onder de indruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:09

hmm , das niet echt best.. hoop dat je eruit komt.. en dat ze jou meer als baas gaat zien..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 19:16

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 14-05-22 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:18

Ik begrijp eigenlijk niet dat je een kreupel paard longeerd?
De les trouwens ook uitstellen tot het paard weer goed kan lopen en al helemaal geen join up met een kreupel paard!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 19:32

.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 19:32

.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:06

Iig fijn dat je zelf tot de conclusie bent gekomen dat de Join-Up niet de oplossing is voor jullie probleem.

En je probleem ligt niet bij de omgang met de merrie, maar het feit dat het longeren niet lukt. Hoe longeer jij? Aan de lijn of los? Hebben jullie een longeerkraal tot je beslissing? Kun je je paard sturen zonder lijn (in een afgesloten kraal) en van richting laten veranderen?

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:15

Heej magda
ik ken jou natuurlijk al een tijdje
en ik heb ook een beetje het vermoeden dat garabel je uitprobeert omdat je het toe laat
zou het niet helpen om strenger op te treden elke keer als garabel zich gaat misdragen?
ondanks dat je natuurlijk helemaal weg bent van dat paard is het niet de bedoeling dat je niet streng mag zijn.
want dan krijg je dus inderdaad situaties waarin zij je constant gaat uitproberen.
en juist nu ze kreupel is lijkt me dat alles behalve handig.
nou heel veel succes nog verder ik hoop dat het alsnog gaat lukken.
kus lies

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:25

Grondwerk is een hele goede optie, ken je het boek van Inge Teblick al?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 11:58

.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:08

Normaal gesproken heeft Divoza dat boek wel liggen. Het is een goed en duidelijk boek, als je je wilt verdiepen in grondwerk zou ik het gewoon aanschaffen.

Citaat:
Want hoor veel positieve reacties op dit forum ook dat het een band maakt tussen ruiter en paard.

Dat klopt niet helemaal, het is niet het "aan NH doen" waardoor je een band krijgt met je paard, maar het er zijn voor je paard, dat voortvloeit uit het interesse hebben van wat je paard beweegt. Dat mensen die NH "gaan doen" meestal die interesse hebben, geeft de indruk dat NH "doen" een band oplevert, maar dat is dus eigenlijk niet zo.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 12:14

.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:22

magda_90 schreef:
Moet nog veel leren Bloos sry.

Haha! Haha! De meeste mensen die aan NH doen, zeggen gewoon dat NH doen een band oplevert, hoor. Ik heb zelf niet zo heel veel met "NH", ik ga gewoon om met mijn paarden en kijk rond wat andere mensen voor leuke ideeen daarover hebben. Soms is dat "NH" en soms ook niet Tong uitsteken

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:23

magda_90 schreef:
Zoals lampjerules het ook zegt volgens mij ben ik als ik zo over na denk toch weer te mild. Hmm, alleen tijdens het rijden is dat weer niet zo (?) volgens mij moet ik concequenter zijn als ik er zo over na zijn.
Ik denk dat precies op het goeide moment ik een instructrise heb gevonden.

Het is niet vreemd dat je met rijden wel controle hebt over haar hoor.
simpelweg omdat je dan gewoon meer dingen kan corrigeren met directe hulpen. Aan de hand gaat dat zoiezo wat moeilijker, vind ik tenminste.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:35

Magda, ik ken jou en het desbetreffende paard natuurlijk niet. Wat ik zelf heb geleerd is dat een paard zijn (bege)leider zo moet gaan vertrouwen dat het paard het leiderschap 'overdraagt'. Kan het zijn dat je zelf nog wat onzeker bent in de omgang met dit paard? En dat is echt geen schande, hoor, maar het zou wel verklaren dat het paard zich dominanter opstelt naar jou toe. Kent het paard jou goed inmiddels? Ben je je bewust van je lichaamshouding (is trouwens ook belangrijk bij het longeren). Ben je altijd rustig en consequent (ik bedoel hiermee: duidelijk en eerlijk) in je benadering?

Ik heb zelf een paardje wat enorm sterk en 'eigenwijs' kan zijn bij vreemden. Althans, zo zouden veel mensen met paarden dat noemen, vermoed ik Haha! . Ik ervaar het zelf heel anders namelijk. Mijn paard vertrouwt vreemden niet genoeg om het leiderschap meteen over te geven (en dat kan aan diverse factoren liggen, die ik allemaal kan verklaren als er weer zo'n moment is). Hij is een paard wat heel erg gericht is op 1 persoon en dat ben ik toevallig. Lachen

Ik doe veel grondwerk (freestyling vooral), wandel met hem en ben hem nu aan het inrijden. Als iemand anders op hem zit en ik geef aanwijzingen vanaf de grond, gaat het prima. Zodra ik er op zit en iemand op de grond hem aanwijzingen geeft, wordt het wat lastiger (al ligt het er behoorlijk aan wie me helpt). Heel interessant om te zien wat er dan precies gebeurt, zowel bij mijn paard als bij degene die mij op dat moment helpt. Nu weet ik zeker dat je leiderschap 'verdient' bij paarden, zonder dat je daarvoor heel dominant moet zijn (ben ik namelijk niet, daar hou ik niet van, maar ik ben wel heel rustig, nooit bang en duidelijk naar mijn paard toe).

Als je echt wat meer richting NH wilt, kun je op internet veel kopen, ja. Wij hebben hier in de buurt een ruitersportzaak waar ik met mijn NH en bitloos rijden niet echt uit de voeten kan Haha! .
Lang leve internet! Tong uitsteken

Ik denk dat je lekker veel erover moet gaan lezen, eventueel mensen op zoeken die het ook doen en vergeet niet dat een paard precies weet wie 'ie voor zich heeft. Als jij vol zelfvertrouwen met je paard om kan gaan, krijg je het meestal ook terug, zeker als het paard jou goed kent.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 12:44

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 14-05-22 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:11

Ik zag in je profiel dat je ook nog jong bent. Joh, samen zijn met paarden betekent gewoon heel veel leren over het paard EN over jezelf. Ik leer ook nog elke dag samen met mijn paard en dat is juist heel erg leuk. Lachen
Mensen die zogenaamd niets meer te leren hebben of het allemaal wel weten, tja..... Ik geloof niet dat ze bestaan, hoor. Tong uitsteken

Goed van je dat je een instructrice gezocht hebt. Ik heb er zelf twee en die hebben mij destijds ook geholpen met het grondwerk. Ik wilde niet zelf gaan 'rommelen', maar wilde echt even dat mensen meekeken en me wat konden begeleiden daarin. Ik ben me nu zoveel bewuster van mezelf als ik met mijn paard werk, heb zo ontzettend veel geleerd. Als mijn paard iets niet meteen oppakt, ligt het aan mij. Of ik ben niet duidelijk (in mijn lichaamstaal en -houding) of ik vraag te snel iets of ik zit zelf niet goed in mijn vel of er is iets anders aan de hand. Laatst was het bijvoorbeeld gewoon te warm, nou logisch dat 'ie geen zin had. Had ik zelf ook niet, dus ik ben meteen gestopt, want ik had echt zoiets van 'wat staan we nou moeilijk te doen'. Twee dagen later ging het weer supergoed! Haha!

Mijn paard vindt het heel erg leuk om dingen te leren, hij is erg leergierig, maar dan moet alles ook aardig in harmonie zijn. Zit ik niet goed in mijn vel, dan spiegelt mijn paard zich meteen. Veel mensen lopen dan te klagen dat hun paard zijn best niet doet, maar ik zie dat gewoon heel anders.

Ik heb nu ook geleerd goed naar mezelf te luisteren en gewoon niet zoveel te verwachten als ik zelf moe of gestrest ben. Dan gaan we gewoon lekker wandelen, ook fijn.
Ik heb het idee dat mijn paard hierdoor graag bij me is. We zijn een klef stel tegenwoordig. Lovers

Fijn dat jij zo openstaat voor tips en adviezen. Het is een lange, maar mooie weg met je paard. De moed niet opgeven, ook niet tijdens het rijden. Als je even doorzet, kom je er echt wel. Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 14:13

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 14-05-22 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:20