Grondwerk wordt onbedoeld join up...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fitch

Grondwerk wordt onbedoeld join up...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 21:08

Hoi!

Ik heb sinds een jaar eindelijk weer een verzorgpaard! Om elkaar even te leren kennen bedacht ik dat ik haar in de bak zou laten en kijken wat ze deed en misschien wat grondwerk doen. Ze was niet echt op me gefocust en ging een beetje rollen enzo, wat relaxen. Na een minuutje of tien besloot ik om te kijken hoe ze zou reageren met los longeren. Ik 'dreef' haar zeg maar in een rondje met m'n lichaamstaal en een touw, liet d'r omkeren, naar links en rechts gaan, ging echt hartstikke goed allemaal! Maar, na een minuut of vijf, begon ze te kauwen en likken en wilde ze naar me toe. Niet echt handig dacht ik, nu is het net een join up en dit wilde ik helemaal niet. Daarom liep ik weg om haar weer even wat te laten rollen, maar toen liep ze dus achter me aan en volgde me nogal slaafs overal heen. Dit vind ik best vervelend omdat mijn doel was om wat grondwerk te doen. Weet iemand misschien hoe ik dit op kan lossen en grondwerk met haar kan doen zonder dat ze onderdanig wordt? Aub geen reacties met dat een join up heel slecht is en dat soort dingen, want ik weet dat 't vaak meer kwaad doet dan goed en ik wilde helemaal geen join up doen. Alvast bedankt voor de hulp!

Groetjes,

Fitch.

Cassidy

Re: Grondwerk wordt onbedoeld join up...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:21

Je hoeft je niet te verontschuldigen dat je deze reactie van je paard krijgt, want grondwerk en longeren zonder longeerlijn geven doorgaans dezelfde reacties als een join-up, dat is haast onvermijdelijk. Het verschil tussen de JU en het longeerwerk/grondwerk is de druk waar je je paard aan onderwerpt, en dat maakt het hele verschil. Je hebt haar niet met geweld van je vandaan gejaagd, je hebt haar een beetje laten koetelen, je hebt haar een beetje laten draven, haar gewoon haar gang laten gaan. Als ultiem teken van vertrouwen komt ze daarna uiteindelijk naar je toe en wil het liefst bij je zijn. Dat is geen onderdanigheid, dat is je accepteren als leider, en dat wil je uiteindelijk met grondwerk toch bereiken? De JU geeft hetzelfde resultaat, alleen de weg er naartoe is een beetje anders. Met de JU (volgens MR) is niets mis mee, alleen de context waarin hij zo vaak wordt meegenomen. Een JU kun je in principe al in de box bereiken, door een paard dat zich naar je toedraait en op je af komt lopen...zelfs dat is al een JU.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 01:25

Oké, bedankt! Gelukkig maar, dan. Lachen Ik wist niet dat grondwerk vaak dezelfde reacties geeft als een JU.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:53

fijn antwoord,want ik vind het namelijk zelf ook nogal moeilijk om verschil te zien tussen een join up en grondwerk.
de mijne doet het steevast ook,laat hem altijd "los" longeren,doet alles op commando, en als ik er mee stop volgt hij me kris kras het hele weiland door Knipoog

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:19

Ik denk dat dat juist heel mooi is, wat Cassidy ook al uitlegt Ja

De uitdaging is nu natuurlijk om door middel van jouw aanwijzingen/lichaamstaal te voorkomen dat het paard naar binnen komt. Aangezien ze jou duidelijk als leider accepteert, weet je in ieder geval dat ze jouw aanwijzingen op wilt volgen, en dat is natuurlijk een perfect uitgangspunt Ja

Marthe__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 08:50

Ik heb binnenkort ook een verzorg pony.. en ik vroeg me af hoe ik nou het beste met hem kan beginnen..?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 12:45

Ik denk dat dit ook iets is wat je wilt bereiken toch? Respect van je paard en dat hij je als leider zit. Is niks mis mee. Voor paarden is het juist fijn dat ze een leider hebben, dat geeft ze vertrouwen. Kauwen en likken is een goed teken tijdens je training, en dat ze je volgen is toch helemaal leuk meegenomen.

De Join-up die je bedoelt volgens Monty Roberts, is veel meer gebaseerd op agressie en wordt in een kudde alleen gebruikt als een paard gewoon echt dik de regels overtreden heeft.

De intentie is anders.