Natuurlijk Bekappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDjailo

Natuurlijk Bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 17:46

ik zou graag van jullie de voordelen en de nadelen willen weten die jullie hebben ervaren..

bedankt alvast! Knipoog

beantsje

Re: Natuurlijk Bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:47

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:04

Zoek maar op "gevaren natuurlijk bekappen" Tong uitsteken

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:00

opala schreef:

Moet dat nu Nors opkijken

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:06

Op 'DE' bekende site staan alle voor en nadelen uitgebreid op een rijtje. Heel kort samengevat:

voordelen: gezonder voor het paard
nadelen: soms kan je je paard ergens niet voor gebruiken, maar meestal is dit wel te ondervangen met hoefschoenen in zo'n situatie

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 11:01

arno8 schreef:
Op 'DE' bekende site staan alle voor en nadelen uitgebreid op een rijtje. Heel kort samengevat:

voordelen: gezonder voor het paard
nadelen: soms kan je je paard ergens niet voor gebruiken, maar meestal is dit wel te ondervangen met hoefschoenen in zo'n situatie

Dat is dus heel discutabel, of het gezonder is voor het paard.
ik ben niet per definitie tegen hoor, maar als ergens zo de meningen over verdeeld zijn, moet je het niet als vaststaand feit presenteren.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 11:47

Anouar werd ook altijd natuurlijk bekapt, maar op een gegeven moment ging het niet meer. Het kon niet meer normaal over de harde weg lopen en zelfs zandwegen waren niet fijn voor hem.

Ik heb hem toen toch maar op de ijzers gezet. Wat ook geen succes was. Hij trapte z'n hele benen open.

Nu heb ik hem op Cytecs. Is ook een ijzer, alleen hebben ze een andere vorm en zijn ze kleiner. Hierdoor draagt de zool ook mee, ligt het afwikkelpunt onder het puntje van het hoefbeen (en niet ver ervoor zoals bij gewone ijzers) en groeit de hoef over de ijzers heen (ze hebben dus ook geen lippen)

Anouar loopt nu beter dan zonder ijzers. Hij is ruimer en loopt zekerder.
Bij de endurance hadden we altijd een B voor locomotie (A is goed, B is kan er mee door en C is afgekeurd)
Sinds hij op de ijzers staat hebben we alleen nog maar Atjes gehad.
Zegt imo wel iets

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 11:54

lenneke,kan je wat meer vertellen over cytecs?of een adres?

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 11:57

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 12:54

bedankt

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 13:08

zijn er wel voordelen aan natuurlijk bekappen ?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 09:41

Antheman schreef:
opala schreef:

Moet dat nu Nors opkijken

Ja, want in diezelfde topics tref je ook de reacties aan van de aanhangers van NB .... zoals ik.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:13

meissielief schreef:

Bij mijn paard pakt het zo voordelig uit, dat -zolang ik het lichamelijk aankan- ik NB verkies boven het traditioneel bekappen. In mijn geval geeft dit soort hoefonderhoud verbetering op langere termijn. Mijn paard, welke in de stalperiode in ongunstige omstandigheden verkeert, heeft er het hele jaar door profijt van. Ze loopt niet meer met verkorte passen op de verharde weg, ik ben niet meer bang voor slijtage, de onderlinge afstand tussen haar achterhoeven is niet meer van dien aard dat ik bang ben dat ze elkaar strijken. Kortom ze loopt als een tierelier over wegen en paden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 17:35

meissielief schreef:

Het grootste voordeel van natuurlijk bekappen is dat de eigenaar/verzorger van het paard bewust ergens over nadenkt (of dat in ieder geval probeert Clown )
Ik heb helemaal niets tegen natuurlijk bekappen als zodanig, alleen ben ik van mening dat een goede bekapping niet een labeltje nodig heeft. Er zijn ook genoeg "traditionele" hoefsmeden/hoefverzorgers die een goede bekapping verzorgen en die verschilt niet echt van het werk van een goede natuurlijk bekapper.
Bij natuurlijk bekappen is het de bedoeling dat de eigenaar/verzorger van het paard regelmatig zelf wat van de hoeven afhaalt (vijlen of snijden), dat is op zich ook nog niet zo erg, maar er is een risico dat je het fout doet en dat je te weinig kennis hebt om dat te herkennen en te laten herstellen (voor zover dat al mogelijk is).
Regelmaat in het onderhoud van hoeven is altijd goed, of dat nou door een NB-er gebeurt of door een TB-er, dat maakt niet uit, maar het zijn de NB-ers die daar veel duidelijker op wijzen en mee bezig zijn. Punt is dat de meeste mensen die een gewone smid bij hun paard halen, zelf niet in de tussentijd kijken hoe het gaat met de hoeven, maar braaf een bepaald aantal weken aanhouden of zelfs wachten tot de hoeven een zootje zijn. Als je daarmee vergelijkt is NB natuurlijk beter Clown
Grootste probleem bij natuurlijk bekappen is dat er over het algemeen teveel nadruk wordt gelegd op een bepaald gewenst plaatje en er te weinig ruimte wordt gegeven voor individuele afwijkingen van paarden. Daarbij wordt er veel verantwoordelijkheid bij de eigenaar/verzorger gelegd, die over het algemeen genomen niet bijzonder veel kennis van anatomie van het paard heeft en al helemaal niet van de daarop mogelijke afwijkingen en de gevolgen daarvan.
Wat voor mij ook een groot minpunt is van NB als stroming (niet als techniek) is dat ijzers per definitie worden afgewezen en niet worden gezien als een nuttig hulpmiddel in voorkomende gevallen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:30

Sinds een jaar laat ik mijn jonge paard natuurlijk bekappen door een goede en hele kundige bekapper die zijn opleiding heeft gevolgd in Amerika (AANHCP). Hij komt gemiddeld om de 5 weken zo ongeveer (ligt aan de groei van de hoef). Het bevalt mijn paard en mij heel erg goed. Zijn hoeven zien er goed uit, zijn keihard en hij loopt niet meer 'gevoelig' op de weg. Daarbij vind ik de juiste omgang met paarden heel belangrijk, iets wat ik miste bij mijn vorige twee traditionele hoefsmeden. Natuurlijk zijn dat incidenten, maar heeft er in mijn geval wel toe bijgedragen dat ik 'verder' gaan kijken ben.

Ik vijl hooguit eventueel gebrokkel zelf weg, maar dat is 1x gebeurd tot nu toe, bij extreem droog weer. Ik kom liever zelf niet aan de hoeven van mijn paard wat bekappen betreft. Vandaar de keuze om een prof te laten komen. Voor ons niets anders meer! Lachen

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:16

Waratje schreef:
meissielief schreef:

Het grootste voordeel van natuurlijk bekappen is dat de eigenaar/verzorger van het paard bewust ergens over nadenkt (of dat in ieder geval probeert Clown )
Ik heb helemaal niets tegen natuurlijk bekappen als zodanig, alleen ben ik van mening dat een goede bekapping niet een labeltje nodig heeft. Er zijn ook genoeg "traditionele" hoefsmeden/hoefverzorgers die een goede bekapping verzorgen en die verschilt niet echt van het werk van een goede natuurlijk bekapper.
Bij natuurlijk bekappen is het de bedoeling dat de eigenaar/verzorger van het paard regelmatig zelf wat van de hoeven afhaalt (vijlen of snijden), dat is op zich ook nog niet zo erg, maar er is een risico dat je het fout doet en dat je te weinig kennis hebt om dat te herkennen en te laten herstellen (voor zover dat al mogelijk is).
Regelmaat in het onderhoud van hoeven is altijd goed, of dat nou door een NB-er gebeurt of door een TB-er, dat maakt niet uit, maar het zijn de NB-ers die daar veel duidelijker op wijzen en mee bezig zijn. Punt is dat de meeste mensen die een gewone smid bij hun paard halen, zelf niet in de tussentijd kijken hoe het gaat met de hoeven, maar braaf een bepaald aantal weken aanhouden of zelfs wachten tot de hoeven een zootje zijn. Als je daarmee vergelijkt is NB natuurlijk beter Clown
Grootste probleem bij natuurlijk bekappen is dat er over het algemeen teveel nadruk wordt gelegd op een bepaald gewenst plaatje en er te weinig ruimte wordt gegeven voor individuele afwijkingen van paarden. Daarbij wordt er veel verantwoordelijkheid bij de eigenaar/verzorger gelegd, die over het algemeen genomen niet bijzonder veel kennis van anatomie van het paard heeft en al helemaal niet van de daarop mogelijke afwijkingen en de gevolgen daarvan.
Wat voor mij ook een groot minpunt is van NB als stroming (niet als techniek) is dat ijzers per definitie worden afgewezen en niet worden gezien als een nuttig hulpmiddel in voorkomende gevallen.

Dit heb je prima samengevat OK dan!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:03

Mijn paard word 'normaal' bekapt, wat voor mij inhoud dat er gemiddeld 1x in de 8 weken een hoefsmid bij komt. Deze controleerd meestal alleen, is 2 min bezig ietsjes de vorm mooier te maken, en gaat weer.

We lopen veel over de weg op het moment, dus ze heeft geen gigantisch lange hoeven, maar ze zijn wel heel erg hard. Haar straal raakt de grond als ze loopt, wat ook alleen maar positief is.

Wat dat betreft scheelt het niet zoveel van natuurlijk bekappen, alleen doe ik er zelf niets aan.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:32

Vjestagirl schreef:
Mijn paard word 'normaal' bekapt, wat voor mij inhoud dat er gemiddeld 1x in de 8 weken een hoefsmid bij komt. Deze controleerd meestal alleen, is 2 min bezig ietsjes de vorm mooier te maken, en gaat weer.

We lopen veel over de weg op het moment, dus ze heeft geen gigantisch lange hoeven, maar ze zijn wel heel erg hard. Haar straal raakt de grond als ze loopt, wat ook alleen maar positief is.

Wat dat betreft scheelt het niet zoveel van natuurlijk bekappen, alleen doe ik er zelf niets aan.

Je kunt alleen maar weten of het scheelt of niet wanneer je paard ook een periode natuurlijk bekapt geweest is.

Edit: Ten tijde dat mijn paard traditioneel werd bekapt, was ik ook tevreden, maar nu met NB ben ik megasuper tevreden Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:11

Ten tijde dat mijn paard traditioneel werd bekapt was ik helemaal niet tevreden, maar nu hij natuurlijk wordt bekapt ben ik heel erg tevreden. En ik doe zelfs niets aan de hoeven, dat wordt gedaan. Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:29

Eerlijk is eerlijk ik was ook niet tevreden, maar was in de veronderstelling dat DE hoefsmid verstand van zaken had. Dat heeft ie nog steeds, dus gooi ik het er maar op dat ie te weinig kwam.

ryssenspeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 15:48

zelf doe ik het niet maar mijn zadelmaakster wel...
ze zegt dat als je de hoeven harden wil hebben wel 20 jaar bezig moet zijn dus met andere woorden het duurt ontzettend lang

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:59

Mijn paard word sinds november natuurlijk bekapt. Daarvoor werd hij altijd normaal bekapt (heeft nooit ijzers gehad) . Zijn hoeven sleten snel af toen hij nog normaal werd bekapt en werden steeds slechter. Begon toen na te denken over ijzers maar dat leek me toch helemaal niks, kunstofijzers leek me al beter maar toen kwam ik bij natuurlijk bekappen uit, en dat leek me ideaal. Zijn hoeven leken na november alleen maar slechter te worden, ik snapte er niets van.. Heb nu al een tijdje een andere natuurlijke bekapper en de hoeven van mijn paard zien er nu al veel beter uit. Hij staat weer wat rechterop zijn hoeven en ze zijn ook al stukken harder geworden. Ben nu het lopen over asfalt aan het opbouwen en dat gaat erg goed, de hoeven slijten mooi gelijkmatig af en niet meer scheef, zoals eerst. Wel loopt mijn paard nog gevoelig over kiezelsteentjes, maar dat deed hij ook al toen hij nog normaal bekapt werd, nog erger zelfs, dus ben erg positief over natuurlijk bekappen. Lachen

Zou wel overal goed rondvragen voor je een bekapper gaat opbellen over dat persoon, want ook tussen de NB'ers zitten mensen die er niet veel van kunnen..

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:18

Ik heb te veel ellende gezien van natuurlijk bekappen, en de idiote verhalen van de bekappers zelf.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:11

Uphill schreef:
Ik heb te veel ellende gezien van natuurlijk bekappen, en de idiote verhalen van de bekappers zelf.

Ook bij normaal bekappen hoor je veel idiote verhalen en zitten ook rare hoefsmeden tussen..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 08:14

Ik bekap mijn paarden sinds 3 jaar natuurlijk. Dat doe ik voornamelijk zelf, maar laat 2 keer per jaar mijn "werk" controleren, en als ik een vraag heb, haal ik mijn NB-er er zoiezo bij. In het begin kwam hij om de 8 weken, en dat is afgebouwd naar de 2 keer per jaar die het nu is. Mijn paarden doen het er super op. Ze hebben altijd nette hoeven, nooit scheuren of brokkels (en als ze er al zijn gekomen na een lange rit, dan haal ik ze dezelfde dag nog weg). Mijn paard loopt over alle ondergronden, ook over grove kiezels en puntige stenen. Mijn pony heeft er meer moeite mee. Ze heeft echter (voor mijn NB-tijd) een tijdje een ijzer gehad, en daarmee was de gevoeligheid om die moeilijke ondergrond ook niet weg. Een hoefschoen zou voor haar ideaal zijn, maar aangezien ik bijna niet rijdt, en de paden kan uitzoeken, rij ik haar gewoon niet over paden waarvan ik weet dat ze daar niet lekker loopt. Ik pak dan meestal de berm. Over asfalt loopt ze wel prima hoor, het zijn alleen de grote kiezels die ze niet fijn vindt.

Sinds het NB-en zijn de hoeven van beide paarden veel harder gaan groeien, al heeft dat bij mijn paard wel een goede 1,5 jaar geduurt.

het grootste voordeel van het NB-en vindt ik het zelf bijhouden en daarmee zorgen dat de hoef er altijd netjes bij staat. Wel denk ik dat het als je je paard veel buiten rijdt niet altijd mogelijk is om zonder bescherming te blijven rijden. Meestal zijn hoefschoenen dan een goede optie.