bedankt alvast!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
opala schreef:Zoek maar op "gevaren natuurlijk bekappen"
arno8 schreef:Op 'DE' bekende site staan alle voor en nadelen uitgebreid op een rijtje. Heel kort samengevat:
voordelen: gezonder voor het paard
nadelen: soms kan je je paard ergens niet voor gebruiken, maar meestal is dit wel te ondervangen met hoefschoenen in zo'n situatie
jodi schreef:lenneke,kan je wat meer vertellen over cytecs?of een adres?
Antheman schreef:opala schreef:Zoek maar op "gevaren natuurlijk bekappen"
Moet dat nu
meissielief schreef:zijn er wel voordelen aan natuurlijk bekappen ?
meissielief schreef:zijn er wel voordelen aan natuurlijk bekappen ?
)
Waratje schreef:meissielief schreef:zijn er wel voordelen aan natuurlijk bekappen ?
Het grootste voordeel van natuurlijk bekappen is dat de eigenaar/verzorger van het paard bewust ergens over nadenkt (of dat in ieder geval probeert)
Ik heb helemaal niets tegen natuurlijk bekappen als zodanig, alleen ben ik van mening dat een goede bekapping niet een labeltje nodig heeft. Er zijn ook genoeg "traditionele" hoefsmeden/hoefverzorgers die een goede bekapping verzorgen en die verschilt niet echt van het werk van een goede natuurlijk bekapper.
Bij natuurlijk bekappen is het de bedoeling dat de eigenaar/verzorger van het paard regelmatig zelf wat van de hoeven afhaalt (vijlen of snijden), dat is op zich ook nog niet zo erg, maar er is een risico dat je het fout doet en dat je te weinig kennis hebt om dat te herkennen en te laten herstellen (voor zover dat al mogelijk is).
Regelmaat in het onderhoud van hoeven is altijd goed, of dat nou door een NB-er gebeurt of door een TB-er, dat maakt niet uit, maar het zijn de NB-ers die daar veel duidelijker op wijzen en mee bezig zijn. Punt is dat de meeste mensen die een gewone smid bij hun paard halen, zelf niet in de tussentijd kijken hoe het gaat met de hoeven, maar braaf een bepaald aantal weken aanhouden of zelfs wachten tot de hoeven een zootje zijn. Als je daarmee vergelijkt is NB natuurlijk beter![]()
Grootste probleem bij natuurlijk bekappen is dat er over het algemeen teveel nadruk wordt gelegd op een bepaald gewenst plaatje en er te weinig ruimte wordt gegeven voor individuele afwijkingen van paarden. Daarbij wordt er veel verantwoordelijkheid bij de eigenaar/verzorger gelegd, die over het algemeen genomen niet bijzonder veel kennis van anatomie van het paard heeft en al helemaal niet van de daarop mogelijke afwijkingen en de gevolgen daarvan.
Wat voor mij ook een groot minpunt is van NB als stroming (niet als techniek) is dat ijzers per definitie worden afgewezen en niet worden gezien als een nuttig hulpmiddel in voorkomende gevallen.
Vjestagirl schreef:Mijn paard word 'normaal' bekapt, wat voor mij inhoud dat er gemiddeld 1x in de 8 weken een hoefsmid bij komt. Deze controleerd meestal alleen, is 2 min bezig ietsjes de vorm mooier te maken, en gaat weer.
We lopen veel over de weg op het moment, dus ze heeft geen gigantisch lange hoeven, maar ze zijn wel heel erg hard. Haar straal raakt de grond als ze loopt, wat ook alleen maar positief is.
Wat dat betreft scheelt het niet zoveel van natuurlijk bekappen, alleen doe ik er zelf niets aan.

Uphill schreef:Ik heb te veel ellende gezien van natuurlijk bekappen, en de idiote verhalen van de bekappers zelf.