welke bitloze optoming voor grondwerk ( schouderbinnenwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

welke bitloze optoming voor grondwerk ( schouderbinnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 18:34

Hoi,

Welke bitloze optoming gebruiken jullie voor het aanleren van schouderbinnenwaarts ed ? En als het kan dan ook om mee te rijden.
Ik zoek geen heel scherp inwerkende optoming. Maar wel eentje die niet schuift als je eenzijdig druk uitoefend.
Ik zit te denken over een sidepull, maar vaak hebben die weer een scherp inwerkende neusriem .......
Iemand ervaring met de sidepull van flechtzuegel.de ?
Of anders een kaptoom, maar daar zit ook weer ijzer in de neusriem.

Wie heeft goede ideeen ?

Groetjes,

Maris

Antheman

Re: welke bitloze optoming voor grondwerk ( schouderbinnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:12

De kaptoom gebruik ik hiervoor.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:04

Libby's heeft een sidepull met zachte neusriem. Libby's wordt in ieder geval verkocht door Singlefooter.nl.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 10:08

Antheman schreef:

Hoi,

jij hebt een kaptoom van Lusitana toch ? Bevalt die goed ?

Groetjes,

Maris

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:32

Maris schreef:
Antheman schreef:

Hoi,

jij hebt een kaptoom van Lusitana toch ? Bevalt die goed ?

Groetjes,

Maris

Yep, bevalt goed!

Linnie815

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 07:51

Ik rijd met het glucksrad (zonder de hevelwerking). Ik heb eerst een meroth gehad, dat beviel niet. Het glucksrad voelt voor mij hetzelfde als met bit rijden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 08:32

Linnie815 schreef:
Ik rijd met het glucksrad (zonder de hevelwerking). Ik heb eerst een meroth gehad, dat beviel niet. Het glucksrad voelt voor mij hetzelfde als met bit rijden.

hoi,

Maar die glucksrad is waarschijnlijk niet handig voor grondwerk ??

Groetjes,

Maris

Linnie815

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:49

Ik gebruik het glucksrad niet voor grondwerk. Ik denk dat je hem daarvoor wel kunt gebruiken. Maar of dat fijn werkt weet ik niet. Zelf denk ik dat een kaptoom daarvoor meer mogelijkheden biedt.

Ik heb schouderbinnenwaarts wel aangeleerd op de grond tijdens mijn weekcursus bij Wim Vonck, maar gewoon met een touwhalster. Ik vroeg haar iets met haar hoofd naar binnen, eigenlijk gingen de meeste instructies naar haar schouder en daardoor ging het prima met een touwhalster.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 09:15

Linnie815 schreef:
Ik gebruik het glucksrad niet voor grondwerk. Ik denk dat je hem daarvoor wel kunt gebruiken. Maar of dat fijn werkt weet ik niet. Zelf denk ik dat een kaptoom daarvoor meer mogelijkheden biedt.

Ik heb schouderbinnenwaarts wel aangeleerd op de grond tijdens mijn weekcursus bij Wim Vonck, maar gewoon met een touwhalster. Ik vroeg haar iets met haar hoofd naar binnen, eigenlijk gingen de meeste instructies naar haar schouder en daardoor ging het prima met een touwhalster.

Hoi,

Dus jij bent een "wimmer" ? Schoof het touwhalster niet teveel met het grondwerk ? Daar ben ik namelijk een beetje bang voor. En dat het touwhalster te scherp is .

Groetjes,

Maris

Linnie815

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:41

Ik heb inderdaad les van Wim en ik doe nog centered riding.

Op zich zoals ik het geleerd heb, gebruik je het touwhalster amper. De meeste instructies zijn op de schouder en/of de achterhand gericht. Daardoor schoof of werkte het touwhalster niet scherp in.

Probeer het eens met touwhalster, als je het te scherp vind kun je nog iets anders proberen.

Ik gaf met de hand aanwijzingen op de schouder, daar stond ik ook en met de carrot stick gaf ik aanwijzingen naar de achterhand.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:23

Ik heb een sidepull en oefen er zowel aan de hand als erop schoudenbinnenwaarts en traver. Gaat beide super goed!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:20

ik heb SB gister ook aan het touwhalster geleerd... op de zelfde manier als linnie.
Ik ga denk ik wel op de NH dag in arnhem kijken voor een kaptoom zonder dat ijzer in de neus. iemand zou ze proberen te maken en daar te verkopen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:10

Waarom wil je geen ijzer in de kaptoom? Het gaat er toch om dat je duidelijke hulpen kunt geven?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:26

Een asociatie Waratje.

Zonder strip ijzer is het onmogelijk om de pilaren voor de ogen stabiel en veilig om de neusband te zetten. Dat hoeft maar een dunne strip veerstaal te zijn.

Het is mij ook niet helder waaron vermeend 'naturals' iets tegen ijzer hebben. IJzer is een natuurproduct, wat in principe zo uit de grond komt. Voor leer moet een dier gedood worden en het looiproces in doorgaans zeer milieuonvriendelijk om het over kunststoffen helemaal niet te hebben.

hc

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:54

misschien heb ik dan alleen de verkeerde kaptoom in handen gehad, maar die ik gevoeld heb met ijzer was heel hobbelig (als een fietsketting) en heel hoekig... dat kan imo nooit mooi aansluiten rond de neus

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:20

Er zijn allerlei soorten kaptooms, sommige zijn vreselijk groot/grof en andere juist weer heel fijntjes (= niet per definitie vriendelijker), maar afhankelijk van wat je er mee wilt kan het lonen om wat rond te kijken. Bij de Divoza hadden ze er een keer eentje hangen, daarvan had ik het idee dat als ik dat aan het hoofdje van mijn paard zou hangen, ze accuut met haar neus over de grond zou gaan lopen. Niet van ontspanning, maar van het gewicht. Als je die vergelijkt met bijvoorbeeld die van Paardenbegrijpen is dat een wereld van verschil.
Bedenk eerst eens heel goed wat je precies wilt met een kaptoom en kijk dan aan welke eisen hij moet voldoen, voor je iets kiest dat net niet helemaal geschikt is.
Ik hoop dat er op de NH-dag inderdaad een paar versies aanwezig zullen zijn, zodat je het verschil ook zelf kunt voelen. Zo'n touwhalster-kaptoom lijkt me persoonlijk niet echt handig werken, maar misschien vergis ik me Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:06

Waratje schreef:
Zo'n touwhalster-kaptoom lijkt me persoonlijk niet echt handig werken, maar misschien vergis ik me Knipoog

Die heb ik, maar schuift vreselijk. is NIET geschikt.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:30

Wij trainen op stal met een kaptoom van Bent Branderup. Is wel een dure aanschaf maar het geld zeker waard. Overigens hebben wij hem met zijn 5-en (of 6) gekocht. Hij hangt op stal met een cijferslotje, erg handig! En zo was de aanschaf voor iedereen te doen Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:14

Antheman schreef:
Waratje schreef:
Zo'n touwhalster-kaptoom lijkt me persoonlijk niet echt handig werken, maar misschien vergis ik me Knipoog

Die heb ik, maar schuift vreselijk. is NIET geschikt.

Ik had al zo'n vermoeden, goed om het nu dus zeker te weten Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 18:58

Ipsilonka schreef:
Wij trainen op stal met een kaptoom van Bent Branderup. Is wel een dure aanschaf maar het geld zeker waard. Overigens hebben wij hem met zijn 5-en (of 6) gekocht. Hij hangt op stal met een cijferslotje, erg handig! En zo was de aanschaf voor iedereen te doen Haha!

Er is veel en VEEL meer keuze dan alleen de 'branderup'. Ik weet zo een dozijn verschillende heel prima modellen met een dunne strip flexibel staal ín de leren band.
Ik weet niet wat die van 'branderup' kosten, maar hier in Spanje kun je via de webshop van Alvarez een HEEL erg mooi en functioneel helemaal goed model kopen voor minder dan 90 euro.
Wat trouwens vaak ontbreekt is een stabiliserende 'keel'riem op de juiste plek en die/dat is voor onervaren beleerders wel aan te raden.

https://www.a-alvarez.com/tienda/modelo.php?mod=16503

Voor meer ervaren puristen is dit ideaal.

https://www.a-alvarez.com/tienda/modelo.php?mod=12523

Maar er staan er nog meer op deze site.

Kan je zó vanachter je pc in de hele ec laten afleveren. Succes.

hc

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 08:10

@Hc, ik weet gerust dat er meer zijn, Ts vroeg welke optoming er gebruikt word door mensen, dus vertel ik dat. Dat belerende toontje wat in zowat al jouw berichten naar boven komt, begint me danig de keel uit te hangen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 10:22

Hoi HC,

Hmmm kaptoom ziet er goed uit idd. Alleen kan ik niet goed zien/lezen of er ook zo'n "ketting" doorheen loopt.
Maar er staat ook bij serreta. Serreta en kaptoom zijn weer wat anders toch > serreta werkt "harder" in ?
Die van Branderup is duurder, maar misschien ook van een betere kwaliteit leer, geen idee.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:47

Die van Branderup heeft inderdaad een mooie kwaliteit leer en afwerking.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 15:27

Maris schreef:
Hoi HC,

Hmmm kaptoom ziet er goed uit idd. Alleen kan ik niet goed zien/lezen of er ook zo'n "ketting" doorheen loopt.
Maar er staat ook bij serreta. Serreta en kaptoom zijn weer wat anders toch > serreta werkt "harder" in ?

'Serreta' komt van het spaanse woord voor zaag, kartel, etc. en wordt gebruikt voor én een echte serreta welke een gekarteld profiel op de neusrug heeft en alles wat een stalen inzet heeft.

Kaptoom is een aanduiding voor alles met ogen op de neusriem in plaats van een bit en dat kan met of zonder staal, met of zonder kartels zijn. De meest gebruikte is een uitvoering met de drie pilaren elk en een stalen plaat welke met scharnier aan elkaar zitten en dik gepolsterd om de neus gaan.
De lichte kaptoom zoals Pluvinel die introduceerde is in de jaren zeventig door bv. Solinski geherintroduceerd en Malibaud was lang één van de zeer weinigen die een dergelijk kaptoom maakte.

Hier in Spanje wordt traditioneel HEEL veel met de kaptoom gedaan en is geen enkel versie ooit weggeweest en jonge hengsten worden en werden van oudsher bv. met een zeer licht touwhalter met breeklijn daarin geïntroduceerd.
Een stuk 'fietsketting' als neusriem wordt hier niet gebruikt doch van oudsher wel in de Camargue. Daar s dát een vorm van kaptoom en blijft het ook geïntegreerd in de optoming onder het zadel.
De meest gebruikte kaptoom hier in het zuiden van Spanje is een gepolsterde voorgevomde serreta. Het gekartelde is dan 'weggevallen'.
Het voordeel van een stalen brug is dat het hard is en niet verschuift en dus direct, lineair en nauwkeurig de signalen doorgeeft. Nadeel is dat het wel moet passen! De meeste mensen passen de serreta toe zoals die is, doch de stalen beugel biedt vrij eenvoudig de mogelijkheid tot verbuigen.
De camargue-ketting past zich uiteraard aan doch ten koste van stabiliteit dus exactheid.
De bedoeling is het licht wijken voor druk, nageeflijkheid, te verkrijgen met een minimum aan druk.

Door het opleven de mode in barok, 'academische' rijden etcetera is de belangstelling ook in het NW van europa herleefd. De valkuil is dat het samengaat met een streven naar zachtheid en dat is niet altijd correct.
Zacht is ook onduidelijk en niet lineair.
Een andere valkuil is dat het werken met de kaptoom GEEN andere versie van longeren hoort te zijn maar eerder vergelijkbaar met het grondwerk van PNH.
Vandaar dat een stalen (flexibele) inzet met een goed epasvorm voor het begin effectiever is en later als het paard al weerstandloos op signalen reageert door een leren vervangen kan worden.
Je kan wat de wérking betreft de kaptoom trouwens regelrecht en naadloos vergelijken met een bosal. Het enige verschil is dat de pilaren bovenop of onderop. Om het verschil tussen een stalen en leren neusriem op je netvlies te krijgen kan je de bosal en een touwhalster vergelijken. Nee, dat is allemaal niet hetzelfde, maar maakt de crux van het verschil wellicht helder.

Succes, met de keuze.

hc

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 14:45

hmz...

mijn ervaring is dat wanneer je zelf heel goede controle hebt over je eigen lichaam(shulpen/taal) en de basis goed is, je heel goed schouderbinnenwaarts kunt vragen aan alleen een halstouw, of zelfs helemaal los.

Een bitloze optoming is nét als een bit even scherp als de hand van diegene die ermee werkt. Wanneer je het schouderbinnenwaarts correct uitvoert, komt er helemaal geen druk op het hoofd te staan. Je nodigt slechts het hoofd uit naar binnen, terwijl de werkelijke hulpen gericht worden op schouder en achterhand.
Zodoende kun je dus iedere gewenste optoming gebruiken of weglaten, omdat je toch geen druk wil zetten op dat hoofd Lachen

Groetjes, Lacuna