Hai,
Ik ben benieuwd hoe jullie over hetvolgende denken. Ik heb sinds een klein weekje een pony gekocht. Ze is 2,5 jaar oud en helemaal groen. Ze heeft altijd in de kudde gestaan en reageert erg goed op lichaamstaal. Wel was ze in het begin erg schuw, voor alles. Gewoon omdat ze niets was gewend. Zelfs een aanraking vond ze eng.
Omdat ze wel heel graag wil, maar alleen niet durft (zo heb ik haar geinterpreteerd), dacht ik dat een join up meer goed dan kwaad zou doen. Gewoon tijd geven en niets van haar vragen en alleen maar laten wennen. Ze reageert erg goed op een soort clicker-methode en heeft supersnel door dat als ze rustig en volgzaam is en ontspant, dat ze dan een klikje krijgt en dat ze dus goed bezig is. Vanaf punt nul had ik haar in 5 dagen zover dat ik overal mag aanraken en dat ze voetjes geeft. (ik vrees dat ze dat nog nooit heeft gehoeven)
In het land is ze redelijk opgenomen in de kudde, maar ik mocht haar wel gewoon benaderen. Meelopen ging langzaam, maar wel redelijk. Af en toe had ze een beetje aansporing nodig.
Vandaag kwam de hoefsmid en daar is ze echt harder dan hard aan toe. Omdat ze de eerste dag in het land door de omheining is gejaagd door een paardje dat haar toen nog niet accepteerde, vind ze die plek (waar we dus altijd langs moeten) erg eng. Die geeft nog wat stress. Toen ik haar vandaag uit het land wilde halen om naar het erf en hoefsmid te brengen, wilde ze het laatste stukje ook niet meer lopen. Maar ondertussen is ze er een paar keer braaf langs beweest, en kreeg ik het idee dat ze gewoon staakte uit onwil, ipv echte angst. Dus ik spoorde haar een beetje aan.
Met als gevolg dat ze ineens steigerde, draaide en wegrende. Ik heb haar laten gaan, om geen strijd op de toch al beladen plek aan te gaan qua vasthouden (ging misschien ook niet echt). Want ik trek nooit hard aan het halster, maar wacht liever hoe lang het nodig heeft, zodat ze zonder trekken uiteindelijk wel komt.
Nu ben ik benieuwd hoe ik het in het vervolg aan moet pakken. Zal een join up wel een gewenst effect kunnen hebben? Of moet ik gewoon geduld hebben tot ik een ons weeg? Ik denk echt dat ze me uitprobeerde, en ik wil haar niet laten winnen, althans niet nog een keer.
Ik heb stapje voor stapje geduld als het moet, maar weet ff niet wat nu het handigst is om te doen.