Onwennige schuchtere merrie; angst of uitproberen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kukkie

Onwennige schuchtere merrie; angst of uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 21:57

Hai,

Ik ben benieuwd hoe jullie over hetvolgende denken. Ik heb sinds een klein weekje een pony gekocht. Ze is 2,5 jaar oud en helemaal groen. Ze heeft altijd in de kudde gestaan en reageert erg goed op lichaamstaal. Wel was ze in het begin erg schuw, voor alles. Gewoon omdat ze niets was gewend. Zelfs een aanraking vond ze eng.
Omdat ze wel heel graag wil, maar alleen niet durft (zo heb ik haar geinterpreteerd), dacht ik dat een join up meer goed dan kwaad zou doen. Gewoon tijd geven en niets van haar vragen en alleen maar laten wennen. Ze reageert erg goed op een soort clicker-methode en heeft supersnel door dat als ze rustig en volgzaam is en ontspant, dat ze dan een klikje krijgt en dat ze dus goed bezig is. Vanaf punt nul had ik haar in 5 dagen zover dat ik overal mag aanraken en dat ze voetjes geeft. (ik vrees dat ze dat nog nooit heeft gehoeven)

In het land is ze redelijk opgenomen in de kudde, maar ik mocht haar wel gewoon benaderen. Meelopen ging langzaam, maar wel redelijk. Af en toe had ze een beetje aansporing nodig.

Vandaag kwam de hoefsmid en daar is ze echt harder dan hard aan toe. Omdat ze de eerste dag in het land door de omheining is gejaagd door een paardje dat haar toen nog niet accepteerde, vind ze die plek (waar we dus altijd langs moeten) erg eng. Die geeft nog wat stress. Toen ik haar vandaag uit het land wilde halen om naar het erf en hoefsmid te brengen, wilde ze het laatste stukje ook niet meer lopen. Maar ondertussen is ze er een paar keer braaf langs beweest, en kreeg ik het idee dat ze gewoon staakte uit onwil, ipv echte angst. Dus ik spoorde haar een beetje aan.
Met als gevolg dat ze ineens steigerde, draaide en wegrende. Ik heb haar laten gaan, om geen strijd op de toch al beladen plek aan te gaan qua vasthouden (ging misschien ook niet echt). Want ik trek nooit hard aan het halster, maar wacht liever hoe lang het nodig heeft, zodat ze zonder trekken uiteindelijk wel komt.

Nu ben ik benieuwd hoe ik het in het vervolg aan moet pakken. Zal een join up wel een gewenst effect kunnen hebben? Of moet ik gewoon geduld hebben tot ik een ons weeg? Ik denk echt dat ze me uitprobeerde, en ik wil haar niet laten winnen, althans niet nog een keer.
Ik heb stapje voor stapje geduld als het moet, maar weet ff niet wat nu het handigst is om te doen.

Tanja

Re: Onwennige schuchtere merrie; angst of uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:45

Ik verplaats je topic naar NH, ik denk dat je daar meer gericht antwoord kan verwachten Lachen

OMG-->NH

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 11:15

Ok, dankjewel.

Ik hoop dat er nog wat wijze mensen willen reageren, want ik ga vanavond naar haar toe en ben echt bang om iets verkeerds te doen.

Roxxxxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 11:14

de zin: ik wil haar niet laten winnen,mag in mijn ogen geschrapt worden. Paarden kennen gee winnen of verliezen, in geen enkel opzicht... paarden kennen wel overleven. Als een paard steigert bokt en/of wegvlucht is dat altijd een teken van onprettigheid. hij zag op dat moment geen leider in je. Misschien was je zelf wat nerveus omdat de hoefsmid kwam? en je bij voorbaat niet wist hoe ze daar op zou reageren. Waarschijnlijk voelde ze dat en die plek was al eng dus een goede rden om om te draaien en weg te rennen.

Wat paarden overigens wel doen zijn spelletjes. Als je een paard teveeel zijn zin geeft kan hij jouw leiderschap overnemen.
Dan word hij dus de baas over je. Dit heeft niets te maken met winnen of verliezen, maar weer met overleven. Een paard heeft een leider nodig dat is noodzakelijk om te overleven.

Ga de volgende keer dus vastberaden naar die plek toe met je pony in de hand. loopt rechtop met ritmische passen. vind ie het eng worden geef hem dan vertrouwen en word in de eerste instantie nog niet boos!
je pony is nog erg groen zoals je zelf aangeeft. probeer het op te lossen met kalmte rust en geduld. Mocht je het touw weer moeten loslaten omdat hij wegrent haal hem dan rustig weer op en probeer het opnieuw. Als het weiland erg groot is kun je een stuk afzetten.
Mocht het nou echt niet willen, kun je iemand erbij vragen die hem wat aandrijving geeft bij de flank, maar zorg dat hij daar niet teveel aangeraakt word en al helemaal geen tik geven.

Succes!! geduld is een schone zaak

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 11:23

Een Join Up zou ik niet doen, niet met een dergelijk paard, en al helemaal niet als jij er niet echt heel veel ervaring mee hebt. Ik weet niet of je de sticky over de Join Up, en wat het eigenlijk inhoudt, hebt gelezen, ik zal hem er voor het gemak nog even bijzetten.

viewtopic.php?f=125&t=556025

Je kunt het vertrouwen van je paard op een andere manier winnen. Besteed veel tijd bij haar, borstelen, tutten, al is het maar met een boek in haar paddock zitten. En begin verder ook met grondwerk. Dat kun je doen door bijv. methode Parelli te volgen, of een boek aan te schaffen, zoals deze

viewtopic.php?f=125&t=625206

En ik ga met mijn voorganger mee, je moet het de tijd geven en geduld hebben. De kleine discussies met je paard over het leiderschap, en het paard ervan overtuigen dat op jou kan bouwen, kun je met grondwerk veel beter aanpakken, dan hem een keer op zijn flikker geven door middel van de Join Up, en verder niet weten hoe je met dat paard om moet gaan.

Roxxxxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 11:35

pas op met een join up, zeker niet voor iedereen weggelegd. een join up is geen tovermiddel waardoor je paard zijn hele leven braaf blijft.
k ken zelfs verhalen van paarden die onervaren join uper het leven in de roundpenn erg zuur maakten...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 11:45

En ik heb verhalen gehoord van paarden die na een Join Up stonden te shaken, en waar de verhoudingen paard-eigenaar later nooit meer zo geworden zijn als voorheen....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 19:41

Dit verhaal lijkt me idd meer gaan over de kwestie vertrouwen. Je zegt dat je deze merrie pas een weekje hebt. Dat is nog erg kort. Ik zou ook eerst gewoon veel tijd besteden aan borstelen, bij haar zitten, tutten, zodat ze het fijn gaat vinden om bij je te zijn, zonder van alles te 'moeten'. Join up lijkt me nog helemaal niet aan de orde, als je dat al moet doen.

Mijn jonkie rende destijds ook alle kanten op, omdat hij heel erg moest wennen aan al het nieuwe van zijn nieuwe omgeving en die was wat 'drukker' dan zijn oude weiland en omgeving. Ik heb veel met hem 'getut' en veel bij hem gezeten in het land. Toen rustig grondwerk gedaan, los werken (geen join up!!) en gaan wandelen. Alles stukje bij beetje. Hij werd steeds relaxter, we leerden elkaar goed kennen en inmiddels zijn we een klef stel (hij is wat eenkennig, zit in zijn aard). Clown
Hij accepteert mijn leiderschap volledig en ik kan nu overal met hem naar toe.

Kost heel veel tijd en geduld, dat kan ik je wel vertellen. Maar als je dat investeert in je paard, krijg je het ook terug, hoor. 2,5 is nog zo jong en als zo'n paard nog niets gewend is, kun je niet snel van alles verwachten. Rustig opbouwen, je paard vertrouwen geven in jou. Ze moet het fijn vinden om bij je te zijn en leren dat jij haar leidt. Jij mag dus ook niet bang zijn, zeker zijn van jezelf, ook in je lichaamshouding. Heb je eventueel een ervaren paard in de buurt, die mee kan lopen? Dat kan ook heel goed helpen. Succes!

Roxxxxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:40

Met mijn vorige paard reed ik buiten zonder tuig... alles volgens de parelli methode. nooit een join up gedaan. Het is niks voor mij. knap van monty maar niet voor Roxanne... Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:43

Een join up was en is ook helemaal niets voor mijn paard. Hij is daar veel te gevoelig voor. Ik heb ooit een instructrice gehad die zelf alles had geleerd van Monty destijds in Amerika. Prima, ik vond het allemaal ook erg interessant. Maar ik vond het te 'geweldadig' voor mijn paard en ben na 1 les al gestopt. Ze was vast goed in haar werk, maar het paste niet bij mij en Sam. Lachen

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 20:33

Bedankt voor jullie antwoorden.

Een kleine update: ik ben gewoon weer naar haar toe gegaan, zonder de intentie om haar meteen uit het weiland te willen halen. Dit is overigens ene groot weiland met een grote kudde en het is niet mogelijk om een stuk af te zetten.
Ik heb geprobeerd om haar gewoon te benaderen en te kijken of zij het laatste stukje tussen ons wilde overbruggen. Dat doet ze. Ze reageert ook goed op mijn lichaamstaal en loopt ook mee/achter mij aan. Als ik links, zonder haar aan te raken, wat druk uitoefen met mijn lichaam, loopt ze keurig naar rechts en andersom en achterwaarts ook. En daarna loopt ze ook weer mee. Helemaal goed dus.
Alleen wendt ze zich acuut af als ik een poging doe om haar halster vast te klikken. Dit was vrijdag en zaterdag. Ik heb haar toch vast gekregen, met wat afleiding. En daarna gewoon dezelfde oefeningentjes gedaan.

Vandaag was het alweer veel moeilijker. Ze wilde maar een metertje meelopen, ipv gewoon zo ver als ik van haar vroeg. En ze wilde al helemaal niet meer in de buurt komen als ik het halstertouw vast had. Ze wendt zich af, hinnikt naar haar harembeheerder en vriendin en die komen haar vervolgens tegemoet, om haar te 'redden' van mij. Ze laten mij dan ook niet meer bij haar.
Een beetje vooruitgang dus, en zonder reden ineens de volgende dag weer absoluut geen trek om bij me te zijn.
Ik wil erg graag met haar aan de gang met wat grondwerk om te band te verstevigen en haar te laten merken dat bij mij zijn leuk en interessant is. Maar voor mijn gevoel kom ik daar niet eens toe als ik haar niet te pakken krijg in het land.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:16

Ik kan je alleen maar zeggen, doe nog even helemaal geen grondwerk met je merrie. Zorg eerst dat ze je helemaal gaat vertrouwen in het land, dat ze graag naar je toe komt en dat ze gaat leren dat het fijn is als jij komt en bij haar bent. Nog niet gaan 'werken'.
Je hebt haar nog maar net, toch? Ze moet nog wennen, ze kent jou nog niet, jij haar ook niet. Ik heb het idee dat je te snel al van alles wilt. En bij het ene paard kan dat en bij het andere paard zul je wat meer geduld moeten hebben. Zeker als ze haar niet kan 'vangen'.

Mijn paard wilde toen ik hem net had, niet eens uit de kudde weg. Die staakte gewoon, wilde geen pas meer verzetten. Ik heb de eerste 3 maanden eerst een vertrouwen tussen ons opgebouwd. Door heel veel naar hem toe te gaan, elkaar te leren kennen, bij hem in het land te zitten, aanrakingsoefeningen, wat tutten (borstelen/wandelen door de weilanden toen hij eenmaal wel mee wilde) en verder nog helemaal niets. Grondwerk ging ik pas doen, toen ik hem rustig uit het land kon halen, toen hij me uit zichzelf kwam begroeten. Alles heel rustig aan.
Nu herken je zijn gedrag niet meer terug met destijds, zo'n lief, sociaal paard als het geworden is en we zijn helemaal op elkaar gericht. Lachen
Hij bleek een eenkennig paard te zijn, richt zich graag op 1 persoon. Dat kan, het is zijn karakter, dus ik snap dat hij tijd nodig had en dat heb ik hem gegeven. Misschien is jouw merrie ook zo eentje.

Maar ik het kost je heel veel tijd en geduld, hoor. Maar dan krijg je ook iets heel moois terug, dus ik zou gewoon heel rustig aan doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:59

Op het moment dat ze zich afwendt als je het halstertouw vast wilt klikken mag je gerust een beetje smokkelen hoor. Snoepje mee, of papiertje/plastic zakje in je hand/jaszak en daarmee geluid maken alsof je daar wat lekkers hebt zitten. Wedden dat ze haar hoofd weer naar je toedraait!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 15:59

Ah, dankjulliewel alweer...

Smokkelen he.. ik dacht dat ik dat beter niet kon doen, maar heb het intussen al een keer geprobeerd. Helaas ruikt de rest het ook en dan sta ik met 5 paarden om me heen, die heel graag aandacht willen en kusjes geven. Dan kan ik ook weer naar haar fluiten, haha.
Nouja, het kan dus nog goedkomen? Ik dacht echt dat ik het bij haar had verbruid, omdat ze zich nu ook echt afwendt. Terwijl er niets engs of naars of vervelends is gebeurd. Vandaar dat ik haar zo graag wel wil meenemen uit het land, om haar een beetje te poetsen en te voeren (kan niet in het land vanwege de anderen). Ik dacht daar beter een band op te kunnen bouwen dan in het land, met al die minaars en vriendinnengroejes van haar erbij.
Oja, ze is ook nog eens erg hengstig. Hopelijk ligt haar afwijzing ook een beetje in die hoek.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 16:06

Rommelen met papiertje of met snoep moet je dan natuurlijk wel op een manier doen dat de rest er geen erg in heeft. Gewoon een beetje handiger worden...
En na verloop van tijd heb je ook dat papiertje niet meer nodig.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 21:45

Fijn dat jullie hebben gereageerd met adviezen. Ik ben wel het een en ander gewend met jonge paarden, NH en beleren. Maar dit niveau heb ik gewoon nog niet eerder meegemaakt. Ik 'ken' paarden pas vanaf een stapje 'verder'. Of het waren jonge, veel te brutale hengsten. Das toch wat anders dan een groen merrietje.

Maargoed, het gaat de goede kant op. Ze is niet meer hengstig (heeft er misschien ook iets mee te maken gehad) en ik ben nu twee avonden achter elkaar ruim een half uur in het weiland geweest. Wel gesmokkeld met snoepjes en weer de klikgeluiden als ze weer een stapje mijn richting op doet of ontspant en me mijn gang laat gaan. Ik kan haar nu wat langer op haar voorhoofd aaien, voorzichtig op haar hals aaien, ze blijft bij me en zelfs als ze wordt weggejaagd door een andere kaper op de kust, houdt ze me in het oog. Als ik dan een stuk verderop ga staan en ik wenk haar met mijn lichaam, komt ze via die omweg weer naar me toe.
Ik heb vandaag ook een paar keer het halstertouw vastgeklikt, even bewogen en weer losgeklikt. Was ook prima. En zodra ik de wei uitloop, volgt ze me tot de uitgang. Daarna kijkt ze me nog na. De aandacht bevalt dus in elk geval beter... pff opluchting.

@Cassidy: het boek van Inge is al in bestelling, daar had ik mijn zinnen al op gezet. En de sticky over join-ups kende ik al. Misschien mag ik je in de toekomst eens om advies vragen als ik wat grondwerk met haar kan doen? Je woont volgens mij vlakbij..

Kukkie