Visconti schreef:@Vippie: Ik denk dat je me een beetje verkeerd begrijpt. Ik ben echt niet anti boomloos. Ik ben alleen van mening dat de barefoot niet geschikt is voor endurance omdat de druk verdeling daar minder is.
Maar dat is dus niet zo. Als je dr juiste pad gebruikt en zelf correct zit is de drukverdeling zelfs natuurlijker dan bij een boomzadel.
Visconti schreef:Het feit dat de Torsion ontwikkeld is door een endurance ruiter wil nog niet zeggen dat het daar ook geschikt voor is, wat voor extra kennis zou iemand opdoen op het gebied van zadels als hij endurance rijd?
Enduranceruiters zijn zeeeeeerr zuinig op hun paarden en meneer (die zelf menig 160er heeft gereden) ontwikkelt zo'n zadel dus niet voor niks lijkt me. Geloof me een enduranceruiter heeft heel wat meer kennis van zijn paard dan menig dressuurruiter.
Visconti schreef:En het feit dat jij een slecht passend boomzadel op je paard had liggen wil nog niet zeggen dat daardoor boomzadels meteen slecht zijn en dat paarden standaard drukplekken krijgen van een boomzadel.
Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan hebt gehaald? Ik heb helemaal geen slechtpassend zadel op mijn paard gehad voor de endurance (okeej de podium wel maar die was ook heel snel weer weg). Had een zeer goed passende Kieffer op knollebol liggen voor jouw info. Ben alleen op boomloos overgestapt door slecht passende westernzadels en die beviel zo goed en Tjo liep er zo lekker mee dat ik er 1x een endurance heb gereden. Dat beviel super en heb daarna een cheyenne aangeschaft omdat dit model er beter geschikt voor was. Ik heb nog geen seconde spijt gehad.
Mij hoor je niet zeggen dat boomzadels slecht zijn en dat paarden er standaard drukplekken van krijgen, dat maak je er zelf van. Ik spreek puur van mijn eigen situatie. Helaas beweren boomrijders wel het omgekeerde. Snap niet waarom er zo'n strijd moet zijn tussen boom/boomloos, met bit/biloos, met ijzers/ijzerloos enz enz.. laat iedereen lekker zelf weten wat hij fijn vind. Maar kraak niet bij voorbaaat dingen af waar je zelf geen ervaring mee hebt en je info van hebt van horen zeggen.
Visconti schreef:Het belangrijkste bij een zadel is, is dat het het paard en de ruiter past en dat het geschikt is voor het gebruikersdoel. Als je persé boomloos endurance wilt gaan rijden kun je imo beter voor een zadel kiezen die daar beter geschikt voor is. (bv de Trekker dressage endurance)
Ik blijf van mening dat iedereen een zadel moet kiezen wat bij zijn paard, hemzelf en zijn gebruiksdoel past. Zonder een zadel aan te prijzen van welk merk dan ook.
Silence ik rij met de cheyenne endurance en met mn arizona western. Beide tot volle tevredenheid.