hoe ver gaan naturals in het natuurlijk houden van paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

hoe ver gaan naturals in het natuurlijk houden van paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 22:23

Lees even verder dan de titel, kon niks beters verzinnen. Gister op weg naar stal schoot mij ineens een gedachte door mijn hoofd...
Stel je houdt je paard zo natuurlijk mogelijk (geen ijzers, buiten, geen krachtvoer, etc) maar dan krijgt je paard wat, en moet ie naar de kliniek, waar hij uiteraard in een stal komt te staan. Of hij heeft iets aan zijn hoef waardoor hij noodgedwongen op een ijzer moet (bijvoorbeeld om een kneuzing te ontlasten)...
Mijn 1e ingeving is: Geen probleem.
Maar hoe denken naturals (blijf een hekel aan die term houden, maarja) daarover? Ga je op zoek naar een kliniek waar hij buiten kan? Ga je stad en land afzoeken naar een andere oplossing? Of ga je gewoon op het oordeel van je smid/DA af?

sanne83

Re: hoe ver gaan naturals in het natuurlijk houden van paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:51

paard heeft net 4 weken 24/7 op stal gestaan in de kliniek, dus ja Knipoog Ik vind het vreselijk, maar soms moet het. Je krijgt een heel ander paard in zo'n omgeving.
IJzer is in de meeste gevallen niet nodig, fixatie is meestal iets wat je niet wil voor herstel. Bij bijv. een hoefbeen breuk heb je juist fixatie nodig, dus dan wel.
Natuurlijk staat bij mij voor zo veel mogelijk ingesteld op het paard; psychisch en lichamelijk. Zo gezond mogelijk dus eigenlijk.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:09

Persoonlijk zoek ik altijd naar de oplossing die het meest aansluit bij de behoeftes van mijn paard. Afgelopen maand betekende dat voor hem s'nachts op stal. Niet om iets drastisch medisch, maar simpelweg omdat zijn vriendinnetje weg is, en hij anders snachts alleen moest staan. Ik weet zeker dat hij het fijner vind om nu binnen te staan tussen de paarden, dan alleen buiten. Dat hij daardoor is gaan hoesten, neem ik op de koop toe. Al ben ik o zo blij dat zijn nieuwe weidemaatje deze week aankomt en hij gewoon weer dag en nacht buiten kan blijven.

Soms gebeuren er nou eenmaal dingen die niet perfect zijn. Die niet passen in het plaatje van hoe ik mijn paard graag zou willen houden. Zelfs in de meest perfecte situatie die ik op dit moment voor hem creeëren kan, is het nog niet 'perfect'. Ik mis de uitgestrekte vlaktes. De kilometers landschap voor hem in een stabiele kudde.
Maar we wonen in Nederland, aanzienelijk vele male meer dichtbevolkt dan wat handig zou zijn voor het natuurlijk paarden houden.
Zoals wat ik verwacht wat elke 'normal' ook doet, kijk ik elke dag naar mijn paard, en vraag me af wat er in mijn (financieel) vermogen zit om hem gelukkig te laten zijn. De dierenarts staat hier snel op de stoep als ik twijfel over zijn gezondheid, net als een second opinion van een ander type arts. Er zijn tenslotte meerdere wegen die naar Rome leiden.
Voor mij dus wel een stal, of ijzers, als blijkt dat het ten gunste komt van mijn paard.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:10

Ik zou als het nodig is mijn paard wel in een kliniek zetten, maar zou er wel op aandringen of mijn paard daar ook naar buiten zou kunnen (in DL kan dat eerder als in NL), of dat ik er zelf veel mee mag buiten lopen. Een ijzer?? als het moet, moet het, maar dan gaat ie er wel zo snel mogelijk onderuit, en alleen als ook mijn NB-er aangeeft dat het niet anders kan (dus bijv. dmv plakijzers/ hoefschoenen/ vettec e.d).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:13

Isis_Ywen schreef:
Ik weet zeker dat hij het fijner vind om nu binnen te staan tussen de paarden, dan alleen buiten. Dat hij daardoor is gaan hoesten, neem ik op de koop toe.

Dan lijkt het me niet echt ten gunste van je paard.... gezondheid gaat voor alles, en ik zie toch echt liever een eenzaam paard in de nacht, als een hoestend paard op stal... Bloos

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:21

Ik ga zover als nodig is.
Moet mijn paard naar een kliniek waar ze op stal moet,dan moet ze op stal.
Moet ze een (tijdelijk) ijzer onder vanwege een of andere kwaal,dan moet dat maar.
(nadat ik zeker weet dat er geen andere oplossing is dan een ijzer)
Moet ze een deken op omdat ze verkouden is,dan doe ik dat.
Moet ik haar scheren wegens luis,huidprobleem of andere aandoening die scheren noodzakelijk maakt dan doe ik dat.
Moet mijn paard op stal vanwege een blessure,dan moet dat maar...,al ben ik van mening dat voor een weidepaard op stal staan belastender kan zijn voor de benen of waar de blessure dan ook zit dan voor een stal paard.
Weidepaarden die nooit op stal staan gaan de hele dag draaien en willen naar uiten,terwijl stal paarden het gewent zijn op stal te staan.
Daarom zou ik waarschijnlijk ervoor kiezen om mijn paard toch weidegang te geven,ook als de DA stalrust voorschrijft.
Maar ik doe voor mijn paard wat nodig is,en hou haar dus niet KOSTE WAT KOST natuurlijk.
Gezondheid en welzijn van het paard gaat boven alles.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:39

_angela_ schreef:
Isis_Ywen schreef:
Ik weet zeker dat hij het fijner vind om nu binnen te staan tussen de paarden, dan alleen buiten. Dat hij daardoor is gaan hoesten, neem ik op de koop toe.

Dan lijkt het me niet echt ten gunste van je paard.... gezondheid gaat voor alles, en ik zie toch echt liever een eenzaam paard in de nacht, als een hoestend paard op stal... Bloos

Ligt aan de hoest Clown . En deze hoest prevereer ik boven geestelijke stress die hem uiteindelijk lichamelijk ook de das om zal doen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:09

_angela_ schreef:
Isis_Ywen schreef:

dat ligt echt heel erg aan het paard Knipoog mijn paard heeft 4 weken in een kliniek gestaan doordat ze in de aparte stal stond van een loopstal. Ze kon zien, ruiken, aanraken, maar is toch over de staldeur gesprongen omdat het voor haar niet genoeg was Clown t'is niet zo'n goede springer helaas Huilen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:12

Tinkerloos schreef:
Moet mijn paard op stal vanwege een blessure,dan moet dat maar...,al ben ik van mening dat voor een weidepaard op stal staan belastender kan zijn voor de benen of waar de blessure dan ook zit dan voor een stal paard.
Weidepaarden die nooit op stal staan gaan de hele dag draaien en willen naar uiten,terwijl stal paarden het gewent zijn op stal te staan.
Daarom zou ik waarschijnlijk ervoor kiezen om mijn paard toch weidegang te geven,ook als de DA stalrust voorschrijft.

het ligt eraan voor hoelang, ze berusten zich er wel in, vreselijk om te zien trouwens.
Je moet bij alles navragen aan de DA of stalrust echt nodig is, er zijn vaak andere oplossingen (zoals een klein stukje wei afzetten..) maar ze zeggen eigenlijk gewoon standaard stalrust.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 16:38

hmmz, mijn shet moest na een schouderblessure juist onbelaste beweging, dus: De wei op en daar laten staan, zodat ze zelf kon bepalen hoe of wat

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:01

dan heb je het over spieren. Bij bijv een verwonding zullen ze zeggen: stalrust. Je moet dan expliciet vragen of een klein stukje weiland ook ok is. Het ligt natuurlijk ook aan de dierenarts Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:56

Ik zou kijken wat mijn paard het fijnst zou vinden. Ijzers oké, als het niet anders zou kunnen.. Liever hoefschoenen, maar van ijzers zou mn paard ook niet ongelukkig worden, dus dat zou ik dan (tijdelijk) geen probleem vinden.
Op stal, nee, nooit meer.. Als mijn paard op stal staat dan gaat hij zich opfokken, en steeds tegen de staldeur stampen, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Voor een dag zou nog kunnen, maar geen week lang. Gelukkig is hij thuis in zn uitloopstal altijd heel rustig, stapt alleen rustig wat rond, dus bij een blessure zou ik hem gewoon laten buitenlopen, ook al vind de dierenarts stalrust beter.
Als ik een ander paard zou hebben, dat stalrust niet erg zou vinden, dan zou dat voor mij ook geen probleem zijn.