gevoelig op kiezels met ijzers: natuurlijk bekappen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sylviel

gevoelig op kiezels met ijzers: natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 11:04

Mijn arabier heeft altijd al gevoelig gelopen op kiezels, maar vermits we er in bos niet veel tegen komen...
Nu heb ik juist een driedaagse achter de rug en veel kiezelpaden tegengekomen natuurlijk.. Het werd precies erger en de laatste dag liep ze zelfs raar op betonbaan.
Ze heeft vooraan ijzers en kvind het raar dat ze dan gevoelig loopt.
Haar benen voelen niet warm aan en hoeven ook niet.
Kben al een tijd aant denken om ze natuurlijk te laten bekappen.
Zou dit een oplossing zijn en ev hoefschoenen?
Iemand ervaring mee?

Needje

Re: gevoelig op kiezels met ijzers: natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:10

Als er ijzers onder zitten kunnen de kiezels alsnog wel de zool raken. Ik denk dat die gewoon gevoelig is.
Ik denk dus niet dat het beter wordt dmv natuurlijk bekappen.
Je zou evt. met een zooltje ertussen kunnen proberen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:13

Tsja, ze kan natuurlijk gewoon gevoelige voeten hebben. Hoefschoenen zouden dan best een hele goede oplossing kunnen zijn.
Je zegt dat ze altijd al gevoelig heeft gelopen op kiezels. Deed ze dat als jong paard wat nog niet onder het zadel was ook al?

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 11:14

bedankt voor je reactie.
het rare is dat mijn vorig paard dit ook had en beiden hebben ze ongelofelijke platvoeten.
Kan dat er iets mee te maken hebben?

Mijn hoefsmid wimpelt mijn vraag gewoon weg

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 11:15

Ik heb ze gekocht toen ze 5 was en kheb ze nu ong 2 jaar.
Toen ik ze kocht stond ze vierkant, ik heb haar achterste ijzers eraf gehaald.
Dus kheb geen idee hoe ze vroeger liep en ze is door haar vorige eigenaars mishandeld, dus daar ga ik het niet aan vragen...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:17

Had je bij je vorige paard dezelfde smid?
Dan zou ik denk ik eerst beginnen met van smid veranderen. Bloos
Bij ons op stal komt ook een smid die platvoeten creeert. Vreselijk! Die komt niet aan mijn paard, hoe aardig hij ook is.
Ook apart dat hij je niet wilt helpen met je vragen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:19

Idd, eerst maar eens op zoek naar een andere smid.

Om op je vraag terug te komen... of natuurlijk bekappen zal helpen tegen deze gevoeligheid kun je niet zomaar zeggen. Maar zonder ijzers en dan rijden met hoefschoenen, in combinatie met een goede smid en regelmatig bekappen, lijkt me zeker een optie.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 11:19

Nee, kheb andere smid.
Hij probeert ze wel goed te zetten en platvoeten weg te krijgen, maar kan niet echt een antwoord geven op mijn vraag ivm kiezels....

kwil er vlug iets aan doen voor het erger wordt..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:20

Voordeel van hoefschoenen is dat die de zool ook beschermen.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 11:22

kheb wel gehoord dat door natuurlijk bekappen ze in het begin ook gevoelig kan lopen, dat dit tijd nodig heeft..
en van hoefschoenen zijn de meningen verdeeld..
ik rij met haar een snel tempo en wilde endurance starten, maar kmoet er dan zeker van zijn dat ik onderweg die schoenen niet kwijt raak...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:28

Voor natuurlijk bekappen moet je ongeveer een jaar uittrekken. De nagelgaten moeten eruit, de hoef moet langzaam wennen aan het lopen op het harde zonder ijzers, en dat bouw je langzaam op. Dus als je wedstrijden rijd en die wilt blijven rijden, zou ik je inderdaad hoefschoenen aanraden, en dan buiten het seizoen beginnen ze af en toe af te laten en zo opbouwen eventueel. Een lijst van goede gecertificeerde natuurlijk bekappers kan je vinden op paardnatuurlijk.nl, dan kan je meteen zien welke bij jou in de buurt komt. Uiteraard zijn over hoefschoenen en natuurlijk bekappen de meningen verdeeld, dat is altijd zo en zal altijd blijven, de een heeft goede ervaringen de ander mindere, en van alle ervaringen kan je iets leren. Ik weet dat mijn nat. bek. hoefschoenen aanmeet, en ik heb heelveel goeds gehoord over de hoefschoenen van Smit (als ik het goed heb) die zijn in losse onderdelen te verkrijgen, met of zonder luchtzool en noem maar op. Succes met zoeken!

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 11:39

bedankt voor de info.

Een vriendin van me had al een natuurlijke bekapper gecontacteerd via die site en helaas kwamen die niet in België.
Dus kzal nog ff zoet zijn voor het zoeken naar een nat bekapper..

Maar kga toch eens horen wat die me aanraden..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:40

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 11:56

Thanks!! Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:18

je kunt wel haar zool trainen en sterker en dikker maken maar dat kan ook met speciale ijzers, cyteks.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:38

En hoe zou dat dan in zijn werk gaan? En wat is het voordeel van dit soort ijzers boven goed bekappen en hoefschoenen?

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 17:33

Mijn instructice heeft haar paard (met platvoeten) ook natuurlijk bekapt in combinatie met hoefschoenen. Na een jaar heeft ze er weer reguliere ijzers onder gezet omdat hij (zonder hoefschoenen) gevoelig bleef lopen.
Inmiddels loopt hetzelfde paard op cytex beslag en hij loopt super. Zelfs over steentje waar hij met normale ijzers gevoelig op liep.
Op het endurance forum heb ik al enkele positieve reacties gelezen op cytex beslag, misschien kun je je daar in verdiepen en bekijken of dat een optie is.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:50

Mijn eigen nat. bekapper komt ook in Belgie, maar ik weet niet tot hoever. Je hebt pb.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:22

met cyteks of cytex hoe ze ook heten dragen ze met de zool ipv de wand en hebben veel afrolmogelijkheid.
Met natuurlijk bekappen worden vaan steunsels weggehaald, iets wat er niet voor niets zit en omdat de hoefjes van onze paardjes veel blood worden gesteld aan nattigheid denk ik dat ze die extra nodig hebben anders krijgen ze juist platvoeten. of wel uitgezakte voeten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 07:20

volgens mij is er net een bekende natuurlijk bekapper uit NL naar Belgie geegaan........ maar of die net bij jou in de regio zit, weet ik niet

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 08:43

Mijn paard liep gevoelig op kiezelstenen toen hij op de traditionele manier werd bekapt, maar hij loopt nu nog steeds wel gevoelig (hij wordt nu natuurlijk bekapt, al een half jaar).
Als je overstapt van ijzers naar NB zal het wel even duren voor je pijnloos over zulke ondergronden kunt rijden, in het begin lopen sommige paarden namelijk ook al gevoelig op vlak asfalt..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:20

Gata er dan geen lampje branden?! Ik vind dat bijna net zo'n paardenmishandeling als dat gedoe op de voorpagina. Je gaat een paard niet een half jaar kreupel laten lopen omdat "ie er aan moet wennen". Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:36

Een paard hoort eigenlijk niet gevoelig te lopen met zowel ijzers als blootsvoets. Dus als ze gevoelig is, dan is er iets met de zool. Dan is ze of verkeerd beslagen, of de zool te dun, dus te ver bekapt of er is iets anders aan de hand.

Het kan ook pezen zijn, een soort belastingsgevoeligheid. Ik zou sowieso een andere smid nemen, want hij moet dit serieus nemen en kennelijk heeft hij geen idee wat zijn eigen werk inhoudt.
Dan zou ik er ook eens eenDA naar laten kijken, wellicht ziet hij iets totaal anders, wellicht lijkt het voor jouw dat ze gevoelig loopt, maar dat de harde ondergrond er bij haar een reaktie in haar lijf geeft waar ergens pijn ontstaat.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:50

Needje schreef:
Gata er dan geen lampje branden?! Ik vind dat bijna net zo'n paardenmishandeling als dat gedoe op de voorpagina. Je gaat een paard niet een half jaar kreupel laten lopen omdat "ie er aan moet wennen". Boos!

mijn paard heeft meer kreupel gestaan dankzij zn ijzers dan wat anders... is dat dan beter?
trouwens iedereen die een pas van de ijzers gehaald paard gaat verplichten over de kiezeltjes te draven ofzo is fout bezig.
Het gaat hier niet om een half jaar kreupel lopen. Het gaat om gevoeliger op moeilijke ondergronden. Maar daar zijn ook hoefschoenen voor Pling .

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:57

Dat begrijp ik dat die daar voor zijn. Maar ik lees helaas nog genoeg verhalen van mensen die elke keer weer vertellen dat hun paard gevoelig loopt op het harde. Gevoelig=pijn. En rijden met een paard met pijn is not-done. Dat is nl mishandeling.
Als je paard kreupel is van ijzers is dat ook zeker niet goed nee.
Elk paard is anders. De een heeft baat bij ijzers, de ander niet. Daar gata t mij niet om. Ik stoor me gewoon aan de opmerking van Inge, die letterlijk zegt dat r paard niet goed loopt.