Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Dus als ik VD/grondwerk doe kan ik der ook gewoon snoepjes geven als ze het goed doet

ThaGirl schreef:Even een beetje naast die onderwerp..
Zijn er ook sites waar oefenen voor grondwerk op staan? en dan bedoel ik niet al die kunstjes van vrijheidsdressuur.
Somebitch schreef:VD is grondwerk..
Als jou paard snoepjes verwacht zal ik dat eerst maar eens gaan oefenen. Dat heb je dan bij de VD niet goed gedaan waarschijnlijk.. Het dier moet geduldig zijn en niet alleen maar snoep willen.

Ilse_Beertje schreef:Somebitch schreef:VD is grondwerk..
Als jou paard snoepjes verwacht zal ik dat eerst maar eens gaan oefenen. Dat heb je dan bij de VD niet goed gedaan waarschijnlijk.. Het dier moet geduldig zijn en niet alleen maar snoep willen.
Hier ben ik het niet echt mee eens,
Persoonlijk vind ik VD meer 'kunstjes' en grondwerk meer spelen op basis van lichaamstaal
Maar je kan het toch ook combineren?
Maanling schreef:Het feit dat jouw paardje na de klik ALTIJD snoep verwacht is ook niet helemaal in orde. Doel van de clickertraining is dat de *klik* op zich beloning wordt. Dat ze bij het horen van de *klik* weet: oh, dus dat deed ik goed!
In het begin geef je wel snoepjes om haar te leren dat de klik iets goeds is maar uiteindelijk moet je daar vanaf.
cindysponys schreef:Dat is een van de redenen waarom ik niet aan VD doe en wel aan grondwerk.
Bij VD leer je je paard kunstjes.
Bij grondwerk leert de ruiter(of degene die grondwerk met het paard doet) net zoveel als het paard. Het is communiceren met elkaar via lichaamstaal.
Aan het halster trekken om het paard te laten steigeren, met een snoepje naar beneden lokken zodat hij door de knieen gaat etc. heeft in mijn ogen niks te maken met lichaamstaal. Hoogstens een heel klein beetje met wijken voor druk.
Verder kan een paard VD heel makkelijk tegen je gaan gebruiken als je het niet goed doet: bijterig worden van de snoepjes, gaan knielen als je een voet vraagt op te tillen etc. Bij grondwerk niet. Lichaamstaal, iets wat je met grondwerk gebruikt, is iets wat je niet hoeft aan te leren bij een paard. Je speelt in op de instincten.
Bojangles: Okee bij VD sta je ook op de grond. Maar we zitten hier bij een NH-forum en daar word grondwerk over het algemeen als iets anders gezien.