Van VD naar grondwerk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wupke

Van VD naar grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 09:48

Hey,

Ik heb een fjordenmerrie van 6.
Om wat meer vertrouwen in elkaar te hebben en wat meer respect wil ik wat grondwerk met der gaan doen.
Maar ik doe ook VD met der en laatst ging ik dan al wat grondwerk doen maar dan verwacht ze eigenlijk de hele tijd snoepjes
en als ze die niet krijgt heeft ze der eigenlijk niet zo zin meer in.
Wat kan ik nu het beste doen?
En wat doe je eigenlijk zoal met grondwerk?
Ik had al wat ge-oefend dat ze op zij gaat met druk enzo.

Somebitch

Re: Van VD naar grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:51

VD is grondwerk..
Als jou paard snoepjes verwacht zal ik dat eerst maar eens gaan oefenen. Dat heb je dan bij de VD niet goed gedaan waarschijnlijk.. Het dier moet geduldig zijn en niet alleen maar snoep willen.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 09:56

Dat heeft ze opzich wel goed geleerd hoor maar ze weet dat als ze een kunstje heeft gedaan en ze klik hoort dat ze snoep krijgt en en ze weet dat als ik me hand sluit ze niet mag bedelen enzo Lachen Dus als ik VD/grondwerk doe kan ik der ook gewoon snoepjes geven als ze het goed doet Lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:57

Als je andere soorten van grondwerk gaat doen hoef je dat niet persee met een klikker te doen.. Een aai over het hoofd / hals is al voldoende.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:00

Even een beetje naast die onderwerp..

Zijn er ook sites waar oefenen voor grondwerk op staan? en dan bedoel ik niet al die kunstjes van vrijheidsdressuur.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:21

Ik doe met Kuik ook grondwerk maar ook wel eens vrijheidsdressuur (dan van het wat 'makkelijkere' slag). Wij vragen voetjes en kusjes op commando. Ook een simpele buiging. Het gaat allemaal prima samen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:01

ThaGirl schreef:
Even een beetje naast die onderwerp..

Zijn er ook sites waar oefenen voor grondwerk op staan? en dan bedoel ik niet al die kunstjes van vrijheidsdressuur.

Ik zou toch willen adviseren om te investeren in een boek ipv de informatie gratis van het internet te willen sprokkelen.

Kijk eens even hier, en kosten van dit boek zijn te voor iedereen te behappen:

viewtopic.php?f=125&t=625206

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 09:49

Het feit dat jouw paardje na de klik ALTIJD snoep verwacht is ook niet helemaal in orde. Doel van de clickertraining is dat de *klik* op zich beloning wordt. Dat ze bij het horen van de *klik* weet: oh, dus dat deed ik goed!
In het begin geef je wel snoepjes om haar te leren dat de klik iets goeds is maar uiteindelijk moet je daar vanaf.

Ilse_Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:00

Somebitch schreef:
VD is grondwerk..
Als jou paard snoepjes verwacht zal ik dat eerst maar eens gaan oefenen. Dat heb je dan bij de VD niet goed gedaan waarschijnlijk.. Het dier moet geduldig zijn en niet alleen maar snoep willen.

Hier ben ik het niet echt mee eens,
Persoonlijk vind ik VD meer 'kunstjes' en grondwerk meer spelen op basis van lichaamstaal Knipoog
Maar je kan het toch ook combineren?

siouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:37

hmm, probeer misschien de snoepjes bij vd af te bouwen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 17:44

Ilse_Beertje schreef:
Somebitch schreef:
VD is grondwerk..

Hier ben ik het niet echt mee eens,
Persoonlijk vind ik VD meer 'kunstjes' en grondwerk meer spelen op basis van lichaamstaal Knipoog
Maar je kan het toch ook combineren?

VD is ook een soort grondwerk.
Dit gaat ook op lichaamstaal, alleen deze signalen heb je aangeleerd.

Bij NH grondwerk zijn de signalen al dingen die van nature gebruikt worden en al deels in het paard zitten.

Dus natuurlijk wel een groot verschil, net als longeren met bijzet ook tot grondwerk behoort.

Iig bij mij: alles wat je op de grond doet, is grondwerk.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:06

Dat is een van de redenen waarom ik niet aan VD doe en wel aan grondwerk.

Bij VD leer je je paard kunstjes.
Bij grondwerk leert de ruiter(of degene die grondwerk met het paard doet) net zoveel als het paard. Het is communiceren met elkaar via lichaamstaal.

Aan het halster trekken om het paard te laten steigeren, met een snoepje naar beneden lokken zodat hij door de knieen gaat etc. heeft in mijn ogen niks te maken met lichaamstaal. Hoogstens een heel klein beetje met wijken voor druk.

Verder kan een paard VD heel makkelijk tegen je gaan gebruiken als je het niet goed doet: bijterig worden van de snoepjes, gaan knielen als je een voet vraagt op te tillen etc. Bij grondwerk niet. Lichaamstaal, iets wat je met grondwerk gebruikt, is iets wat je niet hoeft aan te leren bij een paard. Je speelt in op de instincten.

Bojangles: Okee bij VD sta je ook op de grond. Maar we zitten hier bij een NH-forum en daar word grondwerk over het algemeen als iets anders gezien.

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:19

Maanling schreef:
Het feit dat jouw paardje na de klik ALTIJD snoep verwacht is ook niet helemaal in orde. Doel van de clickertraining is dat de *klik* op zich beloning wordt. Dat ze bij het horen van de *klik* weet: oh, dus dat deed ik goed!
In het begin geef je wel snoepjes om haar te leren dat de klik iets goeds is maar uiteindelijk moet je daar vanaf.

Na de click komt altijd beloning..

Ilse_Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:31

cindysponys schreef:
Dat is een van de redenen waarom ik niet aan VD doe en wel aan grondwerk.

Bij VD leer je je paard kunstjes.
Bij grondwerk leert de ruiter(of degene die grondwerk met het paard doet) net zoveel als het paard. Het is communiceren met elkaar via lichaamstaal.

Aan het halster trekken om het paard te laten steigeren, met een snoepje naar beneden lokken zodat hij door de knieen gaat etc. heeft in mijn ogen niks te maken met lichaamstaal. Hoogstens een heel klein beetje met wijken voor druk.
Verder kan een paard VD heel makkelijk tegen je gaan gebruiken als je het niet goed doet: bijterig worden van de snoepjes, gaan knielen als je een voet vraagt op te tillen etc. Bij grondwerk niet. Lichaamstaal, iets wat je met grondwerk gebruikt, is iets wat je niet hoeft aan te leren bij een paard. Je speelt in op de instincten.

Bojangles: Okee bij VD sta je ook op de grond. Maar we zitten hier bij een NH-forum en daar word grondwerk over het algemeen als iets anders gezien.

Daar heb je een goede, dat vind ik ook.
Ik denk dat je het wel kan combineren, maar ik vind het 2 verschillende dingen Lachen