Ben ik nu natural of normal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ben ik nu natural of normal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 20:06

Ik zal de vraag even uitleggen. Natuurlijk ben ik zoals ieder ander (naar wat ik aanneem) op zoek naar wat het beste is voor het paard. Ik ben neit in het bezit van een eigen paard, hoor, maar zou er ooit een komen, dan zit ik dus over veel dingen te twijfelen.

Nadya stelde me een tijdje geleden alweer de vraag of ik bitloos zou willen rijden. Ik antwoordde daarop, dat als zou blijken dat het voor het paard prettiger zou zijn, ik dat zeker zou doen. Maar de vraag liet me niet los. Ik ben op zoek gegaan en kwam een aantal verrassende dingen tegen.
Een aantal verhalen van mensen die daadwerkelijk waren overgestapt op bitloos. Dit was uiteraard niet even snel gedaan, het bleek een gewenningsproces, meer nog voor de ruiter dan voor het paard. Maar: hun paarden waren gemakkelijker te rijden, fijner in de aanleuning, sneller losgereden (dat verbaasde me, tot ik erachter kwam dat hun paarden veel meer tijd buiten doorbrachten, dan "normal" paarden). Maar los van dat, leken de paarden het prettiger te vinden en meer plezier te beleven aan de training.
Maar geldt dit voor alle paarden? Zijn er ook paarden die zich verzetten tegen bitloos en fijner (voor het paard, ik pas me wel aan, het gaat mij niet om de ruiter) te rijden zijn met bit?

Ik ben al een aantal jaren bezig me te verdiepen in NH, en het boek "natuurlijk paardrijden" van Klaus Ferdinand Hempfling is voor mij een eye-opener geweest. Ik ben een dressuurruiter, en die discipline spreekt me erg aan. Omdat het ultieme doel van de dressuur is, dat paard en ruiter in volkomen harmonie met elkaar zijn, zonder enige spanning of dwang. Een unieke manier om het paard te gymnasticeren, die overeenkwam met de klassieke methodes van de oude meesters, maar totaal tegenstrijdig met de moderne manieren.
Mijn doel met paardrijden leek met die methode haalbaar en... niet eens zo ver weg. Maar dit vroeg wel om een drastische aanpassing van mijn (traditionele) manier van communiceren met het paard. NH dus.

Ik kwam er gaandeweg achter dat het paard een heel ander wezen is, dat ik altijd dacht. Ik verdiepte me in boeken over dierenpsychologie, heel waardeloze boeken gelezen die ik na een paar minuten weer aan de kant legde, maar ook heel waardevolle boeken, die me veel leerden over de natuur van het paard, het paard als kuddedier, als sociaal wezen, als prooidier. Ik leerde dat een paard een 'leider' nodig heeft, geen baas.

Ik begon een en ander in de praktijk te brengen en er ging een wereld voor mij open. Paarden die mijn lichaamstaal gewoon begrepen, gemakkelijk en gewillig gehoorzaamden, en mij leerden dat paarden niet van die eigenwijze dieren zijn, die je de baas moet blijven. Ik leerde dat paarden je nooit en te nimmer in de maling zouden nemen, nooit een spelletje met je zouden spelen. Dat paarden pas ongehoorzaam werden, wanneer de mens niet duidelijk was in de communicatie, of wanneer de mens te wispelturig, onwetend, onduidelijk was om een goede kuddeleider te zijn.
Het natuurlijk paardrijden leerde me ook hulpen, die voor het paard gewoon logisch waren en klopten met zijn anatomie. (ook erg veel geleerd van het boek "verlichte rijkunst" van Heather Moffet). En rijden werd een genot, in plaats van een gevecht. Paarden die gemakkelijk ontspanden en nagaven, inbogen... de eerste keer dat ik voelde dat een paard écht ontspande en met de achterhand begon te dragen en zo zacht en licht werd in de hand, dat ik het gevoel had, dat ik hem om mijn pink kon rijden, bezorgde me een enorme kick. En hij deed het zelf, zonder dwang of stress... en alles was opeens zó makkelijk!

Ik heb me zeer diep geschaamd. Over al die keren dat ik had gestraft uit onbegrip, maar vooral over al die keren dat ik voor het paard onbegrijpelijk was geweest, onredelijk... vanuit het paard moet het heel oneerlijk zijn geweest.

Maar nu heb ik zoveel meer ontdekt over paarden houden. Ik zou een paard zoveel mogelijk in de wei willen houden, bij zijn soortgenoten, misschien met een inloopstal, dat hij naar binnen kan wanneer hij wil...
Dekens vind ik dan wel weer nuttig, omdat ik ook in de winter wil trainen, en omdat het zweet dan blijft zitten... ik wil een paard niet in een stapmolen zetten (daar ga ik zelf toch ook niet in) en de tijd om het dier zelf uren en uren droog te stappen heb ik ook niet.
Beslaan is dan weer iets wat ik eigenlijk niet wil. En ik heb al van zoveel mensen gehoord dat de hoeven ook zonder ijzers hard genoeg kunnen worden.

Ook "natuurlijk voeren" sprak me erg aan. Op paardnatuurlijk.nl kun je mooie rantsoenchecks doen (heb ik dus gedaan voor virtuele paarden) en zowaar: ook een sportpaard kan gewoon op alleen maar ruwvoer... kan iemand zich mijn verbazing voorstellen?

Het punt is: ik kwam er achter dat er voor heel veel dingen een natuurlijk alternatief is, dat hulpteugels helemaal niet nodig zijn, dat een mens met geduld en begrip en kennis verder komt dan met hulpmiddelen. Ik kwam er ook achter dat ik heel veel tuigage (afgezien van zadel en hoofdstel en dekje) gewoon niet nodig vind.
Dat het helemaal niet nodig is om je paard te beslaan, op stal te zetten en krachtvoer te geven. Dat een paard helemaal niet gelukkig is, als hij veel op stal staat.
Maar ben ik nu een natural? Of een normal die dingen natural wil doen?
Het is een lang verhaal geworden mensen, sorry. Maar ik hoop dat jullie me willen helpen. Het is echt iets waar ik niet uitkom.

Casarell

Re: Ben ik nu natural of normal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 20:14

Ik vind je heel normaal hoor!!! Knipoog

Tja, ik zit een beetje met hetzelfde..

Sommige dingen ben ik zg anti- natural, en sommige dingen pro-natural..
Ik denk dat een hele hoop mensen dit hebben..

Bv ook het omgaan met een paard..
In de jaren heb ik geleerd hoe met (jonge) paarden om te gaan, en idd door lichaamshouding kan je een hoop vertellen, maar aan de andere kant ben ik ook niet te beroerd om een flinke tik uit te delen als het nodig is.. dus even op basis van dwang..

Hoe zit dat dan met mij??
Niet dat het me iets uit maakt, maar even als voorbeeld..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 20:19

Denk je dat het jouw paard wat uitmaakt welk etiket jij op jezelf wil plakken of geplakt wil hebben?!

hc

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 20:20

Yamcha schreef:
.
Maar ben ik nu een natural? Of een normal die dingen natural wil doen?
Het is een lang verhaal geworden mensen, sorry. Maar ik hoop dat jullie me willen helpen. Het is echt iets waar ik niet uitkom.

Je bent goed bezig....je kijkt kritisch naar jezelf en naar je paard.
Je paard staat voorop en je bent lerende om op een andere manier om te gaan met je paard
Waarom wil je dan in een hokje Natural of Normal?????

Dat zijn maar termen....

Mijn paard staat 24/7 buiten,nog nooit een ijzer onder gehad en al wat jaren "natuurlijk" bekapt,word bitloos gereden,sober gevoerd,bezig met NH enz.
Maar het is gewoon mijn ding...heb er zelf niet over gedacht om het een naam te geven...dat heeft toch geen meerwaarde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 20:23

@ Femmefatale1: Maar dat is het dus. Ik heb er helemaal geen probleem mee, om te straffen als het nodig is, het punt is dat ik steeds meer leer dat het helemaal niet zo nodig is als ik dacht. De laatste keer dat ik een paard gestraft heb, was het omdat het dier dominant gedrag vertoonde naar mij. Dat kwam omdat de eigenaar geen flauw idee had waar ze mee bezig was en heel inconsequent was naar het paard toe.
Het paard wilde duidelijkheid, die zocht hij door heel dominant gedrag te geen vertonen (steigeren recht tegenover mij). Toen heb ik hem dus op de plaats gezet, en 2 klappen met een halstertouw op zijn borst waren duidelijk genoeg. Hij toonde daarna respect, gehoorzaamheid en was heel vriendelijk. Uiteraard heb ik dat uitgebreid beloond...

Maar dat is alweer 3 jaar geleden...

@ Cars: dank voor je woorden. Ik ben er wat onzeker in, denk ik... zoekende vooral. Ik wil weten wat het beste is, wat voor het paard het meest logisch en natuurlijk is...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 20:30

Mensen die geen normal en geen natural zijn, zijn vaak boerenverstanders. Haha!
Zij kijken naar wat op dat moment het beste is voor het desbetreffende paard. Knipoog
Zij houden niet van overdreven getrut met 16 dekens of zo en helemaal geen weidegang. Maar zij houden ook niet van overdreven getrut van ijzers is per definitie slecht, bit is per definitie slecht enz enz enz.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 20:34

Het jammere is dat er alleen een hele hoop mensen zijn die inconcequent zijn..
Dat zijn vaak de mensen die het hardst roepen dat een paard een flinke tik geven dierenmishandeling is..
Terwijl als je een paard op zijn plek zet met evt een flinke tik, hij wel weer respect krijgt voor jou als leider.. net als in de kudde..

Maar dat vergeten een hoop mensen..

@ shan: klopt helemaal.. door ervaring leer je ook welk paard wat nodig heeft.. en niet van het ene uiterste in het andere, oftewel: wel of geen natural..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 20:37

Yamcha schreef:
@ Cars: dank voor je woorden. Ik ben er wat onzeker in, denk ik... zoekende vooral. Ik wil weten wat het beste is, wat voor het paard het meest logisch en natuurlijk is...

Het is op zich natuurlijk als hartstikke mooi dat je zoekende bent. Dat je je bewust bent en wordt van een aantal zaken, kennis op doet en inzichten krijgt.

Dit alles heeft echter helemaal geen etiketje of hokje nodig. Je hoeft jezelf niet in een hokje te stoppen (dat doen anderen wel voor je Haha! ).

Ga lekker door zoals je nu op weg bent! En vooral: geniet ervan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 20:40

@ Shan: Nee, en dat is het dus, al dat overdreven getut is niks voor mij. Ik hou wel van knuffelen, maar niet van onnodige troep (wat het dan in mijn ogen is). Bling frontriemen vind ik helemaal niks, 80 dekens hoeven ook niet, als 1 volstaat. IJzers lijken me niet nodig en krachtvoer ook niet, als ik met ruwvoer toe kan, en dat zelfs beter blijkt te zijn... bye bye pavo!

Maar ik kan me wel vreselijk druk maken over te vroeg ingereden paarden, of over mensen die te zwaar zijn voor hun paard. Omdat dat schadelijk is.
Het gaat mij hierom: wat is nou het beste? Op welke manier is het paard het gelukkigst? En ik wil me best aanpassen, ik zit niet erg vast wat dat betreft. Het gaat om het paard en niet om mij. Ik ben uiteindelijk toch wel happy als het paard dat is.

@ JoviBan: dank je wel voor je lieve woorden. Hier heb ik echt iets aan... dank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 20:45

femmefatale1 schreef:
Het jammere is dat er alleen een hele hoop mensen zijn die inconcequent zijn..
Dat zijn vaak de mensen die het hardst roepen dat een paard een flinke tik geven dierenmishandeling is..
Terwijl als je een paard op zijn plek zet met evt een flinke tik, hij wel weer respect krijgt voor jou als leider.. net als in de kudde..

Maar dat vergeten een hoop mensen..

Ik vind het veel meer dierenmishandeling om een paard níét consequent op te voeden, niet af en toe een correctie te geven... want op een dag is de mens het dan zat, en volgt er een volkomen onrechtvaardige straf, dat vind ik pas écht gemeen... hoe moet een paard dat in hemelsnaam snappen?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 20:49

Citaat:
Het gaat mij hierom: wat is nou het beste? Op welke manier is het paard het gelukkigst? En ik wil me best aanpassen, ik zit niet erg vast wat dat betreft. Het gaat om het paard en niet om mij. Ik ben uiteindelijk toch wel happy als het paard dat is.

Dat bedoelde ik dus aan te geven, sommige paarden hebben nu eenmaal om wat voor reden dan ook toch ijzers of krachtvoer nodig.
Mijn paard, als voorbeeld, heeft zomers als het lang droog is, dus de wei erg hard, voor een ijzertje nodig, nou, dan slaan we er een ijzertje onder, 's winters en in vochtige zomers is het niet nodig, dan heeft ze dus ook geen ijzers.
Krachtvoer: ik voer zelf liever zoveel mogelijk ruwvoer en zo min mogelijk krachtvoer.
Mijn merrie staat nu met een veulen aan de voet en krijgt 4 kg merriebrok per dag. Zo is iedere situatie dus weer anders.
Je kunt niet zeggen: geen dit of wel dat, het hangt van van de omstandigheden en het kan per paard verschillen.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 20:56

maakt niet uit hoe het heet, als je de dingen die je doet maar bewust doet en niet omdat het zo hoort, of omdat het zo leuk of makkelijk is. blijven kijken naar wat je paard nodig heeft is volgens mij het allerallermoeilijkste, ik vervalecht zo vaak in mijn gewoontetjes of onkunde, alleen al door je die vragen te blijven stellen is al meer dan genoeg (nou ja...bijna dan Knipoog )

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:03

Als we even in hokjes gaan denken:
Normals doen dingen omdat het normaal is
Naturals doen dingen omdat het natuurlijk is

Allebei fout dus want geen enkel paard is normaal of natuurlijk, er is geen standaardpaard met standaardhandleiding, paarden zijn individuelen en hebben allen een aparte benadering nodig die voor hun goed is, niet voor 't hokje waar je bij wilt horen. Zolang je dingen doet omdat dat bij het desbetreffende paard past doe je het goed en heb je geen hokje nodig. Lachen

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:03

Al die mensen die zich star aan hun eigen regeltjes houden, ongeacht de situatie en karakter van het paard/ de pony.
wel/ geen 24 uur weidegang
wel/ niet bitloos
wel/ geen ijzers
wel/ geen deken
wel/ niet boomloos
wel/ niet corrigeren,straffen
enz. enz. Al die mensen zullen altijd mensen met paarden blijven en nooit paardenmensen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:05

Nou, dat is toch echt jouw mening hoor shan, geen regel.
edit: èn een hokje. Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:08

JoviBan schreef:
Nou, dat is toch echt jouw mening hoor shan, geen regel.
edit: èn een hokje. Knipoog

Idd dit is mijn mening maar:
heb je geen beter verweer dan dit? Haha!

Wat ik met mijn post wil duidelijk maken is het volgende: als je alleen maar oog hebt voor je eigen idealen, zonder daadwerkelijk goed naar je paard te kijken ben je een mens dat niet flexibel is, niets bijleerd en geen gevoel hebt voor paarden omdat je je dat zelf niet toestaat.
Daardoor zal je dus nooit een paardenmens worden.
Om een paardenmens te worden moet je flexibel zijn, willen leren en veel gevoel hebben voor dieren.
Laatst bijgewerkt door shan op 15-07-07 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:09

Wil je dat ik er inhoudelijk op in ga? Hamer
Haha! Haha!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:13

Ik ben het met Shan eens..

De echte paardenmensen denken niet in hokjes, en doen wat goed is voor het paard, ongeacht wat een ander ervan vind..
Ik doel op de paardenmensen die zich verdiepen in het paard, en die niet klakkeloos iets van iemand aan nemen.. (imo mensen met paarden)

Dus bye bye naturals, bye bye normals..
Hier zijn wij.. en we doen wat wij denken wat het beste is..

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:15

JoviBan schreef:
Haha! Haha!

Ik heb mijn post nog wat verduidelijkt.
Het zou idd fijn zijn als je er inhoudelijk op ingaat, want hier snapt niemand iets van. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:21

shan schreef:
JoviBan schreef:
Haha! Haha!

Ik heb mijn post nog wat verduidelijkt.
Het zou idd fijn zijn als je er inhoudelijk op ingaat, want hier snapt niemand iets van. Clown

Oké, dit was jouw post:
shan schreef:
Al die mensen die zich star aan hun eigen regeltjes houden, ongeacht de situatie en karakter van het paard/ de pony.
wel/ geen 24 uur weidegang
wel/ niet bitloos
wel/ geen ijzers
wel/ geen deken
wel/ niet boomloos
wel/ niet corrigeren,straffen
enz. enz. Al die mensen zullen altijd mensen met paarden blijven en nooit paardenmensen worden.

Waarop ik reageerde met dat dit jouw mening is, èn wederom een hokje/etiket.

We zijn er nèt (en zo snel al Knipoog ) uit dat mensen niet in hokjes hoeven, dan komt er alweer een nieuw hokje, namelijk je bent of een mens met een paard of je bent een paardenmens. Dit op zich is al een discussie, en daarover wil ik alleen maar zeggen dat veel mensen die zichzelf paardenmens vinden, in mijn ogen absoluut geen paardenmensen zijn, maar juist mensen met paarden. En mensen met paarden zijn in mijn beleving mensen die er nièt in staan zoals bijv. Yamcha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:23

shan schreef:
Wat ik met mijn post wil duidelijk maken is het volgende: als je alleen maar oog hebt voor je eigen idealen, zonder daadwerkelijk goed naar je paard te kijken ben je een mens dat niet flexibel is, niets bijleerd en geen gevoel hebt voor paarden omdat je je dat zelf niet toestaat.
Daardoor zal je dus nooit een paardenmens worden.
Om een paardenmens te worden moet je flexibel zijn, willen leren en veel gevoel hebben voor dieren.

Nu lees ik dit pas.
Ben ik het dus mee eens!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:32

Ondanks dat ik een hokje maak(dat heb ik niet gedaan want dit hokje was er al) en jij het niet eens bent met hokjes deel je toch Yamcha al in, in het hokje mensen met paarden. Haha!
Ik werk op een grote manege (ja, met onbeperkte weidegang, enz) Waar veel pensionpaarden staan van allerlei soorten mensen, recreatieruiters, wedstrijdruiters, mensen die vrijheidsdressuur doen met hun paardje en grondwerk, noem het allemaal maar op. En waar veel mensen hun uurtje plezier beleven op een manegepaard. Ik kan op grote afstand al ruiken of mensen gevoel hebben voor paarden of niet, en het klinkt misschien banketstaaf, maar geloof me, het zijn er echt maar heel weinig.

Ik las net nog even je laatste post: Ik ben blij dat we het eens zijn. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:40

Haha, blijkbaar moet ik mijn topic-titel veranderen... ik pas niet in een hokje. Ik wil idd dat wat het beste is voor het paard. Me aanpassen aan het paard, zoeken wat het beste is... omdat het paard zich nooit en te nimmer zal aanpassen aan mij, en ik dat niet wil.
Ik wil het paard blijven zien als een levend dier, met instincten en gevoel, en een heel eigen persoonlijkheid, die altijd heel bijzonder is. Paardrijden vind ik prachtig... om de paarden. Maar wat ís dan het beste? Ik begrijp dat er niet één manier is, en dat stelt me gerust, maar maakt me ook onzeker.
Goede informatie vinden is erg moeilijk, en veel informatie is van fabrikanten en de detailhandel, die zelf commerciële belangen hebben. Ik ben zoekende naar ervaringen, meningen, informatie, en dan nog... er zit veel kaf tussen het koren, hoe dit alles te filteren?
Wat is waar en wat is onzin? Welk belang heeft paardnatuurlijk (om maar een voorbeeld te noemen)? In hoeverre is wat zij zeggen gestoeld op idealisme, ipv kennis en ervaring? Want ik geef veruit de voorkeur aan informatie die gebaseerd is op kennis, feiten, ervaringen...
Dat weet ik dus niet. En dat maakt het zo ingewikkeld...

@ shan: in het hokje mensen met paarden pas ik dan toch iig níet, ik heb geen eigen paard Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:45

shan schreef:
Ondanks dat ik een hokje maak(dat heb ik niet gedaan want dit hokje was er al) en jij het niet eens bent met hokjes deel je toch Yamcha al in, in het hokje mensen met paarden. Haha!

Nee, niet goed gelezen. Knipoog Dit stond er:
Veel mensen die zichzelf paardenmens vinden, zijn in mijn ogen absoluut geen paardenmensen, maar juist mensen met paarden. En diè mensen met paarden zijn in mijn beleving mensen die er nièt in staan zoals bijv. Yamcha.

Yamcha staat er imo juist heel goed in. Zij gaat uit van het wezen paard. Wellicht nog niet wat alles betreft (voorbeeld een winterdeken, omdat een paard anders met zweet op z'n huid/in z'n vacht zou rondlopen; iets waar de natuur een prima oplossing voor heeft Knipoog ), maar Yamcha doet kennis op, vraagt zich dingen af, onderzoekt en voelt.

Wat er een hokje van maakte shan, was jouw rijtje. En wel of niet voldoen aan dat rijtje, maakt volgens jou iemand wel of geen paardenmens. Tenminste, zo kwam het op mij over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 22:19

Vertel, JoviBan, vertel... hoe lost de natuur dat op, met zweet?