Paardentango schreef:Is het mogelijk om eens te oefenen in een veilige ruimte, onder begeleiding met een paard wat braaf is en wat fijn is afgestemd?
Ik denk dat het voor velen van belang zou kunnen zijn om met een paard wat vriendelijk en ongecompliceerd is eens kennis te maken met de doelen en methodes van het werken met een los paard.
Persoonlijk heb ik altijd zoveel moeite met één methoden, hoe kan dat nou, met zoveel veschillende types gevoelige paarden en vaak met zo gevoelige mensen.
Iedereen wil het zo graag, het beste voor het paard. Tenminste... daar ga ik wel van uit?
Je vraagt hier iets dat heel ongrijpbaar is. Wat is "braaf" en wat is "fijn afgestemd"? Punt is dat paarden vaak heel braaf doen wat er gevraagd wordt (of heel "braaf" gebruik maken van openingen die je per ongeluk geeft), maar dat de mensen niet zo goed doorhebben wat ze nou eigenlijk vragen. Daarnaast zijn er teveel mensen die misschien wel bedoelen te vragen, maar ondertussen eigenlijk eisen. Als je dan een echt "fijn afgestemd" paard hebt, dan vliegt die over de heining.....
Mensen zijn zich vaak niet bewust van hoe "lomp" ze feitelijk zijn, die moet je dus niet bij een echt fijn afgestemd paard hebben, maar bij een "gewoon" fatsoenlijk opgevoed paard.
Als ik het idee heb dat het nut zou hebben, kunnen mensen gerust met mijn paard loswerken. Punt is wel dat ik er eerst het nut van in moet zien