Ik zie vaak dat bij NH het paard moet wijken voor druk. Maar ik vraag me nu al een tijdje af hoe een paard dat moet leren zeg maar. Alvast bedankt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
bizzybijtje schreef:Hallo
Ik zie vaak dat bij NH het paard moet wijken voor druk. Maar ik vraag me nu al een tijdje af hoe een paard dat moet leren zeg maar. Alvast bedankt
Aimee schreef:Alleen als ik met grondwerk bezig ben, gaat het zomaar tien keer goed en dan ineens geeft ze toch een afweerreactie als ik haar aan wil raken. Als ik haar dan weer een paar keer een commando heeft en daarna zelf naar me toe laat komen, dan is het weer goed.
sanne83 schreef:dit is heel normaal. Elke keer dat ze weer gestresst raakt, weer aanraken herhalen, dan gebeurt dit steeds minder. Wat bedoel je met commando geven?
Bij zo'n gevoelig paard betekent alles iets, waarschijnlijk betekent voor haar het feit dat je er staat al iets. Als eerste moet je heel duidelijk zijn in je houding; life up, als je iets vraagt, life down als je aait en wilt dat ze stil blijft staan.
Daarbij is bij dit soort paarden de druk van jouw voorkant waarschijnlijk ook al groot. je moet je voorstellen dat de richting waar je navel op wijst als het ware druk uit oefent. Als je paard dus wegloopt als je wilt aaien/wrijven, blijf je hiermee rustig doorgaan, rustig meelopen. Op het moment dat ze stilstaat, hou je niet alleen op met aaien (beloning), maar draai je je ook om (extra beloning). dit hoef je natuurlijk niet altijd te blijven doen, als ze eenmaal doorheeft dat jij je niet bedreigend gedraagd, zal ze je life down alleen gaan begrijpen en het aaien ook prettig gaan vinden. Bij zo´n paard is het trouwens ook belangrijk dat je handen op het paard houdt, dus niet laten vluchten van je handen af. één stapje vragen en weer rust. succes!