Wijken voor druk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:28

Hallo Doei!
Ik zie vaak dat bij NH het paard moet wijken voor druk. Maar ik vraag me nu al een tijdje af hoe een paard dat moet leren zeg maar. Alvast bedankt Lachen

Cassidy

Re: Wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 00:10

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 09:50

bizzybijtje schreef:
Hallo Doei!
Ik zie vaak dat bij NH het paard moet wijken voor druk. Maar ik vraag me nu al een tijdje af hoe een paard dat moet leren zeg maar. Alvast bedankt Lachen

hey
tis misschien ook wel interessant te weten wààrom een paard dat moet leren...
Zal ik je kort vertellen: omdat het paard van nature uit steeds tegen de druk ingaat.
Als het door een roofdier aangevallen wordt en krijgt een beet in de hals, kan het paard beter tegen de druk ingaan (duwen, zich op het dier laten vallen, enz) dan zich wegtrekken waardoor de huid opengereten wordt.

Het is dus een natuurlijk fenomeen.

Gedomesticeerde paarden moeten, om te kunnen functioneren tussen de mensen, leren om te wijken voor die druk, want bijna alles is gebasseerd op dat wijken:
halster aandoen
voet opnemen
aan de teugels trekken om halt te houden
enz

Vandaar Lachen

De link die cassidy je gaf is de moeite waard om te lezen!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:54

De uitleg op paardnatuurlijk.nl heb ik gelezen en het filmpje gekeken. Maar ik word er eerlijk gezegd niet wijs uit hoe ik dit een paard nou leer Bloos
Ik ben met een zeer snelle en sensibele merrie bezig, die al een tijd in training heeft gestaan waarbij ik niet precies weet wat er gebeurd is. In ieder geval heeft ze snel stress en raakt in paniek, daarbij vlucht ze direct. Wat ik wel weet, is dat de vorige trainer met conventionele trainingsmethoden de merrie zadelmak heeft willen maken en dit is in min of meerdere mate gelukt. Je kunt erop zitten, maar ze accepteert geen hulpen en zet het op een rennen.
Middels het "normale" werk kwam ik niet echt verder, aangezien ze alleen maar meer zelf het heft in handen nam.
Daarop heb ik een join-up gedaan, wat echt super gewerkt heeft. Nu pakt ze het grondwerk ook heel fijn op, ze heeft veel meer vertrouwen en is ontspannen zolang ik de leiding heb (ze probeert er soms nog onderuit te komen, maar dat kan ik goed corrigeren en dan is de stress ook gelijk weer weg), maar ik loop vast bij het wijken voor druk. Ik heb dit stukje NH alleen afgekeken en meegekregen door een vriendin die daar veel mee doet en wat clinics die ik gezien heb. Dat een paard moet leren te wijken voor druk heb ik wel meegekregen, ook hoe het er uit moet zien, maar niet hoe een paard dat geleerd wordt Bloos

Heeft iemand een uitleg voor me zonder dat ik moet gaan slaan en schoppen zodat ik haar weer in de stress werk? Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:51

Bedoeling is dat je een cursus gaat volgen en het niet van een filmpje op het internet gaat kopieren. Knipoog Voordat je namelijk aan het wijken voor druk toebent, is er nog een stap vooraf. Die heb jij redelijk kunnen bereiken met behulp van de join-up, maar helemaal ben je er nog niet. Kun jij je merrie overal aanraken zonder dat je een afweerreactie krijgt? Je zegt dat ze heel snel in de stress schiet, dus denk ik zomaar dat je niet alles met haar kunt doen. Dus ga eerst aan je friendly game werken.

Om wijken te leren hoef je echt niet te slaan en te schoppen, als je je aanwijzing maar graadsgewijs versterkt en de minste poging beloond als ze ook maar de neiging heeft om gehoor te geven aan je opdracht. Je raakt je paard eerst heel zachtjes aan zodat je met je vingers net de haren raakt. Dat voelt een paard echt wel, een vlieg op hun vacht voelen ze immers ook. Krijg je daar geen reactie op, druk je wat verder door, tot je de huid voelt. Krijg je daar geen reactie op, druk je door tot je de spier voelt. Krijg je daar geen reactie op, druk je door tot op het bot. Op het moment dat ze ook maar aanstalte maakt om weg te gaan voor die druk van je hand, stop je met het geven van de aanwijzing. Het wegvallen van de druk is de beloning voor het goede gedrag.
Na de reactie en na het laten wegvallen van de druk, wrijf je de druk die je hebt gezet weg met je vinger (of als je al zover bent, met de stick). Deze oefening heeft de porcupine game bij Parelli. De porcupine game moet je op ieder lichaamsdeel kunnen toepassen, hoofd, schouder, middenhand, achterhand.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:19

Haha... zou best een cursus willen volgen, maar ben nu niet in de positie om dat te doen Lachen Bij het zoeken naar mogelijkheden om haar toch fijn beleerd te krijgen, ben ik hier eigenlijk een beetje bij uit gekomen Bloos
Ik kan haar wel overal aanraken zonder afweerreactie. Alleen als ik met grondwerk bezig ben, gaat het zomaar tien keer goed en dan ineens geeft ze toch een afweerreactie als ik haar aan wil raken. Als ik haar dan weer een paar keer een commando heeft en daarna zelf naar me toe laat komen, dan is het weer goed.

Dankjewel voor de uitleg.

Op dat filmpje is inderdaad dat wrijven ook te zien, daar moeten ze bij leren stilstaan? Mag ik ook vragen hoe het leren daarvan in z'n werk gaat? Bloos

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:38

Aimee schreef:
Alleen als ik met grondwerk bezig ben, gaat het zomaar tien keer goed en dan ineens geeft ze toch een afweerreactie als ik haar aan wil raken. Als ik haar dan weer een paar keer een commando heeft en daarna zelf naar me toe laat komen, dan is het weer goed.

dit is heel normaal. Elke keer dat ze weer gestresst raakt, weer aanraken herhalen, dan gebeurt dit steeds minder. Wat bedoel je met commando geven?
Bij zo'n gevoelig paard betekent alles iets, waarschijnlijk betekent voor haar het feit dat je er staat al iets. Als eerste moet je heel duidelijk zijn in je houding; life up, als je iets vraagt, life down als je aait en wilt dat ze stil blijft staan.
Daarbij is bij dit soort paarden de druk van jouw voorkant waarschijnlijk ook al groot. je moet je voorstellen dat de richting waar je navel op wijst als het ware druk uit oefent. Als je paard dus wegloopt als je wilt aaien/wrijven, blijf je hiermee rustig doorgaan, rustig meelopen. Op het moment dat ze stilstaat, hou je niet alleen op met aaien (beloning), maar draai je je ook om (extra beloning). dit hoef je natuurlijk niet altijd te blijven doen, als ze eenmaal doorheeft dat jij je niet bedreigend gedraagd, zal ze je life down alleen gaan begrijpen en het aaien ook prettig gaan vinden. Bij zo´n paard is het trouwens ook belangrijk dat je handen op het paard houdt, dus niet laten vluchten van je handen af. één stapje vragen en weer rust. succes!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 15:01

sanne83 schreef:
dit is heel normaal. Elke keer dat ze weer gestresst raakt, weer aanraken herhalen, dan gebeurt dit steeds minder. Wat bedoel je met commando geven?
Bij zo'n gevoelig paard betekent alles iets, waarschijnlijk betekent voor haar het feit dat je er staat al iets. Als eerste moet je heel duidelijk zijn in je houding; life up, als je iets vraagt, life down als je aait en wilt dat ze stil blijft staan.
Daarbij is bij dit soort paarden de druk van jouw voorkant waarschijnlijk ook al groot. je moet je voorstellen dat de richting waar je navel op wijst als het ware druk uit oefent. Als je paard dus wegloopt als je wilt aaien/wrijven, blijf je hiermee rustig doorgaan, rustig meelopen. Op het moment dat ze stilstaat, hou je niet alleen op met aaien (beloning), maar draai je je ook om (extra beloning). dit hoef je natuurlijk niet altijd te blijven doen, als ze eenmaal doorheeft dat jij je niet bedreigend gedraagd, zal ze je life down alleen gaan begrijpen en het aaien ook prettig gaan vinden. Bij zo´n paard is het trouwens ook belangrijk dat je handen op het paard houdt, dus niet laten vluchten van je handen af. één stapje vragen en weer rust. succes!

Oh dat is wel fijn om te horen dat het normaal is Bloos Lachen
Ik laat haar nu voorwaarts gaan door m'n hand aan de kant van haar achterhand op te steken en stoppen door m'n hand aan haar voorhand op te steken, als ik evenwijdig aan haar sta zeg maar, dat is eigenlijk als vanzelf uit de join-up voortgekomen.
Op het moment dat ze een afweerreactie geeft, heb ik gemerkt dat het geen nut heeft om dan toch persé aan te willen raken. Dan heeft ze gelijk weer stress en zou ik met haar in gevecht moeten om het voor elkaar te krijgen. Ik laat haar dan dus weer een paar keer voorwaarts gaan en stoppen door middel van die handcommando's.
Ze reageert inderdaad heel sterk op life up en life down. Als ze me negeert en ik maak me een keer breed, heb ik gelijk weer reactie.

Dankjewel voor de uitleg!
Wat doe ik als ze in draf gaat en ik niet mee kan lopen? Bloos
En vluchten van je handen af.... in feite laat ik haar voorwaarts gaan van mijn hand af, is dat dan ook verkeerd?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 15:46

ik zou de oefening aan een lang touw doen, je kan dan enigzins begrenzen, haar niet stoppen maar gewoon wat kleinere rondjes laten lopen, zodat ze uiteindelijk zelf beslist om te stoppen.
Je moet het verschil zien tussen wijken voor druk en wijken voor suggestie. wat jij doet is wijken voor suggestie. Dat doen dit soort paarden meestal makkelijker. Wijken voor druk is contact houden (bijv bij rijden). Je wilt dus niet dat het dier wegvlucht van je vingers, je moet je hand op het paard kunnen houden. Het zijn gewoon twee verschillende oefeningen, wijken voor druk vind dit paard waarschijnlijk moeilijker omdat het de aanraking al spannend vind. Belangrijk is dan om hele kleine stapjes te nemen, al belonen voor een gewichtsverplaatsing en dan gelijk druk eraf en wrijven tot ze stilstaat. Bij zo'n paard is wijken meestal geen probleem, maar stoppen met wijken als je niets doet Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 15:53

Okee... ik heb nu een probleem met allebei namelijk, zowel stoppen als wijken Bloos
Maar had begrepen dat ze eerst moet leren om te stoppen als ik niets doe Lachen
Ik heb het tot nu toe alleen geprobeerd als ze los stond in de longeerring.
Dankjewel, ik ga het proberen aan een lange lijn Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:50

Mag ik nog een keer een vraag stellen? Bloos

Wat nou als een paard echt tegendruk gaat geven?

Ze snapte het principe van stilstaan bij wrijven eigenlijk heel snel. Maar als ik m'n hand dan bijvoorbeeld op haar schouder leg en rustig de druk op voer, draait ze juist de schouder naar me toe ipv van me af.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:48

Je moet niet met je hand drukken, maar met je vingertoppen, kleiner oppervlakte, meer impact als ze gaan tegenhangen. En de fases goed doorlopen, dus eerst licht dan steeds harder, stoppen als ze de neiging heeft om weg te gaan voor de druk.