leeftijd beginnen level 1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liqie

leeftijd beginnen level 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 08:11

Ik zit te denken om het level 1 pakket aanteschaffen. Maar nu is mijn vraag op welke leeftijd kan ik met mijn paard beginnen. Ik begrijp dat je niet met een veulen moet gaan werken, behalve de normale opvoeding dan. Ik heb de topics zover afgezocht maar kon hier niet iets concreet over vinden.
Graag jullie advies.
bvd

Cassidy

Re: leeftijd beginnen level 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:58

Parelli heeft ook aparte veulenprogramma's, maar dat behoort ook tot de basisopvoeding. Wijken voor druk kun je op hele jonge leeftijd al leren. Probleem met een veulen is dat ze zich maar heel kort kunnen concenteren, max. een minuut of 10.

Ik zou met 2,5 jaar beginnen, langzaam naar het inrijden toewerken en vandaaruit verder gaan...

liqie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 06:56

Bedankt Cassidy, ik begrijp uit jouw antwoord dat je met een jaarling nog 1,5 jaar zal moeten wachten voor level 1?
Ik ben wel met hem bezig en is overal braaf mee, trailer laden, langs de weg lopen, voetjes geven, overal mogen aanraken, voor druk wijken ook al. Alleen voor water is hij een uitgekookt eitje, dus door een regenplas lopen doet hij liever niet. En ik ben dan niet lang met hem bezig.
Ik wist waar ik aan begon, dus met parelli ook nog even wachten dan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:04

Omdat er op de Dvd's van level 1 niet uitgebreid over veulens gesproken wordt, zou ik als ik jou was eens een mailtje sturen naar Parelli Nederland (eddy Modde). Je kunt al best veel uit het level 1 met je veulen gaan doen, maar voor wat precies moet je even bij de bron melden Haha!

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:54

Ik kan voorspellen dat Eddy dan voorstelt een ouder paard aan te schaffen, hiermee je level 3 te halen, en tegen die tijd pas met je veulen te beginnen Haha!

liqie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 23:05

@angela, ik heb je advies opgevolgd.
@sandra83 ik heb per email aan Eddy en Marieke de vraag gesteld of ik met een jaarling kan beginnen, en dit kan alleen wel rustig aan opbouwen en alleen die onderdelen zonder uiteraard het rijden. En ik heb het geld niet om een ander paard erbij te kopen. En ik ga zeker deze niet verkopen.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 23:20

liqie....kom es bij mij kijken, ik heb het level 1 pakket liggen. Kom es kijken hoe Mike en ik de games spelen met onze paarden. Er zullen vast een aantal games zijn die je met je jaarling kan al spelenderwijs kunt 'spelen' (friendly-porcupine-yo-yo).

liqie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 08:37

@freespirit,
Dat zou ik idd nog een keer komen doen. Ik heb je een email gestuurd.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 21:27

Ik heb toevallig een jaarling,waar ik al rustig aan mee grondwerk.
Ik gebruik een aantal dingen uit level 1,en andere weer niet.
Jojo game gaat perfect,porcupine game ook,friendly natuurlijk,en de driving game gaat ook goed.
Ik doe nog niet de squeeze game de circling game en sideways.
Kijk gewoon hoe je paardje het oppikt.
Niet te veel,en niet te lang.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:00

ik zet hier even een stipje neer, zeer interresant

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:18

Circling en sideways zou ik zeker nog niet doen met een jaarling... slecht voor de benen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 11:10

Er is op 18 Augustus een Parelli Event in Lunteren, waar ook het werk met jaarlingen en tweejarigen getoont gaat worden. Misschien wel een tip om daar eens te gaan kijken, en je vragen te stellen.

Voor meer info moet je hier kijken±

http://www.parelli.nl/event.htm

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:53

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:33

je kan een jaarling al heel makkelijk een aantal principes aanleren
idd het wijken voor druk, het volgen zonder druk, smalle doorgangen (squeeze) waarbij je gewoon meeloopt

dingen als circling en sideways doe ik met mijn jaarling echt pas als hij 3 is geweest denk ik..

ik begrijp dat je net gaat beginnen, ik ben al jaren bezig met het parelli programma en dan heb je de techniek een beetje in de vingers, dan pas je de principes zelf al toe op je jaarling, vooral veel friendly game en alles leuk en creatief houden

als je net begint is het natuurlijk ook wat lastiger, het wordt door parelli afgekeurd maar ik kan me voorstellen dat mensen met een jong paard, dat nog niks naars heeft meegemaakt wil beginnen..
als je een ouder paard koopt kan je ook weer allerlei problemen tegen komen waar je helemaal niet klaar voor bent

als je lekker rustig begint, de theorie goed bestudeerd, en clinics en demo's bezoekt en je hebt een beetje feeling ervoor dan moet je een heel eind komen

(ik snap overigens wel dat het systeem het echt afraadt hoor.. Lachen)

liqie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 13:59

Ik zit er idd over te denken om 18 aug. naar Lunteren te gaan. En wie weet kom ik een van jullie wel tegen. Natuurlijk begrijp ik dat circling en sideways pas geleerd kan worden als het paard mentaal en lichamelijk daar klaar voor is, dus met ca 3 jaar. Ik ben de instructies, level 1, langzaam aan het toepassen. Nog niet veel want ik hem mijn stick en string enz. nog niet binnen gekregen, wel besteld.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:05

dat zou leuk zijn liqie
ik ben zelf ook erg benieuwd hoe ze met jonge paarden aan de gang gaan...
als ik zie met mn 5 jarige, dat ik mn fases echt wel gebruik..
maar mn jaarling die er dus echt mee op is gegroeid die is op de lichtste fase te sturen en te doen..