Bitloze ervaring!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Bitloze ervaring!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 12:00

Gisteren had ik in de ruitersportzaak een bitloos hoofdstel in mijn handen. Zag er uit als een gewoon hoofdstel met een hoge neusriem, maar dan met 2 ringen aan de neusriem en ipv een keelriem, twee riempjes die weer door die twee ringen gingen en waar de teugels aan bevestigd konden worden. Nu ben ik wel in voor 'rare' dingen en heb ik het gevalletje eens meegenomen om uit te proberen op de haflinger die ik bijrijd. Nu ben ik geen natural, ik ben gewoon een recreatieve dressuurtutmuts die wel in is voor aparte dingen (lees lol MET je knol). Pony in kwestie is al een oud beestje, liever lui dan moe en met een zeer goed werkende rem (lees niet voorruit te branden).

Tijdens de les kreeg ik me een paar blikken vanuit de kantine geworpen van 'waar ben jij mee bezig', maar ponybeest in kwestie leek het de normaalste zaak van de wereld te vinden. Zelf moest ik even wennen aangezien ophoudingen anders gemaakt moeten worden. De hulpen moesten heel licht gegeven worden, anders stonden we gelijk stil. Maar ik heb in tijden niet zo fijn gereden. Hij was (voor zijn doen) fijn voor mijn been, compleet ontspannen, lekker aan de teugel, met een schuimmondje (en dat zonder bit). Hij liep met zoveel plezier, en ik ook. Kon hem heel lichtjes op 2 teugels rijden en hij liep daar gewoon heerlijk ontspannen aan de teugel en zijn beentjes waren echt aan het werk. Ben gewoon helemaal trots op mijn vent.

Ik wilde mijn ervaring toch even met jullie delen. Het hoofdstel met bit doe ik de deur niet uit, maar dit gaat toch zeker bij deze pony een favoriet worden! Ik zal eens kijken of ik binnenkort eens foto's kan plaatsen.

Inge_

Re: Bitloze ervaring!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:39

Fijn dat het bitloos rijden zo goed beviel, ben benieuwd naar je foto's. Lachen

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 23:01

ik ben ook benieuwd naar de foto's achja en die blikken uit de kantina, daar raak je wel aan gewend Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 01:24

leuk zeg, ben ook erg benieuwd naar de foto's! ik merkte bij mijn paard ook een 'extra' ontspannenheid die ik nog niet eerder van hem kreeg, ook heeft hij meer lol in het echte werk nu ik zonder bit rij. ik heb dan ook wél de keuze gemaakt om geheel bitloos te gaan, wie weet is dat je volgende stap wel!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 07:25

Leuk zeg! Ik rij ook helemaal bitloos en wil eigenlijk niet anders meer. Veel plezier!

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 07:26

die blikken uit de kantine is gewoon van wauwie kijk haar nou ze rijden bitloos dat willen wij ook Pling
het rijdt ook zeker weten heerlijk hoor,fijn dat het zo goed bevalt

iris_oo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 07:35

Ik heb hetzelfde ding als jou, of iig zoiets Knipoog .
Paardje vind het heerlijk, tijdens buitenritten kan ze lekker lunchpauze nemen Clown
En idd even goed te sturen als met bit, dus waarom niet zonder bit Vork .
Mij bevalt het even goed als jou Ja .

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 07:44

Dan heb je dus hetzelfde ervaren als vele anderen die bitloos rijden.
Je denkt van te voren dat het niet kan,of dat het anders rijdt,of dat het gevaarlijk is,of of of...
En als je het dan probeerd,is er eigenlijk geen verschil,behalve dat je pony/paard dan juist nog ontspannender loopt,en veel oplettender is.
Leuk dat je het geprobeerd hebt,en vooral zo doorgaan! Pling

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 09:10

Fijn dat je met je paardje deze ervaring hebt,gewoon maling hebben aan de reacties van anderen als ze je voor gek verklaren.
Heb op mijn vorige bijrijdpaard ook vaak (lees eigenlijk altijd op die enkele keer na dat de ratten het hoofdstel hadden aangevreten Boos! ) zonder bit...ik vond het veel plezieriger rijden zo.Door het gewone bit wilde ze nog wel eens doordrammen.
Ik kreeg ook vaak genoeg opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd dat je het paard dus niet goed naar het "bit"kon rijden en dus ook niet nagevelijk Clown ....jammer voor hun want als die Shire warm was gereden dan reed je keurig netjes haar billen onder haar lijf,hoofd op de loodlijn en knabbelen maar...lekker ontspannen en nagevelijke mond met een hele berg schuim Haha!
Waren ze nogal eens jaloers op met dat complete bestek in de mondjes van hun eigen peerdjes Knipoog

Trouwens...ook lekker makkelijk met buitenrijden als je ze tijdens de pauze wilt laten grazen Knipoog Haha!

Mijn huidige paard is heel nagevelijk als ik de teugels aan de neurriem knoop als ik mijn vriend lesgeef,zijn hand is nog te onrustig dus laten we het bit nog even met rust.Toch rijd ik hem zelf altijd met bit omdat hij nog wel eens maling kan hebben anders,dat kan ik mij langs de drukke verkeersweg niet permiteren....misschien over een paar jaar maar nu nog niet Tong uitsteken

Veel plezier nog met je bitloze optoming!!

Groetjes,Tinky

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:02

Dat zou mijn verhaal kunnen zijn Lachen

Mijn paard loopt ook veel ontspannender op bitloos als met bit. Ik rijdt hem op een hackamore, en hij was er direct blij mee. Hij loopt veel lekkerder "aan de teugel" en is voorwaartser als met bit. Super gewoon!

Lexmiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:09

Wat herkenbaar allemaal!

Ik heb vandaag voor de 2e keer bitloos gereden (nu echt met bitlooshoofdstel) in het bos Lachen Het ging echt super goed, hij is net zo goed te sturen zonder bit als met bit. Na een tijdje toen hij en ik er een beetje aan gewent waren ging die mooi ontspannen lopen... Als ik er maar niet te veel aan 'trok' ging het helemaal super Haha!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 20:25

En toen hadden we een stel dozen die meenden dat dit de kans op een gebroken neus bij een paard ernstig verhoogde. Zucht.....

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 21:48

maaikemuis schreef:
En toen hadden we een stel dozen die meenden dat dit de kans op een gebroken neus bij een paard ernstig verhoogde. Zucht.....

Ach let er niet op, mensen geloven nou eenmaal graag in fabeltjes Lachen

Lexmiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:21

Dat is misschien een paar keer gebeurt ofzo Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 01:08

nou niet met de optomingen die ik gebruik, daarmee is een neus breken nl onmogelijk. tenzij je ze helemaal op het puntje hangt, maar dat ligt dan niet aan de optoming op zich, maar aan verkeerd gebruik ervan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:16

Eleandra schreef:
maaikemuis schreef:

Ach let er niet op, mensen geloven nou eenmaal graag in fabeltjes Lachen

Niet helemaal een fabeltje...dat gedeelte van het neusbeen is erg dun daar....maar dan moet je er wel enorm aan rukken...net alsof je er met een honkbalknuppel tegenaan slaat Tong uitsteken
Heb ook verschillende paarden met een Hack gereden en ook dan krijg je dat commentaar naar je hoofd geslingerd...als je dan ondertussen naar hun paard kijkt waarbij lekker in de bek gerukt wordt om hem "aan de teugel"te rijden dan zwijg ik maar weer....kijk eerst naar jezelf...wees vriendelijk in de mond...
Elk bit en elke optoming is zo zacht als de hand van de ruiter Knipoog

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:27

Tinky12
Het is inderdaad niet helemaal een fabeltje, maar dan moet het hoofdstel wel helemaaaal verkeerd hangen en dan nog zou ik bijvoorbeeld er niet genoeg kracht voor hebben Knipoog