Hoe reageren als paard erg onder indruk is van andere paarde

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wickedwyvern

Hoe reageren als paard erg onder indruk is van andere paarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 14:24

Als ik met mijn driejarige aan het wandelen ben (kort/klein bospaadje), kom ik over het erf van de naastgelegen pensionstal. Meestal is dit geen probleem, maar om de één of andere mij nog onbekende reden is mijn paard soms ineens erg onder de indruk van die andere paarden: hoofd omhoog, hals strak gespannen, aandacht volledig bij (het) andere paard(en).

Daarna natuurlijk gek doen, ´showen´, opzij springen, schrikken of zelfs hard mee willen rennen of wegsprinten. Tot nu toe is het goed gegaan, maar je snapt dat ik niet wil wachten tot het een keer misgaat en hij zich losrukt.

Mijn vraag nu: hoe moet ik nou goed reageren? Ik doe veel grondwerk met hem, maar hoofd naar beneden, afleiden door targetten of gras laten eten werkt maar heel even. Negeren en stilstaan lijkt geen of nauwelijks effect te hebben: dan vergeet hij helemaal dat ik er ben... Druk terug doen (hem tot de orde roepen, korte ruk aan het halster) lijkt averechts te werken (word ie nog drukker, maar heeft dan in elk geval ´aandacht´ weer bij mij).

Wie o wie heeft een gouden tip?

Sisco4life

Re: Hoe reageren als paard erg onder indruk is van andere paarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:29

Hier geen gouden tip Lachen

Heel herkenbaar, nek gaat erop, staart de lucht in en showen maar. Ik pak hem dan kort, hou hem dicht bij me en laat hem mij niet omver lopen.

Miss heeft iemand anders een tip Ja

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:30

ik volg mee

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:32

Dit is een begrijpelijke reactie van je paard, maar jij bent de gene die de leiding heeft en waar hij dus op moet letten.

Wees heel consequent in de regels die je als het goed is heb. Dus niet trekken, duwen, voorbij je komen. Je corigeerd je paard als hij de regels niet houd wat eerst meer drukte zou geven, maar daarna juist meer rust. Sta stevig en weet wat en waarom je iets wil en doet.

Je paard mag gek doen enz als hij de regels maar houd. Dus corrigeer niet de spanning en schrik gedrag.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:34

Sorry ik heb ook geen tip maar komt me wel bekend voor als ik met mn vzpaard onder t zadel naar les ga, t is dat er iemand naast loopt waar ze nog iets van aandacht aan geeft..

Edit: dat is een goede, niet corrigeren op druk gedrag! Dat werkt idd averechts

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 15:36

josien schreef:
Je paard mag gek doen enz als hij de regels maar houd. Dus corrigeer niet de spanning en schrik gedrag.

Dat is mooi gezegd Josien, dank je. Wat betreft het ´gek´ doen gaat dat ook wel, maar wat betreft het weg willen rennen...?

Tot nu toe heeft hij het eind van de leadrope nog niet bereikt en heeft mijn hand het nog niet begeven (brandblaren). Maar op dat moment kan ik m niet echt ´straffen´, enig idee/suggestie hoe dat weg willen rennen te voorkomen?

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:21

bij je houden dus. Hij kan gaan huppelen op zijn plek, hij kan stilstaan, hij kan piaferen, zolang ie maar naast jou blijft is het goed Lachen Denk ik hor Knipoog

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:50

Probeer inderdaad ook zelf de leider uit te stralen, alleen dan zal hij (misschien langzaam aan) je gaan vertrouwen.

Voor het wegrennen....
Ik denk eigenlijk dat het paard er niet vandoor gaat aangezien je zegt dat hij dat nog nooit gedaan heeft en je nu wat tips hebt Knipoog
Maar als hij toch weg zou rennen kan je hem ook niet houden, daar zijn ze gewoon te sterk voor. Het enige wat je kan doen is hopen dat hij natuurlijk niet zichzelf in gevaar brengt. Misschien kan je daar op voorbereiden door nu/van te voren te bedenken wat hij eventueel zou kunnen gaan doen in zo'n situatie en wat jij dan zou kunnen doen. Ik denk dat ik zelf, als het paard niet zichzelf in direct gevaar brengt, rustig te blijven staan en na 5 sec. achter hem aan gaan (rustig + schouders naar beneden + zelfverzekerd ). Omdat jij tenslotte moet uitstralen dat hij helemaal niet hoeft/mag weg rennen. Daarna even terug lopen en hem duidelijk naast je neer te zetten. Ook dit gewoon heel kort, daarna hem terug nemen naar huis. Dit klinkt natuurlijk allemaal VEEL makkelijker dan het is, maar toch.

Veel succes ermee

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:33

Citaat:
Tot nu toe heeft hij het eind van de leadrope nog niet bereikt en heeft mijn hand het nog niet begeven (brandblaren). Maar op dat moment kan ik m niet echt ´straffen´, enig idee/suggestie hoe dat weg willen rennen te voorkomen?

Dit is inderdaad niet zo fijn en ook nog gevaarlijk. Zolang het paard jouw niet als leider ziet is de kans aanwezig dat hij inderdaad er vandoor gaat. Wel zou hij waarschijnlijk bij de andere paarden blijven.

Geef hem eerst ongeveer 3m ruimte om hem de gelegenheid te geven om te stoppen en bij je te blijven. Blijf tijdens het geven van die ruimte doodstil staan en voel je zelf als het waren in de grond geworteld.
Gaat hij door na die 3m loop dan abrupt in de tegenovergestelde kant dan je paard in je achteruit. Dus je paard vooruit en jij achteruit en geef korte rukken om het paard naar je toe te laten draaien. Niet trekken want dat red je niet en zorgt voor brandblaren. Handig om handschoenen te dragen in het begin.

Het paard draait nu als het goed is naar je toen waarop je een stap richting het hoofd van het paard zet met je beide schouders op het hoofd gericht. Hef je handen horizontaal op voor je gezicht en zet je paard op afstand stil. Blijf enkele sec doodstil staan als je paard stilstaat en kom dan rustig weer in bewegen in de richting waar je heen wil en hou je paard achter je. Drijgt hij steeds weer voorbij je te komen. Ga dan in je achteruit langs de paarden heen zodat je meer contact heb en meer overwicht om je paard op afstand te houden en hem zo niet voorbij je te laten komen. Komt hij toch voorbij direct de tegenovergestelde kant op dan je paard. jij bepaald tempo en richting.

Pak dit echt als oefening tijdens de training.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:25

Helpt sowieso ook heel erg om je heel erg op iets te gaan focussen, als je maar de andere kant op kijkt als het 'interessante'

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:30

Zoals Josien al zei: handig om handschoenen te dragen. Voorkomt een hoop brandblaren.

Voor de rest moet je niet uit het oog verliezen dat het hier om een driejarige gaat, en je de rust niet af kunt dwingen. Een driejarige is een baby, en die moet je ook zodanig gaan behandelen.

Ik weet niet waar je mee wandelt: is dat een gewoon halster en een gewoon halstertouw? Mocht dit het geval zijn: schaf een touwhalster en een leadrope aan. Dit touwhalster is wat scherper en dan heb je meer in te brengen mocht hij wel zijn gewicht in de strijd gooien. Met een touwhalster moet je wel leren omgaan: meteen de druk daarop laten varen als hij wijkt voor die druk.

Ik weet niet hoe ver je bent in de opleiding van je driejarige. Je zegt dat je grondwerk doet: longeer je al met hem? Wat je op het moment kunt doen dat hij zo afgeleid is en gaat springen, is hem zijn voeten laten bewegen, maar dan wel in een cirkeltje om je heen. Je kunt hem niet dwingen stil te staan, je kunt hem wel aan het werk zetten.

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:30

Een touwhalster lijkt mij echt geen goede optie,
(Als je dan al goed met het ding overweg kan ...)
Bedenk even wat er gebeurt als het paard alsnog er van door gaat en bijvoorbeeld op het touw gaat staan.
En ik ben zelf ook altijd bang dat ze eerder met hun hoeven
in zo'n touwhalster blijven zitten (bij een rare sprong) of dat
ze ergens aan blijven haken met dat touwhalster, dan met
een gewoon halster.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:06

Als het paard er met touwhalster evengoed vandoor gaat, heb je met dat paard niets langs de weg te zoeken. Terug naar de bak en aan je grondwerk gaan werken.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 18:36

@Cassidy longeren kent hij al wel, hoewel ik nog niet fanatiek met hem aan het werk ben daarmee. Op grond targetten, wijken om de achterhand, achteruit, etc. Loswerken en vrij met mij meelopen/draven/galloperen in de bak.

Werk ook met druk weg = belonen, maar geen touwhalster, omdat ie verder prima en direct reageert met een gewoon halster. 'Natuurlijk' met leadrope. Maar mocht het verergeren is dat touwhalster mogelijk nog een idee.

Tot nu toe is het inderdaad meer een baby die blij en opgewonden is, dat klopt. Clown

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 18:37

Op iets anders focussen werkt misschien ook wel, zal het eens proberen. Het is ook niet elke keer raak (gelukkig), meer op 'onvoorspelbare' momenten.

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:57

Cassidy schreef:
Als het paard er met touwhalster evengoed vandoor gaat, heb je met dat paard niets langs de weg te zoeken. Terug naar de bak en aan je grondwerk gaan werken.

Een paard kan er dan alsnog vandoor gaan,
er moet maar net datgene buiten zijn waar die van schrikt.
Hoe goed je ook in grondwerk bent in de bak.
Hoe vaak je ook schriktraining hebt gedaan thuis.
Hoe goed je paard je thuis ook vertrouwt.

Je moet op een gegeven moment gewoon naar buiten gaan,
en oefenen... Ook buiten eventueel wat grondwerk doen.
Voor sommige paarden betekend thuis je overal vertrouwen
en zien als leider niet voor buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:00

Misschien niet gaan stilstaan, maar rustig door blijven lopen en blijven praten, hoofdstel in om toch te corrigeren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:05

Corinne14 schreef:
Voor sommige paarden betekend thuis je overal vertrouwen
en zien als leider niet voor buiten.

Dan doe je iets toch niet helemaal goed. Als de basis van het grondwerk goed zit, moet dat in een vreemde omgeving ook lukken.

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:24

Wanneer weet jij dat je basis goed genoeg is om met je paard naar buiten te gaan?? Wat zou er eventueel niet helemaal goed gaan met grondwerk??

Mijn punt: Je moet het niet uitsluiten voor jonge paarden (of paarden met trauma) dat ze er niet van door gaan als ze ergens van schrikken... Meestal komen ze wel weer terug...maar toch, voor veiligheid zou ik bij dit paard geen touwhalster gebruiken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:37

Schrikreacties zijn niet af te leren, maar ongecontroleerd de benen nemen wel.....

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:47

Dat ben ik met je eens.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:16

voor de veiligheid zou ik juist wel een touwhalster gebruiken, je hebt dan nl veel meer over m te vertellen waardoor ie misschien dan net wel genoeg respect heeft om niet het touw uit je handen te rukken, dat gaat met gewoon halster nl veel makkelijker.
En inderdaad, als je m niet kan controleren moet je nog niet daar gaan wandelen.