NB vijl je recht na afslijten of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

NB vijl je recht na afslijten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 10:45

Ik kom misschien heel onwetend over, maar ik zat is te denken nu vraag ik me af:

Vijlen julie je pony/paard weer 'recht' als jullie gereden hebben?

Dus in mijn geval: Als ik ben gaan mennen, slijten de hoeven aan de buitenkant meer af dan aan de binnenkant, je krijgt dan een klein beetje flares aan de binnenkant van de hoeven. Dit vijl ik altijd weer bij.

Gaan mennen boots geen natuurlijk afslijting na, dus het lijkt me dat je wel moet bijvijlen elke keer.

shemar

Re: NB vijl je recht na afslijten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 10:50

Dan zou ik maar niet te vaak gaan mennen, anders hou je geen hoeven over Knipoog

Is dit al na 1 keer mennen, of bedoel je na een aantal keren dat je dan ziet dat het iets scheef afgesleten is"?

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 11:31

zijn hoeven zijn keihard hoor, en ze groeien ook hard zat, ik men geregeld flinke einden!

Maar ze slijten buiten net ff meer als binnen, van elke mm wordt het scheef toch, daar hoeven het geen cm voor te zijn lijkt mij

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:35

shemar schreef:
Dan zou ik maar niet te vaak gaan mennen, anders hou je geen hoeven over Knipoog

onzin, ze groeien net zo hard als ze slijten. als je maar niet van niets naar ineens heel lang stuk gaat...

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:22

Hier zijn we weer Vork ... probeer toch die hoefschoenen eens! Haha!

Vraagje : Is het eigenlijk normaal dat je paardje z'n hoeven sneller afslijten aan de buitenkant? (sorry heb er niet echt veel kennis over Blond maar ik leer bij!)

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 15:39

bij de achterhoeven heeft hij dat vooral en ja dat is normaal, ze moeten de kar trekken en zetten af met hun achterbenen, daardoor gaat hun kont zeg maar heen en weer en zetten ze meer af met de buitenkant van de hoeven. Probeer zelf maar is iets te trekken, dan merk je het vanzelf.

Voor die hoefschoenen ben ik nog aan het kijken, maar dat scheef afslijten levert geen problemen op hoor! Ik vroeg het me alleen af of het wel goed is om telkens bij te vijlen, omdat ik er liever zo min mogelijk aankom, maar ja ik kan ze niet scheef laten.

Over die hoefschoenen: die easyboot epic's lijken me zeker wel wat, maar voorkomen die ook zoolkneuzingen? En kun je ook de ene keer met en de ene keer zonder (zodat de hoeven wel blijven slijten) of raken ze zo gewend aan de schoenen dat het zonder dan weer te pijnlijk wordt?

edit: ik wil die hoefschoenen best proberen, maar zijn hoeven groeien echt als kool en dan kan ik het niet met NB bijhouden omdat daar niet tegenop te vijlen is. Tevens wil ik ze alleen kopen als het echt nodig is, omdat het voor mij als student wel een hoop geld is! Tot nu toe nooit problemen gehad en die lange rit had ik nooit moeten doen Huilen (zie vorig topic), vader was op vakantie dus niemand kon trailer rijden..

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:15

Die zoolkneuzingen zullen zeker voorkomen kunnen worden door de hoefschoenen. Binnenin de schoen is het mooi gaaf en kiezels of zelfs keien zullen de schoen niet doen plooien of 'erdoor priemen'.

Over het al dan niet bijvijlen weet ik niet zoveel, als je paard de kans niet krijgt om de hoeven na het mennen op een natuurlijke manier af te slijten (op verharde weg zonder de kar te trekken) zou ik ze toch ook wat proberen bij te vijlen. Uiteindelijk is de vorm van z'n voeten een beetje onnatuurlijk geworden door die kar te trekken hé.

De schoenen zijn inderdaad niet goedkoop, maar als je weet welke maat je moet hebben kan je misschien proberen om er tweedehandse op de kop te tikken!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 08:09

Citaat:
Vraagje : Is het eigenlijk normaal dat je paardje z'n hoeven sneller afslijten aan de buitenkant? (sorry heb er niet echt veel kennis over maar ik leer bij!)

Echt normaal is het niet, maar een standsafwijking komt wel vaker voor. Mijn paard heeft een franse stand en slijt dus ook scheef af. Ik corrigeer zijn hoeven, maar mijn paard word al vanaf jongs af aan gecorrigeerd. Bij een ouder paard die daarvoor nooit echt gecorrigeerd is zal ik het gewoon zo laten maar wel voorkomen dat het erger word.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 10:50

Citaat:
Echt normaal is het niet, maar een standsafwijking komt wel vaker voor.

het is voor de kar wel normaal hoor, ze moeten stuwen als t ware. Ze zetten naar buiten af om de kar te kunnen trekken (maar ik ben niet zo'n held in uitleggen).

Onder het zadel en wandelend heeft hij dus niet, het ligt puur aan de houding die t paard moet aannemen om de kar te trekken.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:03

hoefschoenen voorkomen zoolkneuzingen als ze goed passen. dwz. als er geen steentjes in kunnen komen te zitten. voor het aandoen hoeven uitkrabben, natuurlijk. nog beter is het als je bijvoorbeeld de comfort pads van Easycare in de schoenen gebruikt. die zijn nog schokdempend ook.

over de zool uitstekende hoefwand kun je gewoon met de vijl inkorten.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 13:36

Mandyke schreef:

Vraagje : Is het eigenlijk normaal dat je paardje z'n hoeven sneller afslijten aan de buitenkant? (sorry heb er niet echt veel kennis over Blond maar ik leer bij!)

Op een lezing over hoeven/ijzers enz heb ik geleerd dat de afrolpunt van de hoef bij de meeste paarden na gedegen onderzoek niet de voorkant is! De meeste rollen lateraal aan de zijkant dus af. Dan zou het inderdaad normaal zijn dat die kant meer slijtage vertoont. Punt was dus ook voor smeden om de "opzet" niet alleen aan de voorkant te maken. Ik denk dat dat voor bekappen net zo zou gelden.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:35

Jeddah schreef:
Mandyke schreef:

Op een lezing over hoeven/ijzers enz heb ik geleerd dat de afrolpunt van de hoef bij de meeste paarden na gedegen onderzoek niet de voorkant is! De meeste rollen lateraal aan de zijkant dus af. Dan zou het inderdaad normaal zijn dat die kant meer slijtage vertoont. Punt was dus ook voor smeden om de "opzet" niet alleen aan de voorkant te maken. Ik denk dat dat voor bekappen net zo zou gelden.

Dat is dan ook mede de reden dat ik altijd de afronding (mustangrol helemaal doortrek en niet alleen aan de voorzijde maak.